Mensen die Topgun gezien hebben weten dat dat terecht is.
Oké, wingman zijn is misschien net niet zo gevaarlijk als ‘I’ll be right back‘ roepen in een horrorfilm, maar het is toch bijna altijd beter om de hoofdrol te vertolken. Zowel in films als ook in het echte leven. Doch na iets meer dan 1,5 seizoen samen als teamgenootjes, kunnen we inmiddels wel stellen dat de hoofdrol binnen het Mercedes-team is weggelegd voor Lewis Hamilton en niet voor teammaat Valtteri Bottas. VB77 lijkt niet zozeer de nieuwe Mika Hakkinen te worden, maar eerder de nieuwe Mika Salo. Of welicht de nieuwe Heikki Kovalainen, zo je wilt. Als zelfs je eigen teambaas op camera durft te beweren dat je de ‘perfect wingman‘ bent/was/zal zijn weet je dat je kansen om kampioen te worden in feite verkeken zijn.
Goed, dat kunnen wij van buiten af vaststellen, maar hoe kijkt BOT hier zelf eigenlijk tegenaan? Vroeger zou je als een coureur in de positie van Bottas (BAR, COU, FIS, noem ze maar op) deze vraag gesteld werd, een antwoord kunnen verwachten als ‘ik blijf strijden voor mijn eigen kansen’, of ‘ik moet me alleen verbeteren in de race of juist (meestal) de kwalificatie’, of ‘volgend jaar neem ik ‘m te grazen’. Iedereen wist dan al dat dit laatste niet ging gebeuren (behalve bij -je moet het ‘m nageven- Rosberg), maar soit. De respectievelijke journo had een quootje en de coureur kon met het ego intact nog een keer dezelfde vraag beantwoorden bij diens concullega’s.
Tegenwoordig leven we echter in andere tijden. Ik wil niet per se zeggen betere tijden, maar wel zachtere tijden. Er mag gesproken worden over dingen als gevoel, zelfvertrouwen en soft skills. Het is even wennen voor diegenen onder ons die willen leven volgens de regels die de inventieve Q ooit voorschreef aan James Bond: 1. Never let them see you bleed en 2. Always have an escape strategy. Maar ach, adapt or die.
Met dat laatste in gedachten durft ijzige Fin Valtteri gerust toe te geven dat het zijn van Hamiltons wingman teamgenoot niet altijd een makkelijk bestaan is. Tegenover Autosport durft hij zelfs wel in detail in te gaan op het feit dat het directe, harde vergelijk met HAM aan zijn zelfvertrouwen knaagt. VB77 zit vaak best dicht in de buurt van HAM en op sommige circuits is hij misschien zelfs marginaal sneller, maar over het hele seizoen bekeken loopt hij toch (weer) achter de feiten aan. Terwijl LH44 de zeges aan elkaar rijgt, dateert Bottas’ laatste overwinning alweer van de GP van Abu Dhabi vorig jaar. Bottas spreekt als volgt:
It is hard. It’s always going to be hard, trying to beat him. And he’s having a good run now. He’s obviously really fighting for the championship and I’m not really anymore. I still want whatever is possible in the championship, I think third at least is possible so that’s going to be the goal for me. I’ll keep motivated and keep trying to bring good results. But I really feel like I need some good results now. It’s been a while since I had good proper results, nearly one year since I won a race. So for confidence and everything, I need some results.
Tsja, het valt dus allemaal niet mee. En als die dekselse HAM dan ook nog een topjaar beleeft met highlights als zo’n kwalificatierondje als in Singapore, waar BOT zeven tienden toe moest geven, helpt dat ook niet mee. Het verschil in punten in het kampioenschap is inmiddels opgelopen tot 110 stuks. Ouch. En dit heeft een extra nadeel, want stel dát Bottas in de resterende races nog een keer Hamilton te snel af is, loop je kans dat hij -zoals het een goede wingman betaamt- aan de kant moet voor zijn kopman. Bottas hoopt echter dat hij de kans krijgt nog wat persoonlijke doelen te behalen (lees: nog eens een race pakken dit jaar, of ach, misschien wel twee):
The team also wants good results from me, but of course if he secures the title then it’s a little bit different. I need to try and keep hungry and motivated for each race. Obviously mentally for me now compared to the first few races of the season, it is more difficult now to feel that same mentality that you are fighting for the championship and so on. I need to put targets for myself, I always need to have a target. If I just turn up like ‘OK I am going to be here to help’, it’s not ideal. I need to have clear targets for each race weekend and that’s what I’m going to do.
Waarvan akte. Zoals we inmiddels weten krijgt Bottas volgend jaar overigens zijn derde kans om Hamilton het vuur na aan de schenen te leggen. We hebben er een hard hoofd in, maar het zou niet onmogelijk moeten zijn. Immers konden Alonso, Button en uiteindelijk ook Rosberg Lil’ Lewis eveneens partij bieden. Zodoende mag Valtteri uiteindelijk alsnog hoop putten uit dat oude adagium dat zijn voorgangers(?) zo vaak bezigden: there’s always next year.
griffendahl zegt
Hij is ook gewoon zo enorm kleurloos… Barrichello, Irvine en Berger waren ook echt van die wingmans, maar zoveel leuker :)
jack_abarth zegt
@Jaapyo Hahaha, klasse photoshop je hebt jezelf wederom overtroffen!!?
jaapiyo zegt
@jack_abarth: dank, maar ik hoefde dit keer niet de heavy duty werkhandschoenen aan te trekken. Plaatje komt oorspronkelijk van Reddit https://old.reddit.com/r/formula1/comments/970taj/the_new_role_of_valtteri_bottas_for_2019/. We hebben ‘m al een keer eerder gebruikt dus vandaar de omissie van de keiharde bronvermelding.
soundgarden zegt
@jaapiyo: je maakt m’n dag weer met je shopjes. Chappeau
Stylez zegt
@jaapiyo: Geniaal
BrutaalAapje zegt
Je hoeft je niet te schamen dat je het aflegt tegen Hamilton. Bottas kan zich beter afvragen waarom hij het ook vaak tegen anderen moet afleggen. Daar zit de pijn…
gwnbmw zegt
@BrutaalAapje: tegen hulkenberg, bijvoorbeeld…
soundgarden zegt
Die man was een opvulling. Een keuze van MB omdat ze toch iets moesten. Is hij dus nog steeds. Kleurloos en geen sprekende persoonlijkheid. Somehow is dat laatste wat in strijd met het feit je 1 van de 20 bent die deze baan hebben. Het modderd gewoon niet. BotASS
willeme zegt
@soundgarden: Mercedes heeft bewust gekozen voor Bottas. Gewoon een goede, degelijke en stabiele coureur. In het begin van het seizoen heeft hij ook wat pech gehad. Denk aan de lekke band op Bakoe aan het einde van de race. Hij lag op P1. Dus zo slecht als het puntenverschil doet vermoeden is het ook weer niet.
Mercedes wilde niet weer een Rosberg in huis halen. Ze willen een coureur die Hamilton ondersteunt en snel genoeg is om de eerste plaats in het constructeurskampioenschap te pakken. Zoals je op Silverstone kon zien, fungeerde Bottas gewoon als rijdende chicane om Hamilton te helpen.
Het is alleen geen uitzonderlijk talent zoals Hamilton is. Ik ben behoorlijk onder de indruk van de Brit op dit moment. Hij trekt races naar zich toe. Hij is ongelooflijk sterk in de kwalificatie. Hij is belachelijk goed in de regen. Hij weet toe te slaan, ook al is de ‘window of opportunity’ erg klein. Als laatste is hij mentaal erg sterk. Die Hamilton is nergens meer van onder de indruk. Behalve van het publiek bij de desbetreffende race ;-). “You’re the best!!!”
schreute01 zegt
@willeme: Hadden ze beter mij kunnen aannemen. Ik ben ook een goede en stabiele coureur en een rijdende chicane maar veeeel effectiever. Ik rij het hele veld voor de voeten……
gregorius zegt
@willeme: ik noem het eerder slecht management werk dat je je eerste rijder 40 mio per jaar geeft en dat hij zich nog steeds niet kan schikken als een werknemer en het accepteert dat de 2e rijder de next best mogelijke coureur is die ze kunnen krijgen.
Daarnaast is het ook voor iedereen (behalve die rare vegan) leuker om naar te kijken.
Breinstein zegt
Snap nog steeds niet waarom ze Bottas een jaar extra geven en Ocon straks geen zitje heeft.
willeme zegt
@breinstein: dat kan twee redenen hebben.
1. Hij is gewoon niet snel genoeg. Bij Mercedes moeten ze iemand hebben die constant kan presteren. Persoonlijk denk ik dat Ocon dat prima aankan.
2. Hij zorgt voor onrust. Dat kun je ook interpreteren dat het een goede eerste rijder zal zijn, maar geen goede tweede coureur. Dat geldt naar mijn mening ook voor Verstappen. Dat soort coureurs denken niet in het teambelang, maar willen ten alle tijde de snelste zijn. Kijk hoe vaak Ocon in de clinch lag met Perez. Force India heeft meerdere keren punten verspeeld doordat Ocon en Perez elkaar het licht in de ogen niet gunden.
opgooier zegt
Bottas lijkt me een prima tweede rijder. Hij was aan het begin van het seizoen erg sterk en heeft bijzonder veel pech gehad.
Daarnaast is het lastig om te excelleren naast een Hamilton. We kijken hier allemaal met de roze bril naar de F1, maar ik durf te stellen dat Hamilton de beste rijder van het veld is. Hij doet weinig domme dingen en wordt alleen maar sterker als de druk groter wordt, in tegenstelling tot Vettel.
Het is leuk om een jong talent naast Hamilton te zetten, maar dat brengt ook risico’s met zich mee. Een saaie degelijke coureur ernaast zetten en Hamilton de wereldtitel binnen laten slepen is zo gek nog niet…
acizane80 zegt
@opgooier: klopt, er is een verschil voor de sponsors als ham een race wint of kampioen word, ipv teammaat. Ham heeft meer apeal, is beter in marketing, heeft meer suporters, kortaf verkoopt beter.
NLBUURMAN zegt
Bottas heeft dan ook enorm veel pech gehad in het begin van het seizoen, terwijl hij ijzersterke races reed; iets wat veel mensen graag even snel vergeten… Hij is denk ik nog steeds belachelijk snel, en prima 2e rijder voor Mercedes
Gulli zegt
Max ligt ook nog maar 23 achter op Bottas, dat moet toch ook wel knagen. Zeker als je weet wat voor een ballenseizoen die jongen de eerste paar races leek te hebben.
@Jaapiyo thx trouwens, ik klaag vaak over het taalgebruik van de redactie (en dan vooral het gebrek aan grammaticaal talent) maar je bent de eerste die zegt dat iemand een ander het vuur NA aan de schenen legt, en niet het vuur aan de schenen. Noem me ouderwets maar ik waardeer het ? Mag ook wel eens gezegd worden na al mijn gemier.