
De handbak nadert zijn einde met rasse schreden.
Het is vandaag Operation Doomsday. Uiteraard refereren we aan het topalbum van de onlangs overleden Daniel Dumille. De afgelopen paar artikelen konden we zien hoe de pertrolhead in het nauw wordt gedrukt. Dat gaat gewoon nog eventjes verder vandaag. Want naast de maximumsnelheid in Duitsland die eraan gaat en de verbrandingsmotor onrendabel is, zal ook de handbak voortijdig verdwijnen.
De aanname was dat de handbak zou komen te vervallen op het moment dat de EV gemeengoed zou worden. Dat moment zal waarschijnlijk niet komen. Want ook de handbak nadert voortijdig het einde. Uiteraard zijn daar meerdere redenen voor. Ten eerste is een handbak niet heel erg populair. Als mensen er dan bijna niet voor kiezen, kun je de productie stroomlijnen door de optie eruit te halen.

Handbak nasdert einde
Ten tweede is de handbak al een tijdje ‘slechter’ dan de automaat. Een auto met automaat schakelt sneller, soepeler en heeft meer overbrengingen. Misschien nog wel belangrijker is dat een automaat vaak zuiniger en schoner is. Dat is de reden dat een auto in Nederland vaak prijziger is met de standaard-handbak. Dat komt door de extra CO2-taks die erover geheven wordt. Dat geld gaat naar geheugentrainingen voor ene Mark R. uit Den Haag, alhoewel hij daar geen actieve herinnering aan heeft.
Maar er is nog een reden waarom de handbak vroegtijdig uit zijn lijden verlost wordt. Het werkt namelijk niet lekker samen met de veiligheidssystemen en autonome rijfuncties. In sommige landen zal de automatische noodremfunctie verplicht voor auto’s worden. Als dat moment daar is, zullen de fabrikanten de handbak wel moeten schrappen.

Noodremfunctie
Het is op zich wel mogelijk om de noodremfunctie te combineren met de handbak, maar dat kost enorm veel werk. Veel meer dan bij een automaat. Daarbij komt het enige voordeel voor de fabrikant ook te vervallen. Tot nu toe is een handbak goedkoper om te produceren (of om in te kopen). Denk bijvoorbeeld aan het slimme EyeSight-systeem van Subaru. Dat is niet eens te combineren met een handbak.
Ook het samenvoegen van elektrische assistentie-systemen is lastiger met een handbak. Daarvoor moet de transmissie namelijk worden aangepast met een elektrische koppeling. Ook hierbij geldt, investeren in zo’n oplossing is duurder dan simpelweg alleen een automaat aanbieden.

Bron: Automotive News Canada.
Adieu handbak et Merci!😀
Ik ga het niet missen. Er zit er nu 1 in mijn e86, maar ben blij dat dat niet de dagelijkse auto is.
Mijn V60 die bijna 7 jaar oud is, heeft een noodstop (onder 50 km/h) en een handbak.. 2x heeft ie tot nu toe ingegrepen en werkt prima, dus wat is het probleem?
Dat het duurder is om te ontwikkelen.
@iconicracecars: jouw verkeersinzicht?
(Geintje natuurlijk, haha)
Het gebruik van de handbak maakt dat je als bestuurder meer bij de techniek betrokken bent, je kunt dat een stukje beleving noemen. Maar ergens is het wel raar dat je zelf het verschil in toerental tussen krukas en aandrijfas loopt te beïnvloeden, met het besturen van de auto heeft het niets van doen. In een EV heb je een ononderbroken lineaire versnelling, dat voelt eigenlijk meteen heel natuurlijk aan.
@mashell: in m’n automaat heb ik het ook helemaal zelf in de hand op welk toerental dat die schakelt
Je wist dat het moment er aan zat te komen. Als het tegenwoordig al heel wat is dat een GT3 en een M3/4 met handbak geleverd kunnen worden dan weet je dat het moment daar is. Ik zag een keer een filmpje waarbij er een snelle ronde met een handbak werd gezet. Ik schrok er van hoe langzaam dat is en achterhaald.
Ik was altijd wel van het zelf schakelen maar tegenwoordig hoeft dat van mij niet meer.
Ik schakel inmiddels een jaar of 10 niet meer zelf en mis er precies niks aan. Zelf schakelen vind ik leuk op mooie bochtige bergwegen maar in de Nederlandse files en met 100 op de snelweg? Asjeblieft niet….
Sinds de goeie automaten is het enige voordeel van een handbak het gebrek aan die belachelijke scheetjes bij sportieve auto’s.
Dit is inderdaad een van de ergerlijkste trends van de afgelopen jaren. Samen met het hele pop en bang gebeuren. Verschrikkelijk
Het automobiele equivalent van een pakje kaarten tussen je spaken omdat je nog geen motor of brommer kan of mag rijden.
Ik beschouw mezelf als liefhebber van (sportieve) auto’s, geen echte diehard petrol head, en na 3 automaten zou ik nooit meer een handbak willen. Zeker de PDK is superieur aan welke handbak dan ook, zeker met de (echte) schakelflippers aan ’t stuur heb je volledige controle.
Precies, met het grote voordeel (vind ik) de keuze om soms lekker zelf te flipperen, maar tijdens een file vooral ook lekker de auto het werk te laten doen.
Nog even en ook de automobilist zonder code 78 op zijn/haar roze pasje sterft uit….
De zakelijke bak heeft al misschien al 8 jaar een automaat. Prive staat er een oude Porsche en die heeft gewoon nog 5 verzetten.
@rwdftw: de rdw is hier inderdaad mee bezig. Dit gaat veranderd worden naar standaard automaat.
@avocado: sorry, CBR*
Handbak is ook alleen maar leuk in de bergen op mooie kronkelweggetjes in een lichtvoetige, sportieve cabrio. Bij mooi weer, droge weg. En minimaal vijf cilinders.
Klopt. Op de A1 in de ochtendspits, met 3 kleine cilindertjes onder de motorkap, heb ik liever een automaat.
De A1 bestaat niet. De A13 en de A20, die heb je wel.
Wat is dit dan? https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegenoverzicht/a1
Ik heb 2 x DSG. Ik mis het poken niet.
Flipperen vind ik trouwens ook niks. Je hebt 0 gevoel bij die 7 verzetten. Gebruik het alleen om de kickdown bij inhalen voor te zijn.
Zelf schakelen blijft trouwens wel vermakelijk bij de juiste ritjes. Maar in de file op de A2 of in de drukte op de provinciale weg gaat er niks boven een automaat en adaptive CC.
Ik jakker met een E36 op Zandvoort rond. Heerlijk om dan te schakelen ondanks het tijdsverlies en risico op een Money-shift. Maar voor de dagelijkse ritten – nooit meer.
Ja blabla automaat is leuk als je zo een leasekakker bent maar doe mij maar gwoon een handbak in me 3ehands bimma want problemen met de automaat betekent dan meestal total loss.
In een 3e hand Bimmer betekent alles zo ongeveer total loss. ;)
ondergewaardeerde comment! Ik ben een autoliefhebber die niet al te veel geld heeft om uit te geven aan een auto. Als je dan iets wil hebben met een beetje meer vermogen dan gemiddeld zit je al snel aan een vrij oude auto met alle onderhoudsrisico’s die daarbij horen. Een automaat (hoe fijn dan ook) die de geest geeft is niet per se iets waar ik rekening mee wil hoeven houden.
handbak die de geest geeft is net zo goed total loss
Lekker genieten van die derdehands bimma, zelf ook lange tijd E36 gereden, rijden lekker man.
De handbak was na de slinger het meest overbodige stukje automobiele techniek.
Het heeft nog lang geduurd al met al …
Ach, een handbak is onnodig maar eigenlijk wel leuk nog steeds. In een D4, waar polestar
@50mchljn: dikke vingers ! Wat ik wilde zeggen ; een beetje roeren in een 6-bak van een door Polestar onder handen genomen D4 blijft lollig.
Ik zal het jammer vinden als de handbak verdwijnt. Ben nog geen automaat tegen gekomen die mij niet irriteert.
Ben daarom van alfa Romeo naar Mazda gegaan, omdat alfa geen benzine auto met handbak meer heeft.
Nooit met een ZF8 gereden?
Ja, in een giulia, bmw 3 serie en een Jaguar xe. Waarbij de Jaguar meest irritante was, zal waarschijnlijk aan de software hebben gelegen.
De ZF8 bij BMW is zo’n beetje de heilige graal op automaatgebied. Als zelfs die je niet bevalt, is een handbak helaas onvermijdelijk.
@Pascal: die zit dan ook in de 330e (2019) toch? Wat een tegenvaller was dat zeg. De DSG in mijn Passat GTE beviel mij beter, maar daar reed ik dan ook anders mee omdat het een hele andere auto is.
Ik heb mijn 159 begin mei ingewisseld voor een nieuwe mazda 3 e skyactiv x handgeschakeld, eind juni heb ik hem.
dus ga ik van een turbo diesel naar een atmosferische benzine, handgeschakeld.
De nieuwe mazda 3 is mijns inziens meer alfa romeo dan alfa romeo momenteel, wat meer gelijkt op italiaanse BMW.
In 2013 leasde ik een 14% diesel. Hoewel de reguliere versies wel met automaat verkrijgbaar waren, was de ‘Greenline’ diesel dat niet. Want hoewel de gemiddelde rijder zuiniger rijdt met een automaat, wist een NEDC-specialist net even wat meer uit een handbak te persen dan een automaat kan waardoor de gemeten uitstoot onder de 85 gram CO2 bleef.
Heb je in de praktijk niks aan, behalve dan 5 jaar een lage bijtelling. En daar doen we het voor.
Ben ik de enige die liever zelf schakelt? Ik verkocht mijn 991 met PDK, ik vond het te steriel . Ik heb veel meer rijplezier in mijn oude 911 3.2 met handbak…
Zo dacht ik er ook altijd over. Totdat ik de nieuwe 3-Serie meekreeg als 318d.
Ik heb met enorm veel plezier een 125d met handbak gereden, ook diesel dus. Maar het was daar vooral de combinatie van relatief korte verzetten en lekker brede powerband met veel vermogen bovenin de toeren die het leuk maakte. Ook voelde het nog lekker mechanisch en direct aan, zonder rev-matching bijvoorbeeld.
Laten dat nu net de zaken zijn die moderne auto’s minder en minder hebben. Daar waar BMW echter z’n automaten door ZF laat bouwen, lijken de handbakken tegenwoordig van Fisher Price te komen.
Doe dus vooral een proefrit voordat je je teveel verheugt op het fijne gevoel van vroeger.
Was er niet al eerder zo’n bericht en gaven ze toen in de comments niet aan dat die kleine koelbloedig nog wel een poosje met handbak geleverd zullen worden? Picanto en zo, de A segmenters. Ik ben nog wel zo iemand die graag zelf roert, m’n 3 coupe biedt mij die ervaring ook. Zou t ook op een sportauto prefereren, zeker als ze al wat ouder zijn.
Een handbak heeft een heel groot voordeel ten opzichte van een automaat. Er zit veel minder electronica en mechanica in, en derhalve kan er veel minder aan kapot gaan.
Rij altijd gebruikte auto’s, dus doe mij maar een handbak. Nu 3 wagens, een Mondeo, een Eos en een barchetta, en alle drie gewoon met handbak. Zowel over de DSG van VW alsook de automaat van Ford hoor je redelijk wat drama-verhalen. En dat begint dan vrolijk bij 4K.
Wat ik echt haat van een automaat is dat je zoooovaak moet (bij)remmen. Bij een handbak schakel je terug en dus op de motor afremmend. Bij een EV remt ie iig zelf nog af, dus dat rijdt echt 10x beter dan een normale automaat.
Mensen zijn nog te lui om een arm te verplaatsen vandaag de dag en dit is het resultaat!
Ik rij al jaren handbak, zo’n 45000km per jaar. Heerlijk, niets vermoeiends aan, de auto doet wat ik wil, niet andersom. Automaten zijn -in ieder geval icm de downsize motoren die de norm zijn- redelijk oké zolang je rustig rijdt. Maar ook dan, de meesten schakelen veel te vroeg op. Willekeurig voorbeeld, de zestraps in de Focus 1.0 ecoboost gaat bij 80 km/h naar het hoogste verzet. Dat geeft een hoop gebrom en weinig gasrespons, je merkt dat de aandrijflijn zich er niet lekker bij voelt. Handmatig terug naar 5, maar na een paar tellen schakelt-ie zelf alweer op. Dat soort dingen irriteren mij mateloos. Heb je geen zin om rustig te rijden, dan is het het andere uiterste, schakelen ze te ver terug en knal je steeds de toeren in. Niet alleen irritant maar ook nutteloos bij de meeste moderne motoren. Ik geloof best dat die ZF8 icm een flinke motor uitstekend rijdt, maar dat is nu eenmaal niet de norm in de meeste segmenten. Ook BMW schroeft die bak (past niet op een dwarsgeplaatste motor) alleen in de achterwielaangedreven -en dus duurdere- modellen, de fwd BMW’s doen het met een Aisin of een DCT.
Gelukkig zijn er in het B- en C-segment nog steeds diverse modellen nieuw met handbak te krijgen.
Voor mij liever een goede handbak. Automaat is passé, doe dan direct een BEV als je *smooth* wilt hebben.
Juist bij dagelijk rijden houdt een handbak het rijden interessant. En op leuke weggetjes ook.
In de file staan is zowiezo een absoluut laagtepunt in de menselijke historie, dus dat vermijd ik als de pest, automaat of niet.
Op circuit past dan een snelle automaat dan juist weer erg goed.