Goed nieuws voor de puristen!
De Ferrari Portofino is de instapper van de Ferrari reeks. Nu is instapper relatief. Met een prijs van 250.000 euro, een vermogen van 600 pk en een topsnelheid van 320 km/uben je met de Portofino allerminst karig bedeeld.
De Portofino is voor veel klanten ‘de eerste Ferrari’. Het karakter is minder uitgesproken, alhoewel het onder de vierzits cabriolets veruit de sportiefste is. Maar je kunt twee kinderen meenemen en de bagage. Zie het als een auto die net boven de Mercedes-Benz SL gepositioneerd is, ondanks dat de Duitser een tweezitter is.
Mocht de Portofino net even te ‘familiale’ voor je zijn, maar een F8 Tributo of 812 Superfast vée1l te veel van het goede is er goed nieuws: er schijnt namelijk een ’tussenmodel’ te komen. De auto wordt gebaseerd op de Portofino. Sterker nog, het is eigenlijk gewoon een Portofino. Leden van Ferrarichat weten namelijk te melden dat er een scherpere Portofino aankomt.
Naar alle waarschijnlijkheid zal de auto geen Portofino gaan heten. Er zijn namelijk een paar belangrijke wijzigingen. Zo zal de wielbasis korter worden. Nog belangrijker is het dak dat vast is. Juist, het zal alleen een coupé worden. Dat de achterbank het overleeft, lijkt niet waarschijnlijk. Hiermee wordt de coupé versie van de Portofino lichter, stijver en dus sneller en prettiger om te rijden. Er is ook al een datum gepland, op 13 en 14 november zijn er leden van Ferrarichat (waar veel Ferrari eigenaren keuvelen) uitgenodigd om de eerste presentatie bij te wonen.
Wellicht dat je de nieuwe auto beste kan zien als de kleine broer van de 812. Een sportwagen met de motor voorin in plaats van een relaxtere Gran Turismo zoals de GTC4Lusso en Portofino. Op zich zou het geen vreemde move zijn. Vroeger had Ferrari modellen als de 360 in dit segment, maar tegenwoordig zit zijn verre opvolger op meer dan 700 pk.
ericd zegt
Een no-nonsense, lichtere en wellicht wat strakker getrokken Portofino (want nu hangt er wel wat veel toeters aan het bodywork) zou wel eens ernstig aantrekkelijk kunnen zijn. Idem dito voor de AM Vantage eigenlijk, die ik ook wel met een AMG straight six zou kunnen indenken. Maar da’s een ander chapiter.
focusrs zegt
Een F12 short wheelbase?
phaeton zegt
@focusrs: Dat is wel erg onwaarschijnlijk. De F12 is al vervangen door de 812 en beide hebben een V12 ipv een V8T.
tvklarenbosch zegt
Een Portofino met vast dak, de V6 uit de Giulia en een prijs van minder dan 200k lijkt me wel een auto die mensen zouden willen hebben. Dino?
berlinetta zegt
Dit zou zomaar eens een pareltje kunnen worden. De Ferrari’s met de motor voorin vind ik stiekem toch net altijd wat mooier dan hun broertjes met middenmotor.
trustmeiamanengineer zegt
Zou dan heel goed een hybride V6 aandrijflijn in kunnen komen. Ik dacht namelijk dat de huidige F8 de laatste pure V8 ging zijn.
vaakbenjetebang zegt
… en ze noemen hem Sportofino.
Ik pak mijn jas.
jules713 zegt
@vaakbenjetebang: doe je ook even de deur achter je dicht?
Jochempie zegt
Hey dat zou gaaf zijn, een Vantage en Turbo S concurrent!
Dutchdriftking zegt
Hoe gaaf hij ook is, het blijft de Ferrari welke je voor je vrouw koopt. Zelf koop je als eerste Ferrari toch een V8 midden motor. En als je na heel hard werken echt niet meer kan lachen van de kwartjes, dan een V12 model.
nopetrolnofun zegt
Een Portofino met dezelfde v8 maar dan de turbo’s eraf gesloopt en zo’n 500 pk, dan wordt het weer een Ferrari.