Met deze hardcore straatracer met BMW motor maak je helemaal de blits op de PC of tijdens een trackday.
Als we kijken naar de auto’s die nú heel erg duur en gewild zijn, dan zijn het wel de extra snelle, sterke en lichte uitvoeringen van sportieve auto’s. Denk aan de BMW M3 CSL, Porsche 911 GT3 RS en Ferrari 360 Challenge Stradale. Dat soort auto’s zijn in beperkte oplage gebouwd én geweldig om te rijden.
Dat niet alleen, het was ook de absolute top van het segment. In veel gevallen was het ook een ‘brug’ tussen de straatauto en de raceversie. Toegeven, in 99% van de keren staat de auto dichter bij de straaversie dan de racer, maar dat maakt niet uit. Auto’s die enkel gebouwd zijn voor prestaties, sensaties en circuitgebruik zijn nu eenmaal leuker.
Laatste toevoeging
De laatste toevoeging is deze hardcore straatracer met BMW motor. Het gaat in dit geval om de Morgan Plus Four. Deze auto is nog niet zo lang geleden ingrijpend vernieuwd. Normaliter zien we een nieuw koetswerk op bestaande techniek. Morgan deed het precies andersom. Ze hebben het koetswerk dat ze eigenlijk sinds de jaren ’30 gebruiken geschroefd op een compleet nieuwe auto. Morgan noemt het het CX-platform. Dat heeft twee grote voordelen: het gewicht is erg laag (het geraamte van het chassis weegt slechts 97 kilogram). Daarnaast is het ook nog eens heel erg stijf.
Maar zoals je ziet, hebben we het over raceauto’s. Waarom moeten we dan zo blij zijn? Die kun je toch niet gebruiken op de straat? Nou, deze wel! Morgan heeft er namelijk voor gezorgd dat de Plus 4-racers voldoen aan alle eisen voor een straatauto! Nu zijn deze eisen voor kleinserie-auto’s in het Verenigd Koninkrijk wat soepeler dan hier. Maar je kan ‘m dus via het VK in elk geval hiernaartoe halen.
Addertje hardcore straatracer met BMW motor
Er is toch een addertje onder het gras. Ondanks dat je ‘m overal kunt rijden, kan niet iedereen de Plus 4 racer kopen. De auto’s zijn ontwikkeld in samenwerking met de University of Wolverhampton’s School of Engineering en bedoeld voor professionele coureurs die er daadwerkelijk mee gaan racen. Alle data die vergaard wordt in competitieverband wordt dan gebruikt voor de ontwikkeling van de auto’s. Zowel op de straat als op de weg.
We hebben het over een straatracer met BMW motor in de titel en dat is ook correct. Het kloppende hart van deze auto is de B48-motor van BMW. Dit blok is een tweeliter viercilinder met TwinPower-viercilinder. Hoeveel vermogen de motor levert weten we niet zeker, naar schatting zo rond de 250-270 pk. Maar de meeste lol heb je door de gewichtsreductie, waarvan we ook niet precies weten hoeveel die bedraagt. Hopelijk kan Morgan ons daar snel meer over vertellen.
Via: Autocar.
tinnemans zegt
Het artikel begon zo mooi, BMW motor, Morgan en eindigt dan met B48 4-pitter.. En ja, die is vast potent genoeg en lekker licht en bla die bla.. maar toch
Ot92 zegt
@tinnemans Inderdaad… Even de B48 vervangen door een B58, dan klinkt het al een stuk leuker.
kniesoor zegt
Voordeel van de 4 cilinder t.o.v. een lijn-6 is, dat-ie in z’n geheel achter de vooras past (de foto’s lijken dat te bevestigen). Een lichtere motor achter de vooras stuurt beter dan een zwaardere, die deels voor de vooras zit. In combinatie met een lichtgewicht oto heb je zo een prima package. Voor een lagere prijs dan met een B58 blok er in.
AeroMax09 zegt
In dit geval zal een 4-cylinder waarschijnlijk inderdaad beter zijn vanwege het lagere gewicht. Een standaard plus 4 met haar 848 kg is zeker geen slak en met minder gewicht zal het alleen maar beter worden. Het is uiteraard een ander soort auto, maar bijvoorbeeld een ktm x-bow (het 2008 model dan) deed met 240 pk op 790 kg al een 0-100 in 3.9 seconden.
Afhankelijk van de gewichtsbesparing zal de 0-100 tijd van deze plus four zo rond de 4 seconden uitkomen gok ik. Gecombineerd met het lage zwaartepunt en de lange wielbasis zullen de dames en heren die deze machine mogen besturen zeker veel plezier beleven, ondanks de 4-cylinder ;)
mpgc zegt
@tinnemans: tja, bij een raceauto gaat het niet om emoties maar om doelmatigheid. Gewoon de betere motor voor een raceauto.
tinnemans zegt
@mpgc: Daar heb je ook gelijk in natuurlijk.
lightisride zegt
Werkt dat nog na de Brexit? die kleinserieregistratie in Engeland gebruiken om de auto dan hier op kenteken te krijgen?
En je moet dan waarschijnlijk wel invoerrechten en VAT (BTW in UK) betalen, wordt ie gelijk 20% duurder. Ik hoorde dat de invoer van Engelse tweedehandsjes helemaal is stil gevallen omdat er invoerrechten bovenop komen.