Stop twee kemphanen in hetzelfde team en je kunt op je klompen aanvoelen wat er gebeurt: ze vliegen elkaar in de haren. Dat is dan ook wat er dit jaar gebeurde bij Mercedes GP.
Je was het misschien alweer vergeten, maar er is dit jaar nogal wat gebeurd tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg. De Brit trok uiteindelijk aan het langste eind, maar de Duitser haalde alles uit de kast om de titelstrijd in eigen voordeel te beslissen. Neem de Grand Prix van België, waar Rosberg bewust zijn teamgenoot elimineerde.
Dat voorval speelde zich af voor de ogen van tientallen miljoenen kijkers, maar de gebeurtenissen tijdens de Grand Prix van Monaco kregen minder aandacht. Rosberg was daar tijdens de kwalificaties de snelste, voordat hij van de baan ging en een gele vlag-situatie veroorzaakte.
Er waren al vermoedens dat hier opzet in het spel was, om Hamilton zo te dwarsbomen en we weten nu dat hij hier ook zelf zo over dacht. In de seizoensterugblik van de FIA zijn namelijk nieuwe radiofragmenten te horen, die een mooi inkijkje geven. “Yellow, yellow, turn five”, was wat Hamilton via de teamradio te horen kreeg, voor hij de auto van Rosberg zag. Zijn reactie spreekt boekdelen: “Ah, that was very good of him. Very good.”
Hamilton zal er na het behalen van de wereldtitel waarschijnlijk niet langer wakker van liggen, maar het nieuwe seizoen is alweer in aantocht. Wat mij betreft levert dat opnieuw dergelijke conflicten op, want pittige duels tussen topcoureurs, dat is waar deze sport het van moet hebben. Toch?
tupperware zegt
Ik zie graag pittige duels maar wat hij in Monaco flikte was een typische Duitse streek.
Schumacher ging hem ooit voor..
bassx zegt
@tupperware: net als Senna en Prost?
Mee zegt
“Neem de Grand Prix van België, waar Rosberg bewust zijn teamgenoot elimineerde.”
Serieus?
“… maar de gebeurtenissen tijdens de Grand Prix van Monaco kregen minder aandacht.”
Echt?
TheVeenmeister zegt
@Mee: 1 Jazeker! Rosberg heeft het bevestigd. Hij wou een punt maken..
2 Neen.. Er is genoeg aandacht aan besteed. En er werd al veel over gespeculeerd..
fmgarcia zegt
Dus is dit een bevestiging? Ik had eerst twijfels, maar kan me eigelijk niet voorstellen dat iemand van dit kaliber zo’n fout maakt.. Spa was race pech en erg jammer voor de spanning!! Laat maart maar komen:)!
donvincenzo zegt
@fmgarcia: Nee, dit is geen bevestiging. Dit geeft alleen wat Lewis dacht dat er gebeurd was. Of dat ook is wat er daadwerkelijk gebeurd was kan alleen Nico vertellen.
lambo4all zegt
@fmgarcia: dit is geen bevestiging.. Het is een open deur intrappen. Tuurlijk wantrouwde hamilton hem na die actie. Of het nou opzet was of niet.
Robbert89 zegt
Dit is wel wat de sport in dit soort tijden nodig heeft. Sowieso is het leuk als coureurs het constant met elkaar aan de stok hebben, Vorig jaar of 2 jaar terug nog constant Massa en Hamilton, of Hamilton en Alonso bij Mclaren. Alonso met Massa op de Nurburgring. Het zorgt voor actie en spektakel en dat is leuk. Als dat soort dingen zich voordoen dan gaat het om de basis, namelijk racen en rivaliteit en dan vergeten mensen even de randzaken zoals de motor en de betuttelende regels.
lambo4all zegt
Ik denk nog steeds dat rosberg het niet express dee, we hebben gedurende het hele jaar meerdere malen gezien dat Rosberg (en andere coureurs) problemen had met het aanremmen. Hij ging maximaal en het kon dus gebeuren. Het zegt meer over Hamilton’s mentale gesteldheid dat hij er meteen vanuit ging dat Rosberg met opzet voor geel zorgde, nog voordat hij uberhaupt bij de plek was.
Maarja we hebben in het verleden al meerdere malen gezien, het is nooit zijn fout. Volgens hem dan.
TheVeenmeister zegt
@lambo4all: Vind t best makkelijk om te zeggen hij verremt zich. Als er in België door Rosberg gezegd word dat ie met de actie op Hamilton een punt wou maken. Waarom dan niet in Monaco? Ik vind persoonlijk de actie er nogal amateuristisch uit zien. Hij zit moedwillig of niet dik een meter te ver naar rechts tijdens het aanremmen. Dus lichtelijk naast de racelijn, waar er zoals iedere coureur en autosport fanaat weet, minder grip is. Er was geen reden om niet op de racelijn te rijden. Als je de beelden van de pole lap en het zogenaamde foutje naast elkaar zet zie je dat bij de pole lap heftiger naar links wordt gestuurd om optimaal uit te komen. Sterker nog je ziet hem zelfs eerder naar rechts sturen. Uiteraard omdat de auto eerder grip verliest omdat de ideale racelijn niet daar was. Het is een degelijke coureur die niet al te veel foutjes maakt ala Maldonado ofzo.
Ik denk dat er in dit geval toch zeker opzet in het spel geweest is.
https://www.youtube.com/watch?v=aX2841KPMW8
fmgarcia zegt
@lambo4all: mee eens. Ham is soms een zeurpiet. Hij weet donders goed wat de kwaliteiten van rosberg zijn. Dus ervan uitgaande dat hij op dat punt, op zo’n moment die fout niet zal maken. Dat zal meer de reden zijn! Goodmonday
jaapiyo zegt
Tendentieus artikel. @punt 1 de actie op Spa was zeker niet expres want 9 van de 10 keer dat je dat ongeluk nadoet breekt alleen rosberg zijn vleugel en rijdt hamilton gewoon door. Daarbij reed Hamilton tijdens de legendarische Canadese GP van 2011 op bijna identieke wijze tegen toenmalige teamgenoot Button aan, alleen toen gebeurde het bovenstaande en viel Hamilton uit en won Button uiteindelijk de race door een foutje van Vettel in de laatste ronde. Moet ‘ie dus niet over zeuren.
@punt2: ten eerste Rosberg heeft zich verschillende keren verremd dit jaar, ten tweede als Hamilton zo goed zou zijn als hij zou willen op Monaco had hij in zijn eerste rondje Rosberg al moeten verslaan. Rosberg is gewoon beter op die baan wat ook bleek in 2013. Hamilton heeft er een keer gewonnen met veel geluk omdat hij de muur in reed en daarom zijn banden moest wisselen maar er vervolgens een SC kwam die hem perfect in de kaart speelde.
Als coureur is Hamilton absoluut een groot talent en hij is lekker agressief in de auto, daarom verdiende hij ook zijn tweede titel, maar naast de baan is het een vervelende drama koning die teveel bezig is met zijn gemaakte imago, daarom hoop ik tegen beter weten in dat Rosberg het volgend jaar 1-1 maakt tegen Ham.
87sandyd zegt
De haat naar Hamilton is hier wel erg groot. En niet vanwege zijn rijkwaliteiten maar volgens mij meer, omdat hij een oorbelletje in heeft, het petje anders op heeft dan de rest enz.
Ik heb diep respect voor Rosberg dit jaar gekregen, want had eigenlijk niet verwacht dat hij tot de laatste race de enige concurrent voor hamilton zou zijn, ook zijn hele houding in de laatste race was geweldig.
Maar ik vind de 2 acties in Spa en Monaco wel jammer. In beide gevallen had ik het gevoel dat daar opzet in het spel was. En als je dan als Hamilton zijnde daarover gaat praten, dan ben je geen mietje maar een winnaar.
Had liever de race acties gezien zoals in Singapore, dat was gewoon fair
Hupke zegt
@87sandyd:
Die oorbel en dat petje doet hij vrijwillig…
Rick-dos zegt
Of hij het expres deed weet ik niet, maar het zou mij niks verbazen. Hamilton dreigde na de DNF in Australië met twee vingers in de neus met de titel er vandoor te gaan. Na de overwinningen in Bahrein, China, Maleisië en Spanje bleef Rosberg maar roepen: “ik moet het initiatief weer naar mij toehalen”. En vervolgens verremde hij zich op een circuit dat berucht is om het niet kunnen inhalen. Dat is mij net iets toevallig.
Spa was zeker wel opzet. Alle acties, uitspraken etc. van alle betrokkenen na die wedstrijd geven daar blijk van. Spa was in meerdere opzichten ook het keerpunt. Het publiek keerde zich tegen Rosberg en Merc. Merc was in damage control modus. Ik denk dat tijdens het gesprek tussen Ham, Ros en Merc na Spa het op een akkoordje is gegooid. Je zag na het gesprek dat de relatie tussen Ham en Ros ontdooide. Ook viel op dat de auto van Hamilton ineens de meest betrouwbare auto van het veld was daar dat eerder niet was. De remactie van Ros in Italië en de zogenaamde euvel met het stuurtje in Singapore is mij een beetje teveel toeval, want was dat niet gebeurd dan had Rosberg makkelijk kampioen kunnen worden.
gregorius zegt
Ach, wat zou de F1 zijn zonder jankende chauffeurs en zonder wijzende vingertjes.
’t Hoort erbij.
Papa’s investeringen in jou cariere moeten toch terug verdiend worden.
str8six zegt
Goed dat Rosberg geen WK is geworden. Hij heeft z’n punten gewoon op een slinkse wijze vergaard. Overal een beetje tussendoor rijden zonder echt op te vallen. Er was er maar een afgelopen seizoen die met het mes tussen de tanden het asfalt verslond en dat is de terechte WK van 2014. Lewis Hamilton.