En deelt zo een tikje uit naar Fernando Alonso. Hamilton verlaat de sport op zijn top, niet wanneer de tank helemaal leeg is
In de sport is er altijd een moment dat je je toppunt bereikt hebt. Maar wat direct daarna? Als coureur ben je nog veel te goed om achter de geraniums te gaan zitten. Maar een evenaring van de behaalde successen zijn alleen mogelijk als je toevallig de beste auto tot je beschikking hebt.
Dus zeker als je (meervoudig) wereldkampioen bent geweest, kijkt men met argusogen wat je gaat doen. Ergens heeft het ook iets melancholisch, kijk maar naar de laatste twee jaar van Sebastian Vettel. En vanaf 2023 de laatste twee jaar van Fernando Alonso. Prima salaris, maar absoluut geen garantie tot succes.
Hamilton verlaat de sport op zijn top
Lewis Hamilton gaat dat niet overkomen, volgens hemzelf. Dat laat hij weten aan Autosport. De bijna achtvoudig wereldkampioen heeft niet de intentie om te gaan stoppen met racen wanneer zijn contract afloopt. Dat is na 2023. Op dat moment zal Lewis Hamilton 39 jaar oud zijn, jonger dan dat Fernando Alonso nu is.
Het is een bevestiging in mijn carrière dat collega’s waar ik zolang tegen heb geracet voor zo’n lange tijd er nu mee stoppen. Voor je het weet is Fernando niet meer hier. En dan? Wie is dan de volgende? Ik ben dan denk ik de oudste! Maar nee, ik denk daar nog niet aan.
Lewis Hamilton, ziet zichzelf nog weleens wereldkampioen worden.
Ik denk er nog aan hoe ik de auto kan verbeteren. Ik denk erover welke stappen we moeten nemen om het team weer winnend te krijgen. Wat de route is naar een volgend wereldkampioenschap. Welke stappen moeten we doen om iedereen in de sport één lijn te krijgen. Dit zodat we meer kunnen doen op het gebied van diversiteit in de sport. Ik denk aan al die dingen.
Benzine
Maar als je nu 37 bent en 39 wanneer je contract afloopt, dan begin je al een beetje een oudgediende te worden. En naarmate je ouder wordt, verlies je iets aan scherpte en snelheid. Hoe ziet Hamilton dat?
Als ik stop, heb ik nog wel wat benzine in de tank. Ik zal niet compleet uitgeblust de sport verlaten terwijl ik niets meer heb. Maar hopelijk duurt dat nog een tijdje!
Lewis Hamilton, wil niet Vettel achterna gaan.
Hij zegt het niet met zoveel woorden, dus het is een beetje interpretatie. Maar het is sneu om Vettel af en toe te zien strijden voor P15 in die groene zeepkist, terwijl hij vroeger 4 maal het wereldkampioenschap heeft gewonnen.
Het lijkt er op dat Hamilton dat hij dat niet voor zichzelf wenst. Gelukkig komt Lewis een stuk frisser over. En kom op, iedere raceliefhebber moet toch genoten hebben van zijn optreden tijdens de GP van Engeland 2022 al die spectaculaire acties?
Dan is het woord nu aan u! Hoe lang moet Hamilton nog doorgaan? Moet hij nu al ruimte gaan maken voor het aankomende talent? Of is hij nog veel te goed en kan hij nog jaren mee? Laat het weten in de comments!
Meer lezen? Dit is de stand na de GP van Hongarije 2022!
rutgerg zegt
Die top is hij al voorbij als ik kijk naar hoe hij het nu doet, en is hij dus al te laat.
Edge zegt
Zijn auto is niet goed genoeg voor overwinningen, maar zelf haalt hij er elke race het maximale uit. Sinds Mercedes in Canada gestopt is met Hamilton als proefkonijn te gebruiken voor extreem experimentele setups is hij ook weer comfortabel sneller dan Russell. Dus waar zit het hem er precies in dat Hamilton over zijn top is?
royaledeluxe zegt
Dit seizoen zijn ze inderdaad heel hard op zoek naar de juiste zaken om hun auto stabieler en daarmee ook sneller te maken. Ik zie Hamilton nog wel een race winnen als ze het juiste pad blijven inslaan met hun (minimale) upgrades. Er zijn nog wel een paar circuits waar hij heel sterk is.
BTW aan de redactie, deze zin is heel raar:
“Het lijkt er op dat Hamilton dat hij dat niet voor zichzelf wenst”
Edge zegt
Ik denk dat het komende race op Spa al zover kan zijn. Ferrari gaat daar nieuwe, verbeterde motoren steken en de verwachting is dat Red Bull dat ook gaat doen. Enerzijds omdat verbeterde onderdelen uiterlijk 1 september geïntroduceerd moeten worden, anderzijds omdat het puntverlies minimaal is als je gezellig met Ferrari samen achteraan start.
Kijk er dus niet raar van op als we rond een uur of half vijf ’s middags “Get in there, Lewis!” over the boardradio horen, gevolgd door wat bedankjes richting het hele team en diens moeder.
royaledeluxe zegt
Als dat zo is, wordt het wel een spannende race vanuit de achterhoede, wie gaat het snelst op p3 (minimaal toch) staan of meer naar voren… daar kan je een aparte weddenschap voor opzetten met de vrienden.
Nieuwe motoren van FER/Honda betekend ook dat Alfa, Haas en AT van achteren gaan starten? Indien zo dan is het misschien toch niet zo spannend…
Maar ook vooraan, HAM vs RUS, daar ben ik toch ook benieuwd naar en wie weet dat een van de sub teams wat meer momentum heeft opgepikt tijdens de break.
Robert zegt
Eh… Red Bull had net in Hongarije een nieuwe (derde) motor achterin gezet. Ik zie ze eerder nummer vier nog even uitstellen totdat er nog maar twee of drie races mee hoeven te worden gereden, zodat ze die, vanwege een veel kortere noodzakelijke levensduur, wat verder kunnen open schroeven. Een tactiek die Mercedes en Hamilton vorig jaar tot aan Abu Dhabi ook geen windeieren legde.
sportevo zegt
Maar waarom zou Verstappen een sterkere motor nodig hebben. Waarschijnlijk is hij een paar races voor het einde al kampioen gezien hoe het nu gaat. Met of zonder penalties.
HAMMER zegt
@rutgerg Dus wanneer een wereldkampioen een mindere auto heeft is hij over zijn top?Als Hamilton in jou ogen te laat is. Wat voor uitleg heb je dan voor Alonso, 2 x wereldkampioen? Sinds dat Hamilton in zijn leven is gekomen is hij niets meer dan een toerist driver. Je bent pas laat wanneer je net 2 jaar F1 kijk net als jij.
rutgerg zegt
Hahaha ik volg al F1 sinds de jaren 90 en bezoek al races sinds begin 2000 dus helaasch.
Ditoxx zegt
Maar nooit opgelet zo te zien.
potver7 zegt
Klopt, Hamilton heeft een mindere auto dan de concurrentie, en daar haalt hij behoorlijk goede resultaten mee.
Heb je al gekeken wat Alonso doet dit jaar? Die auto is nog veel minder dan die Merc van Ham, maar hij rijdt regelmatig bij ‘m in de buurt. Dus wie is er nou over z’n hoogtepunt heen?
fastshifter zegt
Dan is ie al wat laat…
lekkerlinksrijden zegt
Dat mag hij zelf bepalen zolang hij snel genoeg is, wanneer hij niet snel genoeg meer is wordt het voor hem bepaalt.
Edge zegt
Ik lees dit bericht toch even iets anders. Alonso heeft een meerjarig contract bij Aston Martin getekend, Hamilton heeft nog maar één jaar op zijn contract. Het feit dat hij het erover heeft dat Alonso ‘binnenkort’ stopt en dat hij dan de oudste is, zie ik juist als een hint dat hij nog een aantal jaar eraan vast wil plakken.
karhengst zegt
Graag. Zolang hij Red Bull en Ferrari nog het vuur aan de schenen kan leggen, neem ik zijn standaard perspraatjes graag voor lief. Sterker nog, het contrast met Verstappens mentaliteit maakt het des te vermakelijker.
pa045 zegt
Tussen 20 en 25 ben je fysiek op je sterkst. Echter mentaal nog niet. Daarom zie je bij (goede) voetballers en andere sporters waar meer dan alleen fysieke kracht bij komt kijken, dat de top leeftijd ergens rond 28 a 32 jaar zit.
De eerste opmerking over curling of zo, die vergeef ik je maar. Ik heb geen verstand van curling, jij niet van autosport.
PunicaOase zegt
Hij kan nog wel even mee schat ik in. De laatste races gingen al weer een stuk beter.
Overigens snap ik coureurs die doorgaan ook. Is toch heerlijk om elke zoveel weken lekker te scheuren over een circuit en ook nog superdik betaald te krijgen.. Dat je geen kampioen meer wordt lijkt me geen drama..
gregorius zegt
Ik geloof dat Alonso en Hamilton nog best net zo snel zouden kunnen zijn als vroeger.
Maar bij Vettel zie je al sinds halverwege zij Ferrari tijd dat het niet altijd even lekker gaat.
Raikonen gaf zelfs in interviews toe dat hij vroeger sneller was.
Maar uiteindelijk: ze moeten stoppen wanneer ze geen contract meer krijgen of dat ze er geen zin meer in hebben. Als Raikonen of Vettel er gewoon zin in heeft om bij een F1 team lekker 20-22 weekendjes per jaar te racen en iemand wil ze daar voor betalen, dan moeten ze het toch gewoon lekker doen? Zelfs als Latifi of Stroll, die beide toch echt geen stoeltje gaan krijgen zonder dat er links of recht geld mee komt, gewoon nog zin hebben om door te racen: prima.
Ook al winnen ze niet, ze hebben nog altijd een leven waar velen alleen van kunnen dromen.
En statistieken: dat is leuk als ze met je mee werken (en als je daaruit motivatie kan halen), maar daarnaast zijn ze belangrijker voor de ‘fans’ in de kroeg, dan voor de coureur die toch nog een jaartje kan doen wat hij het leukste vindt!
HZW zegt
Mercedes schijnt al volop met de auto van volgend jaar bezig te zijn, dus ik kijk niet gek op als Hamilton volgend jaar weer volop voor de titel mee doet.
Verder is hij nog steeds gebrand om die 8ste titel binnen te halen, dus aan motivatie zal het niet ontbreken.
Henkie zegt
Elk team is al met de auto van volgend jaar bezig. Sterker nog daar wordt 1 jaar van te voren al mee begonnen.
sportevo zegt
In dit geval zal dat wel zo zijn maar als er een zware (titel)strijd tussen 2 teams gaande is, kan het wel eens zo zijn dat de focus iets minder op de ontwikkeling van de auto van het komende seizoen en juist meer op de huidige auto. Het heeft McLaren en Ferrari de boot doen missen in (de eerste races van) 2009 na hun titelstrijd in 2008.
Maar het zou mij verbazen als Red Bull de huidige auto nog enorme updates gaat meegeven en ik denk dat ze bij Ferrari ook wel inzien dat een titel in 2022 verder weg is dan het na de eerste GP leek te zijn.
rob5nismo zegt
Bitch fight in de paddock
flyerbunch zegt
Zolang hij denkt nog kans te maken op een 8e wereldtitel, zolang zal hij blijven. Of dat ook realistisch is is een andere zaak uiteraard want alles is afhankelijk van de auto. Meestal overschatten ze zichzelf en blijven ze te lang om nog aanspraak te kunnen maken op de titel. Zie Vettel of Alonso idd, maar wie weet..
E34M5Touring zegt
Dan moet ie nu stoppen. 1ste worden met een auto die het hele veld op een paar seconden zet is makkelijker dan podia pakken met een auto die met moeite mee komt. Je zou kunnen concluderen dat ie dit seizoen dus op z’n top zit.
P zegt
Een tikkeltje te veel interpretatie van de journalist, nee, je kan niet meer in een topteam zitten maar wel prestaties leveren die indrukwekkend zijn, ik vind helemaal niet dat Alonso slecht bezig is, die gast is de 40 voorbij en doet beter dan sommige jonkies met équivalent materiaal…als de sport verlaten op je top wil zeggen, weggaan als je de beste wagen niet meer hebt, tja, dan bewijs je eigenlijk niets… Rosberg verliet de sport op zijn top, tja, nooit begrepen en wat mij betreft een triestige kampioen…als je denkt zo goed te zijn, zet dan je titel weer op het spel, net zoals lewis doet, met het risico van deze te verliezen….hij moet wat mij betreft nog niet stoppen, hij is nog steeds één van de smaakmakers, net als Alonso. Zelfs Vettel is beter dan stroll en was de logica gerespecteerd, lees ‘had lance niet de zoon van de grote baas geweest’ dan had Vettel moeten blijven en Lance moeten gaan.