Allerlei bijzondere auto’s stijgen in prijs. Dus ook een handgeschakelde Ferrari F430.
Ferrari heeft al een tijd geleden afscheid genomen van de handgeschakelde auto. De F430 was de laatste met een handbak. En de gouden regel in autoland is: ‘laatste der mohikanen’ is een recept voor waardestijging. Gaat overigens niet op voor elke auto, maar vaak wel.
Een Ferrari F430 met de F1-bak koop je al voor rond de 100.000 euro. Wil je de handbak dan moet je daar dik extra voor betalen. Niet enkele tienduizenden euro’s, maar tonnen. Zoals dit exemplaar, recent verkocht via Bring A Trailer.
De puntgave Ferrari heeft 11.000 mijl gereden en is afkomstig uit 2009. Het hoogste bod van de veiling kwam uit op een duizelingwekkende 408.430 dollar. Een bizar hoog bedrag voor een Ferrari F430. Het is niet eens een 430 Scuderia of de nog zeldzamere Scuderia 16M.
Het feit dat je kunt roeren is blijkbaar reden voor de koper om hier serieus extra voor te betalen. Wellicht is het een investering met oog op de toekomst. Hoe veel verder zou de waarde nog moeten toenemen? Een handgeschakelde Ferrari F430 voor een half miljoen over een paar jaar? De tijd zal het leren of de markt deze kant op beweegt.
petroldrinker zegt
Blijf het opvallend vinden, ik zou juist in dit soort autos de F1 bak willen hebben ipv een handbak… Of je moet collector zijn, dan zou ik de handbak idd kopen puur als investering om straks nog meer te verdienen, maar om te genieten lekker de F1 bak.
Dutchdriftking zegt
@petroldrinker: Met de F430 geen ervaring, maar in de 360 spider vond ik de F1 bak inderdaad dikke prima. Hij zal in de F430 zeker niet slechter zijn. Een Scuderia of 16M als coupé met handbak snap ik dan inderdaad beter. Al hoewel, op het circuit heb je daar zonder handbak ook al wel je handen aan vol. Een donkerblauwe handgeschakelde coupé voor de mooie Alpen ritten is wellicht het beste recept.
petroldrinker zegt
ik heb geen ervaring in een 360, maar wel relatief veel ervaring in de 599, die bak vond ik juist lekker, maar ik houd ook wel van een ferme tik bij schakelen onder full load.
basman147 zegt
@Dutchdriftking: Volgens mij waren de Scuderia en de 16M uberhaupt niet leverbaar met handbak?
Dutchdriftking zegt
@basman147: geen idee eerlijk gezegd. Maar dat zou wel verklaren waarom deze handbak zo pittig geprijsd is.
petroldrinker zegt
Klopt, zijn beiden NIET als handbak geleverd
ouwedibbes83 zegt
@basman147: klopt
kappenou zegt
@dutchdriftking: ik heb wel wat ervaring in de f430 met f1 bak.
Schakelt best rap. Irriteer je je niet echt aan. In die zelfde tijd zat ik ook vaak in een M5 v10. Dat was bijna om te huilen.
golf1985 zegt
@petroldrinker: je moet zo’n auto met handbak juist kopen om te rijden! Al is dat met het oog op afschrijving natuurlijk niet heel handig. Maar als je dik 4 ton stukslaat op een f430 zal die afschrijving je ook aan je reet roesten
petroldrinker zegt
Dat is maar net afhankelijk per persoon, ik zal meer genieten vd F1 bak dan de handbak
kniesoor zegt
Voor de aardigheid even op die welbekende duitse otosite gekeken. Ook aan deze kant van de Grote Plas zijn handschakelaars schaars, er staat er welgeteld eentje aangeboden. Voor 2 ton Euri. Terwijl eenzelfde F430 met een F1 bak meermaals te koop staat voor minder dan de helft. Dus ook hier lijkt de zelfschakelgekkigheid (3 x woordwaarde) enigszins toegeslagen te hebben.
petroldrinker zegt
Er staan meer F430 handbakken tekoop op mobile.de dan die ene die jij bedoeld. ik tel 3 cabrios, waarvan de goedkoopste begint bij 155,626 euro.
tortuga zegt
@petroldrinker: effectief handgeschakeld? Staan er paar tussen die “hangeschakeld” staan vermeld met een F1 boite op de foto’s
petroldrinker zegt
@tortuga jahoor, ik kan zo de linkjes hier plakken, makkelijkste manier van zien, er staat geen F1 in de titel bij de autos ;)
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=340049545&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=8600&makeModelVariant1.modelId=30&pageNumber=1&ref=srp&refId=23aa36bd-61f5-c234-b6cc-042ff2c69d4a&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=DESCENDING&transmissions=MANUAL_GEAR&searchId=c78903f2-4d14-1b6a-c782-446d4dc061bf
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=342205794&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=8600&makeModelVariant1.modelId=30&pageNumber=1&ref=srp&refId=23aa36bd-61f5-c234-b6cc-042ff2c69d4a&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=DESCENDING&transmissions=MANUAL_GEAR&searchId=c78903f2-4d14-1b6a-c782-446d4dc061bf
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=247098485&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=8600&makeModelVariant1.modelId=30&pageNumber=1&ref=srp&refId=23aa36bd-61f5-c234-b6cc-042ff2c69d4a&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=DESCENDING&transmissions=MANUAL_GEAR&searchId=c78903f2-4d14-1b6a-c782-446d4dc061bf
kniesoor zegt
@petroldrinker: Voor de volledigheid : ik had – om het een beetje vergelijkbaar te houden met de kilometerstand van dat VS exemplaar – als zoekfilter max 40.000 km ingegeven. Verder wat @tortuga zegt.
papa zegt
Dit is ook het geval bij bijvoorbeeld de 599
basman147 zegt
@papa: 612 Scaglietti is ook 2 keer zoveel waard met een handbak.
ouwedibbes83 zegt
Dat er een premium voor de handbak Ferrari betaald moet worden, is al een tijd zo. Dat de 360 en F430 prijzen aan t stijgen zijn, valt ook op.
Op YouTube kijk ik graag naar de markt analyse van “Fourwheel Trader”, die vangt deze trend goed in getallen. Het is duidelijk aan z’n accent te horen dat hij een Nederlandse gozer is, maar hij richt z’n analyse vaak op de US markt.
tortuga zegt
Autoscout heeft er 2 effectief te koop staan, 1 in Italië en 1 in Duitsland. Deze is de Italiaan: Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/ferrari-f430-benzine-rood-6b932d1d-dd82-4d96-9a75-8c457dd8644e?utm_source=android-share
Kilometerstand: 63.998 km
Bouwjaar: 06/2005
Verkoopprijs: € 159.000,-
ttr6 zegt
Goed nieuws voor mijn 360 met handbak. Is idd veel leuker dan een F1 bak, zeker uit die tijd waar ze echt een stuk trager waren dan de huidige F1 bakken. En ook niet te onderschatten voordeel van de handbak: de LOOKS tijd staat de Ferrari toch bj iedereen stil in de garage en dan is het zooooooveel leuker als je ff gaat kijken om die glimmende gefreesde sleuven te zien dan een stel flippers aan het stuur…..
kniesoor zegt
@ttr6: Ik denk, dat je gelijk hebt. Zo’n handbak-gate is van groot belang voor de beleving (excuses voor dit q*dtwoord) in een Ferrari. De console-met-knoppen van de F1 versie oogt in vergelijking een beetje blotebillerig.
petroldrinker zegt
Grappig, ik vind in een F430 de pook van een handbak versie het interieur zo enorm verknallen! alsof het op een podium is geplaatst op de middenconsole, klopt voor mij persoonlijk niet.
jippie zegt
Dus, mocht je in de markt zijn voor een nieuwe Porsche 911 GT3 en je houdt van bijschrijving i.p.v. afschrijving dan weet je welke variant je moet kiezen.
misterds5 zegt
Sorry jongens (m/v/x), ik snap deze gekte rondom handbakken echt niet. Ik heb echt wat leuk spul gereden, maar ik ben toch echt te lui en te dik om zelf te schakelen. Geef mij maar een automaat. Ook in een Ferrari. There, I said it. Als ik het geld zou hebben zou er never nooit een handbak komen. Don’t care about afschrijving of bijschrijving. Het gaat om het plezier wat je met zo’n auto hebt. Dus het is mij een groot raadsel waarom iemand 4 ton voor zo’n F430 neerlegt.