Om 09:00 vanmorgen gaan de lijnen weer open. Dan komt de elektrische auto weer in aanmerking voor subsidie.
Het is inmiddels een traditie geworden. Heb je aan het einde van het jaar de traditionele run op een elektrische auto voor de dan nog lagere bijtelling. Aan het begin van het jaar is er juist een run op de subsidie voor een elektrische auto. De overheid heeft daar een potje voor beschikbaar gesteld, maar de ervaring leert dat die pot binnen no time op is.
Subsidie elektrische auto vanaf 09:00
Voor het nieuwe jaar gaat straks om 09:00 de pot weer open. Particulieren kunnen dan subsidie aanvragen voor een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Het totale budget is voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) verdeeld over de periode 2020 tot en met 2024. Voor dit jaar is er € 71 miljoen beschikbaar voor nieuwe elektrische personenauto’s (koop en lease) en € 20,4 miljoen voor gebruikte elektrische personenauto’s (koop en lease). Ter vergelijking. Vorig jaar was er € 14,4 miljoen beschikbaar voor een nieuwe EV en € 13,5 miljoen voor een gebruikte.
Als je kijkt naar de beschikbare subsidie is er veel meer geld beschikbaar in vergelijking met 2021. Toch is de verwachting dat de pot weer binnen enkele dagen leeg is, aldus experts tegenover Nieuwsuur. Het potje voor gebruikte EV’s gaat traditioneel een stuk langzamer en zal vermoedelijk pas later in 2022 opraken.
In vergelijking met 2021 is er wel een verandering met betrekking tot de verstrekte subsidie. Voor een nieuwe auto tussen de € 12.000 en 45.000 kun je rekenen op € 3.350 subsidie. Dat was voorheen € 4.000. Met € 2.000 is de subsidie voor een gebruikte EV gelijk gebleven.
Johanneke zegt
Het is dan we nog een meer dan prima a segment karretje hebben als 2e auto, maar als ie aan vervanging toe was geweest had ik het wel geweten. Je kan zo’n Dacia rijden voor iets van 195 euro per maand als je de subsidie pakt. Heb nu zonnepanelen, dus goedkoper kan je eigenlijk niet rijden, zelfs als je 5 jaar oude occasions erbij pakt.
michelF zegt
Dat zijn dus 21194 aanvragen, 71 miljoen klinkt als heel veel maar valt dus best mee
Bastiaan Williams zegt
Begint steeds meer op een loterij te lijken. Waarom gewoon niet iedereen die een EV koop subsidie. Of liever niemand. Ik snap dat we moeten vergroenen maar ik denk dat 0.0001% van de kopers van EV niet kijken naar groen of milieu maar puur naar de centen.
Als de subsidie stopt, de bijtelling normaliseert en de wegenbelasting gelijk getrokken wordt kiezen er niet veel meer voor een EV. De vraag blijft dus wat is nu eigenlijk groener? Een tweedehands auto kopen die rijdt op benzine of diesel of een nieuwe EV die gesubsidieerd is door “vies” geld, die een productieproces heeft doorlopen ( lees; grondstoffen, fabrieken, uitstoot) en is vervoerd met grote dikke stinkende diesel schepen?
W115 zegt
@Bastiaan Williams: liever subsidie en daardoor productie dan een lange rij werkelozen voor een uitkering.
DeWitteCondor zegt
Gedeeltelijk eens. EV’s zullen vooral groen zijn als (i) het productieproces groen is, (ii) de stroom waarmee ze rijden groen is, (iii) de levensduur aanzienlijk is (liefst tenminste gelijk aan ICE) en (iv) de batterijen in elk geval gedeeltelijk recyclebaar zijn. Dat zal nu lang niet altijd het geval zijn (gezien percentage daadwerkelijk groene stroom in NL), maar we moeten ergens beginnen. Mij lijkt (zwaar) transport over weg, rails en water op groene energiebronnen (en dus ook waterstof) overigens veel interessanter op grote schaal.
Verder is het denk ik zaak dat de bestaande ICE’s, zeker de moderne, helemaal opgereden worden ergens ter wereld want ze zijn immers al geproduceerd. Dan zou het op zich niet heel veel uit moeten maken of we een nieuwe ICE produceren of een EV (tenzij het productieproces van een gemiddelde EV veel vervuilender is, dat weet ik eerlijk gezegd niet).
LaCotse zegt
Jammer van die grens ook van 45k. Ben aan het kijken voor een id3, maar die zitten er eigenlijk allemaal nét boven met een paar opties… Waarom niet gewoon de grens vrij?
monsieurleloure zegt
@rs6quattro,
Als je zoveel geld te besteden hebt gaat de overheid er vanuit dat je die subsidie niet nodig hebt,
Eigenlijk niet eens zo’n rare gedachtegang m.i.
EV’s zijn vrij van bpm wat al een soort subsidie is , en zijn vaak rijker uitgerust dan hun ICE equivalenten .
LaCotse zegt
@monsieurleloure: snap ik, maar ik ga nu voor het eerst een auto kopen waar ik heel lang voor gespaard heb en mijzelf dit een keertje gun na 25jr 😉, dus ondanks dat het een best bedrag is, blijft 2000eur toch nog een leuke vakantie…
leenvandriel zegt
Voor dat geld heb je ook een hele mooie 6 in lijn of een V8. Kan me persoonlijk niet voorstellen dat je je spaargeld aan een EV uitgeeft.
DeWitteCondor zegt
Wat helemaal mooi zou zijn is als er geen grens is, maar het subsidiebedrag ook afhangt van wat er vervangen wordt door deze EV. Is het een turbogeblazen schraapmotortje van 3 jaar oud of een 6 cilinder diesel van 20 jaar oud.? In dat laatste geval zou er van mij best meer subsidie mogen worden gegeven want de milieuwinst is ook groter (maar hangt stiekem wel ook af van wat er dan met die andere auto gaat gebeuren, maar dat ‘ probleem’ is er nu eigenlijk ook).
dree16v zegt
Ze hadden de subsidie niet beschikbaar moeten stellen bij private lease en zakelijke auto’s. Nu kopen de leasemaatschappijen weer massaal in en als particulier vis je achter het net
banderas zegt
@dree16v: onzin, het is helemaal niet voor zakelijke auto’s.
dree16v zegt
@banderas: klopt ik was wat te snel met tikken maar corrigeren is niet mogelijk… Mijn punt blijft wel dat ik het niet passend vind icm private lease
MarcoM zegt
Ik denk dat 80% zakelijke lease is, 17% private lease en de rest particulier en direct export.