Lekker 130 km/u rijden na 19.00 uur, heerlijk. Maar zorg dat je niet in de avond/nacht met een lege tank komt te staan, want de benzineprijs in de nacht is vaak hoger.
Wonderlijke opening wellicht (vinden jullie leuk, dat weten we). Maar de laatste dagen komen er met de huidige benzineprijs steeds meer berichten over schommelende literprijzen. En dan bedoelen we dat benzineprijzen bij hetzelfde pompstation overdag anders zijn dan in de nacht.
ANWB steekproef bevestigt vermoeden
Het AD haalt het vandaag ook nog een keer aan in een verhaal over kortingen op benzineprijzen. En de psychologie die pomphouders toepassen. Daarmee bedoelen ze dat veel mensen blijkbaar getriggered worden door 5-10-12-15 cent korting per liter. En niet door wat er uiteindelijk per liter moet worden afgerekend. Maar dat is al zo oud als de weg naar Rome.
Wat een ANWB woordvoerder tegenover het AD echter aangeeft is wel opmerkelijk: ‘Wat we de afgelopen tijd vooral zien is dat de prijzen ’s nachts en in de vroege ochtend boven de 2 euro stijgen om dan vervolgens weer omlaag te gaan.’ De ANWB deed zelf een klein onderzoek bij 47 tankstations waar in de middag de prijs onder de 2 euro bleef met een hele scherpe (ahum) prijs van € 1,999. Die dan vervolgens in de nacht wel boven de 2 euro steeg.
De gedachte daarbij zal dan waarschijnlijk zijn dat je ’s nachts of in de vroege ochtend geen tijd hebt om na te denken over prijzen en dat je al blij bent om überhaupt te kunnen tanken? Nu kunnen we zelf als oud-nacht-pompbediende op de A20 beamen dat inderdaad niemand vrolijk is die ’s nachts moet tanken.
Maar dit is wel slecht nieuws voor de echte werkers onder ons. Je weet wel. De mensen die om 6.00 uur al die gehaktstaaf of dat Red Bulletje komen ophalen om weer in hun Transporter te verdwijnen richting klus/bouwplaats. Die moeten wel even scherp zijn of ze al weer ‘dagtarief’ bepalen. Want de nacht benzineprijs kan dus onnodig hoog uitpakken.
Wordt ongetwijfeld vervolgd!
bron: AD
lincoln zegt
Zouden een onderzoek naar moeten doen om vervolgens te rapporteren ..
Dan kunnen ze na evaluatie hun conclusie naar buiten brengen ..
Erik zegt
Lijkt een beetje op dat elektronica concern M…… M….. met hun digitale prijskaartjes. Al twee keer meegemaakt dat je naar de prijs kijkt, naar een verkoper loopt, praatje pot, terug komt en de prijs aangepast is, afhankelijk van de situatie in de markt naar boven of naar beneden.
escort77 zegt
@lincoln: en Kamervragen, veel Kamervragen. Om vervolgens een commissie in te stellen die de onderste steen boven haalt.
bischero zegt
@escort77: en dan weer een Kaagje doet bij het uitzenden
Van Epschoten zegt
@escort77: en Publiekelijke excuses van de hoogste pompbaas natuurlijk.
potver7 zegt
Toch maar een EV dan. Stroom is ’s nachts en in ’t weekend juist goedkoper.
Maar goed, als je zonodig 130 wilt rijden dan staat zuinigheid toch al niet bovenaan je prioriteitenlijstje, dus wat boeit ’t…
cloverleaf zegt
@potver7: heeft groenlinks geen forum?
560pk zegt
@potver7: las gisteren in een “ander” blog dat de snellaadprijzen (dus langs de Rijksweg) zo tussen de 50 en 115 cent (Europawijd) per KWh liggen, dat is pas woeker! Thuis betaal ik iets van 20 cent met 5 decimalen voor dezelfde Kilowatt(h)
fanboy zegt
@560pk: Je kunt snelladen vanaf 35 ct (Shell) wat heel schappelijk is. Kan voor zover ik weet oplopen tot 80ct bij Ionity, maar 115ct is extreem duur.
degrotemuis zegt
@fanboy Lekker wegblijven uit Denemarken met de EV dan? Daar kan het namelijk eenvoudig nog gekker. Bijvoorbeeld de EON Circle K, 42 Kongevejen Friedensborg, een mooie 50 kW Triple charger, 1,308 per kWh… Al pak je dan natuurlijk je Maingau pasje, dan ben je maar 91 cent per kWh kwijt, ALS je minder dan een uur laadt… Ook in Zwitserland kan je aardig wat geld kwijt zijn als je een auto als de Leaf rijdt en toevallig al eerder snelgeladen hebt. Rapidgate + prijs per minuut kan hard oplopen.
fanboy zegt
@degrotemuis: Ja die tijdsgebaseerde kosten met de oudere EVs kan wel hard uitpakken.
Onze EV kan wel ver maar laad wel langzaam en zou daardoor dus ook wel duur uitkomen.
Gelukkig valt het gemiddeld mee. En meestal laad je toch thuis en is het over het jaar heen veel goedkoper om elektrisch te rijden.
Binnenkort rij ik op onze eigen zonne-energie. En we hebben nog de diesel camper.
Van Epschoten zegt
@potver7: Hard rijden mag je nergens in Nederland. De titel is vooral cinisch bedoeld. Overdag mag je alleen nog langzamer dan tussen 19:00 en 18:00 uur.
towi1989 zegt
2 euro voor een liter E10?! Op de een of andere manier lijken ze in Duitsland geen last te hebben van de prijsverhogingen op benzine, al is diesel daar wel fors gestegen. Een paar jaar terug was het ‘voordeel’ gemiddeld zo’n 25ct/liter. Inmiddels is dat dan 55ct/liter geworden (al weet ik niet wat de lokale prijzen voor E10 hier in NL zijn).
tatog zegt
@towi1989: de lokale prijs ligt op €1,75 per liter. Ik meende afgelopen woensdag €1,72 te zien bij een Shell in Doetinchem. Duitsland is goedkoper maar dan moet je echt op 10 km van de grens wonen om het lonend te hebben.
marcel174 zegt
@towi1989: Euro 98 gisteren getankt in D voor €1.67.
5cilinder zegt
@towi1989: Het is anders in Duitsland per 1 januari ook een stuk duurder geworden. België is voordeliger nu.
scrmeagle zegt
In Oostenrijk is de brandstof snachts al jaren flink duurder dan overdag langs de snelwegen. Logisch toch de bezetting is veel duurder en er wordt minder getankt.
pindakoning zegt
@scrmeagle: ik vraag mij af of het een ‘kosten doorrekening betreft’. Denk meer zoals in het artikel omschreven dat mensen s’nachts zich minder laten leiden door de prijs
berlinetta zegt
Misschien kijk ik niet goed uit mijn doppen, maar ik heb volgens mij nog nooit gezien hoeveel korting een tankstation geeft. Ik kijk gewoon naar de prijs op het grote bord en daar baseer ik op of ik daar ga tanken of niet. En voor de vaste tankbeurten in de buurt zoek ik gewoon het goedkoopste tankstation uit, ongeacht hoe hoog de korting is.
Charlie Mr Jingle zegt
Same. Wist niet eens dat het zo werd geadverteerd op die palen. En heb toch alweer een goede 12j m’n rijbewijs.
mats106rallye zegt
Echt huilen die prijzen hier, vooral als je 98 tankt. En een studentje bent
bierbuik zegt
@mats106rallye: en dan rij ik ook nog 1 op 8,5 gemiddeld..
elemento zegt
Wat heeft die man in zn mond. Lijtk drol
karhengst zegt
Valt 130 tegenwoordig ook al onder hard rijden?
kniesoor zegt
Ik deel je verbazing 🙂
alcantara zegt
Ligt eraan waar, ik ken wegen waar 130 knetterhard is. Vooral overdag als er ook nog fietsers zijn.
flutterby zegt
Tanken kost toch maar maximaal 5 minuten? Voor mij niet want ik start de dag met een volle accu. Nooit meer rekening houden met die 5 minuten (al is het bij mij vaker eerder 15 min ivm oprijden in een nieuwbouwwijk).
degrotemuis zegt
@flutterby Mij kost het 30 min tot een uur extra per week, de geneugten van publiek moeten laden en de dichtstbijzijnde laadpaal bij een wandelgebied in de buurt hebben… Lopen is gezond en ik wist waar ik aan begon, dus geen spijt van de keus om nu al privé een EV als daily te rijden. Het bevalt prima voor dagelijks vervoer en de kosten zijn ook prima te overzien, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid thuis te laden zoals jij.
doublechevron65 zegt
In een grijs verleden, toen de psycho prijsstelling per dagdeel nog niet bestond, werd een verhoging zelfs in het “ANP nieuws” medegedeeld. Dat was dus het nieuws indertijd. In dit geval; “vroegâh” was het inderdaad beter.
r525 zegt
Sinds wanneer zitten er alleen bouwvakkers op de weg om 6u ’s ochtends?
gregorius zegt
Schijnt dat er gewoon een service bestaat waarbij pomphouders betalen om prijzen te weten van de concurrentie en daar zelf op aan te passen (in NL).
En dat, tot nog niet zo heel lang geleden, sommige zelfstandige pomphouders / kleine ondernemers, mannetjes hadden die prijzen van de concurrentie in de gaten hielden en dat doorbelden.
jaso013 zegt
Ik betaal nog steeds onder de €1,80 per liter. En dat is in Tilburg. Die 2 euro heb ik nog nergens kunnen bekennen.
allesmetturbo zegt
Gistermiddag getankt voor €2.019/L 98 in spijkernisse, asociaal duur tegenwoordig. Niet eens aan de snelweg..
degrotemuis zegt
Grappig, dit is al jaren standaard in Duitsland, maar dan precies andersom! In de ochtend betaal je vaak meer dan dezelfde pomp in de avond rekent.
Jacco zegt
Ook in duitsland kun je boven de 2 euro uit komen, vlak bij een drukke weg snachts ff de 102 vastgepakt, €2,09 de liter. Toen ben ik maar verder gereden even later weer een pomp gevonden verder van de snelweg en daar voor 1,70 de 102 benzine getanked. Duitsland is goedkoper maar je moet wel opletten waar je tankt snachts. Ook zijn de kleine tankstations er snachts gesloten en deze hebben geen betaal terminal. Voor de rest rijd duitsland heerlijk snachts. Rustig aan met 160 over de autobahn en een beetje rondkijken