Een van de leukste dingen tijdens een autovakantie is dat het gas erop kan zodra je de grens bent gepasseerd. Met topsnelheid over de Autobahn en een rallyparcours over de bergweggetjes. Helaas is het per 1 januari 2013 klaar met de pret in Zwitserland.
Die dag gaat een nieuwe wet van kracht die zorgt voor een stevigere straf bij snelheidsovertredingen. Racen richting de afgesloten Gotthardtunnel of stoer doen op de San Bernardinopas zitten er dan niet meer in. Toegegeven, de Zwitserse politie zijn niet bepaald lieverdjes, en met een boete gekoppeld aan het inkomen moesten er soms aanzienlijke bedragen afgerekend worden, maar met een gevangenisstraf in het vooruitzicht denk je toch wel twee keer na voordat je het rechter pedaaltje intrapt.
+40 km/u in een 30 km/u zone
+50 km/u in een 50 km/u zone
+60 km/u op de hoofdwegen (80 km/u zone)
+80 km/u op de snelwegen (120 km/u zone)
rijden je rechtstreeks achter de tralies met een minimum van één jaar en een maximum van vier. Doe je het iets rustiger aan maar rij je nog wel te hard, dan kan het rijbewijs voor minstens twee jaar worden ingetrokken. Veelplegers mogen ‘m permanent inleveren, met na tien jaar een psychologische evaluatie of je het papiertje heel misschien alsjeblieft terug mag krijgen. Lap je de verkeersregels wel heel erg aan je laars, kun je gedag zeggen tegen je autootje. Oh ja, en radar is ook ten strengste verboden.
Is deze strengere wetgeving wel echt nodig? Zwitserland behoort al tot de top vier van veiligste landen samen met de UK, Zweden en Noorwegen. Dat geeft toch aan dat we het netjes houden met onze supercars. Toch komen de nieuwe regeltjes er. Heeft het voor jou nog zin om een Zwitserse villa met garage te kopen?
mercedesclk350 zegt
Komen ze nu mee…
bofkont zegt
Beetje overdreven als je het mij vraagt.
trouwens leuk die kmteller van de 156, heb er 3 van gehad.
Dit zal wel een 2.5 V6 zijn gezien de snelheid.
ferry832 zegt
@bofkont: Wel raar want ik ga ervan uit dat de teller van een 2.5 v6 tot 260 km/uur loopt.
Ik denk een 2.4 jtd.
mmot05 zegt
@ferry832: denk geen 2.4jtd. Die houden al op bij 215/220 km per uur
ferry832 zegt
@mmot05: Ja, maar echte kilometers / uur en wat de klok aan geeft kan verschillen natuurlijk. Mischien een 2.4 20v ?
mmot05 zegt
@ferry832: gezien de digitale km teller (zwart op groen) een pré facelift model, dus gewoon 2.4 10v met 136 pk. Na 2002 facelift met nieuwe dash en pas in 2003 de 20v jtd
bofkont zegt
@ferry832: Idd een goed punt die van de 2,5 V6 gaat tot 260 en die van de GTA tot 300.
Het zou een 2.0 twinspark kunnen zijn, ik heb de mijne ooit probleemloos op 230 gezet, echt een zeer fijn blok.
Maar mischien is het een gechipte 2.4 JTD.
911GT2 zegt
@bofkont: Gezien de snelheid en de KM stand in cobinatie met het alfa logo hou ik het gewoon op een shop. ;)
jrk68 zegt
@911GT2:
Dat jouw TSitje het voor de 28K begeven heeft zegt nog niet dat een Alfa dat niet haalt….
Sterker nog, destijds stonden de meeste al te koop met meer dan 1.5 ton op de klok na een jaar of 4.
911GT2 zegt
@jrk68: Zucht… ja en daarom is de bouwer van de TSI’s nu bijna failliet en doet alfa mee in de hoogste regionen van de automotive industrie… (sarcasme hè, net als de vorige post)…
jrk68 zegt
@911GT2:
Als ze aan een fatsoenlijke garantie afhandeling zouden doen zou het idd niet goed gaan in Wolfsburg en Ingelstadt….
De klachten ontkennen en negeren is idd goedkoper….
911GT2 zegt
@jrk68: Voordat we hier verder in opgaan, ik zie dat je professioneel VAG basher bent en blijkbaar heb je de noodzaak om alles wat mislukt is in je zielige leventje af te schuiven op VAG en haar ontwikkelingen. Kan me voorstellen dat jij daar avonden plezier uit haalt… (of moet halen…)
…ik heb daar even geen zin in. Dus ga lekker verder met VAG bashen dan ik ik ook weer leuke dingen doen. Ow om je even wat voer te geven “VAG is the best!!” Enjoy!
ferry832 zegt
@911GT2: Jij bent standaard tegen alles wat uit Italie komt. Ook een beetje zielig toch om daar telkens tegen aan te schoppen. Jalouzie of weet je niet beter ?
eelco74 zegt
@911GT2: Ik heb inmiddels gezien hoe PON omgaat met hun klanten. Mijn collega kon mooi zelf opdraaien voor zijn defecte distri-ketting in zijn 2jaar en 3 maanden oude auto. Wel premium betalen, maar geen premium service.
bofkont zegt
@911GT2: Lol, zou voor de lol eens een 147/156 GTA rijden, je weet niet wat je overkomt damn wat een bruut blok is dat.
Mijn beste kameraad heeft een 156 GTA staat al probleemloos op 278000km, kun je van een TSI van vag niet zeggen ;)
linealuna zegt
@bofkont: de snelheidsmeter komt meestal niet tot het eind toch?
Lijkt me idd een shop
robinio zegt
@linealuna: Wel bij een lange helling.
jzaero zegt
@linealuna: Jawel hoor. Bij een bijvoorbeeld een E46 328i of 330i red je 240-250 op de teller wel. Teller houdt op bij 250
bofkont zegt
@jzaero: Klopt idd heb mijn E46 328ci er wel eens op gehad in dld :)
wout441 zegt
@bofkont: gefeliciteerd dat je 3 156 hebt gehad.
bofkont zegt
@wout441: Thx :)
En er komt vast nog wel eentje ;)
W115 zegt
Met 240 in een ouwe alfa 156 overleef je een ongeluk echt niet
jrk68 zegt
@W115:
Lekker belangrijk….
Deze S-Klasse ging amper zo snel….
Drie van de vier inzittenden hebben het niet overleefd….
W115 zegt
@jrk68: Als je niet levend uit een S-klasse stapt hou ik mijn hart vast met een alfa
jrk68 zegt
@W115:
Waarom zou je je hart vast houden?
Dat gaat je echt niet meer helpen….
Of zoals ik altijd zeg, de brandweer heeft net ff meer werk om het lijk te vinden….
Hupke zegt
@jrk68:
Als je zover bent dat het mogelijk is om je hart vast te houden kunnen ze ook niet veel meer voor je doen.
Ik zou dan toch een zachter stuur zoeken en een betere gordel.
Hupke zegt
oeps @W115
desjonnies zegt
@W115:
onzin.
Een Alfa blijft goed liggen bij die snelheden en niet om te bashen maar een Passat ABSOLUUT niet.
De mijne ging een keer zweven bij 200 per uur. die Passat
Daarna never nooit meer geprobeerd.
De Alfa blijft stoìcijns doorknallen. Met betere remmen.
En een veel fijner gevoel.
En nu de bluf: mijn gechipte 159 JTDm haalt dit ook.
Wel ff de tijd nodig, maar hij haalt het.
Nou niet echt, maar 220 voor een Dieseltje, vind ik meer dan geweldig.
eelco74 zegt
@desjonnies: De 159 2.4JtdM Q tronic loopt 230 op de teller, 223 in het echt. Dat is best vlot voor diesel.
De 156 1.6 was al makkelijk op 200 te krijgen, helling af nog wel wat sneller. Dan loopt de diesel tegen de toerenbegrenzer aan.
jrk68 zegt
Dat wordt dus oppassen de komende zomer….
Anders mag ik sommige figuren vanuit een Zwitsers staatshotel gaan bashen….
Dan heb ik daar alle tijd voor, ook om de persoonlijke frustraties van @rijbewijzer te beantwoorden….
zenoemenmemax zegt
En dan loopt iedereen hier te zeiken over dat regeerakkoord…
gregorius zegt
@zenoemenmemax: hahahha, in Zwi betaal je geen 52% belasting!
tweede_woning zegt
soortgelijke straffen in Duitsland , met een juridische max van 130 kmh !
flippert zegt
@Tweede: ik snap nu waarom je nooit eerste bent.. Wat is er tegen 200 op de autobahn dan? Wordt je daar bang van in je Priusje? Of vind je het zielig voor de bomen?
tweede_woning zegt
@flippert: niet zo popie graag , doe je op een verjaardagsfeestje ook niet ….
en als jij net zo veel in dld rijdt als ik gaan we wel verder praten en onderwijl lees mijn comment nog eens.
mashell zegt
@Tweede Woning: is dat een wens? Een feit is het immers niet.
sdanny zegt
@ bofkont:
Nee, de 156 2,5 V6 heeft een teller tot 260. Dus een van de 4 of 5 cilinders.
flippert zegt
Zwitserland is trouwens wel irritant wat incasso betreft, Nederlandse agenten aan je deur die een verklaring willen etc. Was voor 175 langs een flitskast. Alles ontkend en nooit meer wat van gehoord. Rare Zwitsals..
tvrspeedsix zegt
@flippert: Leuk als je straks eens aangehouden wordt in Zwitzalland, die zijn jouw echt niet vergeten ;), dat wordt ter plekke dik lappen met rente ;). Volgende keer maar over Austria naar Italy?
flippert zegt
@tvrspeedsix: nee, want als je sorry zegt, dan kan je er niets aan doen..
nielsvanderweiden zegt
Dikke boetes en straffen voor snelheidsovertredingen in CH? What else is new. Als je dacht dat ze in Nederland erg waren…
jrk68 zegt
@nielsvanderweiden:
Ach, een paar kennissen van mij hebben daar weleens 5 uur vast gezeten en zijn op borgtocht vrij gelaten omdat een motorrijder de politie had gebeld.
Hij gaf ze aan omdat ze zogenaamd meededen aan een straatrace….
In werkelijkheid reden ze 130 waar ze dat mochten.
De sticker “Alpine challenge” op de deuren deed hen de das om….
Simpson zegt
Da’s niet misselijk. Hoop dat ze echte misdaden ook zo bestraffen.
flippert zegt
@Simpson: tenzij het witwassen betreft..
911GT2 zegt
Verklaar mij maar voor gek, maar zouden ze hier ook moeten doen.
+40 km/u in een 30 km/u zone
+50 km/u in een 50 km/u zone
+60 km/u op de hoofdwegen (80 km/u zone)
+80 km/u op de snelwegen (120 km/u zone)
Zijn gewoon hufterige snelheden en daar hoort imho dus een hufterige straf bij!
flippert zegt
@911GT2: waarom is die 120 plus 80 op de duitse Autobahn dan ineens niet meer hufterig? De rest akkoord, maar op een lege snelweg bij goed weer 200 is gewoon een prima gangetje..
911GT2 zegt
@flippert: Simpel want regels. Als we 200 afspreken is dat prima, maar dan rekenen andere weggebruikers er op (zoals in Duitsland). Nu niet… en is het dus gewoon echt gevaarlijk.
martijnh zegt
@911GT2: Precies en daaorm kunnen onze Duitse vrienden ook een stuk beter antisperen op bepaalde situaties. Ik weet dat het niet mag in NL. Maar in Duitsland veranderd ‘onze’ rijstijl niets. Ooit met een getunede X5 met 240 km/h als een gek moeten uitwijken omdat er zo’n Nederlander met 80 km/h naar links kwam zetten. Ik ben van mening, dat wanneer je sneller rijd je ook meer bezig bent met het rijden. Beter concentratie en zo. En nee ik noem mijzelf niet de beste chauffeur.
robinio zegt
@martijnh: Mijn theorie is dat die Duitsers veel beter kunnen autorijden omdat ze in gevaarlijkere situaties komen door hun snelheid.
Een ding wat ik geleerd heb in Duitsland is bij hard remmen uitwijken naar een kant, zodat je achterligger kan uitwijken naar de andere kant.
mashell zegt
@martijnh: als Duitsers echt beter zouden anticiperen (het volgens mij een even grote fabel als dat motorrijders beter zouden rijden, not!) dan zouden ze toch wel potjandorie eindelijk eens moeten beginnen met het gebruiken van het knipperlicht als ze van rijstrook veranderen. Dat doen Nederlanders echt veel beter.
xilver zegt
Geldt dit ook voor buitenlanders? Hoe kan de Zwitserse justitie nu oordelen over een Nigeriaan die met zijn Ferrari (zeldzaam, maar mogelijk) die zijn rijbewijs moet inleveren? Zoek die maar eens terug…
jrk68 zegt
@xilver:
Itt tot hier hoef je in die Schweiz als buitenlander niet op een voorkeurs behandeling te rekenen….
Als ze je staandehouden ben je gewoon ’t lul….
leandro zegt
@jrk68: de boetes krijg je thuis gestuurd via een incasso bureau in Groningen mocht je die niet betalen dan krijg je ook een celstraf mocht je ooit weer in het land zijn en ze je zien……
Alwood zegt
Terecht of niet, op deze manier kan je het ‘veiligheidsargument’ tenminste hard maken. Ze zijn niet uit op cashen maar willen daadwerkelijk dat mensen niet te hard rijden.
Best wat voor te zeggen.
w0o0dy zegt
@Alwood: wat overigens ook prima zou helpen tegen te hard rijden is het ophogen van die slaapverwekkende limieten daar. 3 baans is soms gewoon 80 enzo…
Hupke zegt
@w0o0dy:
Ze lokken het daar gewoon uit dat je te snel rijd. Ook op de bergweggetjes. Nu heb ik al wel vaak (als passagier) een heel illegale snelheden door Zwitserland gevlamd maar heb nog nooit een boete gekregen. Als je een beetje redelijk bent valt die pakkans dus nog wel mee.
Alwood zegt
@w0o0dy: daarentegen kom je op de échte Zwitserse wegen vaak amper in de buurt van de 80 km/u limiet. Gewoon smaller asfalt opzoeken, zo veel meer plezier ;)
PAN zegt
Denk een 1.9 jtd 8v. (Prachtige en heerlijke rijdende wagen)
T16 zegt
@PAN: Kan best een JTD zijn maar die zal de 240 km/u niet halen met zijn 105 tot 115 pk. Zelfs de 2.4 20v met 175 pk loopt maximaal 225 km/u.
E34M5Touring zegt
@T16: Je hebt die ook in JTD 16V met 140 en later 150pk. Die heb ik in mijn 147 en die topt rustig 220+.
Hupke zegt
“Doe je het iets rustiger aan maar rij je nog wel te hard, dan kan het rijbewijs voor minstens twee jaar worden ingetrokken. Veelplegers mogen ‘m permanent inleveren,”
Da’s bij mijn weten iets dat ze enkel kunnen toepassen op hun eigen inwoners.
Ze kunnen in Nederland of Duitsland m’n rijbewijs immers ook niet afnemen. Ze kunnen het me fysiek afnemen maar dan kan ik gewoon thuis aangifte van diefstal doen en een ander krijgen.
(iemand die hier meer over weet?)
Verder vind ik het een beetje belachelijk. Nu is 200 gene alledaagse snelheid maar je moet kijken naar punten en momenten waarop het echt niet kan.
Indien het heel rustig is op een lege snelweg kan dat toch geen kwaad. Ik vind ze wel extreem streng.
ThomasBol zegt
Ik ben vanavond aan de kant gezet door de KLPD. Een bonnetje waar “220€ svp” op staat is het bewijsje van deze avond. Heb nog nooit zo gebaald van iets wat me terecht aangeboden wordt. Maar, celstraffen.. Uhh?
avtomobile zegt
@t16: mijn 1.9 8v 115pk haalt 220 op de teller, en dat is omdat hij in de toerenbegrenzer loopt. Al ik dacht eerder aan een 2.0 ts? Een 2.4 20v haalt 230, dus op de teller kan dit zeker 240 zijn.
grandmasterb zegt
Ìk ga in ieder geval niet meer in Zwitserland op vakantie of er doorheen rijden op weg naar Italië. In Zürich ben ik ook eens (jaar of 20 geleden) beroofd door de politie nadat ik in stromende regen eindelijk een zijstraat vond die naar het centrum ging. Er stond echter een doorgetrokken streep op de weg (nauwelijks te zien) en iedereen werd daar aangehouden en moest ter plekke 220 zwitserse franken betalen aan dat rapalje. Protesteerde je dan werd gedreigd dat je mee moest naar het bureau.
ericc zegt
Heden ten dagen ben je als snelrijder een grotere gangster dan een witte boordcrimineel.
In verhouding tot de verkeersovertreding wordt je als automobilist strenger gestraft dan iemand die een winkel overvalt of een vrouw verkracht!!
Dat je jaarlijks zoveel ton drugs importeert kan geen kwaad maar rij niet te hard want dan ben je gekl…t!!
Zielige gerechtigheid.
kaasboerin zegt
Terug de primitieve tijd in..
Hmmm, ik ga lekker winkels leegroven, mocht ik betrapt worden is het 250 euro boete..
Minder dan per ongeluk je toeter aanraken.
PeugeotGTI zegt
Reteirritant, Alfa-bash-dag/open-deuren-intrap-festijn.
Wat een onzin wordt hier uitgekraamd.
Op Fok.nl bereiken ze bijna hetzelfde niveau als hier…
Zijn ook allemaal mensen die geen idee hebben waar ze over praten, omdat ze te jong zijn of gewoon anderen napraten.
Als je niet geinteresseerd bent in een serieuze discussie, reageer dan niet!
E34M5Touring zegt
@PeugeotGTI: Niet aan irriteren, 80% heeft nog nooit in een Alfa gereden, laat staan 1 in bezit gehad. Zijn heerlijke auto’s, ben nu met met 3e bezig en blijf lekker rijden. Heb nauwelijks kosten en een mooie, volle, snelle diesel.
kaasboerin zegt
@PeugeotGTI: Je zit hier al lang, nou wordt toevallig jouw merkje gebasht en ga je janken??
Fok.nl niveau inderdaad..
Overigens hebben ze die reputatie toch wel ergens aan te danken.
Dat het overdreven wordt is een tweede.
xiran zegt
@kaasboerin: …hersens waar zijt gij? je zegt nu tegen iemand die nickname peugeot heeft dat zijn merk word gebast als het over alfa romeo gaat?
kaasboerin zegt
@xiran: Kan je dan maar “fan” zijn van 1 merk??
Hersens waar zijt gij..
mashell zegt
@kaasboerin: fan zijn van 1 merk overkomt vele BMW fanboys…
kaasboerin zegt
@mashell: Hmm, je posts zijn meestal wel doordacht en onderbouwd..
Deze doet daar echter helaas afbreuk aan.
PeugeotGTI zegt
@xiran:
Ere wie ere toekomt, @Kaasboerin heeft gelijk, ik heb idd (ook) een Alfa…
Maar ik ben geen Alfist of Peugeotfanboy ofzo…
xiran zegt
@PeugeotGTI: me punt was meer dat het nogal kansloos is om elk automerk als vuilnisbak af te schilderen als je er niet in rijd.
PeugeotGTI zegt
@kaasboerin:
Nee het maakt me geen zak uit dat “mijn” merk gebasht wordt, dat ben ik inmiddels wel gewend. Ik kan hier niet een opmerking maken over kwaliteit of design of een of andere kleuter blaat wel iets over mijn nickname.
Ik stoor me in het algemeen aan alle ongefundeerde comments die duidelijk geplaatst worden door mensen die geen idee hebben waar ze over lullen.
Tuurlijk is een Alfa geen topkwaliteit, maar wat hier allemaal beweerd wordt is overduidelijk niet gebaseerd op eigen ervaringen en dat stoort me.
Als je ergens geen verstand van hebt, beweer dan ook niks.
Daar werd ik ff boos van . . .
kaasboerin zegt
@PeugeotGTI: Kan gebeuren toch..
Dat is ook de reden dat ik mijn avatar verandert heb, zelfs een admin hier noemde me fanboy, lol.
solmatje zegt
@PeugeotGTI: Goh je meent het? En dat gebeurt alleen bij Alfa? Haal de poep uit je ogen en laat je niet zo kennen..
flippert zegt
@solmatje: ja, maar Alfa’s zijn ook wel echt de aller, állerslechtste roestbakken die er bestaan en na een jaar hebben ze de restwaarde van een pepernoot..tsk..
E34M5Touring zegt
@flippert: Pas op dat je niet uitglijdt over je eigen bullcrap…
PeugeotGTI zegt
@flippert:
Ga je luier verschonen prutser
xiran zegt
het is toch algemeen bekend dat de Zwitserse politie met een guillotine langs de weg staat voor mensen die te hard rijden. Ik zag daar niemand te harden rijden afgelopen zomer.
solmatje zegt
BTW de 156 is een mooie auto, maar bijna alle 156 modellen die ik tegenkom rammelen en ratelen alsof ze uit elkaar vallen..
Sorcerer zegt
In Zwitserland hebben ze sneaky snelheidscamera’s in tunnels. Hip is dat. Vaak bij de uitgang, vlak voordat je weer in het daglicht rijdt, soms ook bij de ingang en in het midden van de tunnel.
Overigens rijden supercareigenaars meestal juist rustig is mijn ervaring, want zonder een beetje discipline verzamel je vaak ook niet genoeg geld bij elkaar om er eentje te kunnen kopen (vele uitzonderingen daargelaten).
Je kunt echter met de meeste auto’s tegenwoordig 200+, zelfs met sommige 14%-bakken geloof ik. Dus tja, denk dat dat eerder de doelgroep is. Sowieso in Zwitserland lagere belastingen op auto’s, en rijden er veel zwaarder gemotoriseerde versies rond, zeker in de bergachtige gebieden. Echt wel nuttig daar.
sir_smokalot zegt
@Sorcerer: In Zwitserland staan ze overal, en inderdaad ook veel in tunnels. Reden is dat de kantons zelf verantwoordelijk zijn voor plaatsing en ook de inkomsten opstrijken.
Zoals bijna alles in Zwitserland is dit gedecentraliseerd. Zelf rij ik altijd lekker rustig daar, het is me de bekeuringen niet waard, en zo geniet je nog wat van de omgeving.
desjonnies zegt
@sir_smokalot:
Dat heb ik daar nou ook altijd.
Dat mooie landschap, the hills are alive……..
Ik zit daar altijd de theme song van ’the sound of music ‘ te brallen.
En heet opeens Peter, jawohl, Peter aus Bern.
En doorknallen, dat doen we dan wel weer in Italië.
Ook leuk.
Daar heet ik weer Colin Corleone.
eelco74 zegt
Wel opvallend deze maatregelen voor een land wat het in de winter van de toerist moet hebben. Wederom een reden om naar Frankrijk of Oostenrijk op de wintersport te gaan.
Rare jongens die zwitsers.
pieter-jan_catteeuw zegt
Hebben ze daar dan ook privé gevangenissen (en rechters en politici natuurlijk) – zoals die moderne racistische slavenkampen in de USA weetwel?
Uw vrijheid ontnemen voor de hypothetische gevolgen van uw reis snelheid. Ik denk dat hier dan een “dodelijk wapen” logica aan te pas kwam – samen met een vraag naar meer gevangenen – blijkbaar. Misschien om mensen te kloten die je anders niet kan raken – zoals het cannabis verbod of bvb de assymatrische racistische bestraffing van drugbezit in de USA.
Men neemt deel aan een democratie omdat het u als individu beschermt. Natuurlijk, als een individu die graag eens doortrapt en zich niet speciaal bedreigt voelt door specifieke snelheden (omdat het meer afhangt van situatie dan arbitraire limiten – omdat dit meer een administratieve kwestie is en het gevolg van praktische juridische beperkingen – zoals welke hoeveelheid wiet u een gevaarlijke dealer maakt of niet – of zoals je kinderen mag terroriseren en kidnappen zolang je ze lang genoeg stil kan houden), dan zijn deze wetten eerder een inbreuk om mijn vrijheid dan een bescherming van het universele individu. Mag ik dan ook niet op het vliegtuig omdat die kankers veroorzaken? Mag ik dan ook geen iPod omdat mensen zich van gebouwen gooien? Mag ik dan ook niet deelnamen aan een petro-economie omdat er genocides voor gepleegd worden? Wat is er dodelijker – 200km/h of het (toekomstige) gebrek aan schoon water dankzij de productie methoden van gesubsidieerde gelobbyde met-valsmunterij-betaalde vlugge-winst machines? Ben ik dan fout? Ieder jaar weer een record aan C02 uitstoot, miljarden fraude, oorlog-genodicide-…, beschermde pedos in het vaticaan,… en dan vlieg ik zogezegd in de bak voor 200km/h op een verlaten snelweg en moet ik mij daar als vrij geboren en collectief verwaarloosde mensaap aan onderwerpen. Why the fuck would I?
Valsmunterij, fraude, economische chantage, genocides financiëren, holocaust slachtoffers bestelen,… via het BIS enz… is dan weer geen probleem. Dat moet ik dan wel slikken van de Zwisterse autoriteiten en al hun vriendjes en supporters.
Handig dat de valsmunters (i.e. het centrale banken kartel) die ons bij de ballen hebben – de architecten vd crisis – de wringers van armen – zich verzamelen op het “neutrale” eiland Zwisterland midden in de EU. Bankgeheim en al die zever. Misschien daarom dat Zwisterse politici dan een beetje moreel gaan doen in de arena van weggebruik. Keeping up appearances.
Het is mijn ervaring – en ik denk ook een wetenschappelijk gemeten fenomeen – dat men schuld probeert te compenseren door in andere situaties de moraalridder (en/of het slachtoffer) te spelen. Zo bijvoorbeeld blijken de mensen op de werkvloer die het meeste zagen over collegialiteit en de prestaties van andere mensen, net zelf de minst hulpvolle en nauwgezette werkers. Of zo blijken de politiek geaarden die zagen over sociale parasieten zelf het meest bereid om de burger te neuken in het voordeel van een klein groepje fraudeurs. Zwisterland teert op de miserie vd planeet en dan gaan ze snelrijders een beetje in het gevang steken. En ze gaan zichzelf waarschijnlijk nog een christen natie noemen.
Wat heeft het één met het ander te maken? Ben ik zelf geen moraalridder die buiten de arena ongeldige punten scoort en dus misschien een compensator met skelleten in de kast (ik probeer echter geen autoriteit te vergaren – of in de gunst van de menigte te komen – duidelijk)? Het probleem is dat het deze organisaties valideert als een broodnodig instrument. Dat is waarschijnlijk ook de bedoeling van deze relatief gezien absurde strijd tegen snelrijders. Zo kunnen ze beweren ons in leven te houden terwijl ze feitelijk eigenlijk alleen maar voor zichzelf en de hunnen bezig zijn. Neem bvb de globale “war on terrorism” waarvoor we moeten inleveren, die ze zelf voeden, en waarop hun vriendjes profijt maken. Idem dito “de crisis”. Doe maar even een zakenkrant open om te ervaren hoeveel respect “ze” hebben voor de mensen op wie ze teren (sinds de crisis mogen we gerust politici vereenzelvigen met het valsmunters clubje). Maar als we snelrijders wat gaan pesten dan is het evenwicht weer herstelt. Dan zijn we beschermers ipv neukers. En dan mogen we gerust blijven neuken. De mentaliteit is dat wij gehoorzaam moeten zijn aan hun ambitities – zelfs al gaat de planeet eraan – en dat verkopen ze door het idee van intellectuele superioriteit en morele hefbomen. Kijk maar naar de campagne van Romney.
De oplossing is natuurlijk om als universeel individu grondstof-onafhankelijk te worden en dus ook monitair onafhankelijk van deze organisaties. Wanneer ze de hefbomen van onze onderwerping niet meer in handen hebben dan kunnen ze ons ook niet meer globaal afzetten en dan gaan ze ook geen jacht maken op cannabis consumenten of snelrijders om de perceptie van morele autoriteit op te krikken en hun bestaan te legimiteren.
Mochten er bepaalde en bereikbare eenrichtingswegen zijn zonder limiten zodat ik mijn impulsen daar kwijt kan in een context waar iedereen het risico aanvaard (zoals de ‘ring – of misschien bepaalde (tol)wegen zonder bewoning en parralelle alternatieven – …) – dan heb ik in principe geen probleem met de algemene limieten. Wel met absurde straffen uitgereikt door faux-democratische anti-humane organisaties (BIS-landen vd EU-…) die er hun recht op bestaan mee argumenteren. Het is eenzelfde logica die de wantoestanden in de Katholieke gemeenschap toelaat.
Dus blijf ik lekker hardrijden. :-p
flippert zegt
@AB redactie: mag Pieter-Jan als-je-blieft een ‘ban’ wegens het niet innemen van zijn medicijnen?? Door de bezuinigingen in de zorg zit ie nu thuis en kliedert ie heel de hele boel hier onder met z’n zes-kantjes-per-reactie bijdragen die kant noch wal raken… Help!
totske zegt
Veel km voor een alfa
johnny23 zegt
Doet een 159 bergje af op de Autobahn met 4 man en bagage aan boord wel :)
Goed, Zwitserland dus maar mijden vanaf 1-1-2013. Begin zo langzamerhand steeds meer trek te krijgen om heel Europa de rug toe te keren, wat een zielig zootje is het hier aan het worden :(
Nog even en je wordt aangeklaagd wegens poging tot doodslag als je een keer niest!
Toch wordt er over het algemeen best nog wel lekker doorgereden in Zwitserland.
Dat radar verboden is, laten we aannemen dat het om detectoren gaat, is wel logisch.
Van de week meegereden met iemand die er nog wel een in zijn auto heeft, en als de recente uitspraak in Italië dat electromagnetische straling inderdaad kankerverwekkend is, wil ik wel geloven dat de overheid liever niet heeft dat bekend wordt hoeveel straling de automobilist iedere dag over zich uitgestort krijgt!!
Nee serieus, ik ben me echt rot geschrokken en best wel een beetje bang om nog in de auto te stappen. Er zijn hele stukken snelweg waar dat ding continu doorpiept! Je zit dus gewoon een half uur lang constant in de overheidsstraling! Dat kan toch niet gezond zijn? Tussen Purmerend en Amsterdam Zuid-Oost is hij geen 10 seconden stil geweest. Je zult dat stukje maar elke dag rijden …
fbal zegt
Heerlijk, ik ga onmiddellijk naar Zwitserland emigreren !
Ben ik eindelijk van die aso’s, afsnijders en hardrijders af, lekker rustig rijden in mijn zeer zuinige hybride tussen allerlei uiterst conservatieve, rustige, Zwitsers. Het ware Zwitserlevengevoel !