Kom, we doen er nog eentje voor Ziggo. Ze hebben een extra uitzending Formule 1 Café voor vanavond.
De Grand Prix van Abu Dhabi 2021 was een bizarre apotheose. Zelfs bij Drive To Survive zouden ze zeggen: “Nee, dat is te gemaakt. Dat gaat niemand geloven.” Bijna net zo ongelooflijk als Hamilton zijn eerste titel won, zo ongelooflijk was hoe hij de titel verloor.
Voor ons Nederlanders was het billenknijpen voor gevorderden. Want laten we eerlijk zijn, de kans op de overwinning leek nihil te zijn. Hamilton reed soeverein aan kop. De Brit maakte geen fouten en kon zelfs de snelle ronden van Verstappen (die op verser rubber stond) behoorlijk pareren. Indrukwekkend.
Mic-drop
Ook leuk dat voor Olav Mol zijn laatste race bij Ziggo zo verliep. Het is toch een hoogtepunt en de ultieme ‘mic-drop’.
Anyway, het lot (en de wedstrijdleiding) besliste anders waardoor Verstappen ineens wél een kans had om te winnen. Alles gebeurde in de laatste ronde. Het kan natuurlijk zijn dat je denkt: daar wil ik meer over weten! Dan hebben wij goed nieuws voor je, want er komt een extra uitzending van het Formule 1 Café.
Tijd extra uitzending Formule 1 Café
Deze wordt uitgezonden door Ziggo. Meestal kun je deze een dagje later op YouTube zien (als je geen Ziggo hebt). Maar net als met de race van gisteren, kun je het Formule 1-café gratis bekijken. Vanavond wordt de aflevering uitgezonden om 22:30. Deze kun je zien op het open kanaal of je moet even een gratis accountje aanmaken op Ziggo Sport en dan geen abo nemen en alleen de uitzending kijken.
Dus pak een bak nootjes en een goed glas fris en check wat Doornbos, Kamphues en Van Gameren erover te zeggen hebben. Oh, en Tom Coronel heeft uiteindelijk dus gewoon gelijk gehad. We vermoeden dat hij dat zal laten doorschemeren.
Uiteraard hebben we hieronder een commentsectie, waarbij je specifiek kunt aangeven wat je tegen het F1 Café hebt (om het stiekem toch te gaan kijken ondanks alle vermeende morele superioriteit).
GebakkenLei zegt
Nice. En als kers op de taart is Max er ook bij? Zou mooi zijn :-)
wza1979 zegt
Er vielen mij een aantal dingen op bij het commentaar van Lammers bij de nos.
Eerst zei hij: dat het boe geroep moet stoppen en dat de sterkte van Hamilton de overwinning mooier maakt. Heel mooi gezegd.
Maar hij was ervan overtuigd dat ook zonder de 5 andere auto’s ertussen Max nog steeds gewonnen zou hebben. Is dat wel zo ?
Ze moesten nog 1,2 rondje en dan zou er een paar 100 meter tussen hen zitten. Daarbij moeten die ook nog eens aan de kant , terwijl ze tegen elkaar nog racen. Dus Max moet die auto’s voorbij zijn voor het einde van de ronde, dan moet ie nog naar Hamilton toe. Die zich waarschijnlijk al een paar second en heeft Los gereden van de rest. Dat gat dus dichten en zich achter Hamilton zetten voor de inhaal actie. Kost ook even .
Stel dat Max 3 sec sneller was op rood. Dan lijkt het me vergezocht dat ie het nog had gered. Of maak ik een rekenfout.
willeme zegt
@wza1979: goede vraag! Alonso vond sowieso dat Verstappen vooraan hoorde te rijden, dus hij had ‘m er wel langs gereden. Norris was het echter niet eens met de beslissing en stond op verse Medium-banden. Hij kon zijn landgenoot nog eventjes verdedigen.
Je zag het met Perez, als je expres wordt opgehouden kan je dat zo 5-6 seconden kosten. Vergeet ook niet dat Hamilton zich zo maar liet inhalen. Wellicht dat Verstappen in de versnellingsbak kon kruipen van Hamilton aan het einde van de laatste bochtensectie voor de finish, maar inhalen is daar echt heel erg lastig.
hippopotamus zegt
Je landgenoot vs. je mattie. Lastige keuze, maar ik denk dat ‘ie gewoon opzij gegaan was. Niet zijn gevecht. En aangezien ‘ie gelapped was, krijgt ‘ie dan niet direct zo’n blauwe ga-aan-de-kant vlag ofzo? Is dat uberhaupt niet de reden dat lapped cars mogen inhalen bij een SC?
berlinetta zegt
Volgens mij waren er maar 2 personen op de baan die het Max nog lastig hadden gemaakt om er langs te gaan en dat zijn Russell en Bottas. Van de rest verwacht ik dat ze direct aan de kant waren gegaan. Zo’n episch gevecht belemmeren wil je niet op je geweten hebben.
Turbo S zegt
@willeme: 5-6 seconden ophouden was voor positie. Als je op een ronde achterstand rijdt dien je meteen plaats te maken.
willeme zegt
@mercedesbenze350cdi: Bwoah, elke coureur zit toch eventjes in de weg. Sommige een bochtje te lang. Al die auto’s unlappen en de race winnen leekmij heel erg lastig.
Turbo S zegt
@willeme: gelukkig dat ze er dus tussenuit werden gehaald (zoals het hoort) en er geen misverstanden konden ontstaan want in principe hadden ze na het passeren van de lijn allemaal links moeten blijven en was max ze in bocht 1 al voorbij.
willeme zegt
@mercedesbenze350cdi:
Ik hoop het van harte met je mee ;-). Begrijp mij niet verkeerd. Maar er zijn altijd een paar auto’s die in de wegrijden, ook al willen ze aan de kant. Net als bij een training. Ik denk dat het nog heel erg lastig had kunnen worden. Want ondanks dat Verstappen kon wegrijden bij Hamilton, moest hij wel vroeg beginnen met de aanval vanwege de bijzondere layout van de baan. In het beste geval ging iedereen aan de kant en was Verstappen er een paar bochten later voorbij. Maar dan werd het wel iets spannender!
Turbo S zegt
@willeme: tuurlijk daarom zal die regel van het unlappen tijdens een safety car situatie waarschijnlijk ook wel bestaan, zodat er geen misverstanden ontstaan. Stel je voor de eerste van het treintje gaat meteen van zijn gas en de rest klapt erop, na zo’n hervatting wil je tenslotte niet veel ruimte tussen de auto’s laten.
joost1234 zegt
@willeme: genoeg keren heb je juist voordeel door de drs op een achterligger.
willeme zegt
@joost1234: na de safetycar is er twee ronden lang geen DRS. En de race duurde nog maar één ronde ;-).
Edge zegt
@Willeme: Norris gaf voor de race ook al aan dat hij zich helemaal niet wilde bemoeien met de titelstrijd. Ik gok dat hij dus wel aan de kant was gegaan zodat Verstappen en Hamilton het onderling konden uitvechten
bassrt zegt
zeker niet ver gezocht als de auto’s er niet tussen uit waren gehaald dat Verstappen dat niet gered. Je mag ook pas na start finish inhalen waardoor er wellicht een nog groter gat ontstaan zou zijn en dan moeten de achterblijvers nog eens aan de kant wat tijd kost.
Maar dat is niet gebeurt en we moeten gewoon genieten van dit wonder. Persoonlijk liggen de kampioenschappen nu bij de rechtmatige mensen. Mercedes de constructeurs, omdat die de beste auto hadden en max de rijderstitel omdat die de beste rijder was.
Stefje zegt
@bassrt: zegt de term blauwe vlag je iets? Verstappen was hooguit 2 bochten later bij Ham geweest en dan had hij hooguit 1 kans gehad om aan te vallen ipv 2. Maar die had hij gewoon gepakt, net zoals hij dat nu deed én daarna nog succesvol verdedigde.
bassrt zegt
Als wedstrijdleider bij kartwedstrijden voor bijna 10 jaar en honderen wedstrijden zelf Masi te hebben gespeeld hoef je mij niet uit te leggen wat een blauwe vlag betekend nee. Je hoeft mij ook niet wijs te maken dat wanneer iemand een blauwe vlag krijgt hij of zij niet meteen aan de kant gaat. Dus allemaal leuk en aardig wat je zegt, maar de auto’s die er tussen zaten voordat die daar pas voorbij was zit je in de chicane na het eerste lange rechte stuk. Hamilton was waarschijnlijk sneller dan de achterblijvers en heeft Max nog maar een halve ronde om dat gat dicht te rijden van secondes en moest die nog eens een inhaalpoging doen. Dat had die nooit gered en al zou die nog aansluiting hadden gevonden om wat voor sprookjesachtige reden dan ook was je in het laatste gedeelte van de baan waar Lewis het beste kan verdedigen.
flatsix010 zegt
Jammer dat Tom niet in de UAE is gebleven.
Buiten dat wacht ik wel het interview met Jos en Coulthard af i.p.v. de dumpert samenvatting van het F1 café.
mustang750supersnake zegt
moet wel even zeggen dat ik de reactie van hamilton top vond,
gewoon als een vent op verstappen aflopen en hem feliciteren….ook al is hij al het hele seizoen n grote zeikerd, dààr moet je een vent voor zijn om op zo’n pijnlijk moment toch op je tegenstander af te stappen en je verlies te nemen.
want eerlijk is eerlijk…hij deed op het inhaal-incident na, de hele race niks mis en was onverslaanbaar….ook dat mag gezegd worden…