Op Europese schaal is te zien hoe de bedrijfswagen verkoop met een flink dip heeft te maken. Dat is natuurlijk geen verrasingen.
Ondanks het feit dat autofabrikanten met nieuwe bedrijfswagens op de proppen komen, denken bedrijven wel een tweede keer na over zo’n grote investeringen. Of je nu als klein bedrijf één nieuwe bestelauto nodig hebt, of als groot bedrijf een vloot. Iedereen let op de portemonnee en dat is op Europees niveau te zien.
Cijfers van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) brengen het in beeld. In de eerste acht maanden van dit jaar daalde de Europese bedrijfswagen verkoop met 28,2 procent. In alle 27 EU-markten was een enorme daling van de verkopen merkbaar. Van alle verkopen doet de kleine bestelbus het nog altijd goed.
Juli was eigenlijk de enige positieve maand. Er werden goede zaken gedaan in Italië (+16,2 procent), Spanje (+2,9 procent) en Frankrijk (+1,6 procent). In augustus werd er alweer een daling van gemiddeld 18 procent in de EU genoteerd met 126.710 verkochte bedrijfswagens.
In de eerste acht maanden vielen de grootste klappen in in Spanje (-36,5%), Italië (-26,1%), Frankrijk (-25,7%) en Duitsland (-25,1%). Met nog enkele maanden te gaan is de kans klein op een groot herstel van de markt. Met het coronavirus nog altijd onder ons zijn bedrijven voorzichtig met de uitgaven. 2020 is een ‘verloren’ jaar. Veel firma’s kijken uit naar herstel voor 2021.
Dutchdriftking zegt
Tja, de podiumbouwer heeft geen busje meer nodig. Maar een restaurant wat is gaan bezorgen juist wel. Al is de kans natuurlijk groot dat de laatste categorie denkt dat het een tijdelijke oplossing is, en dat deze dus een tweedehands voertuig aanschaft.
kevertje zegt
Ik denk dat er meer speelt. De meeste bedrijven en middenstanders die toch een bedrijfswagen zouden kopen of leasen, zien op tegen de hele transitie-droom, die in deze vorm te duur, te inefficient en qua praktische inzetbaarheid zelfs weinig realistisch is. Zolang er geen betere en meer ecologische batterijen komen en het laden zelf overal mogelijk is met de vingerknip staat de markt niet te springen om deze stap te zetten. Er wordt liever nog een tijdje voorbij de afschrijving doorgereden, zeker in economisch minder gunstige omstandigheden, dat doet menig privé-eigenaar nu ook al. Wat uiteraard fabrikanten pijn doet en het financieren van al dat nieuws onder druk zet. Als ik het hele ID-debacle van een wereldspeler als VAG zie, wat een draak en waar staat zo’n merk nog maar – helemaal aan het begin terwijl de bon-ton politici en media voortdurend heel opportunistisch laten uitschijnen dat dit alles een volwaardig alternatief is voor de huidige mobiliteit.
meetsysteem zegt
Ach, niet zo somber kevertje, ik begrijp je wel hoor en je hebt gelijk. Maar we kunnen beter maar meebuigen en wie weet, misschien wordt het weer leuk, kop op!
denu zegt
misschien als de verkopen eens flink instorten dat ze zich gaan beseffen dat ze de klant hard nodig hebben en stoppen met muk te bouwen die na 2 ton de geest geeft !
als voorbeeld Toyota…, jaren lang meest betrouwbare merk ter wereld, en nu, gaan ze met motoren van psa werken,ALS IK VERDORIE EEN TOYOTA KOOP, WIL IK OOK EEN TOYOTA EN GEEN FRANSE BUCHT !
net als Mercedes, alle 4 cilinders psa rommel,alleen de 6 cilinders nog van Mercedes zelf.
laat de bezem maar flink er doorheen gaan ! rijd ik nog wel 4 ton met mn vervuilende transporter t4 met 4 ton op de teller, en mag ik ergens niet in ………. ga ik toch ergens anders eten of inkopen doen !!