Dat de handel in kleine auto’s bizar is, heeft natuurlijk ook zijn uitwerking op de prijzen
Auto’s zijn duur in Nederland. Je bent een hele hoop geld kwijt aan benzine, motorrijtuigenbelasting en verzekering. Dan zit je nog met dingen als onderhoud en afschrijving. De enige manier om deze kosten in de perken te houden, is om te kiezen voor een kleine, lichte auto met een eenvoudige motor.
Het probleem is dat iedereen aan het zoeken is en ze nieuw veel minder goed verkocht worden. Ergo: de markt raakt bereikt een kookpunt. De omzet in handel en reparaties bij autobedrijven steeg afgelopen kwartaal (Q3 2022) met 24,3%! Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Gemiddelde prijs occasion in Nederland
Het CBS heeft ook de prijs van de gemiddelde occasion voor ons: €24.428! Ja, daar kocht je vroeger gewoon een nieuwe Toyota Avensis voor, tegenwoordig moet men daar een gebruikte C-segment hatchback van kopen.
De markt raakt behoorlijk overspannen. Er is namelijk enorm veel vraag naar betaalbare occasions. Het probleem is dat er geen verse aanwas komt. Normaal gesproken halen handelaren hun auto’s op veilingen, particulieren of in bulk (denk aan ex-lease of verhuur).
Veel wagenparkbeheerders stellen de aankoop van een nieuwe auto nog eventjes uit. Dus in plaats van een nieuwe leaseauto uitzoeken, moet je eerst nog twee jaar in een oude voorloop-auto rijden. Dus moeten handelaren wachten voordat ze deze auto’s over kunnen nemen.
Handel in kleine auto’s
De aanwas van bulkgoederen daalt in rap tempo. Dit betekent dat er minder auto’s voor particulieren zijn om te kopen. Over particulieren gesproken, die verkopen tegenwoordig ook prima zelf auto’s. Dankzij alle internetsites (zoals Marktplaats) kun je zo zien wat de prijzen zijn en direct grote bedragen overmaken is met de bankierapps van tegenwoordig zo gedaan (tenzij je de verachtelijke Rabo-scanner hebt….).
Aangezien autobedrijven alleen maar ‘meeneemprijzen’ adverteren, kun je ook net zo goed bij een particulier kopen. De garantie is in beide gevallen toch niet aanwezig . Veelal is een particulier ook nog iets ‘eerlijker’ tegen een andere particulier dan dat een bedrijf tegen je is. De particulier kent de auto immers beter
Het zal overigens nog veel erger gaan worden, schatten wij zo in. Dankzij de beleidsbepalers van de EU is het onmogelijk om nog kleine, betaalbare en zuinige auto’s te verkopen.
Hierdoor laten de fabrikanten het Europese A-segment voor wat het is. Ook het B-segment staat zwaar onder druk. Auto’s als de Ford Fiesta en Audi A1 zijn straks niet meer leverbaar. Dat gaan nog Cubaanse toestanden worden in Nederland.
Meer lezen? Deze 9 late modellen zijn briljante occasions!
rutger97 zegt
Zat van de week even te kijken naar de drieling van het a segment. Schrok me naar wat ze daarvoor durven vragen.
Rudy zegt
Nieuwsbericht incoming: leeftijd van ons wagenpark loopt op. Hoe zou dit nou komen?……
petroldrinker zegt
En maar verbazen in den haag dat ons wagenpark steeds ouder word….
Ik blijf wel lekker grotere autos en coupes rijden dan dat kleine grut voor hetzelfde geld zowat, rijdt veel beter ook
HZW zegt
En dat gaat alleen maar verder oplopen, met het verdwijnen van redelijk betaalbare auto’s.
Over een paar jaar is er geen fatsoenlijke nieuwe auto te kopen van onder de € 30K en dat is dan voor een kaal kippenhok op wielen.
basman147 zegt
Was het maar een kaal kippenhok, ondertussen is van alles verplicht standaard waar je geen zak aan hebt zoals lane departure warning, e-call, snelheidsbeperking, achteruitrijcamera en noem alles maar op.
ooo-V-ooo zegt
Exact!
potver7 zegt
“Het probleem is dat iedereen aan het zoeken is en ze nieuw veel minder goed verkocht worden.”
Uhm, iets met een kip en een ei. Als niemand die dingen meer maakt, dan zul je zien dat er ook niks meer verkocht wordt. Dat ligt dan niet aan gebrek aan vraag, maar aan gebrek aan aanbod.
Als die fabrikanten nu eens goed zouden opletten, dan weten ze nu dus dat ook een kleine auto met winst te verkopen is.
Het voordeel van EV’s is dat er een omslagpunt komt op het moment dat er ook weer MRB voor betaald moet worden. Dat gaat namelijk per gewicht. Als ze dat gewicht dan ook mee gaan nemen in de berekening van BPM dan wordt het ineens een stuk aantrekkelijker om kleinere, lichtere auto’s op de markt te brengen. Vooral als er meer landen zijn die zo’n aanpassing doen.
melkkoe zegt
goede ontwikkeling dit.
Autorijden hoeft niet voor iedereen mogelijk te zijn.
Het gaat met de huidige inflatie gelukkig vooral voor de pensionados hard achteruit, die vrijwel geen compensatie ontvangen. De onzinritjes naar de kleinkinderen e.d. mogen gerust een heel stuk minder worden.
We hebben hier met z’n allen lekker links voor gestemd, dus zullen we nu ook op de blaren moeten zitten.
mashell zegt
Zucht, je geeft links de schuld van rechts beleid. Mark Rutte (VVD, die telkens meer naar rechts op schuift omdat ie bang is stemmen te verliezen aan de schreeuw partijen rechts van de VVD) is al twaalf jaar bezig bedrijven weinig belasting te laten betalen en burgers veel.
Links zou beter hun best doen het leven betaalbaar te houden voor burgers.
techniekmeneer zegt
Man man man
Habanero zegt
Ik ben mijn auto-leven begonnen – nog half aan m’n studie werkend in een financiële zeer complexe context – met een superbasis R5je, autootje aan zeer forse vermindering dat was blijven staan. Als jong koppeltje hadden we toen al nauwelijks geld over om de tank gevuld te houden maar we hadden ons autootje broodnodig. Anno 2023 ben ik ervan overtuigd dat bijzonder veel mensen in onze maatschappij het mét nog minder moeten stellen dan wij in verhouding toen. Dat is wat ik de groene transitionisten zeer kwalijk neem: het totaal gebrek aan besef wat de kost van een basis-gezinsleven geworden is. Door hun voortdurende ‘one focus’ beleid – het klimaat hebben ze de burger nog meer verarmd. Ze vinden de huidige fiscale druk en accijnzen heel normaal en willen ze nog steeds wat opdrijven met wat extra groene belastingen. Het grootste gedeelte van deze maatschappij kan zich op geen enkele manier een overgeïsoleerd huis of dure renovatiewerken of warmtepomp permitteren. Laat staan die zo gehypete electrische auto, zelfs een kleine auto zit duidelijk niet meer in het pakket!
auto62 zegt
Importeren uit latijns amerika of uit azië
mashell zegt
Handel in kleine auto’s krankzinnig. En dan een heel negatief artikel. Waarom?
Het kan ook zo zijn dan mensen er een 2e autootje naast nemen. De pandemie is voorbij, de files zijn weer op het oude niveau terwijl veel mensen nog moeten thuiswerken. Daaruit trek ik de conclusie dat veel 2e autootjes die in de corona periode stil stonden en niet gebruikt werden nu vervangen worden omdat ze meer dan ooit gebruikt worden. Conclusie het gaat gewoon goed met de mensen, ze leven weer en zijn zelfs aan het compenseren voor twee jaar beperkingen. Helemaal prima.