Wij dachten dat Hamilton de verkeerde kant opging. Maar Hamilton denkt dat de F1 de verkeerde kant opgaat.
De F1 is veel veranderd in de afgelopen decennia. Van opgevoerde sigaren via aluminium doodskistjes naar carbon technologiemonsters, de oude lezertjes onder ons zullen het allemaal voorbij hebben zien komen. Sommigen twijfelen er al enige tijd aan of verandering ook verbetering is. Het is natuurlijk wel fijn dat de coureurs tegenwoordig enorme klappers kunnen maken zonder kleerscheuren op te lopen. Maar menigeen mist de lichtgewichten met jankende V8/V10/V12 onder de kap van yesteryear.
Ook Lewis Hamilton, inmiddels ook niet meer de jongste, mist de dagen van vroeger. De man die zoveel te danken heeft aan het tweede turbo-tijdperk in de F1 heeft het dan niet direct over gebrek aan geluid. Maar dat de auto’s tegenwoordig zo enorm zwaar geworden zijn, dat bevalt hem niet. Lewis doesn’t like big butts and he cannot lie.
Inmiddels hebben de auto’s al een minimumgewicht van 752 kilo. Volgend jaar worden ze door de introductie van de 18 inch pornojetsers echter nog eens een keer 38 kilo zwaarder. Want grote velgen zijn sportief enzo. Daarmee zijn de auto’s van volgend seizoen inmiddels 99 kilo zwaarder dan aan het begin van het hybride-turbotijdperk. Daarvoor was het minimumgewicht lange tijd 605 kilo. De auto’s waren stiekem nog een stuk lichter, maar met de extra balast werd de gewichtsbalans geoptimaliseerd. Hamilton vindt dat het zo de verkeerde kant opgaat, zo meldt hij aan Motorsportweek:
I don’t understand why we go heavier, particularly when there’s all this talk about being more sustainable and the sport going in that direction. By going heavier and heavier and heavier, you are using more and more energy. So that’s not really going in the right direction or the right thought process.
Lewis Hamilton, vindt racen met lichte F1 auto’s wel milieuvriendelijk
Het gaat LH44 dus deels om het milieu. Maar de zevenvoudig kampioen wil ook gewoon lekker racen met added lightness:
Lighter cars were more nimble and nowhere near as big, and so racing and manoeuvring the car was better. On the tracks we are going to they are getting wider, but like Monaco was always relatively impossible to pass but now the car is so big that it’s too big for the track. As I said, as we get heavier and heavier, that’s more energy we’ve got to dissipate, bigger brakes, more brake dust and more fuel to get you to the location and so on, so I don’t fully understand it.
Lewis Hamilton, werd in Monaco zevende
Waarvan akte. Houd jij wel van zware auto’s? Laat het weten, in de comments!
ericd zegt
Lichter en vooral korter.
Robert zegt
Die auto’s worden zwaarder omdat de veiligheid een steeds grotere eisenpakket bij de constructeurs neerleggen. Die halo gaf het totaalgewicht een flinke duw omhoog, de motoren moeten steeds langer meegaan en moeten dus ook constructief sterker (en dus zwaarder) worden, waardoor de vraag naar meer brandstof (en dus een grotere tank) onvermijdelijk werd, enz. Het zijn dit soort maatregelen die er wél voor hebben gezorgd dat bijvoorbeeld een Grosjean een nieuwe carrière in een andere raceklasse kon starten, i.p.v. zonder hoofd te eindigen tussen de spijlen van een vangrail.
Het enige wat ik zou graag veranderd zou zien worden is de verplichting tot bijvoorbeeld voorvleugels van aluminium i.p.v. carbon, om zo de kans op losse fragmenten op de baan na schade te verminderen. En ja, dan zullen de auto’s waarschijnlijk wéér zwaarder worden. So be it.
atrak zegt
Elk jaar lelijker en zwaarder, het lijkt mijn buurvrouw wel.
mx5wijf zegt
Hé buurman, jij ook hier? 👋
rickie2811 zegt
@atrak: of @willeme z’n zus.
bischero zegt
@atrak: hahaha
Groninger zegt
@atrak: he buurman ben jij dat?
Dutchdriftking zegt
@groninger: goh buurman, ik hier?
heat59 zegt
@dutchdriftking: buurman wat doet u nu
Tonnie zegt
Ben het toch een keer eens met Hamilton. De auto’s tot 2008 waren echt slank en vrij kort. Dat moet met de huidige veiligheidseisen toch ook nog wel te doen zijn?
smoked zegt
Doe hypocriete jankert moet gewoon naar de Formule E gaan als je zo met het milieu begaan bent. Rosberg 2.0 qua gedachtegang.
Bernadette zegt
@smoked: denk dat ze ’t daar allebei nie mee eens zijn.
mashell zegt
@smoked: jij moet gewoon Nascar kijken als je zo simpel en kortzichtig bent.
HZW zegt
Als er is begonnen zou worden regels te maken die alle externe aero zooi op de auto’s zou verbieden dan worden ze er misschien iets moer van.
Verder maakt al die Hybrid sh#t het er ook alleen maar onnodig zwaarder op.
Schrijf gladde vloer en body regels voor die alle externe auto verbied, op voor en achterspoilers, diffuser en verder niets.
Verder verlaag het minimum gewicht waardoor er van zelf oplossingen worden gevonden om daar zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen.
nore zegt
Ik vind een Indy car een ideale F1 auto.
F1 auto’s zijn de afgelopen 20 jaar uitgegroeid tot lompe, veel te grote en zware monsters.
lotuselises2 zegt
@nore: 15 jaar geleden wel ja. Nu zien die dingen er ook niet meer uit, nog vele malen lelijker dan een huidige F1 auto.
jaapiyo zegt
Alleen zijn IndyCars stiekem net zo zwaar als moderne F1 auto’s.
rob5nismo zegt
Ergens heeft Hamilton wel gelijk. En wat ik daar persoonlijk op hoop is dat ze dat gewicht gaan compenseren met een 3.0 V6 zonder toeren restricties
laptom zegt
Auto’s 20cm smaller, 150kg lichter en voorgeschreven voor en achter vleugel. Dan heb je overal weer leuke races.
theghost zegt
Dat ze zwaarder worden heeft denk ik veel te maken met de hybride systemen. Dat minimum gewicht zal omlaag moeten…
brammetjedeb zegt
Hij heeft gewoon 100% gelijk.
ghini zegt
Hoeveel weegt zon helo constructie?
notsobig zegt
@ghini: Een heloboel kg’s…
Henkie zegt
Ongeveer 9 kilo. Weet alleen niet hoeveel erbij komt met al die kappen wat eroverheen geplaatst wordt.
Maar aangezien dat carbon is komt er niet echt veel meer bij.
aschja zegt
Lewis Hamilton. De nieuwe Jacques Villeneuve.
560pk zegt
Straatauto’s worden ook al jaren (veel) zwaarder.
Zelfde reden: meer veiligheid, meer opties.
Zoal een eerder reactie al zei: 3 liter V6 zonder toerenbegrenzing (dan zien we tenminste weer motoren ploffen in plaats van banden), geen limiet aan brandstofverbruik (ook dan zullen de teams, vanwege het gewicht, proberen zo “zuinig” mogelijk te rijden, maar zullen de coureurs wel altijd voluit mogen/kunnen gaan. Einde aan het in de racerij onzinnige “brandstofmanagement”) en minimaal 2 bandenleveranciers.
faalhaas zegt
Naar straat vertaalt: Alle auto’s worden te zwaar. Waarom geen D segmenter formaat auto van 980 kilo?
potver7 zegt
Tsja, als het milieu gespaard moet worden kun je het beste met dat hele circus stoppen. Op het hele milieuplaatje van de F1 maakt die 99kg wagengewicht geen drol uit.
Misschien moet LH44 even tegen zijn baas zeggen dat de meer electrische Smarts moeten verkopen, in plaats van al die veel te grote loodzware SUV’s.
bugboy zegt
@potver7: Leuk voor het milieu dat een F1 wagen wat zuiniger is. Denk dat ze dat prima kunnen compenseren door een verre race van de kalender te schrappen. Alles moet vervoerd worden en dat zal een veelvoud zijn vd uitstoot van de auto’s.
heartofsteel zegt
stop ze maar in een botsautootje
cloverleaf zegt
De maximale afmetingen van die wagens moeten flink verkleind worden. Dat icm minder vuile lucht en je kan die klote drs weer wegflikkeren
JanJansen zegt
@cloverleaf: en dan kan je dus niet meer in de slipstream hangen zonder al je downforce te verliezen. Dus geen inhaalacties meer.
milon zegt
Dik,dun is toch altijd actueel in lijf en in auto’s het zou al fijn zijn als de v10 sound er weer zou zijn
pomoek zegt
Tja, het moet goedkoper, duurzamer, sneller, mooier, spectaculair, inovatief, meer geluid, lichter , veilig en nu ook kleiner.
Ik kan me zo voorstellen dat je als ontwerper van F1 auto’s iets makkelijks wil gaan doen. Hersen chirurg of zo.
cossiekiller zegt
Door die halo is de auto waarschijnlijk ook wel een heel stuk stijver en kunnen ze de rest iets minder zwaar maken. (Zie cabrio en coupé verhaal…)
Maar het grote probleem is natuurlijk… Euh… De grootte van de f1 auto’s de laatste jaren. Op een stratencircuit kan je nog amper inhalen. Lijkt een beetje op de cheatcodes van Need for Speed vroeger. Dan pak je iets gigantisch om mee te rijden en kan de rest gewoon niet meer voorbij door de afmetingen van jouw container op wielen.