Ja oké, geld. De hamvraag is natuurlijk of HAM er ook Bitcoins voor neer zou tellen.
Pff…Waarom moesten die oppernerds hun exhange nou ook vernoemen naar Magic the Gathering. Kan je toch gewoon niet serieus nemen. Enfin, genoeg geweeklaag over het missen van de zilvervloot, terug naar de orde van de dag. Het F1 seizoen van dit jaar is over, maar zelfs zonder milli’s op de bank, een topmodel of twee naast je op de bank en een mooi model of drie op de oprit, kan je volgend jaar immers weer gewoon genieten van de Formule 1.
Het mooie aan de F1-winter is dat in die paar maanden alles in theorie mogelijk is, zelfs de terugkeer van Alfa Romeo in het veld. Als een seizoen eenmaal begonnen is, zijn de krachtsverhoudingen na een paar races meestal wel duidelijk. Maar nu zijn de nieuwe auto’s, waar de teams uiteraard al maanden mee bezig zijn, nog onbekende grootheden waar de buitenwereld niet of nauwelijks zicht op heeft. Zelfs de teams weten alleen (ongeveer) wat zij in handen hebben, maar hoe goed dat is in vergelijking met de rest blijft gissen. Je zou kunnen zeggen dat ieder team een Schrödinger’s F1-bolide heeft. Pas in maart of april blijkt of er leven in het ding zit.
In de tussentijd kunnen we dromen over drie of misschien wel vier teams die kunnen strijden voor het kampioenschap. Resultaten uit het verleden leren ons dat een dergelijk scenario zeer onwaarschijnlijk is, maar hé, een Bitcoin is op moment van schrijven waarschijnlijk 20K waard. Alles is mogelijk.
Hamilton droomt met ons mee en mijmert bij de BBC over een vierledig gevecht om de titel tussen hemzelf, Alonso, Vettel en Verstappen. Volgens de Brit zijn dat namelijk de vier beste rijders in het veld.
We’re the four strongest drivers. I really hope we are all in the fight next year. It would be friggin’ amazing.
Hamilton gaf onlangs al aan dat hij de Max-hype graag een kopje kleiner zou maken door de Nederlander met gelijk materiaal te verslaan. Maar ondertussen lijkt hij echter ook zelf te geloven in alle hosanna. Hoewel de Brit uiteraard niet na kan laten te stellen dat hij alsnog denkt Max wel te kunnen hebben:
Max’s race-craft is very impressive. He’s doing wonderful things but he is going to grow so much over the next 10 years. I don’t think it will be a problem, it’ll just be freaking tough.
Samenvattend kan Hamilton niet wachten om het gevecht te zien.
Wouldn’t that be a fight? Even I’d pay to see that.
Much hype, very excite, wow. Oh nee wacht, dat was de taal van het hopeloos gefaalde Dogecoin. Enfin, hoe denk jij over de kansen van HAM, VET, VER en ALO voor volgend jaar?
sracert zegt
Hij probeert de F1 ook wat spectaculairder te maken want we weten allemaal dat de huidige auto’s dikke drollen met voorgeprogrammeerd stofzuiger geluid zijn.
epimetheus zegt
@sracert: klopt volledig!
kenju zegt
Makkelijk praten natuurlijk, aangezien het nooit gaat gebeuren dat deze vier in gelijkwaardige wagens rijden. Hooguit een situatie die de het afgelopen seizoen gezien hebben, waarin soms de ene auto het sterkst is, dan de ander.
Misschien dat er ooit een èchte serie race of champions kan komen waarin alle beste coureurs tegen elkaar moeten rijden in gelijkwaardig materiaal. Maar de samenwerking die dit vergt tussen teams (kunnen ze binnen de eigen klasse niet eens) en race-organisaties (F1 samenwerken met WEC, Indy, etc.? Riiiight) en externe partijen (degene(-n) die de auto zou moeten maken, circuits, etc.) maakt dat dit nooit zal gebeuren.
Eigenlijk zouden we minder races in het seizoen moeten hebben, zodat coureurs vaker in andere klassen kunnen rijden. Dan hadden we ook al een beter beeld gehad over de verhoudingen. Zeker omdat het dan vaker voor zou kunnen komen dat bepaalde coureurs met beter materiaal tegenover een grote jongen uit de eigen klasse zou komen te staan.
Al zegt het natuurlijk niet alles. Het kan best dat je iemand hebt die top is in één klasse en verder niet veel kan in andere omstandigheden.
serialchiller zegt
@kenju: goed verhaal
willeme zegt
(Ik hoop niet dat onderstaande gebeurd, maar ik denk het wel)
HAM: Nog steeds favoriet. Gat wordt telkens kleiner, maar hij heeft niet alleen de beste auto, maar is ook de meest complete coureur. Uiteindelijk weet hij nipt zijn vijfde wereldtitel binnen te halen.
VET: Kan beter aansluiting vinden met HAM. Verschil met auto wordt kleiner. Emotionele fouten zullen minder zijn. Strijden samen om de titel. Marchionne gaat Arie van Benen een assistent geven plus een guru om de rust te bewaren. In principe had Ferrari de snelste auto in 2017 en hadden ze de mogelijkheid om kampioen te worden. Raikkonen stapt zelf halverwege het seizoen op en word vervangen door Ricciardo.
VER: Krijgt een teleurstellend seizoen voor de kiezen. Met de races in Maleisië en Mexico leek de weg naar voren te zijn gevonden, maar dat kwam door een iets te optimistische interpretatie van de reglementen. De RB13 was de laatste twee race weer teleurstellend langzaam. Vorig jaar zaten ze aan het einde van het seizoen veel dichterbij. Halverwege het seizoen wordt Gasly in de RB14 gezet. Zijn plaats wordt ingenomen door Daniil Kvyat. Dan kan hij nog enkele demoties aan zijn broek krijgen zodat Max gaat winnen. Dat gebeurt 1 x volgend jaar: tijdens een regenrace rijdt Verstappen iedereen op een ronde.
ALO: De McLaren heeft een behoorlijk goed chassis en dat blijkt volgend jaar ook. De McLarens zijn de snelste auto’s met Renault motor. Met name ALO krijgt een enorme positieve boost van dit alles dat hij geregeld Vettel en Hamilton in de weg kan zitten. De gevechten met Verstappen worden legendarisch, alhoewel de McLaren duidelijk de snellere auto is.
87sandyd zegt
@willeme: redelijk scenario.
Verwacht alleen niet dat RAI vervangen wordt door RIC. En dus de situatie GAS en KVY ook niet hehe.
HAM weer kampioen. VET weer tweede. BOT weer derde. VER vierde. RIC vijfde. ALO zesde.
Daarnaast wordt minimaal 1 van de Haas rijders vervangen. Torro Rosso bungelt het hele seizoen achteraan met de Honda. Renault en Force India strijden om plek 5 en 6 in het constructeurs kampioenschap. Vandoorne strijd met die 2 teams om de laatste puntjes in de race. Kubica (waarschijnlijk) rijdt rondjes om Stroll maar de Williams auto is niet goed genoeg. Alfa Romeo Sauber rijdt tussen Haas en Torro Rosso.
Denkt dit een denkbaar scenario is..
mopar zegt
Weer wat bravado en testosteron in de F1….mocht tijd worden ook!
nasty zegt
Geld hebben en bescheiden zijn past echt niet samen precies
JanJansen zegt
Vroegah was er na het F1 seizoen een afsluitende kartrace. Waarom nu niet meer?
Met Max’ zijn karthistorie in het achterhoofd lijkt me dat een prima manier om Hamilton’s wens te vervullen.
kenju zegt
@janjansen: Dat was wel toch altijd ja. Al was het natuurlijk meer een soort feestje. Een beetje zoals die benefietwedstrijden in het voetbal. Het is niet bepaald een moment waar ze zich helemaal geven. Verder is het ook niet zo dat ze allemaal nog regelmatig karten volgens mij en is het voor bepaalde coureurs veel langer geleden dan anderen als het om het competitief karten gaat. Dus een representatieve weergave is het sowieso niet als het om de te vergelijken skills gaat.
stgp zegt
Okay, that’s it…no more Jaapyio artikels meer voor mij. Zo ver gezocht, zo veel dingen erbij halen, wazige taal…ik word oud!
driftje zegt
@stgp: verschrikkelijk geschreven.
marc94 zegt
Ze kunnen toch een rondje gaan karten met ze 4en?