Nog voordat de nieuwe M4 goed en wel onthuld is, hebben we de eerste aanwijzingen voor een extremere variant al te pakken.
Het is beslist geen verassing dat BMW op basis van de nieuwe M3 & M4 hetere, meer circuitgeoriënteerde versies zal bouwen. Auto’s zoals de inmiddels tien jaar oude M3 CSL (Coupe Sport Leichtbau) of iets recenter; de tot 150 exemplaren beperkte M3 GTS. Stuk voor stuk M-feestjes op wielen.
BMW wil dit gaan herhalen, en wel in 2016 als het merk 100 jaar bestaat. Het Australische Motoring, dat gisteren nog scoopte met de M5 xDrive, heeft een aantal details weten te achterhalen over deze feestneuseditie van de M4. Komen ze.
- De achterbank verdwijnt
- De stoelen worden vervangen door lapjes carbonfiber met stof
- Alleen leverbaar met handbak (6 versnellingen)
- Gewicht van minder dan 1400kg (reguliere M4 = ongeveer 1500 kg)
- Aluminium deuren
- Motorkap en zijschermen van carbon fiber
- Meer vermogen uit de twin-turbo zescilinder
De bronnen bij BMW M die dit aan Motoring verklapt houdt overigens wel een slag om de arm. Verwacht geen extremiteiten zoals bij de CSL, aangezien de reguliere M4 al behoorlijk ver gaat qua gewichtsbesparing. Het wordt er dus een zoals de E92 M3 GTS.
“It’s difficult for a CSL today. We have already major steps that we would have taken, like thinner glass and lighter seats and lighter wheels and less sound deadening. We’ve already done all of that.”
kaasboerin zegt
Het zou ook erg moeilijk zijn vandaag de dag wederom iets moois neer te zetten als de E46 CSL.
De speciale editie zal hier met een bom BPM wel weer onbetaalbaar worden (niet dat een normale M3 goedkoop zal zijn).
tupperware zegt
@kaasboerin:
Kom op boerin, ga eens met je tijd mee, de BPM bestaat al bijna een jaar niet meer.
De daarvoor in de plaats gekomen Co2 tax is veel gunstiger voor dit soort kanonnen. Juist de dure pk monsters zijn de laatste jaren alleen maar goedkoper geworden en dat zal met de M3/M4 echt niet anders worden.
Dat een normale sterveling hem dan nog steeds niet kan betalen is dan weer een ander verhaal. De M3 is van het begin af aan een auto voor de happy few geweest.
OT: Wel gaaf als er weer een GTS versie komt, niet omdat hij er nu zo speciaal uit zag, maar omdat echte rij ijzers een uitstervend ras zijn.
ghj13 zegt
@tupperware: BPM = CO2 tax: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/autobelastingen/belastingen-op-personenautos-en-motorrijwielen-bpm
Wel heb je gelijk dat dit dus voor de GTS niet veel gaat uitmaken. De GTS versie krijgt waarschijnlijk vrijwel dezelfde CO2 uitstoot en brengt dus qua BPM/CO2 tax evenveel in de staatskas zal brengen. Alleen zal BMW de nettoprijs wat hoger leggen dan van de normale M4..
rbngrt zegt
@tupperware: De M3 Coupe is juist niet goedkoper geworden door de Co2 heffing. Begon deze ooit nog voor 99,500 euro in 2007 kost hij nu gewoon dik 138,000 + (bestellen kan niet meer maar dat terzijde). In Duitsland betaalde je nieuw voor een e92 +/- 65,000 het is te schandalig voor woorden dat je dus hier in Nederland dik 70.000 euro afdraagt aan belastingen op zoon auto.
C6_R zegt
Potverdikkie wat zie de M4 er toch dik uit!
Verzoek aan iedereen die er eentje gaat aanschaffen: deze kleur in plaats van Leasebakkengrijs. Bij voorbaat dank!
tweede_woning zegt
@C6_R: ”iedereen” , zal niet storm lopen denk ik.
C6_R zegt
@tweede_woning: Tuurlijk wel, ik verwacht dat binnenkort letterlijk iedereen op deze planeet binnenkort een geelgroene BMW M4 heeft.
Maar op zich verwacht ik deze in de toekomst toch wel veel te zien rondrijden, als je ziet hoe vaak je nu E92 M3tjes ziet.
tweede_woning zegt
@C6_R: oh , toch hier te maken met de uppergreen van de maatschappij , niet zo vreemd als je ziet wat hier allemaal voorbij komt. Maar goed , is jullie gegund .
ps. ook nog investeren in een tweede woning ? Opgave bij mij .
M3Power79 zegt
Ok dan wacht ik nog even met bestellen.
flutterby zegt
@M3Power79: idd niet zo slim van de marketing afdeling…
StijnB zegt
Dat zal nog wel even wachten zijn inderdaad, sportwagens zijn immers als pornosterren: ze beginnen soft en onschuldig maar eindigen hardcore…
Svda zegt
Valt wel wel meer gewicht te verliezen, andere uitlaatsysteem van titanium, lichtgewicht wielen en nog wat zaken.
jelmer zegt
Zo’n driekwart van je interieur inleveren en dan nog een auto hebben van zo’n 1400kg? Mwoah.
guusboum zegt
1400kg… Er zijn lichtere station cars dan dat… Denk dat een of andere tuner hem pas echt licht kan maken…. 1200kg ofzo moet toch wel kunnen? Het is maar een coupe?!
jrk68 zegt
@guusboum:
Tja, een Aygo weegt de helft, als we het dan toch over appels en peren gaan hebben.
Vergelijk je hem met een vergelijkbare RS5 dan weegt hij een slordige 300kg minder.
RS5, leeg gewicht 1690kg.
w0o0dy zegt
Je kunt op het moment beter niet spreken van een hetere versie.. ligt ff gevoelig met de terugroepactie ivm mogelijk brandgevaar. ;-)
Sloop de turbo meuk eraf, tweak de 3.0 6L naar 375pk en maak een 1250/1300kg versie voor track en straat gebruik.
4x4wheels zegt
@w0o0dy: 375pk uit een atmosferische 3.0L? lijkt me een aardige opgave zonder turbo’s superchargers of hybride meuk.
tupperware zegt
@4x4wheels:
Ben je mal, 200pk per liter is prima haalbaar uit een atmosferische motor.
Het probleem ligt hem in de kosten die dat meebrengt en de emissie eisen, op dat vlak zijn turbo motoren goedkoper en beter. De echte purist zal echter altijd voor de atmosferische oplossing kiezen.
ej20g zegt
@tupperware: het is niet helemaal waar dat elke ware purist voor het atmosferische type motor kiest. Ware puristen van het driftwereldje willen het koppel wat een turbomotor met zich meebrengt zonder een gigantisch motorblok te hoeven gebruiken om het koppel atmosferisch te bereiken (oh hai, Chevy V8 ondanks het relatief lage gewicht). In de wereld van het dragracen zijn ze ook helemaal weg van turbomotoren.
jack_abarth zegt
@4x4wheels:
125pk/L heeft Ferrari ook, dus het moet lukken…
E34M5Touring zegt
@w0o0dy: Ja voor de 2.0d in de X3-5-6 volgens de Televaag…
w0o0dy zegt
@ricardo: het eerste stuk van die reactie was tav jou.
ricardo zegt
@w0o0dy: LOL, erg scherp. :)
ds3thp zegt
“Verwacht geen extremiteiten zoals bij de CSL” en even ervoor staat “verwijderen van de achterbank” koolstofvezel hier, alluminium daar.
Volgens mij moest daar staan “geen extremiteiten zoals de GTS” die heeft namelijk een opgeboord blok, een halve rolkooi, 4 punts gordels, michelin cup banden etc!
Lijkt er dus op dat het juist wel een CSL versie gaat worden!!
w0o0dy zegt
@ds3thp: de csl heeft hardboard als kofferbakvloer, dat is pas extreem….
ds3thp zegt
@w0o0dy: geen vloerbedekking en een rolkooi vind ik persoonlijk wel extremer als wel vloerbedekking en geen rolkooi hoor!
In vergelijking met de GTS vind ik de CSL echt niet extreem!
Vandaar ook dat ik de tekst niet echt begrijp!
De CSL was de eerste met een Carbon dak, nu is dat gewoon standaard!
w0o0dy zegt
@ds3thp: zoek het gewicht van beide auto’s maar eens op.. de gts is vadsig ivt de csl ( die overigens ook geen echte achterbank had en nauwelijks geluidsdemping in het interieur).
flutterby zegt
@w0o0dy: geluiddemping in m4 wil je toch ook niet? Net als radio niet nodig.
Ben benieuwd of ze de airco erin laten.
ds3thp zegt
@w0o0dy: dat is ook niet echt verrassend natuurlijk!
Een standaard E92 is ook zwaarder dan een standaard E46
Maar kortom, ik ben benieuwd naar hoe ze dit gaan invullen. BMW kennende zal het wel goed zitten!
jack_abarth zegt
De achterbank verdwijnt
De stoelen worden vervangen door lapjes carbonfiber met stof
Alleen leverbaar met handbak (6 versnellingen)
Gewicht van minder dan 1400kg (reguliere M4 = ongeveer 1500 kg)
Aluminium deuren
Motorkap en zijschermen van carbon fiber
Meer vermogen uit de twin-turbo zescilinder
En dan er maar 100kg vanaf?
Hoeveel stoppen ze er wel niet bij met andere dingen dan?
Justawheelchairguy zegt
Lekker bezig daar bij BMW M! Vette wagens hoor!
kempenaer zegt
1400 kg. Nog een vadsige, obese, vetzak dus.
RobUSA zegt
Lelijk hoor die 2 schaamlippen als bumper, welke gefrustreerde ontwerper die ruzie had met z’n vrouw heeft dit ontworpen joh ?