Hamilton voorspelt een treintje. Een leuke optocht voor op de zaterdag. Zonder het woordje ‘leuk’.
Vanaf volgend weekend is het zover. Dan wordt er getest met een nieuw format voor het F1-weekend. Normaal gesproken is het vrijdag tweemaal testen, zaterdag éénmaal testen en dan de kwalificatie met uiteindelijk op zondag de race. Op zich niets mis mee, maar er is geen ‘echte’ actie op de baan vrijdag. Om het gehele weekend meer spektakel mee te geven, heeft de FOM (Formula One Management) de boel omgegooid.
Lewis Hamilton voorspelt treintje
Net als veel F1-fans is Lewis Hamilton heel erg sceptisch. Autosport vroeg aan hem in een interview of hij veel goeds verwacht van de sprintraces:
“Eigenlijk niet. Het zal een treintje worden, waarschijnlijk. Hopelijk zal er wat ingehaald worden. Maar ik denk niet dat het heel spannend zal gaan worden.”
Lewis Hamilton, houdt niet van treintjes.
Ook voor de statistieken zal het iets anders gaan uitpakken. Als je nu pole position op vrijdag pakt, krijg je níet de ‘pole position van de GP’ op je naam. Nee, daarvoor dien je de sprintrace te winnen. Dat is op zich begrijpelijk, maar ook een beetje raar, nietwaar? Voor Hamilton, die over het algemeen overal een mening over heeft, geldt het volgende:
Ik heb er niet echt een mening over. We moeten afwachten en zien wat er gebeurt. Het heeft geen zin om het van te voren te bekritiseren. Het maakt toch niets uit.
Lewis Hamilton, maakt het allemaal niets meer uit.
Schema
Het gaat het aankomende weekend anders dan normaal verlopen. Op vrijdag is er slechts één uur om te testen, van 15:30 tot 16:30 (onze tijd). Voor Hamilton en Bottas betekent dat ze in één uur een goede afstelling moeten vinden met de nieuwe updates van Mercedes op Silverstone. Om 19:00 s’avonds start de kwalificatie. Alle drie de sessies (Q1, Q2 en Q3) moeten op de zachte (rode) band gereden te worden. Dus geen topteams die zich met geel al kwalificeren in Q2.
Dan krijgen de F1-helden op zaterdag eerst een vrije training van 13:00 tot 14:00 uur. De sprintrace zal om 17:30 starten. Op Silverstone moeten er 17 ronden gereden worden. Deze race zal een klein halfuurtje duren. De einduitslag van de sprintrace, is dan meteen de startopstelling van de race. De winnaar van de sprintrace, zet de pole position op zijn naam.
Het idee achter de sprintrace is om te zorgen dat er meer spanning en vermaak is het gehele weekend. Nu is er op elke dag een reden om toch even F1 te gaan kijken. Het is overigens een trial. Na de GP van Engeland 2021 wordt het format hoogstwaarschijnlijk ook getest tijdens de GP van Italië én de GP van Brazilië. Dan zal de FOM daarna kijken hoe het heeft uitgepakt en of ze ermee door gaan.
Bron: Autosport.
alcantara zegt
Met het verschil dat dit treintje wel lekker doorrijdt.
In tegenstelling tot de treintjes waar je dagelijks op de weg mee te maken hebt en die zowat stilstaan als er een bocht of rotonde aankomt.
cobana zegt
Nu Hamilton zelf niet meer altijd gemakkelijk vooraan rijdt, voorspelt hij een treintje en doet alsof het allemaal heel saai is… Slechte verliezer.
sportevo zegt
@cobana: zo kun je alles wat hij zegt wel in het negatieve omzetten.
Meerdere mensen hier op het blog verwachten dat er niet veel actie zal zijn omdat niemand zijn auto wil beschadigen of een slechte startpositie wil hebben voor de zondag en als Hamilton het zegt is het een slechte verliezer.
Verwacht jij dan wel een race waarin er een fikse strijd om welke positie dan ook zal zijn?
nicolasr zegt
Hoe zit het met de banden in de ‘echte’ race op zondag? Mogen de teams nu zelf bepalen waar ze op starten?
rollingstoned zegt
Vrije keuze. Alleen de Q zijn ze allemaal verplicht op rood te doen.
tinnemans zegt
@sportevo; Ik denk dat het een erg saaie race kan worden, maar Hamilton is zoooooo vaak winnaar geworden van vreselijk saaie races waarbij iedereen in optocht reed, en daar had hij op die momenten helemaal geen problemen mee. Ik kan me zeker wel vinden in de opmerking van @cobana.
sportevo zegt
@tinnemans: als je een race wint is het natuurlijk mooi als je daar weinig voor hoeft te doen, ik denk ook niet dat je Hamilton ooit hebt horen zeggen dat een race waar hij van start tot finish leidde en met grote voorsprong won, hij beweerde dat het zijn zwaarst bevochten of spannendste race ooit was.
Maar het standpunt is dus: omdat Hamilton saaie races heeft gewonnen, mag hij geen commentaar leveren. Over slechte verliezers gesproken…
tinnemans zegt
@sportevo; Je hoorde Hamilton bij die races vooraf ook niet heel hard klagen over treintjes. En achteraf had hij het dan over ‘prima race’ en ‘goed gecontroleerd’ enzo.
Het standpunt is dus; Hamilton is een slechte verliezer omdat hij nu klaagt terwijl hij het eerder prima vond dat races saai waren.
Nanning zegt
@tinnemans: onzin want dit gaat juist over een wijziging ten opzichte van het normale weekend. In de normale kwalificatie gaat iedereen tot het uiterste om het snelste rondje uit de wagen te persen en jezelf steeds te verbeteren. In dit nieuwe format kan een poging tot verbeteren betekenen dat je ernaast komt te staan. Je valt dan niet meer terug op de tijd die je al had staan. We zullen zaterdag zien wie sterker is, het race hart van de coureur of de rationele stem van het team/de engineer.
Richmond zegt
@rollingstoned: dat maakt de echte race strategisch wel interessant.
escort77 zegt
Oke, waar gaan we die trial dan op beoordelen? Kijkcijfers, bezoekersaantallen, klanttevredenheidsonderzoek?
René zegt
En met Max voorop als locomotief, want die is lekker op stoom.
porker zegt
@escort77: zonder tevreden klanten (lees wereldbevolking en niet enkel hardcore F1 fans) faalt de onderneming F1 die het nu eenmaal is. Als het nog steeds enkel een FIA event was dan hoorde daar ook de matige tv beelden zonder echte ins/outs bij. De F1 is een mooi (commercieel) circus dat beter aan te zien is dan in de jaren 90 en ervoor toen je naar het circuit moest om iets mee te krijgen van het geheel. Vooruitgang mensen.
toniominestrone zegt
@escort77: beetje het DTM format afgekeken, prima toch?, kan zeker voor verrassingen zorgen.
notsobig zegt
Hamilton houd weldegelijk van treintjes, zolang hij maar de locomotief mag zijn. Anders is hij maar een bonkige wagon…
cloverleaf zegt
Ik snap het wel. In principe zal na de sprintrace de eventueel verrassende kwalificatie van vrijdag weer rechttrekken. Wat weinig goeds voorspelt voor de zondag. De verkorte practise zou wel eens in het voordeel kunnen zijn van RBR, daar zij weinig lijken hoeven aan te passen om een goede auto neer te zetten
supertjeduc zegt
Ze kunnen nu wel eerst een auto afstellen voor de kwalificatie/ sprintrace
En dan de volgende dag eentje voor de race
Dan kan de volgorde best wel verschillen
Bijv Ferrari of McLaren heeft soms moeite om beide goed te krijgen
Richmond zegt
@supertjeduc: ik denk niet dat dat kan. Na de sprint moeten de auto’s gewoon naar Parc farme. En sowieso hebben ze niet genoeg training om dat te onderzoeken.
supertjeduc zegt
@benja01: ik zie net het schema
En vrije training 2 komt na de kwalificatie
Dus toch eerst auto voor kwalificatie, dan in VT 2 eentje voor de race
Gulli zegt
Mercedes in Oostenrijk; Het is niet gek dat we hebben verloren want ‘wE zIjN gEsToPt MeT oNtWiKkElEn!!!1’
Mercedes in Engeland; We hebben nieuwe updates!
rob5nismo zegt
Ik ben wel benieuwd naar het format
supertjeduc zegt
Vraag me af hoe ze dat met de banden gaan doen
Rood voor de kwalificatie, waarschijnlijk geel voor de sprint ( denk niet dat rood het 17 rondjes vol houd )
En iedereen starten op wit bij de gewone race