We kunnen ons niet voorstellen dat je het auto-equivalent wil van je geld in brand steken, maar voor het geval dat weten we wel welke auto je dan nog steeds moet hebben.
Om eens een open deur in te trappen: auto’s schrijven af. Tenminste, de meeste dan. Het maakt in 95 procent van de gevallen een gloednieuwe auto kopen een bittere pil, want je weet gewoon dat je een aanzienlijk percentage van de nieuwprijs na enkele maanden of een jaar al in rook op is gegaan. Er is één merk waar nieuw kopen een financiële kamikazemissie is en dat is natuurlijk Maserati.
Maserati schrijft het hardst af
Dat blijkt uit onderzoek van iSeeCars. Op basis van de gemiddelde afschrijving over vijf jaar ten opzichte van de nieuwprijs van vrijwel alle automodellen rolde er een top- en flop-lijstje uit voor waardevastheid. Er staan drie(!) Maserati’s in de top 10 en de enige reden dat de Grecale er niet bij staat is omdat die er nog geen vijf jaar is. De Levante staat op plek acht met 57,8 procent of 55.828 dollar afschrijving. Gemiddeld gezien verlies je dus meer dan 11.000 dollar per jaar op een Levante.
Ghibli
Wat betreft absolute keiharde cijfers in geldbedragen is de Maserati Ghibli niet belachelijk veel erger met 58.623 dollar. De goedkopere Maserati-sedan is echter goedkoper dan de Levante, dus het percentage is met 61,3 procent wel hoger. Zestig procent van de nieuwprijs kwijt zijn in vijf jaar, dat is niet voor de poes.
Quattroporte op eenzame hoogte
Het kan altijd erger, aangezien de Ghibli de derde plek pakt. De hele top 10 pakken we er zo bij, want eerst even de koning afschrijving van Maserati en dus de hele autowereld. De Quattroporte staat onbetwist op nummer 1. Hier is juist het percentage niet belachelijk veel hoger dan dat van de Ghibli met 64,5 procent. Nee, eerder het feit dat 90.588 van je zuurverdiende dollars na vijf jaar in rook op gaan. 18.117 dollar per jaar kost het om een Quattroporte te rijden.
Flop
De top 10 staat verder vol met ’the usual suspects’. Veel auto’s van luxemerken en dan vooral modellen die men sinds de hoge prijzen eigenlijk niet meer wil hebben. Ter overzicht:
- Maserati Quattroporte (64,5 procent / 90.588 dollar)
- BMW 7 Serie (61,8 procent / 72.444 dollar)
- Maserati Ghibli (61.3 procent / 58.623 dollar)
- BMW 5 Serie Hybrid (58,8 procent / 37.975 dollar)
- Cadillac Escalade ESV (58.5 procent / 63.885 dollar)
- BMW X5 (58.2 procent / 44.828 dollar)
- Infiniti QX80 (58.1 procent / 47.399 dollar)
- Maserati Levante (57.8 procent / 55.858 dollar)
- Jaguar XF (57.6 procent / 39.720 dollar)
- Audi A7 (57.2 procent / 48.917 dollar)
Tweedehands
Wij zien vooral even een mooi bruggetje naar de tweedehands markt in Nederland, waar inderdaad blijkt dat zo’n schitterende Italiaanse schone echt niks meer kost. Als je niet bang bent voor louche bedrijven kun je al een eerste generatie Quattroporte oppikken voor 9.990 euro, al heb je voor een paar rooitjes meer al een best aanbod. De goedkoopste GTS (met werk) kost 26.000 euro en voor de goedkoopste niet-schadeauto tweede generatie betaal je nog 32.750 euro, wat inderdaad een afschrijving van 103.000 euro is in negen jaar tijd. Voor de goedkoopste Ghibli en Levante geldt hetzelfde, maar we moeten er wel bij zeggen dat deze diesels met flinke kilometerstanden dan ook wel de versies zijn die afschrijven.
Top
Wat moet je dan hebben als je wél de financieel relatief sterkste keuze wil maken? De top 10 is een bijzonder rijtje. We gooien ‘m er gewoon in:
- Porsche 911 (9,3 procent / 18.094 dollar)
- Porsche 718 (17,6 procent / 13.372 dollar)
- Toyota Tacoma (20,4 procent / 8.359 dollar)
- Jeep Wrangler (20,8 procent / 8.951 dollar)
- Honda Civic (21,5 procent / 5.817 dollar)
- Subaru BRZ (23,4 procent / 8.114 dollar)
- Chevrolet Camaro (24,2 procent / 10.161 dollar)
- Toyota C-HR (24,4 procent / 6.692 dollar)
- Subaru Crosstrek (24,5 procent / 7.214 dollar)
- Toyota Corolla (24,5 procent / 5.800 dollar)
Als bij de Porsche 911 ook de speciale varianten worden meegerekend, dan is de plek 1 voor die auto erg begrijpelijk. Sowieso zijn sportwagens zoals bekend wat waardevaster. De ‘normale’ auto’s als de Civic en Corolla in deze lijst hebben dan weer te maken met de crises die we net achter ons hebben gelaten, waar de vraag naar nieuwe auto’s zo groot werd (en niet beantwoord kon worden) dat tweedehandsjes, al dan niet ver boven hun dagwaarde, als warme broodjes over de toonbank vlogen.
Kortom: Porsches behouden hun waarde, Maserati’s zijn financiële hopen onheil. Niet verrassend, wel belangrijk.
Dutchdriftking zegt
Ergens wel raar, zo’n Maserati is nieuw nooit de beste uit zijn klasse, hij loopt altijd wel wat achter qua infotainment en dergelijke, maar voor een tweedehands auto maakt dit minder uit (bij een 6 jaar oude Mercedes is het tenslotte ook achterhaalt, en er kan altijd een unit van ome Ali in) en de beleving van mooie materialen en een mooi merk blijven juist overeind bij een tweedehands auto.
alcantara zegt
De beleving van het gerammel, gekraak en kapotte knopjes op het dashboard? Dan toch liever die 2dehands Mercedes ipv Italiaans spul. Die gaat namelijk wel probleemloos 15 jaar mee.
schreute01 zegt
Daar denken ze bij J.D. Power wel anders over met Mercedes op de 28e plek in 2023.
geenidee1975 zegt
Mwa, mijn Audi E-tron 55 triple S-line blabla doet met €15.000/jaar leuk mee…
Ultimora zegt
Ben bang dat je daarmee tegen alle verwachtingen in van een paar jaar geleden wel momenteel ongeveer het grootste afschrijfkanon op de oprit hebt staan.
RAW zegt
Cijfers zijn van de Amerikaans markt, dus niet op alle punten relevant voor Europa.
Imago is alles, de huidige Maserati modellen zijn kwalitatief veel beter dan 10 jaar terug, maar de nieuwprijzen zijn wel erg fors in vergelijking met de concurrentie en dat vertaalt zich in de afschrijving.
ericc zegt
Hoe komt die lijst tot stand? Dus voor een goede Maserati betaal je wel veel meer tweedehands maar uit deze lijst weet je dat ze teveel vragen. De verkoper beslist nog altijd over de prijs lijkt me.
youknowme zegt
Toch mooi, gewoon een Kia Picanto per jaar afschrijven. Het verklaart deels ook wel waarom ze nieuw niet te slijten zijn. Verstandig is het niet maar het zijn wel fraaie auto’s.
LaLancia zegt
Er staan ook drie(!) BMW’s in de top 10.
JelmerS zegt
Kijk eens naar de kortingen die Mercedes nu geeft op een EQS uit voorraad, dan pakt de fabrikant al even 40k!afschrijving. Daarna zal het afschrijven waarschijnlijk even hard doorgaan voor de koper.. denk dat daar geen Maserati tegen op kan.
Die prijs strategie van Tesla is ook niet goed voor een goede/stabiele restwaarde.
minimoke1984 zegt
Tesla restwaarde niet goed?? Ik zou even wat verder onderzoek doen.. in percentage schrijven die bijna t minste af van alle auto’s. Mensen(lees leasemaatschappijen) balen alleen dat de aanschaf gewoon met stoppen naar beneden is gegaan.. maar check ff wat een Model 3 uit 2019 kost die nieuw ca 47 kostte. Nu na 4 jaar met 80.000 km cá 28k. Ofwel 4.5 – 5k afschrijving per jaar. Dat is dus nog geen 10% per jaar.. Check even bij mercedes, audi, bmw enz..dan doen ze het dus beter dan die gerenomeerde premium merken..
Nb nieuw kopen is natuurlijk nooit “slim”. Ik haal bijna altijd auto’s uit buitenland o.a. een Maserati ooit gekocht.. maar zoek dan naar iets exclusiefs. Deed ik ook met mijn Maserati. Een Model Racing destijds. Gekocht en verkocht paar jaar later voor zelfde bedrag na er dus bijna 3 jaar meegereden te hebben..(15-20k.per.jaar)
cloverleaf zegt
Het valt me toch nog ergens mee eigenlijk. De Ghibli is vergelijkbaar met een 5 serie, die ik veel lager had verwacht en de quattroporte is toch een vlaggenschip a la 7-serie. Toch vreemd dat de Alfa’s het ok lijken te doen qua afschrijving ivm de Masers
hotze zegt
Worden die Alfa’s wel verkocht in de VS?
Kan me niet voorstellen dat bv. de Stelvio erg waardevast is.
MaartenD zegt
Een Maserati moet je ook nooit nieuw kopen..net als overigens de meeste auto’s
arkenbout zegt
En toch heb ik op mijn Levante van 180k maar 20k afgeschreven in een jaar tijd, en op mijn Cayenne coupe van 220k maar liefst 55k in 9 maand…
eMbe zegt
Een Cayenne Coupe zou je al moeten afschrijven als ie de dealer uit rijdt.
smokin zegt
Nou je het zegt, waar is de Porsche Cayenne in dit lijstje? Daar krijg je tweedehands bijna geld op toe.
hotze zegt
Die zal in de VS waardevaster zijn.
Bastiaan zegt
Momenteel ben ik op zoek naar een Cayenne (absoluut geen coupe), maar een tien jaar oude kost nog altijd wat… Ik zoek dan naar een turbo met maximaal 200.000 kilometer. Dan vind ik circa €40.000 toch nog een bak geld. Ik wil dit echt als tweede auto, voor de weekenden en langere ritten, dus is puur luxe en geen daily driver
smokin zegt
Daar zie ik er toch best veel nette examplaren van tussen 20 en 25K.
smokin zegt
Gewoon zakelijk kopen, de belastingdienst mee laten betalen en na 5 jaar voor weinig naar prive overhevelen.
hotze zegt
Je zal de belastingdienst ook flink moeten betalen (bpm+btw).
smokin zegt
BTW niet, want zakelijk. BPM over de nieuwwaarde, maar dat doe je ook zakelijk. Uiteindelijk zul je de BTW wel moeten betalen als je hem naar prive overhevelt. maar over de dagwaarde, dus dan werkt de afschrijving in je voordeel. Uiteindelijk heb je dan een auto van 100K voor 10-15K op prive staan, en daarna blijft ie wel waardevast.
dare2think zegt
Tja. Misschien vragen ze gewoon teveel voor een nieuwe. De markt houd je niet voor de gek (heeft altijd gelijk). Je kan als fabrikant wel de verkoopprijs, maar niet de restwaarde bepalen, die hangt mede van concurrenten af. Voeg hier nog bij dat er altijd ‘good deals’ verkrijgbaar waren voor Maserati’s in de afgelopen 10 jaar (Doug Demuro) en je komt erachter dat een deel van de prijs vaak gebakken lucht is.
540ix zegt
1e generatie Quattroporte stamt volgens mij uit 1967, en die zijn niet te koop voor €9900,-. Dan is er nog een 2e generatie. Bedoeld wordt dus de 3e generatie?
540ix zegt
5e zelfs
ouwedibbes83 zegt
Dacht ik ook. Hij is begonnen met tellen bij de Quattroporte die hij zich kan herinneren, zonder oog voor de rijke geschiedenis van het merk en het model.
540ix zegt
Dat zal het geweest zijn, hoewel ik ook even moest nadenken. Niet alle generatie’s even oogstrelend nl. wat mij betreft. Stof voor een mooi artikel, zou ik zeggen :)
Bastiaan zegt
Met alle respect, maar Mercedes is echt een beetje vergane glorie. Het zal ongetwijfeld prima rijden, maar iedereen met een beetje eigenwaarde rijdt niet in een Mercedes. Naar mijn mening is het helaas zo dat alle jongere uit de jaren ’80 & ’90 nu eindelijk een Mercedes kunnen kopen (lees: leasen). De Volkswagen Golf kan niet meer, dus nemen we een Mercedes A (klasse?). Dit is absoluut een punt voor Mercedes👍! Ik kan mij nog de C klasse van begin 2000 herinneren, slecht plaatwerk waar werkelijk aan alle kanten roestvlekken had na een paar jaar…
Dan straalt de Maseratie met persoonlijkheid uit, met de zoals jij het noemt, de “Italiaanse charme” (🧐🤔😂).
degrotemuis zegt
Buiten dat de VS markt niet gelijk is aan de Nederlandse markt: Afschrijving gebaseerd op de adviesprijzen. Dat gaat extra hard bij auto’s die op moment van verkoop al korting kregen, zoals de Maserati’s en de 5 hybrids. En ook fijn voor de auto’s die juist regelmatig nieuw met een stevige dealer markup verkocht werden, zoals de Camaro en de Mustang. Dat een Maserati geen restwaarde wonder is wil ik wel geloven, maar het verschil is kleiner dan het onderzoek laat lijken als je kijkt naar wat je echt betaalt bij aanschaf vs wat je terugkrijgt na 5 jaar.
Ilquadrifoglio zegt
Het lijkt me noemenswaardiger dat BMW er als mainstream merk, maar liefst 3x in de lijst staat.
chrisc zegt
Goede tweedehands Quattropotte kopen, dan heb je ook bijna geen afschrijving en elke KM plezier ;D