Kijk eens. Een prachtige Hartge BMW 3 Serie Compact. Een ouderwets gaaf project van een ouderwets gave tuner.
Wat is er eigenlijk met BMW tuners gebeurd? Vroeger waren ze werkelijk overal, tegenwoordig lijkt het alleen alsof AC Schnitzer is overgebleven. Niet geheel ontoevallig ook een groot raceteam en volwaardige partner van BMW.
Hartge
Een van de bekendere namen die niet meer bestaat is Hartge. De eens zo briljante tuner en veredelaar bestaat al een tijdje niet meer. Dat is natuurlijk enorm zonde. Naast de verplichte velgen, uitlaten en spoiler had Hartge geregeld bijzondere projecten.
Hartge 3 Serie Compact
Eentje ervan was deze Hartge 3 Serie Compact. Nee, het is niet een vlot uitziende 318tds met een chip. De E36 Compact kon je destijds krijgen met een keur aan viercilinders én een heuse zescilinder, de 323ti. Die auto begint al een beetje een cult-klassieker te worden. Maar het kan nog beter.
323ti met V8
Het is de 323ti die Hartge in 1999 onder handen nam. De M52B25 zes-in-lijn werd uit de compacte 3 Serie gehaald ten faveure van een V8. In dit geval gaat het om de M64B44. Deze motor kennen we onder andere van de BMW 540i en 740i. In dit geval werd de motor door Hartge gekieteld. Dat niet alleen, het slagvolume werd vergroot naar 4.7 liter. Het resultaat? 345 pk en maar liefst 500 Nm! Kijk, dat zijn gezonde waarden voor een relatief kleine BMW.
M3 transmissie
De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak uit de BMW M3 3.2 (E36). De achteras is door Hartge zelf ontwikkeld. Voor een betere wegligging zijn er enorme Hartge velgen en een Bilstein onderstel. Dat mag ook wel, want het prestatiepotentieel is enorm toegenomen. De 0-100 km/u sprint neemt minder de 5 seconden in beslag, de topsnelheid bedraagt meer dan 270 km/u.
Heerlijke bom
Ondanks dat de Hartge 3 Serie Compact sneller is dan dat deze eruit ziet, is de auto wel heerlijk dik. De kleur (Techno Violet) is helemaal goed, evenals Recaro sportkuipen, spoilers, uitlaten en teller die tot 300 km/u ‘loopt’. Kortom, een heerlijke bom uit de late jaren ’90.
Veiling Essen
De Hartge 3 Serie Compact wordt binnenkort geveild door RM Sotheby’s in Essen. Of deze alsnog doorgaat (in verband met het Corona virus) is nog niet duidelijk. De beurs zelf wordt wel verzet..
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Dit blok in een gewone 3-serie coupé of touring en hij is perfect! Een compact is altijd toch een beetje lelijk.
dijan zegt
Dutchdriftking;Helemaal waar ;Kleur goed ,velgen goed ,uitvoering goed ,Motor prima . Maar dat alles in een mooier model .
SpeedGeek zegt
@dutchdriftking: geen last van een scheurende subframe in ieder geval….
mustang750supersnake zegt
@speedgeek: nee nu trekt ie meteen je hele cardan mee!!???
poes zegt
Pfff, dit is toch wel een heel gaaf ding hoor. Hartge is inderdaad zo’n lekkere old-school tuner die allerlei swaps uitvoerde. Heerlijk.
rikv99 zegt
Juist omdat het een compact is is hij nog veel beter. Lekker onopvallend.
tjorque zegt
Gas erop, koppeling er in knallen en ter plaatse cirkeltjes staan draaien… ?
Bocht in, halfweg gas er op, en de vangrail van de binnenbocht kussen.
Lijkt me listig dingetje met zulke power, waarschijnlijk niks tractiecontrole en een korte wielbasis…
I like it ?
vaakbenjetebang zegt
Wielbasis is juist lang, 2 meter 70…. da’s best een eind hoor.
tjorque zegt
Ik moet toegeven dat ik me door de naamgeving compact heb laten leiden en niet naar de cijfers gekeken heb… ?
blackmilo zegt
Die logo’s in de tellers leiden enorm af.
cossiekiller zegt
Het uiterlijk en de kleur zitten al helemaal goed, maar toch nog liever de E36 compact V12 van Racing Dynamics. Een BMW tuner die ook nog steeds bestaat dacht ik?
@Willeme?
willeme zegt
@cossiekiller: ik voel een lijstje opborrelen … Van wat ik heb begrepen was Racing Dynamics Italiaans. Ze deden echt grote aanpassingen en fraaie tuning. Een Amerikaanse partij heeft ze overgenomen en sindsdien is het heel milde tuning wat ze doen. Maar ik zou mij er eens in moeten verdiepen, wel een keer leuk om te doen. Of een soort terug kerende rubriek over tuners van weleer. Zeker als er weinig nieuws is, is het wel leuk om dat te behandelen.
poes zegt
@willeme: lijkt me ontzettend gaaf om over dit soort tuners een diepgaand AB artikel te lezen! :)
hartman zegt
Dat was de 5,5 liter. In de E36 Coupé deed Hamann zelfs de 5,8 liter. Heerlijke tuning inderdaad.
Den zegt
Volgens mij had dit ding zelfs nog een heuse concurrent van Brabus de CV8.
rikv99 zegt
@den: Goh inderdaad, die was ik alweer helemaal vergeten! Wel een lastige keus tussen die 2 lelijke eendjes…
scrmeagle zegt
Gaaf hoor ben benieuwd wat deze gaat opbrengen.
thomasthomas zegt
Wat een spuuglelijke velgen.
Pixed zegt
Niet slecht, maar weet nog hoe ik in een ver verleden naar Italië vloog om de BMW Compact met V12 van Racing Dynamics te shooten, en eens daar aangekomen bleek dat de motor er wel in stak, maar het ding niet kon rijden. Denk dat dit 1997 was als ik me niet vergis. Dan heeft Hartge hun huiswerk indertijd wel beter gemaakt.
hartman zegt
Sports Car International heeft ‘m gereden en gepubliceerd in de uitgave Feb / Mar 1997.
Twee namen die jou wellicht wat zeggen? Joanne Marshall tests en Roberto Carrer shoots.
mgmbh zegt
Gaaf! Alpina heeft destijds ook een V8 in E36 gelepeld. Zowel in coupé als sedan en cabriolet, een naar 4,6 liter geboorde. Welke motorcode weet ik zo snel niet.
appeltje zegt
Leuk idee, maar ik snap niet helemaal waarom er gekozen is voor een V8 die net zo krachtig is als de zescilinder in een M3 E46. Of een krachtigere V8. Op een “sleeper” zou ik zelf Halfordsletters weglaten, en smaakvol lichtmetaal plaatsen. Maar verder wel een leuk apparaat.
jelmer zegt
Trekkracht (500 Nm!) en gewichtsverdeling, vermoed ik.
densk zegt
Gaaf dit! Ik begin de nette en onverprutste e36’s steeds meer te waarderen. In een mooie kleur (zoals dit paars), m-pakket en een paar mooie velgen vind ik ze prima te pruimen. Komt wellicht ook omdat er maar weinig nette meer over zijn. Prijzen voor een nette 323ti kruipen ook langzaam omhoog en dat voor een compact, voor de meeste toch een stuk minder gewild.
vaakbenjetebang zegt
… en wat er met die BMW-tuners gebeurd is? Brodeloos gemaakt door de ‘M’-santekraam van BMW zelf natuurlijk. Waarom naar een tuner gaan als je originele wansmaak kunt aanschaffen?
mpgc zegt
Wauw, de compact had in tegenstelling tot de sedan, touring en coupe nog de oude achterwielophanging van de E30. Zal een heftig apparaat zijn om mee te rijden ?