Sinds vanochtend bekend werd dat het kabinet niet voornemens is de verhoogde accijnzen van 2014 terug te draaien heeft iedereen er zijn mening wel over gespuid. Een overzicht.
Eric Wiebes
De verantwoordelijke staatssecretaris zegt glashard ‘de accijnsverhoging loont‘. Mja, de helft van Nederland woont in de Randstad, kan niet in de Noordzee tanken, en België is net iets te ver rijden. Bovendien heeft hij een onderzoekje van de belastingdienst onder de arm waarvan de cijfertjes zijn mening logenstraffen.
Het leuke van cijfertjes is natuurlijk dat je ze altijd je eigen kant op kunt manipuleren, door externe factoren buiten beschouwing te laten bijvoorbeeld.
Mark Rutte
Ook onze minister-president heeft zich over de kwestie uitgelaten. Mork, een partijgenoot van Wiebes, noemt de grensstreekeffecten beperkt.
BOVAG
De Bovag en zijn zusje Beta vindt het allemaal niet eerlijk, en gaat proberen pomphouders in de grensstreek de geleden schade op de Nederlandse overheid te laten verhalen. Ja, veel succes jongens. Het hele punt is dat de regering even niets weg te geven heeft, het geld is op. Dit gaan ze vervolgens niet gratis uitdelen aan pomphouders, hoe moeilijk die het ook hebben.
De oppositie
Pieter Omtzigt (CDA) gooit via Twitter een lading cijfers op ons. “Voorbeeld rekenfout Wiebes: Benzineverkoop: -3,9% (CBS) Accijns op benzine: +1,7% En toch: accijnsinkomsten benzine: +0,3%” en “Verkoop benzine: 1248milj. liter Accijns: 0,7592/l Opbrengst: €947 milj Volgens Wiebes kreege belasingdienst: €1042 milj!”. Kortom, de stas wordt hier met cijfers om de oren geslagen, hoewel hij zich zelf baseert op eigen, niet te controleren, cijfers.
Inmiddels zijn de onderliggende cijfers van het kabinet ook openbaar geworden, je vindt ze HIER.
In het rapport vinden we een nieuwe definitie: “ontvangsten voor overige minerale oliën”. Deze zijn flink gestegen, maar wat behelst het precies? Diesel en LPG, maar dan? CNG (aardgas)? Zo veel auto’s rijden er niet op deze brandstof rond.
Voor eenieder die het niet meer pikt zitten 2 dingen op: je gaat fietsen of elektrisch rijden. Voor wat betreft die ‘beperkte’ grenseffecten, bekijk even de drie grafieken uit het door de regering gepubliceerde onderzoek en trek je eigen conclusies:
Foto: grenstankers in Poppel (BE), autojunk.nl
chris1978 zegt
Ach ja we moeten het er maar mee doen. Dat dit hele land naar z’n donder gaat boeit ze in den haag niet zoveel. Denk ook niet dat Wiebes de extra uitkeringen van ontslagen pompmedewerkers heeft meegenomen in zijn berekeningen. Ik zeg volgend jaar nog zon portie verhoging erbij dan weet je zeker dat er in de grensstreek geen brandstof meer te koop is.
pomoek zegt
Ok wat dacht je van deze: Als je tankt in het buitenland ben je asociaal!
s13owner zegt
@pomoek: Ben je boos omdat jij niet aan de grens woont?
pomoek zegt
@s13owner: Nope woon vlak bij de grens (5 minuten).
OverSoft zegt
@pomoek: Want? Jij wil vrijwillig genaaid worden? Even ter info: wij hebben gemiddeld een 25 tot 30% hogere belastingdruk (dus alles inbegrepen, van loonbelasting tot BTW) dan AL onze buren. Nou, die paar euro’s die ik kan besparen, die pak ik…
Als ze hier nou eens stoppen met geld wegsmijten naar ontwikkelingshulp, onzinnige kunstprojecten en iedere gelukszoeker geld te geven, dan overweeg ik om hier wat meer af te dragen, maar tot die tijd ga ik lekker in België of Duitsland tanken als ik er in de buurt ben (wat vaak zo is).
pomoek zegt
@OverSoft: Je reageert niet inhoudelijk op mijn stelling maar stelt een vraag: Want? Nu omdat het denken aan “je eigen” per definitie niet sociaal is. Jij geeft aan dat je eigen heel belangrijk te vinden gezien je reactie. Trek je eigen conclusie over hoe jij denkt dat ik denk dat jij in het leven staat.
OverSoft zegt
@pomoek: Er valt niet veel te reageren op de stelling “Als je over de grens tankt ben je asociaal”. Ten opzicht van wie ben ik asociaal? Als je de overheid bedoeld, dan kan ik je melden dat ik de afgelopen jaren MEER dan genoeg geld daarheen heb gebracht. Als je bedoeld: de pomphouder aan de grens, dan kan ik niet meer zeggen dan: Risico van het vak.
“Jij geeft aan dat je eigen heel belangrijk te vinden gezien je reactie.”
Ik vind mijn portemonnee heel belangrijk ja, ik heb niet het privilege om me daar geen zorgen over te hoeven maken (zoals waarschijnlijk 99,9% van de rest van Nederland). Ik zou achterlijk zijn om niet een paar tientjes per tankbeurt te besparen als ik toch in de buurt ben. Dat scheelt voor mij al snel 500 tot 1000 euro op jaarbasis en ik weet niet hoe het met jou zit, maar dat is best prettig om er bij te hebben.
Nogmaals, ik zie het probleem niet, ik zou ook niet weten ten opzichte van wie het asociaal is. Als je de overheid bedoeld, dan zou ik eerst zelf maar eens gaan rekenen als ik jou was, want ik denk dat jij net zo goed als ik weet dat wij in Nederland als werkend volk al meer dan voldoende afdragen…
awesome zegt
@pomoek: als je aan de grens tankt ben je dom. Als je over de grens gaat om te tanken ben je gewoon gemiddeld in hoofdrekenen. Meer hoef je niet te doen om te weten wat je bespaart.
pomoek zegt
@awesome: Ben niet met je eens wat het 1e betreft. Wat het 2e aan gaat ook niet. Mijn stelling is en blijft dat het niet sociaal is als je voor een paar duiten in het buitenland gaat tanken. Voor jezelf kiezen: asociaal.
ricjuh zegt
Tank geregeld over de grens. Scheelt toch zo’n 10 – 15 cent per liter.
knipperlichtje zegt
Moet je ook niet huilie gaan doen, je hebt zelf besloten om pomphouder in het grensgebied te worden.
Veel interessanter is de terugkerende sinusachtige beweging van de grafiek, heeft iemand een verklaring?
jack_abarth zegt
Oke, je ziet een daling in alle gebieden en de daling aan de grens is ook relatief gezien groter dan bij het landelijke niveau. Maar zo op het eerste oog is het minder dramatisch dan dat de BOVAG ons doet geloven.
Grote kans dat het is zoals @Mashell al aangaf, er vloeit 100 weg aan de ene kant maar brengt 200 met zich mee aan de andere kant.
schellekens006 zegt
Je bent gewoon een krent als je net over de grens gaat tanken. Krijg jeuk van dat soort mensen.
tupperware zegt
@schellekens006:
Mooi, dan rij ik nu naar de eerste pomp over de grens..
ihrte zegt
@schellekens006: Sorry, maar kindjes die vragen worden overgeslagen. En zo is het maar net met onze regering: willen ze meer, krijgen ze minder!
ej20g zegt
@schellekens006: ik zou zeggen dat je verstandig bent als je over de grens gaat tanken. De overheid maakt dingen onnodig duur, ze roepen dit over zichzelf heen. Als je in de grensstreek woont nog steeds eigenwijs alleen in Nederland tankt, dat is pas stom om te doen.
rolov zegt
@schellekens006: tankhouders aan de grens rekenen 1,74 de liter terwijl je een kilometer verder voor 1,52 tankt. In utrecht betaal ik 1,68. Waar denk.jij dat ik tank.als ik aan de grens ben. ( ik kom daar vaak). Al jeuk?
norge zegt
Ik tank nooit meer in Nederland…..Niet dat het goedkoper is hier…
endofline zegt
Ik kan jullie nederlanders enkel maar dik gelijk geven. Het is gewoon een teken van een gezonde ondernemingsgeest te kopen waar het goedkoper kan. Trouwens als je aan het tanken gaat, ook het bier is bij ons goedkoper. Als dat niet leuk is.
http://nos.nl/artikel/595836-biersmokkel-langs-grens-neemt-toe.html
Wel een beetje nuchter proberen terugkeren.
VeniVidiVici zegt
@endofline: Awel, en jullie peuken ook haha. Salukes!
sulobb zegt
@endofline: Belgische pomphouder aan de Nederlandse grens?
VeniVidiVici zegt
Geweldig nieuws uit Den Haag…
…voor de Belgische en Duitse staatskas!
Ja okee, over het totaal zijn het maar peanuts voor de buren, maar die peanuts hadden ook in onze eigen staatskaszak kunnen zitten…
VeniVidiVici zegt
Ow wacht… bedenk mij nu net dat de overheid natuurlijk wat grootser denkt…
Nou, dan doe ik dat ook… waar praat ik over qua verschil bij 1 tankbeurt in België, maar gezien op jaarbasis… mwah, kan ik toch keertje extra van op vakantie :-)
baasbas zegt
@VeniVidiVici: Wel in NL op vakantie gaan dan hè… ;-)
VeniVidiVici zegt
@baasbas: Echt niet! Ik krijg van de overheid ook geen extraatjes dus zij ook niet van mij! :-P
mipmip zegt
Aardig initiatief van de nederlandse overheid om alvast aan te geven dat ze het voor grensbewoners extra rendabel maken het autobahnvignet van 100 euro aan te schaffen.
mark89769 zegt
Niet met eens met de verhoging? Geef een tegenstem op: https://www.facebook.com/Tegenbrandstofaccijnsverhoging
E34M5Touring zegt
Ik woon vlakbij de grens met Duitsland maar rij altijd naar Oostzaan om tanken. Lekker duur daar. Geld, daar lullen we niet over thuis. Dat is er gewoon.
schuimbekje3 zegt
Ik rij zo’n 100km naar de grens met Belgie. Ik tank 1.86 euro per liter (98).
Ik tank in Bree bij de autoshop voor 1.57 (98), verbruik is 8.3 liter = 13 euro a Belgische super. Tank volgooien levert al 17.40 euro op.
Verder even doorrijden naar de Eiffel, doucheproducten inslaan en motorkleding en onderdelen, doorrijden naar Luxemburg (weer tanken) a 1.38 per liter (100 octaan).
De grens oversteken naar Frankrijk en lekker shoppen in de supermarche, weer tanken tegen inkoopprijs, langs de kust van Normandie weer terug, filmpje pakken in Antwerpen, eten in Antwerpen en weer terug naar huis.
1800km a 170 liter brandstof = 316 euro als het allemaal Nederlandse super was.
Nu is het 10L NL, 20L BE, 60L Lux, 50L F, 30L BE
10×1.86 20×1.57 60×1.38, 50x 1.54 30×1.58 = 257 euro waarbij ik in Nederland, kijkende naar doodsaaie koeken, weilanden en een verdwaalde pool 316 euro zou zijn kwijt geweest.
Onderdelen voor de motor zijn 30% goedkoper dan in Nederland, dus daar 85 euro winst gemaakt. Kleding is 120 euro goedkoper en ik heb garantie bij een echte winkel, niet een toko die morgen niet meer te vinden is.
Bottom line, ik heb mijn auto en mezelf uitgelaten en daarbij 60 euro op brandstof bespaard voor de auto, 40 euro op brandstof voor mijzelf, 30 euro op hygiene producten, nog wat natuur gezien, wat adrenaline geproeft, wat geschiedinis geproeft en lekker gegeten.. Nog wat cultuur beleeft, allemaal door Nederland te mijden als de pest.