Hamilton, voor de race nog kritisch op Verstappen omdat die ‘geen teamspeler’ zou zijn, toonde zich na de race andermaal vilein. Ditmaal naar zijn team. Om nop, want uiteindelijk wint hij alsnog.
Het was niet de meest spectaculaire maar toch weer een hele interessante race vanmiddag in België. Het circuit dat vroeger zo bekend stond voor het feit dat je er kon inhalen, liet opnieuw zien dat die reputatie met moderne F1 auto’s onterecht is. Over het algemeen zaten we toch veel te kijken naar DRS-treintjes. Zeker in de top van het veld.
Desalniettemin was het spannend en voor het kampioenschap interessant om de krachtsverhoudingen te zien. Mercedes had voor de race duidelijk de beste afstelling gekozen. Hamilton was na zijn goede start eigenlijk de hele dag de beste. Hij zou dan ook gewonnen hebben, ware het niet dat teammaat Russell met een geïnspireerde strategische beslissing de race naar zich toetrok.
Althans, zo leek het op de meet. Enkele uren na de race werd Russell gediskwalificeerd omdat zijn auto te licht was. Het scheelt anderhalve kilo, maar ja, regels zijn (soms) echt regels. En dus gooit de FIA Russell onverbiddelijk uit de einduitslag. Hamilton erft daardoor zijn 105de F1 overwinning. Maar niet nadat…hij weer op zijn Hamiltons zat te ‘bitchen’ bij de media over de gang van zaken. Dat wil zeggen, passief agressief gezeur. Tegenover Viaplay zegt Hammie:
Je moet nu eenmaal je vertrouwen schenken aan de mensen waar je mee werkt. Ik had mijn vertrouwen gelegd bij mijn strategen. Ik moet volledig op ze kunnen leunen. Ik vertelde ze dat mijn banden prima waren, maar ze haalden me toch naar binnen. Ik had geen flauw idee dat ik het risico liep om verslagen te worden door een één-stopper van mijn teamgenoot. Dat hebben ze mij niet verteld.
Lewis Hamilton, wilde meer informatie
Tegenover Sky Sports F1 was hij nog wat uitgesprokener, voor zo ver HAM zich ooit echt uitspreekt:
George bevond zich voor een groot deel helemaal niet in de race die ik reed. Als de strategie goed was geweest, was hij ook helemaal niet in mijn race terechtgekomen. Dan was dit allemaal niet zo gegaan. Uiteindelijk is het wel geweldig dat we met beide auto’s mee kunnen doen. Het is wat het is.
Lewis Hamilton, was vandaag veel beter dan Russell
Voor de Hamilton-watchers onder ons (en dat zijn we allemaal natuurlijk) was het allemaal weer zeer helder. Tussen de regels door was HAM andermaal pislink dat het team George en niet hem had ‘laten’ winnen. Dat is alleen wel een beetje een lastige, als je team eindelijk weer eens een 1-2 pakt. De laatste keer dat dat gebeurde was Brazilië 2022 en de keer daarvoor Imola 2020. Toen zat Bottas nota bene nog in de tweede auto.
Het is vooral saillant omdat Hamilton eerder in het weekend nog liet optekenen dat Max zich als kampioen niet goed gedraagt. Hij zou zich niet opstellen als een ’teamspeler’, aldus Lil’ Lewis:
You have to be a team leader, a team member. Maybe not such a team leader, just always remember you are a team-mate with lots of people and you have to act like a world champion…Not like it was last weekend.
Lewis Hamilton, koning van de (niet zo) subtiele sneer
Enfin, Lewis heeft nu alsnog zijn 105de zege in de koningsklasse te pakken. Maar niet nadat hij zich andermaal van zijn minder fraaie kant heeft laten zien. Waarvan akte…
schuimbekje3 zegt
ik zag een ham die continue zeikte dat hij te vroeg nieuwe banden kreeg, terwijl hij daardoor in vrije lucht kwam waardoor hij uberhaupt in de mogelijkheid voor p2 kwam en russel die weer gen34kt wordt door zijn team… ik herinner me de verkeerde banden toen hij in zijn eerste race ham kon verslaan, het roepen over boordradio in bochten, waardoor die de vangrail 2x clipte, de 4 verkeerde pitstop beurten… hij wordt meer door zijn team gepiepeld dan ham ver van de baan tetst..
awesome zegt
Hoho! Het team vroeg Russell gister expliciet of hij echt door wilde rijden naar de finish zonder nog te stoppen.
Een veel duidelijker ‘YES!!!1’ dat Russell uitkraamde was niet mogelijk.
Het is, net als al zijn voorgaande fuckups, de fout van hemzelf.
Het siert hem dat hij iets probeert maar het is tactisch een heel slecht coureur die het team nooit naar de top zal kunnen leiden.
brammetjedeb zegt
Ooit een aflevering van peter Windsor gezien waarin hij zij dat aan lewis veel voorbij ging. Geen idee of dat passief gedrag is, minder interesse, verlegenheid of wat dan ook is, maar lewis is op bepaalde vlakken wat minder betrokken. Minder scherp. Des te knapper dat ie 105 overwinningen en 7 titels heeft.
Verder wil ik nog even kwijt dat dit soort berichten enkel olie op het vuur zijn voor de vele Hamilton haters in Nederland. Ik zie niet zo goed in waarom dit soort berichten hier geplaatst worden. Vind het meer voor RN365 ofzo. De commentaren daar zijn van van niveautje Jan en Truus zijn Verstappen fan en denken dat die in een HAAS nog kampioen wordt.
tortuga zegt
Moet ik echt “nop” gaan opzoeken om zijn betekenis?
jaapiyo zegt
Poaaah…Alweer iemands woordenschat uitgebreid…Doet ‘ie gewoon even heur.
Crosscabouter zegt
Nederlands Onderduikers Paradijs, Noordoostpolder, of niks..
@jaapiyo, is het dan ook voor nop in plaats van om nop?
tortuga zegt
Noppes kende ik wel, maar blijkbaar ben ik niet lui genoeg (lees met sarcasme)
pietertje123 zegt
ja, dat moet je als je niet dom (edit: of lui) over wilt komen. Echt, dat iemand iets nieuws leest betekend niet dat de schrijver fout is en daarom meteen een rotopmerking gemaakt moet worden. Zoek het op, leer er van en als je dan geleerd hebt dat het beter had gekund, schrijf er dan iets over.
Zoals ‘voor nop’ komt mij bekender voor als ‘om nop’. ‘om niets’ dan weer wel maar als ‘om niet’. Dus ik denk dat hier twee uitdrukkingen doorelkaar gebruikt worden.
Betekenis is verder helder hoor; dat dat zeikerdje het nodig vond om z’n eigen straatje schoon te vegen en het niet kon opbrengen om z’n teamgenoot te laten genieten van z’n mooie overwinning. Het team ook niet om een één-twee finish blij kon laten zijn als afscheid. Met wat ie nu doet zullen ze blij zijn van hem af te zijn en hij kennelijk ook van Mercedes.
Ik had graag meer gelezen over hoe dat werkt met die gewichten. Vooraf meten en achteraf meten maar hoe zit dat dan met brandstof, slijtage van banden en oppikken van vuil (wat ik ze vroeger wel vaker zag doen na de finish) en het gewicht van de coureur?
pomoek zegt
Nog niet zo lang geleden dacht ik dat Verstappen binnen afzienbare tijd de titel: “coureur met meeste gp overwinningen” op zijn naam zou kunnen zetten. Begin 2026 of zoiets zag ik wel gebeuren. Nu hij op een droge streak staat van 4 races, en Hamilton de helft van die 4 races op zijn naam heeft gezet, wordt dat steeds minder waarschijnlijk.
Hawkeye72 zegt
Hamilton is een ware kampioen van grootse klasse. Max een snotneus die een tijdje de mazzel had in de snelste auto te mogen rijden….
okdoei zegt
K.
Allison Burgers zegt
“Valtteri, this is James”
drdre1 zegt
Precies, net als alle anderen in ’t rijtje van groten waar ‘ie nu in staat.
Richmond zegt
Die klasse is de laatste jaren ver te zoeken en vandaag zeker niet op en naast de baan
geecee zegt
Ik lees dat jij er echt wel kijk op hebt
Autofanaat1990 zegt
Hamilton had die 6/7 jaren natuurlijk geen dominante auto, oh wacht (facepalm).
brammetjedeb zegt
De enige reden dat je dit tikt is reacties uitlokken. Zo niet adviseer ik je toch eens CameronF1, Peter Windsor en zo nog een paar te kijken op YouTube. En verder de commentaren van drommen F1 prominenten op te zoeken. Maar doe je toch niet schat ik zo…
KEV9 zegt
1.5 kg, dat zijn net de marbles die ze op andere circuits na de race oprapen met hun banden
sportevo zegt
Dat is ook maar 375gr per band, op elk ander circuit was hij er inderdaad mee weggekomen.
AbdelJabbar zegt
Voor de duidelijkheid. Als hij 1,5 kilo te licht was had hij nooit gewonnen.
Richmond zegt
Kan net genoeg zijn geweest om daardoor Hamilton voor te blijven
awesome zegt
Dat is 2 tienden per rondje.
En Russell moet dit gewoon geweten hebben.
sportevo zegt
Schijnbaar is het mogelijk een fout van het team bij de het doorberekenen van de strategieën. Volgens Pirelli is het gewichtsverlies op een versleten band t.o.v. een nieuwe band ongeveer een kilo. Aangezien Russell zowat driekwart van de race op een set heeft gereden is het niet ondenkbaar dat hij die kilo van die banden heeft afgereden. Uiteindelijk zou het dan om 375gr per band gaan die teveel is afgesleten als dit de oorzaak is. Als Mercedes uit zou zijn gegaan van een twee-stopper dan was het slijtage patroon misschien maar een halve kilo geweest.
En die 2-tiende per rondje gaan alleen maar op als je ook het volledig potentieel van de auto gebruikt. Als het team vraagt om een bepaalde rondetijd aan te houden om de banden en het brandstofverbruik te managen, dan maakt dat lagere gewicht niet heel veel uit.