Het kleine gedeelte van onze hersenen dat we daadwerkelijk gebruiken krijgt het steeds makkelijker. Als jij regelmatig een bepaalde locatie bezoekt, mag ik aannemen dat je op een goed moment de weg wel enigszins kent. Toch werkt BMW aan een navigatiesysteem dat precies weet wanneer jij waar naartoe rijdt, en je op die manier kan assisteren.
Het systeem, genaamd ILENA (Intelligent Learning Navigation), analyseert je huidige positie, bestemmingen uit het verleden en het moment waarop je daar naartoe ging. Vervolgens biedt het je een aantal suggesties aan. De computer houdt zelfs je rijstijl bij de bestemmingen in de gaten, zodat hij je kan voorzien van meer of minder vermogen en op die manier brandstof kan besparen. Dit kan volgens BMW zo’n 5% tot 10% schelen in het verbruik. Binnen vijf jaar willen ze ILENA invoeren, waarschijnlijk eerst op de 7-serie en later op andere modellen.
Als het systeem de informatie ook combineert met de verkeerssituatie en je zo direct van de snelste route kan voorzien, dan zie ik er ergens nog wel het voordeel van in; maar voor de rest is dit weer een stukje technologie waar ik liever niets mee te maken wil hebben. Mijn dagelijkse routine hou ik graag voor mezelf, en natuurlijk voor verschillende satellieten, de veiligheidscamera’s waar ik langsloop en de mensen die mijn mobiele telefoon in de gaten houden. Maar mijn auto en mogelijke dieven daarvan hoeven er niks van te weten. Wat vind jij van ILENA, handig of eng?
INTELLIGENT LEARNING NAVIGATION SYSTEM HELPS DRIVERS SAVE FUEL
Munich. Navigation systems are a popular and reliable way of getting to a desired destination. Now the BMW Group’s Research and Technology arm is opening up whole new possibilities for navigation systems technology, by endowing them with artificial intelligence and teaching them basic learning skills. Even without entering a destination, this will allow navigation systems of the future to do things like warn of traffic hold-ups or improve fuel efficiency.
Learning to be proactive.
The researchers have converted a BMW 3 Series model into a prototype platform for a navigation system that can predict where the driver will be heading, and what route will be chosen, even when the driver has not entered a destination. Project manager Andreas Winckler dubs the system a “self-teaching route predictor”. He continues: “We are working on getting vehicles not only to react to the driver’s commands but also to be proactive. In that way a vehicle will be able to prepare itself for future events. The upshot is increased convenience, performance and fuel economy – in other words, everything you would expect of BMW EfficientDynamics.”
To develop this proactive capability, the navigation system must first be “taught how to learn”. A secure profile is created for each driver in which past journey history is recorded. This will include not only destinations, short cuts and “rat runs” used en route, but also information such as time of day and seat occupancy. Andreas Winckler has already acted as a guinea pig himself: “If it’s a Monday morning, my car decides that my workplace will be my likeliest destination. If my child is also on board, the navigation system will plan for a detour past the school. Or if it’s a Saturday morning, my personal route planner decides that I’m most likely to be heading to the sports centre.” The prototype has already developed a formidable talent for this kind of forecasting: success rates have now risen to around 70 percent, compared with 30 percent at the start of the project.
Increased convenience, performance and fuel economy.
All this helps to make the driver’s life considerably easier. Early warnings of congestion, rapid selection of the most likely destination, as opposed to the most recent or one from the address book, and cross-checking of predictions against the personal calendar function in the driver’s Smartphone are just the first of many potential functions.
Things really start to get interesting when the developers go on to integrate the intelligent navigation system with the vehicle’s own internal systems – that is to say when data from the navigation system is integrated in the BMW EfficientDynamics fuel-saving features. By way of example, regenerative braking presently only operates when the engine is on overrun, say when actually descending a hill. But with proactive navigation, regenerative braking can already start saving fuel well before the downhill section – because the system knows that at that point on the route the battery will be recharged. And if the driver plays his part too, for example by making use of information about a currently hidden speed limit that’s coming up 500 metres ahead, reducing his speed gradually rather than hitting the brakes at the last minute, then proactive energy management on future vehicles could achieve fuel savings of between 5 and 10 percent. To take a completely different situation, the system can also help out if the driver is about to join a motorway: the combustion process can be modified, the engine oil and coolant temperature adapted and the automatic transmission prepared for the upcoming gearshift. This will make more power available for accelerating on the slip road. “With this concept of integrating intelligent learning navigation into our vehicles we will be able to further refine our BMW EfficientDynamics strategy and to systematically introduce the new features in our products,” says Professor Dr Raymond Freymann, Director of BMW Group Research and Technology.
Expandability.
The developers are currently hard at work on further potential features too. For hybrid drive vehicles in particular, information about, say, the beginning and end of upcoming speed restrictions can prove very useful, allowing the battery charge to be optimally managed and utilised. The BMW Research and Technology prototype is also equipped with the road sign recognition camera already used on the new BMW 7 Series. This camera can “teach” the navigation system about any speed limits it may be unaware of. Another potential application would be to use the vehicle’s sensing systems to inform the intelligent navigation system about the radius of upcoming corners, or about road topography. Robert Hein, head of Future Navigation and Data Services, has big plans: “The magic word for the future is integration. The great advantage of innovations like the intelligent learning navigation system is that we don’t need to weigh the vehicle down with additional heavy control units. At present however, the big constraint is memory capacity. But we are optimistic that by the time the next generation of vehicles comes on the market this problem, too, might have been resolved.”
joep zegt
Beetje zinloos… Hoe moet ik me dat vor me zien? Je rijdt ergens naar toe en ergens halverwege vertelt de auto dat je inderdaad daarnaar toe gaat… Lekker zinnig…
alberto de piento zegt
Men maakt de mens gewoon inherent lui.
Weg daarmee… vuilbak of container, je mag nog kiezen van mijn part..
Pim zegt
Ik denk dat BMW hier best over nagedacht heeft, en dat ze niet zomaar aan komen zetten met een of ander nutteloos systeem.
Daarnaast scheelt het volgens BMW 5 tot 10 % in het verbruik. Dat vind ik best een prima reden om dit te ontwikkelen/in je wagen te hebben.
Erik zegt
De mensen waarbij die product als eerste op de auto komt, zijn over het algemeen goed opgeleid en zouden geen moeite moeten hebben met het vinden van de locatie waar ze regelmatig komen.
Het zal pas handig zijn als het op “Average Joe” z’n auto komt. Die zal misschien iets meer moeite hebben met het vinden van de juiste weg.
Het enige punt voor het ontwikkelen van dit systeem is de brandstofbesparing, maar op een low-budget auto zie ik dit de komende 15 jaar niet verschijnen.
Je moet het ook nog eens goed beveiligen. De auto weet waar jij regelmatig heen gaat, dus de dief die het op jou 7 serie gemunt heeft zal dat ook graag willen weten.
Kortom ik weet het nog zo net niet.
Quintijn zegt
Superhandig! Ik kan niet wachte. Ik vind het belachelijk dat dit er niet al eerder was! Ik heb dit 5 jaar geleden al geroepen! Invoeren die hap, dan weet ik tenminste exact hoe laat ik ergens aankom.
FGZ zegt
@ Quintijn
Dan weet je nog niet hoelaat je aankomt hoor. Het hangt allemaal af van verkeersdrukte.
DRU zegt
Kan ik die data dan ook van mijn vrouw afschermen? Ik wil natuurlijk niet dat ze ziet hoe vaak ik naar mijn minnares ga..
SPK zegt
Het kan zeker voordelen hebben. Maar voordat ik dat systeem op mijn auto wil hebben, wil ik toch eerst wel een uitgebreide verklaring over het privacy beleid en de mogelijkheden om die data uit de auto te krijgen. Dat zou hoe dan ook onmogelijk moeten zijn. Je wil niet dat je net een 7-serie security heb gekocht waarna vervolgens mensen je auto kunnen hacken en je dagelijkse routine uit kunnen lezen.
Citrofiel zegt
Dus dan word je elke dag naar je werk begeleid. Kom op zeg, als men niet eens zelf weet hoe men naar zijn werk moet komen, is de wereld echt naar de knoppen…
@ DRU; Lol!
@ Erik; Maar als die dief wil weten waar je naartoe gaat, moet hij in het systeem kijken dat in de auto zit. Dan kan hij net zo goed gelijk de auto stelen, als hij er toch in is gekomen. ;) Of denk/vrees je dat het van buitenaf uitleesbaar is?
automofiel zegt
Ik vind dat die toestelletjes toch wel wat meer mogen kunnen voor hun dure prijs (2.000 à 3.000 euro). Dit is alvast één handig item. Je kunt je verbruik wat beperken, kunt het updaten met verkeersinformatie, zodat je bij file niet je gewone weg maar een alternatieve weg neemt. Je moet ook niet telkens iedere favoriet ingeven, maar gewoon een paar kilometertjes wachten en je zit automatisch met een juist ingestelde gps.
En jeetje wat maken jullie je druk om jullie privacy. Ik denk dat er geen enkel zinning en minder zinnig wezen geïnteresseerd is in waar jij de zondagmorgen naartoe rijdt hoor, Ruben. Die gegevens worden trouwens allemaal opgeslagen en geprocessed in de auto, dus buiten je auto zul je helemaal niets ontvangen Erik! Het enige wat buiten de auto gebeurt, is de wisselwerking van signalen voor je huidige positiebepaling. Net zoals een normaal gps-systeem dus. Bovendien zal alle info wel vrij goed gecodeerd zijn, enige die er miss wat makkelijker aankan is de plaatselijke dealer, maar die zal dan wel moeten beschikken over ander personeel dan verkopers en mechaniciens.
Laurens zegt
“Het kleine gedeelte van onze hersenen dat we daadwerkelijk gebruiken krijgt het steeds makkelijker.”
Dat zou je niet zeggen aan de hand van het stukje en de commentaren.
Veel van de ritten die gereden worden zijn hetzelfde: woon-werk, woon-vrienden, woon-familie. Als de auto deze routes herkent, weet het ding ook waar bochten, hellingen, stoplichten en ga zo maar door zitten.
Vervolgens kan de auto daar rekening mee houden.
Hele goede chauffeurs doen dit ook, maar het gros zal best wat hulp kunnen gebruiken.
automofiel zegt
@DRU: het lijkt met dat je de bestemming de eerste keer handmatig zal moeten ingeven. Anders kan de GPS nooit weten welk huisnummer of welk restaurant je bezoekt. Je parkeert tenslotte zelden precies voor een huis waarmee de gps een nummer kan koppelen. Dus zolang je het niet manueel ingeeft, denk ik niet dat de gps het automatisch zal oproepen als je ernaar op weg bent.
AriM6 zegt
@ Joep
Als je naar schiphol ofso moet dan gaat hij niet zeggen dat je naar schiphol moet.
Maar dat hij je helpt om op de goede bestemming te komen.
Het voorkomt dat je bijvoorbeeld links gaat inplaats van rechts en dat je het dan uiteindelijk helemaal niet door hebt.
Endlezz zegt
Zolang al die dingen optioneel blijven hoor je mij niet klagen. Maar ik bepaal graag zelf hoe ik rij.
AudiSport.be zegt
KITT?
joep zegt
@Erik: sorry maar dat is me even een stukje snobistisch gedachtegoed dat je daar tentoonspreid….
@AriM6, sorry maar als ik de weg ergens naar toe weet zal ik niet zo snel de verkeerde kant oprijden… Een navigatiesysteen is m.i. toch echt voor adressen die ik zelf niet weet te vinden. Als ik zelf al weet waar ik heen ga en wil dan heb ik vrij weinig aan een systeem dat mij de optie geeft ‘hee, ga je miss daarheen of daarheen?’
Cantago zegt
Eerder eng, als ik dat navigatieding wil gebruiken dan wil ik gewoon een adres invoeren en gaan rijden. Hij zegt waar ik ben en waar ik heen moet, ik doe de rest ja! Ik geef zelf wel gas enzo, als ik meer vermogen wil dan heb ik daar een reden voor, en dat is altijd de 10% extra brandstof waard.
Zo’n hekel aan dat de auto voor mij probeert te rijden! Neem dan de bus ofzo, of de trein, maar blijf van mn auto af.
Danku;)
M-lover zegt
ach ja, het is brandstofbesparend, en als je bvb de autostrade oprijd mag hij gerust wat pktjes inleveren en een supergunstig verbruik voor je regelen, niet dan? lijkt me wel een leuk systeem, als je bvb zelf weet dat de ene route sneller is dan de andere zal je zo rijden, terwijl de gps je de eerste keer tegenspreekt, de 2e keer zal hij je zo ook sturen! handig!
Cantago zegt
De 2e keer? Ik bepaal zelf wel waar ik rijd! Ik zoek vooraf gewoon op maps.google.nl de kortste route uit, werkt prima. En als je die route al kent, dan hoef je toch niet GESTUURD te worden? Mensen worden te lam om zelf over de route na te denken! Over 100 jaar verdwalen we nog in ons eigen huis als dat zo door gaat!! Belachelijk!
En PK-tjes inleveren? NEE! Je motot kan je geen benzine besparen als je op de autostrade rijdt. Je kan alleen bij het accelereren benzine besparen, maar IK trap het gas in omdat ik juist sneller wil! Ik zou woedend worden als dan een of ander beter wetend systeem mn vermogen wegneemt. Absurd in mijn ogen!
Erik zegt
@ Joep, Sorry kan er niks aan doen :P
@ Citrofiel, Zou toch moeten kunnen. Aan de andere kant heb jij ook weer gelijk, als je toch bezig bent.
timberleek zegt
ik heb wel eens gedacht aan een navigatiesysteem dat wegen zelf in kaart brengt.
als er nu een weg wordt veranderd en je gaat met je “oude” navigatie op de nieuwe weg rijden. dan rij je meestal in een grijs (oid) vlak. hij heeft geen idee waar je bent en hij gaat pas weer verder met aanwijzen tot je op een bekende weg rijd.
zou het niet kunnen dat een navigatie oppikt dat je al meerdere keren in dat onbekende vlak rijdt en op de zelfde plek. dat hij dit dan kan gaan zien als weg (evt na bevestiging van automobilist) en kan gaan gebruiken in het vervolg.
Renee zegt
@timberleek
Dat kan toch met de nieuwste Tomtom’s!? Daar kan je zelf wegen toevoegen. Als het “vanzelf” zou gaan dan is het nog beter. Zeker als deze aanpassingen direct gedeeld kunnen worden met andere gebruikers (nooit meer een nieuwe kaart kopen).
T. zegt
degoutant, weg met Big brother toestanden
timberleek zegt
@ renee
o ik wist niet dat er al zoiets was
en ik dacht nogwel zo’n geweldig idee te hebben:'(
lincoln zegt
nieuw dus eng .. (autoblog.nl filosofie) ..
m5 zegt
waardeloos systeem stel je voor dat je vrouw een keer op de zaterdagavond met de auto weg moet en dat ze dan belt dat ze bij Yab Yum voor de deur staat ”want het navigatiesysteem stuurde mij ernaartoe” dan heb je heel wat uit te leggen denk ;)
Statler zegt
“De computer houdt zelfs je rijstijl bij de bestemmingen in de gaten,” met andere woorden: hij weet wanneer je bij je schoonmoeder op bezoek gaat.
Handig; kan hij dan ook op zulke momenten ook motorpech simuleren? Extra rookmachine onder de kap plaatsen en hopen dat het vrouwtje erin trapt…
Citrofiel zegt
@ Statler; Goed idee! Je moet echter wel je prioriteiten stellen qua bezoekjes, want vaker dan drie keer zal het niet werken… ;)
Dirk zegt
Met mijn vroegere 525d kon ik een goeie GPS gebruiken om weer eens een BMW garage op te zoeken na de zoveelste storing.
thomas zegt
wie hier negatief over is en een tom tom heeft neem ik niet serieus
Rick dos zegt
Ik heb het al eens eerder gezegd en ik zal het nog een keer zeggen:
Nog even en we noemen onze auto HAL…
Geen probleem mee. Zolang die maar koffie voor me zet. O, en een aai over mijn bol geeft als ik me een beetje down voel. Dan heb ik er geen probleem mee…
Rick dos zegt
Hello? HAL?! Is that you? Where the HAL is my comment man!
bmw sloper/killer zegt
dat hele merk is eng!
Cantago zegt
Noem op zijn minst één goeie en gegronde reden, want dit slaat nergens op.
stefan zegt
ILENA, klinkt als een russische hoer…