De hardrijders slaan weer toe in ons landje. Op meerdere locaties moeten mensen ineens 200 km/u of meer rijden.
Te hard rijden is tegenwoordig niet moeilijk meer. Tegenwoordig is 100 km/u de maximale snelheid, waardoor het gehele Nederlandse volk lekker achter elkaar sukkelt en het voor zoete koek slikt. Dat het allemaal begon met een enthousiast rapportje van Henk Bleker om lekker alle stikstof-zorgen voor ons uit te schuiven, moeten we nu ineens 100 km/u rijden. Da’s krom, wellicht dat de beste man daarom gevlucht is van het CDA naar FvD.
Hardrijders slaan weer toe
Enfin, voordat we afdwalen naar de oud-staatsecretaris die Mauro briefjes schrijft tijdens talkshow-uitzendingen, gaan we het hebben over te hard rijden. Vanacht was het namelijk weer eens goed raak. Op de A59 werd een man in een heuse Volvo V40 aangehouden. Hij reed namelijk 203 km/u waar 100 km/u was toegestaan. Waar de rappe V40 exact werd aangehouden is niet duidelijk. Het zou gaan om de omgeving van Oss. Op sommige delen mag je daar ’s nachts 130 km/u, andere stukken zijn weer 120 km/u of zelfs 100 km/u.
Waarschijnlijk reed de haastige Utrechter op een 100 km/u stuk. Daarbij werd hij gespot door een politieagenten in een onopvallende surveillance-auto. Uiteraard raakte de man per direct zijn rijbewijs kwijt. Dat niet alleen, ook zijn Volvo V40 werd in beslag genomen, aldus RTV Utrecht.
A4 (Snelweg, niet de Audi)
Ook op de A4 was het raak vannacht. Daar kon de Verkeerspolitie Den Haag aan de slag. Daar merkt de politie op dat het drukker en drukker s’nachts wordt met hardrijders. Logisch, er is immers geen avondklok meer. Het bijzondere geval betrof niet één, maar twee auto’s achter elkaar. Met een lasergun kon men zien dat de snelheid 215 km/u was.
Bij het inzetten van de achtervolging liep de snelheid zelfs ietsje op. Daarbij werd ook een meting gedaan bij het tweede voertuig. Die bleek, na correctie, 224 km/u te rijden! Dan maakt het verschil tussen 100, 120 of 130 km/u ook niets meer uit. Ook in dit geval werd het rijbewijs per direct ingenomen. Ook de auto, een rode BMW 3 Serie Cabrio (E93 LCI), werd in beslag genomen. Naast de enorme snelheden werden er tientallen auto’s ingehaald. Het gaat dus niet alleen om de daadwerkelijke snelheid, maar het feit dat je anderen in gevaar brengt.
De bestuurder van de andere auto, wist de dans te ontspringen. Echter is zijn kenteken genoteerd, dus kan ook deze bestuurder een flinke prent verwachten. Of de politie die auto ook in beslag gaat nemen, is niet bekend, maar de kans lijkt zeer aannemelijk.
Imagecredit: Politie Den Haag.
911targa zegt
De bestuurder van de andere auto, wist de dans te ontspringen. Echter is zijn kenteken genoteerd, dus kan ook deze bestuurder een flinke prent verwachten. Of de politie die auto ook in beslag gaat nemen, is niet bekend, maar de kans lijkt zeer aannemelijk.
Die krijgt dus dikke boete en mag zijn rijbewijs houden. Dit obv het principe dat niemand zichzelf hoeft te incrimineren.
Robert zegt
@911targa: je bedoelt, verbaliseren op kenteken, zonder dat de kentekenhouder erkent dat hij of zij de bestuurder was. Het klopt dat dit voorkomt dat het rijbewijs en/of de auto in beslag genomen kan worden door gebrek aan bewijslast. Maar ga er maar van uit dat de Officier van Justitie dit ‘royaal zal compenseren’ in de vorm van een transactievoorstel van tenminste drie cijfers voor de komma. Voorop gesteld dat dit kenteken of diens eigenaar niet eerder voor vergelijkbare vergrijpen is bestraft.
911targa zegt
Dat klopt. Maar 51 km te hard (na correctie) en staande worden gehouden, is ook al 3 cijfers voor de komma en enkele maanden je rijbewijs kwijt. Echt!
faalhaas zegt
We rijden niet te hard, de maximumsnelheid is te laag. Nog even en we doen paard en wagen snelheid a la anno 1733 . De techniek moet het toelaten snelheden op te voeren.
dutchneon zegt
We zijn met teveel mensen op de aardbol en we fokken maar door, niemand die er eens wat over durft te roepen….
De overheid wil graag meer betalende leden in het clubje dus we gaan vooral niks doen, dat is slecht voor de economie..
Vergrijzing… want dat hoor ik al sinds de basischool en datzelfde smoesje word nogsteeds herhaald.
mc96 zegt
@dutchneon: en hoe heeft dit precies te maken met mensen die met meer dan 200 km/u over de snelweg rijden?
geen1234 zegt
Tjonge, kan je dat echt niet zelf bedenken? Meer mensen op de weg, meer mensen die harder rijden, meer overlast. Vroeger had je geen vaarbewijs nodig. Nu ze @#$@#$ jan modaal op het water en moet iedereen ineens een vaarbewijs hebben.
pignon zegt
@dutchneon: doe er wat aan en het jezelf op. Is dat jouw oplossing?
geen1234 zegt
Ja inderdaad, begin bij jezelf. CO2 uitstoot verminderen is heel makkelijk, minder consumeren. Hoeveel koeienkoppen zijn er niet in Nederland die in de winter de verwarming hoger zetten ipv een trui aan te trekken. Energie verspilling is gewoon niet meer van deze tijd. Het is wel een verschil of 1 miljard mensen energie verspillen of 7 miljard.
dutchneon zegt
Niet langer het smoesje van vergrijzing, anders creer je de volgende grijze golf. Het argument van pensioen gaat toch niet meer op….
Stimulans obv kinderbijslag in ieder geval na 2 kinderen stoppen maar liever geen kinderbijslag meer.
Wel kinderopvang stimuleren maar niet meer inkomensafhankelijk, gewoon 1 tarief voor iedereen gelijk.
Niet werken dan uiteraard geen subsidie op de kinderopvang en in de bijstand uiteraard geen enkele vorm van subsidie.
Zelf heb ik mijn 1970 huis 0 op de meter gemaakt, wel heb ik veel te veel auto’s maar die staat nagenoeg allemaal stil, want rijd minder als 10.000km per jaar
dunhozzie zegt
In de twintigste eeuw is het aantal 65-plussers in Nederland meer dan vertienvoudigd: van 0,3 miljoen in 1900 tot 3,4 miljoen in 2020. Daarmee nam het aandeel 65-plussers in de totale bevolking toe van 6% naar 19,5%. Daarnaast is sprake van ‘dubbele vergrijzing’. Dit houdt in dat binnen de groep 65-plussers het deel 80-plussers toeneemt. Op 1 januari 2020 waren er bijna 824.000 mensen van 80 jaar en ouder, wat neerkomt op 4,7% van de bevolking. Van de 65-plussers was bijna een kwart ouder dan 80 jaar.
https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/bevolking/cijfers-context/vergrijzing#node-totaal-aantal-ouderen
Dat is toch ook gewoon zo?
geen1234 zegt
Je vergeet dat voor Jan modaal het krijgen van kinderen het mooiste is wat er bestaat. Als deze status wegvalt, wat voor bestaansrecht heeft hij dan nog? Hij levert nimmer een uitzonderlijke prestatie. Gewoon verteld worden wanneer hij moet werken, wanneer hij op vakantie moet en voor de rest thuis op de bank F1 of voetbal kijken of John de Snol/Joop van Ellende rommel kijken.
En als het even iets meer mee zit heeft hij wat extra geld, zodat hij vanuit Spanje kan beleggen, en de illusie is compleet.
Daarbij is het nemen van een kind eigenlijk de meest egoïstische daad is die je kunt realiseren. Immers, sinds wanneer vraagt een kind om geboren te worden?
joki zegt
Zou “het nemen van een kind”, of zich voortplanten niet één van de meest natuurlijke dingen zijn die er bestaan. Als je eens naar een natuurdocumentaire kijkt en kun je zien wat voor halsbrekende toeren sommige dieren moeten ondernemen om zich voort te planten of hun jongen tot volle wasdom te brengen, en wat die ervoor over hebben, kan je je geest eens verruimen…
geen1234 zegt
Goed dat je jezelf vergelijkt met dieren (hoef ik het niet te doen) Ik neem aan dat je geen probleem hebt je ‘natuurlijke dingen’ theorie te bewijzen, door je in de kooi van de leeuwen te begeven met je kind zonder onnatuurlijke hulpmiddelen.
De dierenwereld is altijd wel in balans geweest, met de introductie van het maken van vuur en speren is die balans verdwenen.
knapzuur zegt
Vergrijzing smoesje?! Sinds de basisschool, je zit nu in de 1e en gaat hopelijk over naar de 2e deze zomer? Haha!
Robert zegt
@faalhaas: het is niet de techniek die te kort schiet, maar de mensheid die er niet mee overweg kan.
Als jij in de nachtelijke uren op de snelweg netjes 100, 120 of 130 rijdt, daarbij een vrachtwagen wil inhalen die 85 kmh rijdt, en er komt een medeweggebruiker aangekogeld met 200+ op de teller, je er niet eens van kunt uitgaan dat een dergelijk snelheidsverschil op waarde is in te schatten.
Het is niet voor niets dat in Duitsland, waar dit nog wel legaal kan, juist de hardrijder juridisch meestal het hardst wordt aangepakt als hierdoor ongelukken worden veroorzaakt.
alfapeter zegt
faalhaas rijdt niet tegen 130 tenzij hij een uitrit moet hebben.
geen1234 zegt
Inderdaad, te hard betekend dat het gevaarlijk is en ongelukken door komen. Ik denk wel dat statistisch aangetoond kan worden dat 90% van de mensen die boven de maximum snelheid rijden geen ongelukken veroorzaken.
Daar wordt praktisch nooit naar gekeken bij de rechtbank.
allesmetturbo zegt
200 in een seicento, dat is gevaarlijk.
In een 3 serie merk je er niet zoveel van.
Roekloos rijden is dan wel weer fout, maar te hard rijden doen denk de meeste hier wel.
geen1234 zegt
Inderdaad, ze zouden eigenlijk met die digitale techniek gewoon moeten kijken naar de auto, heb je iets als een ferrari dan mag je 200 waar een gebakje 100 mag, immers dezelfde remweg.
screamer zegt
Je vergeet even dat andere weggebruikers er niet van uit gaan dat jij 200 rijdt waar je 130 mag, 150 is nog tot daar aan toen, maar 200 is een flink verschil hoor.
Houd jij ook continue rekening met dit soort hard rijders in NL? dus als jij 100 rijd, dat er dan iemand aan komt stuiven met 170? dan moet je verdomde vaak ik in je spiegels kijken.
Want van mij mag je prima te hard rijden als je dat wilt hoor, als je maar alleen jezelf om zeep helpt als je een ongeluk krijgt, en dat is helaas niet te voorspellen.
RJ zegt
Je hele denkpatroon klopt niet.
Je hoeft niet heel vaak in de spiegel te kijken. Gewoon zoveel mogelijk rechts rijden en pas goed in je spiegels kijken tegen de tijd dat je een baan naar links wil.
Het is dus veel makkelijker dan je denkt en veel minder vermoeiend!
mashell zegt
Zoveel mogelijk rechts rijden is in Nederland 75% van de tijd op de linker rijstrook rijden omdat er altijd wel wat, meestal een vrachtwagen, is om in te halen. Ik durf de stelling wel aan, degene die ook maar half serieus denkt dat in Nederland op de openbare weg 200 gereden kan worden die is heeft onvoldoende verkeersinzicht om aan het verkeer te mogen deelnemen.
knapzuur zegt
Je hebt de A15 na het avondeten nog nooit gezien? Of de A50.. of de A59? Of nja er zijn heel veel systematisch lege snelwegen na het avond eten waar 200+ echt makkelijk kan, het mag niet en om goede redenen maar het kan makkelijk en veilig.
Homer55 zegt
@knapzuur: A59 is een hele gevaarlijke ja… Vanuit daar de A2 richting het zuiden is ook een heeeeele fraaie.
alfapeter zegt
Met hetzelfde reactievermogen zal de afstand toch wel verschillen.
stekel zegt
@allesmetturbo totdat die 3 serie met 200 km tegen die seicento knalt
Johanneke zegt
Ai, ik heb de 200 midden in de nacht ook wel eens aangetikt in mijn veel te oude auto. Misschien toch maar bij 180 houden.
autogeak zegt
Toch jammer dat ik nooit op Autoblog ben gekomen met mijn verhaal.
godfather zegt
@autogeak: vertel……
monsieurleloure zegt
In het begin had ik moeite met de maximaal snelheid van 100 km/u, een jaar verder ben ik zo afgestompt dat ik het niet eens meer in gaten heb. Great reset 🥳
Zelf nadenken wordt niet gewaardeerd door de overheid.
rikus zegt
@monsieurleloure: Precies dit. Je wordt gewoon afgestompt. Lekker achter elkaar aan hobbelen met, let’s face it, 90 a 95 km per uur. Elkaar inhalen met het liefst precies 100 km/u op de autoteller. Echte bandieten durven de 103 aan te tikken bij zo’n gevaarlijke actie. En als je iemand in een vlot tempo inhaalt, zoals het hoort, krijg je natuurlijk gegarandeerd de verkeerspolitie blik. Want dat valt me wel op sinds de 100km regeling is ingevoerd; er zijn ineens verschrikkelijk veel verkeerspolitie vrijwilligers. Iedereen heeft het nu in zich om afkeurend te mogen reageren als je buiten de lijntjes kleurt en iemand gewoon vlot voorbij gaat. Het is niet eens zozeer de snelheid, maar vooral de mentaliteit die erbij is komen kijken wat me mateloos irriteert.
ozzytrk zegt
Rijbewijs is heilig. Ik hou van mn rijbewijs. Ik neem het mee naar mn graf.
xjs678qr zegt
Deed iendan iets mis? Er stond een bord 100 en een kilometer verder nog een, dus 100+100 is toch 200?
giulia64 zegt
Overigens mijn complimenten voor het noemen van groene-boorden-crimineel Bleker die inderdaad een grote rol heeft gespeeld bij veroorzaken van het stikstofprobleem dat we echt hebben.
flyerbunch zegt
Als de snelheid is gebaseerd op de Co2 uitstoot dan mogen de EV rijders toch meer? De toekomst is EV dus dat ziet er goed uit!😎
Ot92 zegt
@flyerbunch EV’s stoten ook CO2 uit…
jmeverts zegt
In Duitsland kijkt er niemand op of om als je 200 rijdt en in Nederland wordt je kop er zowat afgetrokken… Ongekend eigenlijk…
vaakbenjetebang zegt
@jmeverts: Precies. Voor alles is een tijd en een plaats, en om legaal 200 op de openbare weg te rijden, is Duitsland de plaats. Zo simpel kan het zijn.
agdesigns zegt
Zit steeds minder met de 100kmh regel tot 19.00. Verbruik scheelt enorm tov 130. Over 1100km gemiddelde van 20,4 in een Volvo v70 met bijna alleen snelweg kms.
Voor de 100 was dit ong 1L op 17,5.
eunosroadster zegt
Met dik 60.000km per jaar ben ik wel een kilometervreter, maar ik weiger mij te conformeren aan de 100-waanzin. Waar het veilig mag en kan rijdt ik gewoon 130/140. Blijkbaar ben ik niet de uitzondering, want word dan nog met grote regelmaat ingehaald. Dat stukje variabele wegenbelasting calculeren we maar gewoon in. De beperkte snelheidsverschillen bij het inhalen van de 100-rijders zorgt voor véél meer gevaar dan de chauffeurs welke gewoon ‘netjes’ en anticiperend 130 rijden. Ik krijg ook anale jeuk van de zelfbenoemd politie-agenten welke dan met 95 je menen te moeten corrigeren. Dat ze eens op onnodig links-rijden gaan handhaven! Ik ben sowieso tegen lasercontroles, omdat deze alleen de snelheid registreren en daar een boete uit opmaken, terwijl ze totaal geen rekening houden met het algehele verkeersbeeld. Iemand die roekeloos 120km/u krijgt verdient m.i. een fors hogere boete dan iemand welke ‘verstandig’ 150km/u rijdt waar dan relatief in alle veiligheid kan. Dat ze eens meer undercoverauto’s de weg op sturen. Dan kan er eens gehandhaafd worden op de échte gevaarsetting… en dan is (uitzonderingen daargelaten) veelal niet de ‘beperktere’ snelheidsovertreding. /rant
mashell zegt
De regels gaan niet over verkeersbeeld. De regels gaan over de maximumsnelheid. Gewoon een getal op een bord, niks moeilijks aan. 30 tot 40 procent boven de limiet is gewoon veel te veel. Dus ik hoop dat je maar vaak gesnapt mag worden, bij voorkeur door een laser gun maar ook af en toe door een undercoverauto. En dat de preek over onverantwoord, gevaarzetting, anticiperen, bruine bonen soep, regels gelden voor iedereen maar lekker lang mag zijn.
melcon zegt
Meneer mashell is niet bekend met het verschil tussen de geest en de letter van de wet? Regels zijn geen regels maar een gedachte die we samen hebben vastgelegd over hoe we ons gedragen. Zwart op wit is dat inderdaad een getal op een bord, de praktijk is echter niet zwart-wit. Bepaalde regels kun je het meer of minder mee eens zijn, dat geld zowel voor degenen die handhaven als degenen die niet gehandhaafd worden. Daarom zul je merken dat als je wat vaker aangehouden bent en zelf bewust en vriendelijk met degene die handhaaft in gesprek gaat je er over het algemeen met een waarschuwing vanaf komt, dat zal eunosroadster ook beamen met 60k per jaar. Dat jij zwart-wit de regels wil volgen is prima, dat is een keuze en mag je uiteraard zelf weten, maar die keuze kun je niet aan anderen opleggen die zich wat minder laten beperken door wat de overheid denkt dat goed voor ons is. Zeker de 100 beperking is volledig op gebakken lucht gebaseerd op een stikstoof uitstoot waar het personenauto vervoer een bijdrage aan doet dat die praktisch gelijk staat aan nihil. Het effect van de 100 maatregel is dus ook niet significant op de stikstof uitstoot, zelfs niet met het extra zetje wat de pandemie / gezondheids paniek veroorzaakt heeft.
Daarnaast is handhaven op gevaarzetting veel effectiever dan het zwart-wit handhaven op een getal op een bord wat weinig tot niets bijdraagt aan de verkeersveiligheid, excessen uiteraard daar gelaten (zoals het 200+ rijden). @eunosroadster zijn mening is dan wel een mening maar wel één die goed te onderbouwen is, in tegenstelling tot jouw betoog waar alle realiteitszin compleet ontbreekt. De reactie van stekel is in dat opzicht ook schrijnend, alles wat stekel benoemd zijn stroman argumenten en volstrekt irrelevant.
stekel zegt
dus je rijdt ook overal waar het maar even kan door het rode licht?
En als het even kan rijd je ook een eenrichtingsweg van de verkeerde kant in want he, het kan?
En waar het ook maar kan doe je licht niet aan als het donker is want het kan?
En je doet alleen je gordel om als het gevaarlijk lijkt te gaan worden?
Maar onnodig linksrijden vind je dan wel weer een erstig vergrijp als anderen het doen?
waarom maken ze die regels ook, JIJ hebt er alleen maar last van.
eunosroadster zegt
De vergelijking van iets hard rijden dan de maximale snelheid waar de situatie dat veiligheishalve toelaat tussen door rood licht rijden raakt natuurlijk kant nog wal. Ik vraag me af of je m’n reactie wel gelezen hebt. En als je hem gelezen hebt, dan heb je er duidelijk niks van begrepen.
Shaw zegt
Wat hieruit toch vooral blijkt, is dat de limiet niet bij de weg past.
100km/uur ligt ver ónder de constructiesnelheid van de snelweg, de ideale snelheid waarvoor de weg ontworpen is. Wetenschappelijk onderzoek toont al aan dat wanneer de limiet té ver onder de ontwerpsnelheid ligt, de concentratie voor de bezigheid namelijk het voertuig besturen, drastisch afneemt doordat de waarschijnlijkheid van afleiding toeneemt.
Meer doden en verkeersongelukken dus door langzamer te rijden op snelwegen. Maar zo zullen sommigen zeggen, niet de verkeersveiligheid is de reden van de 100-limiet overdag, maar de Stikstofcrisis. Welnu: de vermeende stikstof winst (..) die met het instellen van een maximumsnelheid van 100 km/h is verwaarloosbaar. Het bespaart per jaar zo’n 15 gram stikstof per hectare! Stikstofexpert Wim de Vries beaamt deze aantallen en ook hoogleraar Martien Visser, die voor BOVAG de daadwerkelijke stikstofdepositie (stikstof die daadwerkelijk op de grond land) berekend heeft, is het met deze verwaarloosbaarheid eens. Totaal heeft het wegverkeer 6% aandeel op de stikstofdepositie. En dat is nog inclusief vrachtverkeer e.d.
Bijzonder detail: 100km en de Corona kwamen tegelijk! Laten we het tegelijk elimineren en versoepelen. Nu blijkt dat 100 echt enkel en alleen een papieren maatregel was om de milieumafia te pleasen, en de vrijheid van ALLE weggebruikers wordt aangetast door een klein groepje milieufundi’s moet duidelijk zijn: 100km heeft zijn langste leven gehad en moet per direct worden afgeschaft. Corona moeten we elimineren, 100km ook. Gewoon weer Normaal Doen zoals de vvd in haar campagnes ooit zei. 100km is niet normaal. Op de snelweg is 120-130 normaal.
De redenen om de 100 beperking overdag ongedaan te maken stapelen zich op. Like volg en deel deze fb-pagina Facebook.com/Overal130