Hoppatee, dat zijn de betere rake woorden. Volgens Gasly zou Hamilton laatste worden in een andere auto dan zijn Mercedes.
Lewis Hamilton is natuurlijk de grootste Formule 1-coureur aller tijden als je kijkt naar het aantal pole posities, race-overwinningen, ronden aan de leiding en het totale aantal punten. Alleen het aantal kampioenschappen moet de Brit nog delen met die andere grootheid, Michael Schumacher.
Maar net als bij Schumacher kun je spreken van een uiterst dominante auto. In het geval van Schumacher was de Ferrari extreem goed van 2000 tot 2004. De eerlijkheid gebeid wel te zeggen dat Schumacher in de jaren ervoor met een duidelijk langzamere auto alsnog goed mee kon doen om de wereldtitel.
Anders
Bij Hamilton ligt het iets anders. Hij won bijna in zijn eerste seizoen de titel, om ‘m een jaar later alsnog te winnen. McLaren was toen overigens nog een zeer goed team. Daarna deed Hamilton het goed, met af en toe een exceptioneel piekmoment.
Pas sinds Mercedes de V6 turbomotoren gebruikt, is het gat met de rest enorm en kon Hamilton de overwinningen en titels aan elkaar rijgen.
Hamilton zou laatste worden
Volgens Pierre Gasly is dat ook het geval. De Franse coureur is natuurlijk een klein beetje getekend, want hij is een AlphaTauri-coureur en behoort dus tot de Red Bull-familie. Maar in gesprek met Mashup laat dat het voornamelijk de auto is en niet Lewis Hamilton.
‘Helaas, in onze sport maakt de auto het meeste verschil qua eindresultaat. Ook al is Lewis Hamilton de beste coureur in de historie van de sport, in een Williams of Haas zou Lewis achteraan eindigen. Het is niet eens dat hij derde of vijfde zou eindigen, maar gewoon op P16 of P18.
Pierre Gasly, zegt even waar het op staat.
Ouch! Rake woorden. Nu valt er op zich weinig tegenin te brengen. Wel kun je zeggen dat hij ten opzichte van zijn teamgenoot goed en constant heeft gepresteerd. Maar laten we eerlijk zijn: Bottas was nooit echt een geduchte concurrent voor Hamilton en werd met gemak tweede.
Wat denk jij? Hoe goed is Lewis Hamilton nu werkelijk? Is het de grootste legende in de sport? Of is het gewoon een heel goede coureur in een exceptionele auto? Laat je ongezouten mening horen in de comments!
christian85 zegt
De eeuwige discussie
Johanneke zegt
Op het moment zijn Hamilton en Verstappen exeptioneel ten opzichte van de rest. Heel simpel, ze rijden een teamgenoot kapot welke ook geen koekenbakkers zijn. Gasly en Russel rijden hun teamgenoot ook aan flarden, maar daarvan is bekend dat hun teamgenoot nou niet bijzonder getalenteerd is. Vergelijken met andere tijdperken is altijd lastig, misschien zouden Ham en Ver het wel lastig hebben als ze steeds de handen van het stuur moesten hebben om te schakelen. Maar op dit moment zijn ze by far het beste van iedereen. En als je het mij vraagt is Ver nog net iets beter dan Ham, wat hij uit die red bull perst is ongekend.
En dan de beste rijder in de slechtste auto vrijwel iedere race puntloos zal blijven, ja, dat klopt. Krijg je als je pas vanaf plek 10 punten kan verdienen.
Richmond zegt
@Johanneke: de red bull van Vettel was niet zo oppermachtig als de Mercedes van Hamilton, maar nog steeds beter dan de rest. In mijn optiek is het talent van Vettel sterk afhankelijk van de auto en kan hij niet meer doen met minder materiaal. Zie zijn succes met Ferrari en Aston Martin.
maarteno zegt
In de jaren 2000 – 2004 waren de Ferrari’s maar 3 seizoenen echt zo dominant als Mercedes 2014 – 2020 zijn geweest. Dat is echt wel andere koek dus. Schumacher kon inderdaad 2x echt met 2 vingers in de neus naar een kampioenschap. Maar 2000 en 2003 waren nog niet zo gemakkelijk. Daarnaast kon hij in 2006 ook nog behoorlijk lang meekomen in een iets mindere Ferrari en had hij ook erge pech in Suzuka.
pa045 zegt
Groot verschil is ook dat het Schumacher was die zo hard werkte en zoveel input gaf aan de technische mensen, dat deze mensen uiteindelijk de dominante Ferrari konden maken.
Lewie heeft vanaf het begin van de hybrides een kanon van een motor gekregen, die olieverbrander, dat hij vanaf toen vooraan kon rijden. Zelf heeft hij daar weinig voor hoeven doen. Met als toppunten het afbranden van zijn team in Mexico, België en Monaco dit jaar. Deze man leeft iets te veel voor zichzelf.
chrisvis zegt
@maarteno: vergeten we 1998 en 1999 dan niet??? Reed in 98 tot op het laatste mee om het kampioenschap en had Schumacher in1999 zijn been niet gebroken in Silverstone dan had hij makkelijk het kampioenschap naar zich toe getrokken. Zelfs Irvine deed mee om de prijzen tot op het laatste…
berlinetta zegt
Of Hamilton laatste zou worden, weet ik niet. Hij is toch echt stukken beter dan al die andere paydrivers die in de achterhoede rijden. Maar aan de andere kant is de F1 ook gewoon een teamsport. De beste combinatie van coureur, auto en team wint het kampioenschap en zo is het altijd geweest. Je kan Ronaldo of Messi ook bij FC Knudde in de voorhoede zetten, maar daar worden ze ook geen kampioen door.
En mocht Hamilton toch laatste worden in een Haas, dan heb ik meer gemeen met hem dan ik dacht. Ik zou namelijk ook laatste worden in een Haas.
cossiekiller zegt
Als je ziet welke rondetijden Russel met de Mercedes reed in die ene race, zegt dat wel heel veel over de auto ja. En hij was die nog niet gewoon ook…
cloverleaf zegt
@cossiekiller: was ook niet echt op een circuit. Was een stukje asfalt met 4 bochtjes.
roadster zegt
En hij paste er niet in. Zat zo ongeveer met zijn knieën voor z’n neus.
burninrubber zegt
Tuurlijk is dit waar! Maar in het voetbal is het niet anders. Het team met het meeste geld domineert. Hamilton is absolute topklasse zeker gezien zijn historie voor de F1. Onderdeel van de beste zijn is ook je team keuze en helpen ontwikkelen van de auto. Hamilton is gewoon de beste aller tijden of je hem nou haat of niet.
Edge zegt
Wat dat laatste betreft ben ik het absoluut niet met je eens. Hamilton is één van de allerbesten, niet dé allerbeste aller tijden. Ik ben namelijk van mening dat het onmogelijk is om één coureur aan te wijzen in de Formule 1. Deze sport is zo enorm veranderlijk dat je de prestaties van Hamilton onmogelijk kunt vergelijken met die van een Fangio en kunt stellen dat de een beter is dan de ander. Zou Hamilton net zo succesvol zijn geweest als hij in die rijdende molotovcocktails van de jaren 60 en 70 had geracet, of zou hij à la Gilles Villeneuve en vele anderen een vroege dood zijn gestorven? Zou Jim Clark of Jackie Stewart het net zo goed gedaan hebben als ze 50 jaar later waren geboren, of zou de fysieke zwaarte en complexiteit van de moderne F1 teveel zijn voor de heren? Omdat de Formule 1 zo enorm verandert is er geen direct vergelijkingsmateriaal en is het onmogelijk om één coureur als de beste aller tijden aan te wijzen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vele goede, misschien wel exceptionele coureurs die hun talent niet à la Schumacher, Hamilton of Vettel meerdere jaren in een kampioenschapswaardige auto hebben kunnen etaleren.
Het moge duidelijk zijn dat Hamilton samen met andere grote coureurs als Schumacher, Senna, Prost, Fangio, Lauda en Stewart bovenop de apenrots staat, maar er is er in mijn ogen niet één die er met kop en schouders bovenuit steekt, wat te statistieken ook mogen zeggen.
karhengst zegt
Wat dat betreft is “de meest succesvolle coureur” een betere betiteling. Daar is de graadmeter immers eenduidig: Degene met de meeste titels achter de naam.
gregorius zegt
precies:
vroeger was het belangrijk om zoveel mogelijk uit een auto te kunnen halen zonder dat je crashte (want dan was je dood); hoe dicht tegen de limit kan je gaan.
Als je nu 100 rondjes laat rijden door de F1-coureurs in dezelfde auto (waar ze allemaal voor de 1e keer in zitten), zullen de beste 10 binnen 1 of 2 tiende van elkaar af zitten. Nu is het belangrijker dat je 300km kan rijden waarbij je voor 300km de auto op de limiet van de auto kan houden (terwijl hij lichter wordt), zonder dat hij te warm wordt of te veel banden opvreet. Crashen is geen punt meer: als je net over de limiet gaat, verlies je 2 tiende, niet je leven.
AstonMartinDriver zegt
Laten op zijn Nederlands gewoon kijken: geen woorden maar daden!
harrie zegt
Ja, maar dat is de schuld van Masi.
sportabgasanlage zegt
Nee, van de Rabobank
leefvrij zegt
F1 is een team sport en geen individuele sport. Dailey Blind wordt toch ook geen kampioen van Nederland?
Het heeft heel veel met geld te maken en met alle medewerkers van het team en ook een beetje met de coureur. Maar die laatste kan je alleen vergelijken met de andere coureur binnen het team.
Svenska II zegt
1. Senna, 2. Fangio, 3. Schumacher. Hamilton? Net top 10 misschien…
Turbo S zegt
@svenska2: andere tijden sport. Moeilijk te vergelijken en eigenlijk totaal niks zinnigs over te zeggen. Vroeger waren de coureurs echt aan het vechten met die auto’s om ze in het gareel te houden terwijl ze tegenwoordig wel op rails door de bochten lijken te gaan. Wil natuurlijk niet zeggen dat Hamilton er niks van zou bakken als hij in een eerdere periode had gereden.
schreute01 zegt
Duidelijk.
Maar ff off-topic: wanneer gaat autoblog eindelijk eens iets doen aan het constant vastlopen van de app?
michaelras zegt
de app krijgt binnenkort een update
mark997gt3 zegt
@michaelras: dat roepen ze ook al jaren. Op iPhone is het al jaren ellende met de app.
sportabgasanlage zegt
@schreute01 Als je Android hebt, gebruik gewoon de mobiele website in combinatie met bijv. de Kiwi Browser. Snelkoppelingetje maken en het werkt net zoals een app. Alleen dan mét alle functionaliteit en zonder vastlopers. Een app voor wat tekst, plaatjes en video’s is totale overkill. Als ik baas van Autoblog was zou ik direct afscheid nemen van de app. kost een hoop geld (en op dit moment frustratie van boze gebruikers) en levert 0 meerwaarde.
Het is 2022, alles wat een app kan, kan een mobiele website ook.
schreute01 zegt
@sportabgasanlage: helaas. ios. Gewoon browsen op je IPhone maakt dat je dan steeds weer opnieuw moet naar beneden scrollen voor t volgende item.
Richmond zegt
@schreute01: nergens Problemen mee snap al die kritiek op de app niet
Edge zegt
In mijn ogen behoort Hamilton zeker tot de allerbeste coureurs die ooit in een F1 auto heeft gereden, maar dat zeg ik niet vanwege zijn prijzenkast. Ik ben er heilig van overtuigd dat een Alonso, Vettel, Ricciardo en later ook Verstappen en Leclerc de titels net zo makkelijk aaneen had geregen als Hamilton wanneer zij naast Rosberg en Bottas in die Mercedes hadden gereden.
Ik ben van mening dat Hamilton een van de beste coureurs ooit is omdat hij vrijwel geen zwakke plekken kent. Hij is uitzonderlijk snel in de kwalificatie, heeft een hele sterke racepace, is super goed met het managen van banden, en is kalm genoeg om slim te racen. Daarbij heeft hij dat eigenlijk vanaf dag 1 laten zien. Ja, ook Hamilton heeft een mindere periode gehad (herinneren we ons het jaar nog waarin hij en Massa zowat elke race tegen elkaar aan reden?) maar heeft desondanks nooit een zwak seizoen gereden.
robertjrb zegt
@Edge: Persoonlijk denk ik dat het beeld van Hamilton zonder echte minpunten met name komt door de grote voorsprong die hij had met de Mercedes. Hij hoefde niet voluit te gaan om te winnen wat de kans op fouten ook kleiner maakt.
Het eerste deel van afgelopen seizoen maakte die onnodig veel fouten en leek de druk hem wel veel te doen.
De tweede helft ging een stuk beter toen zijn auto weer de snelste was maar ook toen maakte die domme fouten zoals niet verdedigen in de laatste ronde of Mazepin meermaals blokkeren (wat gelukkig voor hem geen derde waarschuwing opleverde).
fastforward zegt
Incoming!
janjanjan zegt
Gasly zou laatste worden in een Red Bull….
koenscholten zegt
Ik wordt inmiddels wel echt moe van die Gasly. Hij begint langzaam te vergeten hoe gruwelijk hard hij heeft gefaald bij Red Bull.
mark997gt3 zegt
Hamilton wint bijna 85% van de regenraces die hij in de F1 heeft gereden. Dat zegt in mijn ogen wel iets. Hij heeft echt veel talent. Een van de grootsten dat zeker. Gezien de dominantie van Mercedes in mijn ogen niet the GOAT.
roadster zegt
Ook in de regen is er verschil in de auto’s qua snelheid en hanteerbaarheid. Toen Verstappen in 2019 in Brazilië won in de regen, lag het aan zijn uitzonderlijk talent. Het jaar erop ging het minder in de regen, en toen heette het dat de auto het niet goed deed in de regen. Terwijl Hamilton in 2020 in Duitsland ook niet lekker uit de verf kwam.
roadster zegt
Gewoon voor iedere race loten wie in welke auto rijdt. Zou wel een leuk kampioenschap opleveren.
Lekkerrijden zegt
Prima, mee eens. Maar dat geld voor elke wereldkampioen. Max in een Haas, laatste. Nico Rosberg in een Haas, laatste, Jenson Button in een Haas, laatste, Kimi Raikkonen in een Haas, laatste, Fernando Alonso in een Haas, laatste, Sebastiaan Vettel, in een Haas, laatste, ik denk dat zelfs Schumacher en Senna in een Haas laatste zouden worden. Ook in een Williams of een Alfa Romeo trouwens. Hoe dan ook, om wereldkampioen te worden in de F1 heb je kennelijk naast talent ook een goede auto nodig. 😜
Ditoxx zegt
Mooie woorden van iemand die alleen maar kan winnen door pech van anderen en faalt in een Redbull wagen :’) Denk dat hij ver achter Ham zou eindigen als ze allebei in een Haas ( van vorig jaar) zou rijden.
mc96 zegt
In een Haas zouden zelfs Hamilton en Verstappen niet verder komen dan P15. Interessanter is van Hamilton en Verstappen in de auto van Galsy zouden kunnen bereiken 😄
japiejap zegt
Betere F1 auto tuurlijk, maar zou hem niet willen missen, kwa rijder tactiek en ervaring: GOAT. Kwalificatie is toch echt prachtig hoe die het beste uit de auto kan krijgen. Ook al is de auto top je moet het toch maar doen. Maar dat gezeur en toneelspel van hem zal ik nooit missen. Vooral als het niet mee zit is het toch wel een vervelende rijder. Hopelijk is de wetstrijdleiding dit jaar constant en ook tegenover Hamilton wat directer. Afgelopen jaren is die toch wel met veel weggekomen of met lullige tijd straffen. Maar hoe dan ook verheug me weer op een nieuw F1 jaar!
DeWitteCondor zegt
John McEnroe heeft ooit gezegd (althans volgens mij was hij het) dat als hij tegen Serena Williams zou spelen, hij 6-0, 6-0, 6-0 zou winnen. En dat als Serena in gemixt tennis zou meedraaien ze niet in de top 700 zou staan. Als ik het me goed herinner heeft hij Williams zelfs uitgedaagd om een pot te spelen en zij heeft dat afgewimpeld met flauwe kul argumenten (geen tijd enzo).
Lang verhaal, maar daar doet dit wel aan denken. Creëer gelijke omstandigheden en kijk dan wie de beste is. Als hamilton ballen zou hebben daagt ie de top 10 uit om in identieke auto’s best out of five te rijden op een aantal willekeurige circuits. Dat gaat ie natuurlijk niet doen want dan lazert ie van zn voetstuk, maar het idee zou leuk zijn.
Towel986 zegt
Ja, jammer dat er niet meer zoiets is als de BMW M1 Procar Championship van ‘79/‘80 waarin de F1 coureurs lekker tegen elkaar konden rauzen.
Ik ken het alleen van de foto’s maar dat moet toch spectaculair zijn geweest!
marinepower zegt
@Towel986: zoiets doen ze nu toch ook nog in de BMW M2 cup?ik was laatst bij de DTM Assen en begreep dat ze het in die klasse zo doen. Nou zijn alle M2’s in principe hetzelfde, maar de afstelling niet volgens mij.