De Harley-Davidson X350 is een Harley die niet overkomt als een Harley. Maar het is er wel degelijk eentje!
Er is natuurlijk een verschil tussen de perceptie van een merk en wat een merk daadwerkelijk produceert. Meestal duurt het opbouwen van deze perceptie (en het imago) enkele jaren. Het duurt dus eventjes voordat de consument ervaart en vindt wat de fabrikant voor ogen heeft.
Zo noemen we Porsche nog altijd een sportwagenbouwer, terwijl het bedrijf voornamelijk crossovers bouwt. Hetzelfde geldt voor supercarfabrikant Lamborghini, dat de Urus crossover niet kan aanslepen. Bij Harley-Davidson denk je in eerste instantie aan een grote chopper met een bananenzadel, een dikke V-Twin en zo’n hoog stuur. Steppenwolf op de achtergond en cruisen maar.
Harley-Davidson X350
Maar ook Harley-Davidson durft buiten de gebaande paden te gaan. Niet letterlijk, want hun nieuwste product – de Harley-Davidson X350 – is geen endurobike. Onder het zadel vinden we opmerkelijk genoeg geen V-twin, maar een parallel twin, ofwel een tweecilinder lijnmotor. Het blokje is slechts 348 cc groot. Zelfs een beetje startmotor op een ‘echte’ Harley is groter! Het motorblok wordt dan ook niet door Harley-Davidson gemaakt, maar door QJ Motor.
Qua power is het bescheiden. Maximaal stampt de tweepitter er namelijk 34 paardenkrachten en 31 Newtonmeters uit. Daarmee is het zeker geen racemonster. Nu gebied de eerlijkheid te zeggen dat het ook een altijd grote fiets is.
Om even een beeld te geven: die velgen zijn 17 inch groot. Het is dan ook niet een Harley voor grote zware jongens. Of voor mensen van een gemiddelde Nederlandse lengte.
De instappert!
Nee, Harley-Davidson X350 is de instapmotorfiets voor de Aziatische markt. Daar is men kleiner van stuk. Tevens is men gek van beroemde merken (dat is Harley-Davidson toch echt wel).
Ook kennen ze bepaalde limieten op het gebied van cilinderinhoud, dus een kleine motor betekent fiscale voordelen (of in elk geval minder belastingdruk).
De prijs is er overigens ook naar, want omgerekend kost de Harley-Davidson X350 namelijk 4.500 euro. De goedkoopste Harley in Nederland (de Nightster) kost al 20 mille.
Je moet dus even goed verwachtingen managen op het moment dat je zegt dat je een Harley rijdt. Dat is het zelfde als zeggen dat je een Brabus rijdt, en dan met een Smartje aan komt karren.
Videocredits: Berts Harley-Davidson via YouTube.
Met dank aan Nieuwsmotor.nl!
Aon zegt
Ik ben benieuwd naar de sprinttijd -100 km/u -. Vet opfokken en dan knallen op de dragstrip of niet dang?
baardmijt zegt
Een altijd grote fiets? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Hangt een beetje van het karakter van de twin af, maar dat zou best een grappig ding kunnen zijn voor lekker zuinig ww-verkeer.
Maar komt niet naar Nederland dus? Hoe relevant is dan dit artikel op AB?
mashell zegt
Maar doet deze ook pruttel, pruttel, plof, plof en zorgt deze ervoor dat heel de buurt een hekel aan je krijgt omdat het ding zo verschrikkelijk luid is? Want anders is het geen echte.
supertjeduc zegt
Ik denk dat 50 % van de in Nederland verkochte motoren 17 inch wielen hebben ( een Ducati panigale bijv )
Erg domme opmerking om de grote van de motor te baseren op de wielmaat
Voor de rest Chinese zooi , hopen dat er nog wat merken overblijven die niet overgenomen worden door dat land
willeme zegt
@supertjeduc: Bedankt voor het compliment, altijd lekker het weekend in gaan zo. :-D
Het gaat er niet om dat 17 inch een veelvoorkomende maat is of niet, maar om een idee te krijgen van het formaat van de X350. Zo’n shetlandpony onder de Harley’s rijdt gewoon tussen je benen weg ;-
torsen zegt
@willeme: Denk dat je op een shetlandpony alsnog lekkerder en minder laag bij de grond zit dan op een hangbuikzwijn (als in de gebruikelijke Harley modellen).
Zadelhoogte kan zomaar 10cm hoger zijn op dit ding dan bij de gemiddelde Harley.
PS. de hoofdfoto bij dit artikel is van een Benelli 302S
xytras zegt
Denk eerder aan een Benelli Leoncino 500, niet direct logisch bij een artikel over HD…
tommycooker zegt
Clickbait. En door!