Gister verbaasde Kimi Raikkonen vriend en vijand door als lachende derde er met de wereldtitel vandoor te gaan. Maar na alle feestvreugde van gister dreigt er toch een kleine kater voor The Iceman. Gister na de race bleek namelijk dat de brandstoftemperatuur van de BMW-Sauber en Williams coureurs te laag was. Deze mag namelijk maximaal 10 graden lager zijn dan de buitentemperatuur en bij BMW-Sauber en Williams was deze 12 tot 14 graden lager dan de buitentemperatuur en dat mag natuurlijk niet. Maar aangezien er wat onduidelijkheid bestaat over de meetmethode besloot de wedstijdleiding om geen straffen uit te delen.
Het zal je niet verbazen dat McLaren het hier niet mee eens is en overweegt om protest aan te tekenen. Want als Rosberg, Kubica & Heidfeld toch gestraft worden dan schuift Hamilton door naar de 4e plaats en wordt hij alsnog wereldkampioen. De kans dat de rijders ook daadwerkelijk worden gestraft lijkt klein aangezien bij een eerder incident in 1995 alleen de constructeurspunten werden afgenomen. Het zal dus nog spannend worden de komende tijd (via nu.nl).
raspaardje zegt
Hoezo spannend?
Meteo France (waar de teams gebruik van maakten) heeft, naar ’t schijnt, hele ander temperaturen gemeten dan de FIA.
In de reglementen wordt gesproken over ‘de’ buitentemperatuur, maar welke temperatuur is dat? Die van Meteo France of de FOM-meting.
Het zal dus wel uitdraaien op een ‘clarification’ die stelt dat teams voortaan alleen mogen afgaan op de FOM-meting, die in het vervolg op de computerschermen van alle teams wordt getoond.
Case closed, Kimi kan voorlopig die fles aan z’n mond houden…. ;)
Enzo zegt
Dat gaat niet gebeuren! Veel fans zouden dit niet pikken van de FIA en stoppen met kijken denk ik, (ik iig) hamilton zijn tijd komt nog wel! maar voor nu ben ik blij dat Raikkonen terecht wereldkampioen is!
Rick zegt
Zooooh 2 graden warmer! stel je voor!
Franqie zegt
Dit gaat echt niet gebeuren, hoe graag ik het ook wil, maar dan verliest de sport alle geloofwaardigheid.
Thompson zegt
Met al die onzinnige en nauwe regeltjes verpest je de sport.
Juppe zegt
Gaat ook niet gebeuren (denk/hoop ik). Misschien dat ze de gehaalde constructeurs punten van de laatste race van BMW en Williams afpakken, maar ook dat zie ik nog niet gebeuren, gezien die vaagheid in de metingen.
Ik gun het Hamilton wel, maar het zou niet een mooie afsluiting van dit seizoen zijn (niet dat dat terzake doet uiteraard). Kimi fantastische race! Helemaal verdiend zeg ik!
@Rick,
‘T is 2 graden kouder, schijnt zo’n 15pk op te kunnen leveren. (Koudere inspuiting, koelingseffect, hogere dichtheid, er gaat dan zelfs meer brandstof in de tank (niet veel, maar alles in F1 draait om de kleine verschillen))
PVO zegt
Ik denk dat de punten van de rijders hetzelfde blijven, alleen dat de punten eventueel van het constructeurskampioenschap worden afgetrokken. Net zoals in 1995 het geval was bij Williams en Benetton voor het overtreden van de brandstofregels
Dus dan blijft het bij het oude coureurskamopioenschap bij het oude :)
Timmie zegt
De FIA zal wel weer zwichten voor de druk van buitenaf (toeschouwers, e.d.) om de populariteit niet in het gedrang te brengen, en om een zoveelste schandaal te vermijden… Hé, FIA, je belangrijkste taak is de veiligheid garanderen in de autosport, niet de spanning!!!!!!!
gebbetje zegt
Als de F1 op deze manier spannend moet worden………………
bla zegt
@gebbetje:
Heb jij wel gekeken dit jaar man? :)
En ik vind het echt niet kunnen dat McLaren hier nog eens beroep op gaat indienen. Je kan Raikkonen zn titel toch niet afpakken?? Ik zie dat eigenlijk ook niet gebeuren.
Oe yeah, Kimi kampioen 2007 :).
Rick zegt
Wat? 2 graden kouder (daarvoor mijn excusse, ik dacht warmer!) en dan 15(!) ok meer! was dat ook maar zo bij elke auto! (ohh daarvoor zit die benziene in een gekoelde buis, voordat het de auto ingaat!
sven zegt
Tja er moet gezegd worden dat Kubica, Rosberg en Heidfeld toch wel zeer snel ware, vooral op einde van de race, Kubica natuurlijk ook toen hij Alonso voorbij ging, maar dat lag dan weer aan de bijna legen naftbak denk ik.
Tja gun het Hamilton wel maar zou beetje stom zijn van de FIA om daarvoor de wereldkampioen te gaan veranderen.
Juppe zegt
@Rick, excuses hoeft niet hoor. tis nou niet zo dat je me op m’n tenen trapte ;) Maar het schijnt wel uit te maken, vandaar. In je auto zit ’t niet echt in een gekoelde buis, maar in een niet-verwarmde buis (afgeschermd van uitlaat etc.) :)
Gooi je nooit ijsblokjes in je tank dan? Rijdt prima! En je tank is ook sneller vol, lekker goedkoop!
thom zegt
Die regeltjes maken de sport. Het is een ontwikkelings sport, alleen regels die die ontwikkeling tegen gaan verpesten de sport. Die kleine details zijn nodig omdat ze zeer creatief zijn in de F1 om de auto sneller te laten gaan 6 wielen, grote fan die lucht onder de auto vandaan zuigt en de meest vreemde creaties.
En dit soort regels zijn er al heel lang. max 19000 rpm dat is pas een nep regel heb je een betere snellere motor moet je em begrensen op 19000 zo zet je die ontwikkeling stil en dat is veel erger voor de formule 1. Zeker dan iemand die door zijn talenten 10 jaar lang in de top vd F1 mee rijdt en een paar jaar domineert.
Na deze race heb ik alleen nog maar meer respect voor Michael Schumacher gekregen. Als Schummi achteraan startte vond iedereen dat fantastisch. Want dan konden ze het gevecht met hem aan gaan, bij hammi leek et wel of zo aan de kant of van et gas af gingen. Heb bijna geen gevecht gezien met hammi en ja ik weet dat ie sneller is maar er achter is nog niet er langs. En dan dat domme commentaar van Olaf Mol dat Kubica Alonso niet zou moeten inhalen want dan bemoeit ie zich met de titelstrijd , dacht dat ik gek werd, als barrichello zich niet met de titelstijd bemoeit staat de helewereld op zijn kop en dat is binnen 1 team. Dus Olaf en waarschijnlijk vele anderen niet met twee maten meten dank u
maar ja dat is mijn mening
Rick zegt
@juppe, en je auto rijdt ook nog is op water ;) (gedeeltelijk dan hé)
Pjotter zegt
Wat voor voordeel zou je er trouwens uit kunnen halen als de brandstof een x aantal graden lager is??
BreinStein zegt
de sport verliest de geloofwaardigheid als ze hier iets tegen doen? Pardon?!? volgens mij is het eerder andersom. dat de Fia al op handen van Ferrari is, mag duidelijk zijn. maar niet optreden tegen onregelementaire auto’s lijkt me ongeloofwaardiger dan ze diskwalificeren.
Frank zegt
Was vanochtend vroeg al bekend, en daarom schrok ik me kapot van jouw kop…
Je had er ook even “wellicht” tussen kunnen zetten.
RobTWo zegt
Is er misschien iemand die kan uitrekenen wat de echte winst is van brandstof van 25° C ten opzichte van 27° C? Volgens mij zit je dan echt in promilles rekenen.
rvo zegt
‘en daarom schrok ik me kapot van jouw kop…’
het zal je gezegd worden :)
Joske zegt
Heb niet alle reacties gelezen, maar mochten ze iets ondernemen dan hoop ik dat ze nog allebei even veel kans maken op de eindoverwinning.
bla zegt
@Breinstein:
Je mag al blij zijn dat Hamilton en Alonso nog konden meedoen voor de wereldtitel, ik zou me maar koest houden als ik van McLaren was. Al die zever altijd dat Ferrari bevoordeeld wordt! Hamilton had ten eerste al 10 plaatsen achteruit gemoeten met zn 2 regenbandensets, dat wordt toch ook door de vingers gezien?? Geef eens één voorbeeld van een situatie waarin Ferrari dit jaar bevoordeeld is geweest. Geen enkele.
Hamilton heeft het trouwens zelf verpest, zelfs toen de versnellingsbak uitviel zou dat een fout van hem geweest zijn. Om zo wereldkampioen te worden is goedkoop, onsportief en laag bij de grond. Hij heeft nog zoveel jaar te gaan en wordt het vast wel ooit. Dus ze moeten allemaal stoppen met zeiken, Kimi is kampioen 2007.
rvo zegt
@ robtwo: dacht sowieso dat warmere brandstof juist voordelig zou zijn.. voor een snellere ontbranding?
Maarten zegt
Als ze consequent zijn, dan trekken ze de constructeurspunten af, maar niet de rijderspunten. Hebben ze immers ook een aantal keren gedaan met McLaren. En trouwens, Kimmi is toch gewoon de terechte winnaar? Hij heeft de meeste races gewonnen, en heeft het ook gewoon prima gedaan
Demoniac zegt
Laatst stond hier inderdaad een artikel, waar men beweerde dat voorverwarmde brandstof flink zou schelen in het verbruik van de auto.. Maar dat hoeft uiteraard niet te betekenen dat dat ook een positieve invloed op het vermogen van de auto heeft ;)
joost zegt
Al die k*tregeltjes. Het lijkt Nederland wel.
vinox zegt
Man man man, wie zegt dat F1 saai is, is gewoon gestoord! Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen. Niet dat ik Hamilton het niet gun (integendeel), maar àls mclaren zijn gelijk haalt, zou ik het jammer vinden voor Kimi.
Hoedanook, gisteren zei men dat Hamilton beter eerst een jaartje in de schaduw van Alonso had gereden, en de knepen van het vak van hem had geleerd. En daar en ik het volledig mee eens.
rider zegt
hoe zeer ik het Hamilton ook gun om wereldkampioen te worden, het is en blijft een mechanische sport en daar kunnen gewoon allerlei externe invloeden bepalend zijn voor de (eind)uitslag. dat de brandstof 2 graden te laag/hoog was scheeld wel degelijk op de ronde tijden. 2 graden te koud kan elke ronde 1 of 2 tiende seconde schelen. tel maar even door en aan het einde van de race zijn dat seconden die beslissend kunnen zijn. maar als je die teams pakt, pak dan ook alleen de constructeur aan en niet de rijders.
zodoende blijft Hamilton dus buiten de wereldkampioensschap (helaas). ook al heeft deze jongen heel erg sterk gereden het hele jaar door. maar een echte wereldkampioen slaat op de crusiale momenten toe. en daar heeft Hamilton helaas net steeds de pech gehad (door zowel eigen fouten alsook techniek/teamfouten). maar ik zie hem volgend jaar wel kampioen worden als hij het voor elkaar krijgt om het hele jaar door zo sterk te blijven presteren. ik heb grote bewondering voor deze jongen die zelfs een heethoofd als Alonso van zich af weet te houden en op de baan over het algemeen de snellere is!
het wereldkampioensschap mag niet weer aan de tafel beslist worden. dat is geen sport!
deze laatste race was gewoon ontzettend spannend en mag niet overschaduwd worden door een of andere uitspraak door een vage commissie. er is dit jaar al te veel gebeurd wat dat betreft. (denk aan de spionage-affaire)
Bubbel zegt
oww, ik hoop echt dat onze goede vriend himilton alsnog kampioen wordt!!!
Enzo zegt
Wat zou er nou leuk aan zijn als Hamilton alsnog WK zou worden in de rechtzaal, dat zou voor mij de sport afschrijven als geheel. Het is namelijk zo dat McLaren betrapt is op gebruik van blueprints van Ferrari. Dat heeft het hele race-jaar getekend. Het is dan ook evident dat de Mclarens significant sneller en betrouwbaarder waren (hierdoor)
Dit brengt mij ertoe te zeggen dat als Hamilton nu nog WK zou worden ik er niets meer van weten wil. Een vreemde gewaarwording dat Ferrari nu eens een stuk “fairer” bezig is als de directe competitie!
kor zegt
@ Bubbel
Ik niet kimi heeft het verdient
Enzo zegt
“Het is overigens nog niet duidelijk of de ICA het beroep van McLaren in overweging neemt.”
Tom zegt
als dit door zou gaan (wat toch niet gebeurd), wordt F1 net zoiets als de Tour de France:S… niet?
Racer X zegt
Ik had het Hamilton van harte gegund, maar op deze manier hoeft het ook weer niet. Raikkonen is gewoon kampioen, verdiend en terecht. De F1 verliest zijn waardigheid gewoon als Hamilton alsnog kampioen wordt. Ik volg de sport in dat geval gewoon niet meer.
Ik denk overigens ook niet dat Louis er zelf op zit te wachten om op deze manier alsnog te winnen…
Rick zegt
@Pjotter
Een aantal PK meer! en er gaat meer benziene in, dus daarom ben je met de zomer maande minder kwijt dan in de winter (Maar bij hitte zet de tank toch uit?…)
Arash zegt
uiteindelijk zijn ze niks gaan ondernemen dus raikonnen is nu officieel kalmpioen
TTom zegt
Geen paniek ; straffen die Ferrari nadelig zijn, zijn heel zeldzaam… Al bij al is Kimi de terechte winnaar. Blunderend McClaren moest het een paar weken geleden al kunnen hebben beslecht, maar neen…
m5 zegt
ze pakken alleen een paar constructeurs punten af dus kimi blijft gewoon wk
GJ zegt
1-2 tienden per ronde? In je dromen. Een snelle doorrekening op wat F1-sites van deskundigen schatten het verschil op max. 1 seconde per race (!). Immers ga maar na, de voordelen zijn sneller tanken, vollere tanken en betere prestaties over max 2-3 ronden (dan is het temperatuurverschil opgegheven of denken we echt dat de temperatuur van de brandstof in de snikkende hitte en in de buurt van een brullende V8 de hele stint een paar graden lager blijft). Non-issue dus.
Eddy zegt
Mocht Hamilton toch als eindwinnaar gekroond worden, dan vrees ik dat zijn huidig statuut als F1-icoon ten dode is opgeschreven. En dan gaat hij wellicht een zelfde lot tegemoet als een andere ‘rookie’ die ooit een aan de hemel werd geprezen, nl Jaques Villeneuve.
Niet Hamilton zijn schuld, maar wel een dat van de staf van McLaren!
En toch heb ik als grote Ferrari-fan enigzins medelijden met de ongelijke strijd die McLaren moet voeren naast het circuit. Want de bureaucratie binnen de F1 slaagt er maar niet in aan te tonen aan de buitenwereld dat Ferrari een streepje voor heeft.
harri snelgas zegt
@; Juppe, waar haal je dat vandaan die 15 pk, daar geloof ik niks van. 2 graden dat kan echt niet zoveel schelen, als dat zo is dan snap ik het allemaal niet meer.
En een voordeel met de tank heb je niet, volgens mij mag je zoveel brandstof meenemen als je wilt, dus wat schiet je op met meer brandstof in dezelfde tank?
Daarnaast is de hoeveelheid bij inspuiting volgens mij ook geen probleem, met hogere inspuitdrukken krijg je die benzine er toch wel in, misschien iets sneller maar dat is dan toch ook weer echt een miezerig aandeel. En misschien dat de 2 graden iets meer koelt waardoor het ontstekingstijdstip een miljoenste vroeger kan.
Als ik een gokje moet doen scheelt het 0,5 pk op topvermogen(zou ik al veel vinden), maar ik werk niet in de F1 wereld…
sjorsx87 zegt
Dat zou ech te ver gaan als Hamilton hierdoor de wereldtitel zou winnen! Ik vind dat er al geen verder onderzoek nodig is: mierenneukerij! Maar als het er dan toch komt moet het maar met een geldboete en niet met disqualificatie beboet worden…
Franco zegt
Wie ging er bij dat spionage gedoe in hoger beroep toen mclaren in eerste instantie was vrijgesproken (juist ja Ferrari)!
Dus waarom mag Ron Dennis niet in beroep gaan tegen de beslissing, om Williams en BMW niet te bestraffen?!?
Leg dat mij effe uit!
Pannekoek zegt
Voor uitlaten en motorblok van ong. 600 graden en koelvloeistof met heel wat graden, maakt dat niet heel veel uit volgens mij..
Iedergeval na paar ronden helemaal niet..
popov zegt
Gaap …. Formule 1 is al jaren een non-issue… Met een laptopje van uit de pit-lane autootjes laten toeren, zelfs telegeleide races verlopen eerlijker! Het enige wat me stoort is dat dat hele sircus ‘over-exposure’ krijgt, en andere, meer op de mens en machine geënte sporten als bvb de rallysport, amper de aandacht krijgen die ze verdienen! (ook op deze voor de rest voorstreffelijke site). Volg gerust de afloop van het huidige WK tussen Loeb en Grönholm, en met bvb Duval die met een ‘oude’ wagen en klein budget de ‘groten’ het vuur aan de schenen legt; DAT IS wat de mensen willen zien, niet een discussie op kleuternivo van de ene hoop gefrusteerde engeneers tegen een andere nest nieuwe rijken … Zielig eigenlijk!
Markus zegt
@ Joost: haha, inderdaad. Dit is toch geen sport meer, wat een gezeik zeg. Als ze toch zo mieren**kerig willen doen, laten ze dan gewoon beslissen om er iedereen dezelfde auto te geven… dan zie je tenminste echt wie de beste coureur is.
sjorsx87 zegt
@ Franco: spionage vind ik iets anders als dit! Zoals er hier al meerdere keren is gezegd de invloed van die paar geraden is voor een team als dat minimaal met hun posities alsdat het Ferrari zelf zou zijn dat ze lichter waren met de start…
lebastille zegt
@ Juppe: je veronderstelling dat er meer benzine in de tank gaat wanneer deze koud is, is zeker waar. Maar je claim van 15 pk lijkt me wel erg veel. Uit tabel 11 van Binas blijkt dat de volumetrische uitzettingscoëfficiënt van benzine ongeveer 1 promille is. Dat betekend dus dat wanneer er percentueel meer ingespoten zou worden, dat misschien 2 of hooguit 5 promille meer vermogen scheelt. Als we ervan uitgaan dat een F1 motor 750 pk levert, dan zou je dus een winst van 2-3 pk hebben en dus zeker geen 15.
Peter zegt
Enige vermogenwinst lijkt me onwaarschijnlijk, daar de warmte van de motor de benzine toch opwarmt zodra die door de brandstofleiding in motorruimte loopt. Enige voordeel is dus sneller tanken ( bij 2° toch wel erg relatief ).
Zou Ron Dennis er de ironie van in zien moest de FIA de constructeurspunten intrekken maar de rijderspunten behouden?
hape zegt
Ik denk dat het met de vermogenswinst heel erg meevalt. Zijn de heren die roepen dat het meteen 15 pk scheelt niet in de war met het afkoelen van de aangezogen lucht zoals bij een intercooler ? Het gaat om de temperatuur van het aangezogen mengsel en daarop heeft de temperatuur van de benzine maar een kleine invloedl. Aangezien het benzine aandeel 0,078 ste deel is tov de aangezogen lucht, kan volgens mij die 2 grC niet zoveel uitmaken op het motorvermogen. Echter… als onomstotelijk vast staat dat de benzinetemperatuur te laag was in de BMW’s dan was ie echt te laag. Geen discussie mogelijk.
Tja wat moet je dan doen als FIA…. geldstraf? uitsluiten van konstrukteurspunten ?? of zelfs rijderspunten…. ?? .. ikke niet weet… ben gelukkig niet van de FIA.. maar wel benieuwd naar de uitkomst… wat een seizoen…
Tha Heff' zegt
om welke temperatuur gaat het eigenlijk, die van de tankinstallatie (dan zal tanken inderdaad iets sneller gaan) of die van het brandstofsysteem aan boord van de wagen?
kan iemand net zoals harri snelgas al vroeg even uitleggen waar nu de vermogenwinst vandaan moet komen (waar wordt de efficiency verhoogt)?
daarnaast ben ik het met popov eens dat de F1 saai is. Ik kijk nooit meer zelfs deze wedstrijd niet, omdat ik het gewoon vergeet. MotoGP is bijvoorbeeld nog wel leuk door karakters Rossi, dat gekloot altijd met Gibernau was echt puur vermaak. Nu die megasaaie Stoner erbij is met z’n vrouw, wit hek, hond enz is daar ook al weer minder aan. De rallysport zou interessant kunnen zijn, maar programma’s daarover zijn ook saai (zeker met die chubby presentator in z’n balgehakt shirtjes)
Ze moeten het geheel eens wat toegankelijker maken voor de gewone mensch. Een wat hoger ‘boerentuning’ gehalte zou wonderen doen.
PeterVanHteV zegt
Na nog eens goed meten bleek het te gaan om de temperatuur van Burney Eckelstones bankrekening en die klopte!
FerrariPower zegt
ocharm kunnen ze er nie tege dat ze verloren hebben .gaan ze moeilijk doen nu .als de fia Mclaren gelijk geeft .dan gaan we nog wat meemaken
mitsustiggi zegt
ach ja de fia heeft dit jaar al zo lopen blunderen,ach ja als waren de bmw en williams illigaal.t zou nu helemaal ongeloofwaardig worden,als ze dit ook nog eens terug willen draaien.echt ik hoop zo dat die max mosley oprot.heeft teveel lopen blunderen en ik hoop dat jackie stewart m voor de rechter sleept.
Ari_M6 zegt
@ Tha Heff’
Als het in de auto bij de motor enso kouder is , dan ga je sneller.
Je hebt dan betere ontbrandingen of hoe je het ook wil noemen.
Je verbruikt iets meer maar je gaat er sneller door.
Als je bv een Veyron op de Zuidpool laat rijden moet hij de 420 , 430 wel moeten kunnen halen.
De motor loopt veel lekkerder.
Kweet niet of je hier iets wijzer van geworden bent.
Maar kdenk dat een ander het beter kan uitleggen
Turbopaultje zegt
Reacties van de heren coureurs zelf van Mc Laren:
“McLaren’s Lewis Hamilton said on Monday he wanted to win the Formula One title on the racetrack, not weeks later on appeal.
“It would be wrong,” said the 22-year-old Briton, still suffering the effects of a heavy night out after letting the title slip from his grasp by one point in Sunday’s season-ending race in Brazil.
“For me, I want to win it on the track,” he told reporters in his hotel room. “You want to do it in style, you want to win the race, you want to win battling it out for the lead or something in the race.
“Being promoted after some people have been thrown out is not the way I want to do it.”
En :
Speaking after news of the investigation into the BMWs and Williams broke, Alonso said Formula One’s reputation would be damaged if Raikkonen lost the title because Hamilton was retrospectively promoted to fourth.
“It would be a joke, and we’ve had too many already,” he told Spanish radio station Cadena Ser. “If something like that happened, it would end up burying the sport.”
The former champion could only finish a distant third in the Brazilian Grand Prix, and ended the season third in the standings.
He reiterated his belief that McLaren could have been more supportive of his title bid.
“It doesn’t seem like the season has been managed very well,” Alonso said.
“The result speaks for itself. McLaren lost the championship probably because of some of the decisions they took, especially in the second half of the season. It’s no secret that they haven’t helped me a lot.
“What my team boss stated in China, saying that they weren’t racing against Raikkonen but against me, was a declaration of intent. So McLaren did their part in losing the title, but also Ferrari did a better job than the rest.
“In the last races both my hands and feet have been tied. I didn’t have any power. I had to do it all the way they said and that made it harder to close the gap.”
But despite his continued criticisms of the team, Alonso denied that he had resolved to leave McLaren, and played down suggestions that he was set for a return to former team Renault.
“I know there are rumours, but I haven’t talked to any other team and that’s the reality,” he insisted.
“If I don’t stay at McLaren, I can’t say Renault is my first option.”
Rick dos zegt
Jammer, zou gaaf zijn geweest als die kampioen was geworden, maar niet op deze manier….
Baloni zegt
Nou ik vind niet dat Raiikonen terecht wereldkampioen is..
Hamilton zou ik een meer terechte kampioen vinden dan Kimi hoor!
Ik bedoel.. in China of Japan .. wee nie meer.. toen raakt zijn band een klein beetje het grind en toen schoot hij door bij de pits.. echt lullig.
En in Sao Paulo stond zijn wagen bijna stil..
Dat is gewoon vette peg! Helemaal dat laatste.
Naja.. we gaan nog heeeeel veel zien van de jonge Lewis Hamilton!
J. zegt
McLaren is nog niet in beroep gegaan tegen de uitspraak.
Tot enkele uren na de uitspraak kan McLaren aangeven dat ze overwegen om in beroep te gaan. (Dit hebben ze gedaan).
Dan hebben ze tot één week na de uitspraak om het daadwerkelijke beroep te bevestigen. (Voor zover ik weet hebben ze dat nog niet gedaan).
Dan hebben ze tot een dag voor het beroep om het af te zeggen. (Dat is nog niet aan de orde.)
Voor zover ik weet heeft McLaren zichzelf alleen wat extra tijd gegeven, en hebben ze tot aankomende zondag om daadwerkelijk in beroep te gaan. Hoe dan ook Raikkonen heeft verdiend de titel gewonnen. (6 overwinningen, tegenover 4 van Hamilton.)
@Baloni: In China was het zijn eigen fout dat hij te snel de pitstraat in wilde. In Sao Paulo heeft hij zelf aangegeven dat zijn vinger van het stuur af schoot en een verkeerd knopje in drukte. Wederom zijn eigen schuld.
Als je als coureur niet met de druk van een WK om kan gaan verdien je het niet om te winnen. Hopelijk voor Hamilton is de druk volgend jaar minder omdat hij dan geen rookie meer is. Maar Raikkonen heeft verdiend de titel gewonnen, zeker omdat ik hem geen fouten heb zien maken, en Alonso en Hamilton toch zeker wel.
bla zegt
@Baloni:
Sorry maar dat klopt niet wat je hier neerzet hoor. In China was die bandentactiek een grote fout van McLaren, maar dat Hamilton daar het grind in vliegt is zijn eigen fout door te laat te remmen.
In Sao Paulo dit weekend heeft Hamilton per ongeluk op de knop van de startmodus van zijn wagen gedrukt, dit heeft hij zelf toegegeven en is dus volledig zijn eigen fout, net als toen hij in de eerste ronde van de baan ging.
De pech die Raikkonen heeft gehad lag waarschijnlijk niet aan hem, het was telkens mechanisch defect en Massa heeft doorheen het seizoen hetzelfde meegemaakt. De enige grote fout die Raikkonen dit seizoen heeft gemaakt was tijdens de kwalificatie in Monaco. Dat was zijn eigen schuld.
Geloof me als je met twee mechanische defecten en dus opgaves nog wereldkampioen, terwijl de 2 voor je eigenlijk doorheen het hele seizoen geen defect hebben gehad (check het maar na), dan ben je meer dan terecht wereldkampioen!
duane zegt
Laat mercedes maar mooi kampioen worden dat hebben ze verdient:D
Turbopaultje zegt
Montezemolo: team cost Alonso the title
By Michele Lostia and Matt Beer Tuesday, October 23rd 2007, 09:45 GMT
Ferrari president Luca di Montezemolo has praised Fernando Alonso’s response to losing the world championship and suggested that Alonso only missed out on the title because McLaren mishandled their drivers.
The inter-team relationship at McLaren was one of the dominant storylines of the 2007 season, with Alonso outspoken in his demands for greater support from the squad.
The McLaren drivers ultimately ended the year tied on 109 points, as Ferrari’s Kimi Raikkonen snatched the title by a single point with his victory in Brazil.
“Alonso is a real champion, in every sense, an extraordinary driver. I’ve really appreciated his sportsmanship,” di Montezemolo was quoted as saying by Gazzetta dello Sport.
“He lost the championship by a point and I don’t think it was his fault, rather it was a consequence of his team’s bad internal management.
“By congratulating Raikkonen already during the press conference, Alonso demonstrated to be a champion off the track too. It was a gesture we greatly appreciated.”
Alonso offered further praise for Raikkonen in an interview with Italian radio station RAI yesterday.
Turbopaultje zegt
M.a.w: Montezemolo wil Ron Dennis ook nog ff een lesje strategie leren in de verlenging……… Alonso was gewoon de gedoodverfde kampioen voor 2007 !
Guido van H. zegt
@Turbopaultje,
Die Luca “MondvolZemelen” moet zijn mond houden!
Hij weet dondersgoed dat McLaren nooiteen (officiële) nummer 1 en 2 heeft gekend.
Ook weet hij dat Alonso zwaar door de mand is gevallen als 2-voudig wereldkampioen, door het goed werk van Hamilton!!!
Als je dan zo’n fantastische kampioen bent, dan hoeft je IMHO niet te vragen om een voorkeursbehandeling!!!
Stel…Je doet je werk goed en ook veel beter dan een collega, die al een aantal jaren bij het bedrijf werkt. Je weet en wil meer en beter!
Maarja…je collega werkt daar al zolang, door hij heeft de voorkeur voor een promotie, die jij ook ziet zitten…
Geloof je het zelf??!?!?
Turbopaultje zegt
Moet hier even e.e.a in perspectief zetten:
Alonso is 2 voudig wereldkampioen en heeft daarmee als enige, naast Hakinnen, Schumacher verslagen. De Mc Laren was nergens vorig jaar.
Dit jaar de auto was weer competitief…………… Hoe komt dat ? Werk van the spanish connection( deleRosa en Alonso) en niet van Hamilstom.
Hamilstom is het lievelingetje van Dennis en Eikelsteen. Kan goed rijden als rookie, maar onder druk hij zakt gewoon zwaar door het ijs.
Alonso had nr.1 status moeten hebben, dan had hij fluitend beide titels binnengehaald voor de heer Dennis………. en dat is niet alleen mijn opinie.
Turbopaultje zegt
Anders gesteld : Hamilstom is schijnbaar 2 titels en 100 miljoen waard…………..
Floris zegt
Turbopaultje, kap eens met die suffe namen man, dat was al niet leuk meer als je 5 jaar of ouder bent.
Het feit dat Alonso geen meerwaarde t.o.v. van Hamilton heeft kunnen laten zien als je naar de resultaten zegt zowel iets over Alonso als Hamilton.
Een duidelijke nr.1 rijder is blijkbaar geaccepteerd sinds Ferrari zo openlijk de competitie heeft zitten verpesten de laatste jaren door de mogelijk van winnen van de nr. 2 rijder om zeep te helpen door voor de streep opzichtig de nr.1 uit het team te laten passeren.
Commerciële belangen zijn prima, maar ik als fan wil naar een leuke race kijken waar ieder voor de overwinning kan gaan, zonder achterliggende belangen. Ik snap dan ook niet dat niet meer mensen R. Dennis in ieder geval prijzen voor zijn opstelling dat iedere rijder in zijn team voor de zege kan en mag gaan.
Overigens, in 2005 werd Schumacher derde, een straatlengte achter zowel Alonso als Räikkönen. Jouw verhaal omtrent “the spanish connection” is ook nergens op gebaseerd. Hamilton heeft veel waardevol testwerk verricht in 2006.
Turbopaultje zegt
@Floris: Wil je een discussie met me aangaan…………….. ???
Floris zegt
Dat is even wennen voor je zeker?
Turbopaultje zegt
Nee, maar ik ben parallel ook aan het werk hier en ga mijn tijd dus niet aan zinloos gemauw verknallen.
H.J. Vaesen zegt
Floris, met een beetje een realistische kijk op de F1 snap jij toch ook wel dat commerciele belangen in de racerij domineren. Zo ook voor iedere andere wereldsport.
Floris zegt
Tuurlijk begrijp ik dat. Maar onder aan de streep is elke sport nog altijd alleen levensvatbaar als er genoeg fans zijn. En juist de fans hebben en masse gereageerd toen Ferrari openlijk Barichello vlak voor de streep op de rem liet trappen. Het is niet voor niets dat de regels daarna verandert zijn.
Maar goed, het feit dat Alonso zijn surplus aan talent en ervaring niet heeft kunnen omzetten in een favorietenrol boven Hamilton zegt veel. Zijn argument dat McLaren tegengewerkt heeft klinkt niet logisch. McLaren gaat geen superdure wereldkampioen binnenhalen om vervolgens met alle mogelijke middelen een rookie voor te trekken.
@Turbopaultje, zwaktebod. Overigens, praat jij in het dagelijkse leven ook zo kinderlijk?
Floris zegt
Ik bedoel natuurlijk “veranderd zijn”.
Turbopaultje zegt
@Floris: Ik weet niet waar jij je oppervlakkige mening op baseert, maar ik denk je weet niet waarover je schrijft.
100 miljoen geldboete, 2 zekere titels verloren. Dennis vs. Ecclestone en Ferrari. Meer hoef ik niet te zeggen lijkt me.
Floris zegt
Zowel de 100 miljoen geldboete alswel het daaruit volgende schrappen van McLaren uit het constructeurskampioenschap kan je niet aan het wel of niet presteren van Hamilton toerekenen, en ook niet toerekenen aan het feit dat Alonso geen nr.1 rijder is. Die suggestie wek jij wel.
Het is een feit dat R. Dennis een aantal bijzonder stompzinnige keuzes heeft gemaakt. Echter de keuze om geen nr.1 en nr.2 te kiezen is daar niet één van. Alonso is een ontzettende opportunist en staat al jaren bekend als een lastige klant. Toch vreemd dat ik je niet hoor over het feit dat Alonso zijn talent en ervaring niet heeft kunnen omzetten in een favorietenrol boven Hamilton. Zoals ik hierboven al zei, ik geloof niet in het complot tegen hem.
Dat Ferrari binnen de F1 een status aparte heeft en dat Ecclestone ze voortrekt da’s duidelijk. Dat Ecclestone gecharmeerd is van Hamilton is ook duidelijk (commercieel is Lewis ontzettend interessant). Maar ik geloof niet dat dat Alonso zo zwaar heeft tegengewerkt.
Turbopaultje zegt
Ok, je kunt ook een portie krijgen………………
Citaat Autosport : “Hamilton: Alonso not loyal to McLaren
By Michele Lostia and Pablo Elizalde Friday, September 28th 2007, 10:25 GMT
Championship leader Lewis Hamilton believes Fernando Alonso has not been loyal enough to McLaren this season.
“No,” said the Briton when asked if Alonso had been loyal enough to his team. ”
Heeft Alonso ooit zo´n smerige uitspraak over Hamilstom gemaakt ? Nee, dus. Dit is Alonso een mes in de rug steken. Die Dennis heeft zoveel boter op zijn hoofd en met hem ook Hamilstom ….. samen met nog wat andere, grove strategische fouten heeft Dennis zo 2 zekere titels aan Ferrari weggegeven.
Beide zijn terecht gestraft dus imo.
Alonso hoort gewoon niet bij Mc Laren, heb er ook nooit in geloofd. Renault- Briatore-Alonso was een dreamteam. Never change a winnig team…..
I rest my case.
Nietrijker zegt
Hoe dan ook, Alonso is in ieder geval géén kampioen geworden. Daar gaat het uiteindelijk toch om?
Hamilton krijgt zijn kans nog wel. Senna, Schumacher en dan nu Hamilton. Hij heeft zich zowiezo zeer goed in the picture gereden: Zo dicht bij het wereldkampioenschap in je eerste seizoen… Welke rookie heeft dit eerder gedaan? Ik zou er geen een kunnen opnoemen.
H.J. Vaesen zegt
Paultje, inderdaad – aanpassen van de naam is wel een beetje kinderachtig en niét grappig.
Denk dat Floris een prima conclusie heeft..
Floris zegt
Was Alonso niet diegene die zijn auto “per ongeluk” liet staan om zo Hamilton een kans op de pole te ontnemen? Heeft Alonso niet het halve seizoen openlijk geroepen dat Hamilton werd voorgetrokken en dat McLaren keuzen heeft gemaakt in zijn nadeel? En dat nadat bleek dat Alonso niet sneller bleek? Of het incident rondom de crash achter de safetycar in China, waarna Alonso openlijk Hamilton afgevallen is? Of de spionagezaak? Of de crash in België?
Alonso is diegene geweest die als eerste de pers heeft opgezocht en openlijk McLaren en Hamilton heeft aangevallen.
Turbopaultje zegt
Ach Bloemvaes, weer mosterd na de maaltijd. Schijnt een gewoonte te worden………
Turbopaultje zegt
@Floris : Mocht je het nog steeds niet begrijpen ? Het WK draaide om de eigengeilers Dennis, Haug, Ecclestone en Montezemolo.
Met Alonso als eenduidige leader had Mc Laren Ferrari c.s. in de zak gehad. Echter als Dennis een 2 voudig kampioen gelijkstelt met een rookie…………en dan nog wat grovere blunders maakt……dan gaat alles mis. En terecht.
Alonso is toen gefrusteerd geraakt en heeft ook trucs uitgehaald, omdat Hamilstom volledig beschermt werd en nog meer dan dat…. dat is volledig logisch.
Mijn verwachting is dan ook dat Alonso en de La Rosa beide Mc Laren nu gaan verlaten en dan hebben de heren Dennis en Haug pas echt een dik probleem.
Floris zegt
Gaap…die naamsveranderingen van je beginnen echt heel treurig te worden.
Alonso heeft nooit meer snelheid kunnen laten zien t.o.v. Hamilton. Hij heeft ook nooit zijn meerwaarde t.o.v. een rookie op de baan laten zien. Alonso reed zeker niet foutloos dit jaar. Dat is schrijnend.
En nogmaals, McLaren haalt geen peperdure rijder om ‘m vervolgens continue dwars te zitten. Zo dom is zelfs Ron Dennis niet. Dat staat verder los van het feit dat de F1-wereld vol zit met ego’s.
Turbopaultje zegt
Beste floris, je weet e.e.a. van F1 af en je mening is schijnbaar fixeert op de oppervlakkige realiteit.
Alonso heeft nooit meer snelheid kunnen laten zien ? Letterlijk voorbijknallen bijv. in de Eau Rouge …………
Alonso continue dwars te zitten ? Ik heb het over grove strategische fouten, die Alonso werkelijk over de rode hebben getrokken.
Ron Dennis is niet dom ? 100 miljoen euro, 2 titels verknallen en evt. de 2 belangrijkste rijders in je team verliezen, dat is meer dan dom.
Als je nu nog niet begrijpt dat je mening niet correct is, is dat dan zo. Meer kan en wil ik niet meer doen.
Floris zegt
Begrijpend lezen is ook een vak. Ik zeg niet dat Dennis geen grote fouten heeft gemaakt, want dat is duidelijk. Jij doet het echter voorkomen alsof dit voortgekomen is uit het niet kiezen van een eerste rijder. En dat is onzin.
Over de snelheid van beiden, beiden 4 keer de snelste ronde gehad, beiden evenveel punten gehaald, beiden één keer de finish niet gehaald. Een exemplarische inhaalmanouvre zegt geen reet. Ook niet als die in Eau Rouge gebeurt. Heel simpel, Alonso had met zijn ervaring echt de overhand moeten hebben t.o.v. Hamilton, en dat had hij domweg niet.
En denken dat De la Rosa belangrijker voor McLaren is dan Hamilton is echt een grapje hoop ik.
bmwF zegt
die rond dennis e die heeft zo ne bak om op te kloppe gewoon sorry maar als ik die ooit zie zou ik die tog is zo graag is op zen fasaat kloppe.. maarja dan heb ik het geld en betale aan men broek:s .. echt wat een kip die houdt nog veel dinge achter wat de FIA niet weet. met zijne hamilton daar, kan nog niet is zo een voorsprong behouden. vindt het grappig dat alonso daar niet in meewerkt:d
Floris zegt
Wat?
Guido van H. zegt
@Floris,
Kijk dat zijn nou goede argumenten! Als PdlR echt zo belangrijk was, dan had Dennis hem wel in de tweede McLaren gezet, niet waar???
Punt 2. Alonso EIST een nummer 1 positie op. Op basis van resultaten behaald in het verleden? Hamilton in NU sneller dan Alonso, dat is een feit!!!
Punt 3. Hamilton wordt beschermd door o.a. Ron Dennis. Ik denk werkelijk dat “Paultje” (laat dat Turbo maar achterwege…) een stuk dommer is, dan dat hij zelf denkt. NATUURLIJK wordt Hamilton beschermd.
Eerst hij contracteren als 12 jarige, om het 10 jaar later als een baksteen te laten vallen?!?
Geloof je het zelf?
Het gaat hierom…Alonso heeft niet kunnen waarmaken, dat hij van meerwaarde is tenopzichte van Hamilton. Ook heeft Alonso de waarschuwingen van o.a. Briatore in de wind geslagen. Kennelijk zagen die mensen al dat Alonso en McLare nniet echt bij elkaar passen…
Ten tweede. Hamilton heeft zijn kansen gezien, geroken en gegrepen, om de wereld te tonen dat hij thuishoort in de F1 (en dat hij geen kampioen is geworden, is erg jammer…maar ook dat hoort er helaas bij).
Of jij moet ons komen vertellen dat hij dat niet had mogen doen…(en waarom dan wel niet?)…
Guido van H. zegt
Behouden enkele grammaticale foutjes in mijn eerdere post. Lees er effe overheen, dank U
En punt 4. Dat Alonso de McLaren betrouwbaarder zou hebben gemaakt, is al helemaal onzin van de bovenste plank.
Die wagen werd al in de zomer van 2006 gebouwd. Wat had Alonso eraan kunnen doen? Sterker, je zegt dan dat ruim 250 man op de ontwerpafdeling iets over het hoofd gezien hebben…wat jij dan toeschrijft aan die Zwaaihand?!?
Ga lopen, “Paultje”!
Turbopaultje zegt
Wie ontwikkelde de 2007 Mc Laren als testrijder ? En wie zullen de 2008 wagen ontwikkeld hebben ?
Hamilton heeft daar echt geen kaas van gegeten en zal het ook niet snel kunnen doen. Kreeg vaak de set up van Alonso tijdens de races dit jaar………. want hij heeft gewoon geen noemenswaardige ervaring. Alonso en de la Rosa als spanish connection zeer wel, vandaar ook voor hun de spygate bijrol….. Die ex DTM rijder, Gary Paffett, als 2e testrijder kun je nl. ook vergeten.
Ik heb gesteld Hamilton werd meer dan beschermd. Wat dit betekent kan men toch hopelijk wel bedenken of moet ik dat ook nog voorkauwen ? Geef een hint : het gaat in de richting Ecclestone / Mosley ………..
Guido van H. zegt
Quote..”Wie ontwikkelde de 2007 Mc Laren als testrijder ?”. Kimi Raikonen misschien???
I.i.g. niet de heer Alonso. Enne…Hamilton reed in het kader van ervaring op doen al meerdere kilometers met de 2006/2007-wagen (naast zijn GP2-seizoen)…Dus hem zullen ze vast wel het e.e.a. gevraagd hebben?
Dus daar gaat jouw argument, betreffende de “geen noemenswaardige ervaring” van Hamilton.
Enne, van Ecclestone zou het het kunnen bedenken, maar waarom zou Mosley Hamilton willen beschermen. Da’s toch kolder. Mosley moet Dennis niet, maar bevoordeeld hem toch door Hamilton te beschermen.
En intussen pakt Ferrari het ene na de andere voordelige beslissing!
Misschien heb je het niet meegekregen, maar Ecclestone heeft heel vaak zijn voorkeur=beschermende status gegeve nvoor die rooien!
Wellicht ben jij een oud-wereldkampioen F1/CC/IRL dat jij achter je PC kunt beoordelen, dat Paffet en Hamilton oh zo onervaren zijn of dat ze “gee nkaas gegeten hebben van ontwikkelingswerk”?!?
Toch knap dan, dat Hamilton sneller was dan Alonso.
Toch behoorlijk zielig van je dat je zo’n simpel feit niet eens kunt toegeven…
Turbopaultje zegt
Je schat mij hier toch ff heel verkeerd in. Volg de F1 al dik 30 jaar…………denk mss. wel meer dan Olav Mol dus bijv.
Raikonnen ging naar Ferrari, dus die zal echt niet veel km´s in de 2007 Mc Laren gereden hebben………Hamilton als testrijder ? Forget it.
Dat Hamilton sneller is dan Alonso is voor mij slechts informatie, die ik niet echt geloofwaardig vind. Reden ze met gelijk materiaal ? Ik denk van niet. De laatste 2 races moest Hamilton alleen maar in de punten finishen. En wat deed ie ? Falen, keihard falen. Zo heb ik nog een paar verhalen over hem……..
Senna, Schumacher, Lauda hebben het zelfs niet gepresteerd meteen zo snel te zijn. En die zitten toch wel even op een ander level dan die Hamilton…..
Verder spreekt het boekdelen voor mij dat de FIA, Ecclestone, Mc Laren allemaal officiele statements afgegeven hebben dat beide rijders bij Mc Laren echt gelijke behandeling zouden krijgen. Er is zelfs een FIA official als controleur aangesteld in Brazilie. Sorry, maar daar druipt de leugen vanaf…….
En als dank krijgt de inmiddels weer “brave” Alonso alsnog een pluim van de FIA:
http://www.formula1.com/news/features/2007/10/7034.html
Floris zegt
Lijkt me een hilarische situatie als Hamilton sneller is in een auto die een setup heeft die voor Alonso is. Dan is het pas echt treurig dat Alonso niet de overhand heeft gehad. Kortom, flauwekul.
Verder eens met Guido.
Turbopaultje zegt
Set up is betekent niet min of meer gelijk gewicht, gelijke banden, gelijk motorvermogen en aerodynamica om maar een paar voorbeelden te noemen…………
Maar ik hou er nu echt mee op. Zit hier bijna gratis les te geven en daar heb ik geen lol meer aan.
Floris zegt
Ik zou ook niet willen betalen voor ondermaatse scholing ;)
Ik weet wat een setup voor een rijder inhoud. Ik weet ook hoe vaak rijders klagen als ze een T-car instappen die voor de andere is opgesteld. Jij suggereert nu dat de wagen van Hamilton een stuk beter is dan die van Alonso. Bewijs heb ik nog niet gezien van je, je neemt voor het gemak maar van alles aan om je kromme verhaal recht te houden.
Jouw waardeoordeel van Hamilton is nergens op gebaseerd. Natuurlijk heeft Lewis nog niet de staat van dienst van rijders als Senna, Schumacher, Lauda, etc. Echter, tot nu toe is Hamilton wel gelijk competatief en dominant geweest in elke klasse waar hij actief in is geweest. Hij is op z’n zachts gezegd een zeer grote belofte voor de toekomst. Over de laatste 2 races heb je een hard oordeel, je vergeet alle races daarvoor waar de rookie Hamilton indruk heeft gemaakt. Waar andere rijders ook hebben gefaald. Selectieve beoordeling van jou kant.
Ook heb je mijn vraag niet beantwoord. Waarom zou McLaren een peperdure rijder halen om hem vervolgens op alle mogelijke manieren dwars te zitten? Wordt nou eindelijk eens concreet.
Turbopaultje zegt
http://www.formula1.com/news/interviews/2007/10/7014.html
jottum zegt
Inmiddels weten we dat raïkkönen kampioen is maar als nog wel jammer voor hamilton .
mooi seizoen gereden maar in china en brazil zag je de on-ervarenheid van de coureur
Guido van H. zegt
@Floris,
Daar heb je een goed punt! “Paultje” doet niets anders dan het uitvergroten van vermoedens, aannemingen en geruchten!
Hij heeft niet 1 van onze vragen beantwoordt! Of een goed tegenargument geponeerd…
“Paultje” schrijft maar 1 ding…”Alonso is god en Hamilton kan niets…”.
Zonde van die 30 jaar F1-kijken….Idd. selectieve beoordeling!
S. Gonzales zegt
Ach, wat een leuke discussie weer hier…….. wanneer gaat er weer over en weer beledigd worden enz ? In stijl van de F1…………
Is Turbopaultje nu ineens verdwenen ?
Franco zegt
@Gonzales,
Tja, beargumenteren is ook een vak! BTW, ik ben het eens met Floris en Guido! Die twee komen tenminste met argumenten!
Maar wat is jouw mening hieromtrent?
Ascari zegt
Sorry maar ik vind dat Mc-laren geen gelijk heeft als ze niet tegen hun verlies kunnen dat ze dan er mee stoppen.
En wat Alonso betreft hij is 2 maal wereldkampioen geweest omdat Ferrari en Schumi de 2 vorige jaren brutte pech hadden.
En had Mc-laren en Alonso en Hamilton die fouten niet gemaakt waren ze wereldkampioen geweest.
En omdat Alonso de 2 vorige jaren Schumi verslagen is denkt hij nu dat hij god en heel te wereld is. Maar hoe hoger dat je op lader sta hoe dieper je valt. En doet pijn. En Alonso heeft niet gezorgd dat Mc-Laren beter was dan de vorige jaren.
mart(w)in zegt
stel je voor dat je zo je wereld titel als merk moet halen..hoe zielig ben je dan….kom op zeg…
Ascari zegt
mart(w) dat bedoel ik.
Turbopaultje zegt
Nee, ik ben niet verdwenen………. :-)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/21/kimi-raikkonen-pakt-de-f1-titel#post-11684
henk zegt
ze moeten alonso in een spyker zetten hoeft hij nergens meer om te vechten lekker achterop voor die arogante kwal