Jahaa, jullie dachten dat het voor Red Bull en Verstappen een lastige periode is. Nou, voor Lewis Hamilton is het nog veel zuurder.
Het is inmiddels bekend dat Red Bull schuld bekend in de zaak omtrent de cost cap. Red Bull heeft te veel geld uitgegeven dat jaar. Dit terwijl alle teams zich wél aan het budgetplafond hebben gehouden. Maar wacht even, won Verstappen niet nipt het kampioenschap dat jaar? Dus wat gaat Lewis Hamilton hiervan vinden?
Hamilton: overtreding Red Bull maakt wond vers
Nou dat is inmiddels bekend, middels een ‘objectief’ interview met de BBC. Die beginnen al meteen met het ‘freestylen’ tijdens de GP van Abu Dhabi 2021 van de officials waardoor Hamiilton niet kampioen kon worden.
Het is geest-brekend, het is vernietigend voor de ziel. Hoe je het ook wil noemen. Dat gedoe met die cost-cap overtredingen roept absoluut een beetje emotie op. Helemaal omdat ik het al achter mij heb gelaten en verder ben gegaan. Maar ja, dan wordt het opgegraven en krijg ik gewoon weer een trap na. En ja, dat maakt de wond wel weer vers.
Lewis Hamilton, het komt nu wel heel dichtbij voor hem.
En weet je, daar kunnen we alleen maar respect voor hebben. Lewis Hamilton heeft uiteraard alles gegeven om dat jaar kampioen geworden en dat is mislukt door, terwijl zij zich aan de sportieve en financiële regels hebben gehouden. De wedstrijdleiding en Red Bull hebben zich niet aan de regels gehouden. Dus op zich kunnen we het gevoel van Hamilton wel begrijpen.
Zoutig commentaar
Nee, het is het zoutige commentaar van de BBC dat enorm wringt. Zo zou de Michael Masi hebben gehandeld onder druk van Red Bull om de race te herstarten. Door die druk heeft hij niet het protocol gevolgd en de race gewoon maar herstart. Dus de fout van de wedstrijdleiding is de fout van Red Bull.
Hamilton kan zich er alsnog niet over uit:
Kijk, ik ben niet het persoon dat opgeeft. Maar wat hartverscheurend is, is dat de sport mij zoiets aandoet. Dat zoiets gebeurt. Gegeven het feit dt er zoveel mensen zijn op wie je vertrouwt. Je gaat er vanuit dat ze hun werk goed doen. Dat de uitkomst van een kampioenschap waar zo bveel mensen zo hard voor werken, verloopt door een foute beslissing van een persoon.
Lewis Hamilton, toch nog een beetje zoutig.
Weet je, dat was waarschijnlijk het ding [waardoor Lews zo lang stil was, red]. Het was niet een tekort aan liefde voor het team of het racen met auto’s. Het was dat. Als je een kampioenschap kan verliezen door de fouten van een organisatie, dat was de reden om te twijfelen of ik wel terug moest komen.
Op zich is het voor Hamilton nog best te begrijpen. Hij is immers flink benadeeld. Ondanks dat de overschrijding minimaal is, is het enige team waar hij van verloor toevallig ook het team dat de rijderstitel binnen wist te halen. Het complete interview kun je hier lezen!
Meer lezen? Check hier de tijden en wat je moet weten over de GP van Mexico 2022!
Allison Burgers zegt
De Tour de France is er niks bij. Paar weken fietsen, paar jaar geouwehoer, rechtszaken en schorsingen en uiteindelijk weet je wie er eigenlijk gewonnen heeft.
gekketurbo zegt
Wedstrijd leiding was vorige jaar meerdere malen extreem ruk. Ook nog in de eerste ronde van Abu Dhabi in het voordeel van Hamilton, maar dat zal hij dus nooit benoemen. Dus zijn zoute traantjes smaken extra zoet…
bbjorn zegt
Plus hij kreeg een reprimande in Saudi voor het blokken van de snelle ronde van Mazepin in vrije training, en ze gaven “alleen maar” een reprimande omdat het een nieuwe baan was. Lewis blokte Mazepin precies hetzelfde in Abu Dhabi, wat dan ook een reprimande zou moeten zijn, en dat zou zijn derde zijn waar een 10plekken gridstraf bij hoort. Maar die reprimande hebben ze dus mooi niet gegeven, dus alleen maar doordat de Fia toen ook niet 100% de regels volgden heeft hij vooraan kunnen starten
lithiumion zegt
Crisis, hebben jullie bij autoblog dezelfde redactie als bij Story en de Nieuwe Revue? Of korte lijntjes met The Sun? Dat gezever over wat de ene coreur er uit kotst over het andere team. Lijkt me veel boeiender wat ze presteren in de race, dan wat ze van mening zijn. Vinden jullie dat zelf wel passen bij wat autoblog wil uitstralen?
V300amg zegt
Weet je wat veel boeiender is; Dat je gewoon niet meer reageert op deze artikelen. Veel mensen vinden dit wel interessant. Gewoon niet aan irriteren en wel artikelen lezen die je interessant vindt.
rwdftw zegt
Lewis vergeet even dat hij op Silverstone een paar miljoen aan schade heeft veroorzaakt en dat zijn toenmalige teamgenoot Valtteri het een paar weekenden later in Hongarije nog eens overdeed door een paar coureurs van de baan te rossen.
Had Lewis dat niet gedaan dan was RBR onder de cost cap gebleven. Echter, dan was Max waarschijnlijk 2e geworden en had hij ook met winst in Abu Dhabi het kampioenschap niet kunnen winnen.
Voorlopig is het gissen, vanavond wordt het bekend en hebben The Race, Driver61 en anderen weer bergen content.
drdre1 zegt
Precies. De hele maand lang 100 clickbaits schrijven over zinnen die uit hun context en verband worden gerukt. Alles voor het geld. Tis nét de F1! 😉
chills zegt
Ik begrijp echt werkelijk helemaal niets van je verhaal.
Als Lewis Max er niet af had getikt in Silverstone en stel dat Max 2e was geworden, dan had Max 18 punten gehad, i.p.v. 0 punten. Dan was hij dus al eerder wereldkampioen geweest.
En waarom zou Max 2e in het kampioenschap zijn geworden? De kosten van de crash zijn vele malen hoger, dan die 500.000 dollar die ze teveel hebben uitgegeven. Met dat prijsverschil hadden ze de Red Bull nog sneller kunnen maken.
HZW zegt
Hamilton moet niet janken, en het gewoon op de baan laten zien. (als hij het nog kan een heel seizoen lang)
harrie zegt
De foutenlast van Lewis en Mercedes lag vorig jaar te hoog.
Dankzij hele veel mazzel, het tweemaal eraf beuken van je tegenstander, en hun motorwissel trucje tegen de geest van de regels hadden ze desondanks nog kans op de titel de laatste race.
Karma deed daar zijn werk.
gregorius zegt
Als we het dan toch over de motorentruc hebben. Ik zou graag willen weten voor hoeveel euro’s die motoren op de rekening van MB-F1 stonden. Ik kan me zomaar voorstellen dat dit niet helemaal zoveel is als dat het zou moeten zijn.
Edge zegt
@gregorius: Het maakt niet zoveel uit hoeveel die motoren gekost hebben, motoren tellen toch niet mee voor de budgetcap. Zolang Mercedes de rekeningen zelf kan betalen, is/was er niks aan de hand en hadden ze in theorie zelfs alle 21 races een nieuwe motor kunnen steken als ze van mening waren dat de extra power genoeg was om de gridstraffen teniet te doen.
str8six zegt
Alsjeblieft Lewis, hoepel op met je gemekker. Wat een zeikwijf zeg.
Ard1970 zegt
Pfff, geef dat gejank toch niet elke keer een podium.
Nee, Verstappen zou zijn titel moeten geven aan de kamikazepiloot die qua punten alleen in de buurt van hem kon komen door hem te laten crashen? Hou toch op.
flyerbunch zegt
Vond deze commentaar van Lewis wel veelzeggend in het interview over de W13. Hopelijk leest Toto ook mee..
Hamilton says trying to take this year’s Mercedes to the limit is “like creeping up behind a horse”. “You’re trying to get as close as possible,” he says. “What’s the breaking point before it kicks you in the face? And you know it’s going to hurt when it hits your face. “That’s one of the best ways I can say what it’s like when you’re trying to lean on the car and it’s snapping and unrecoverable. And this car, it’s random.”
gregorius zegt
RB is geen fractie harder gaan rijden door een verschil van opvatting in accounting over ziekte-verlof, opvatting van een belastingteruggave en het, wel-of-niet meetellen van een gedeelte van het salaris van een tophoncho.
Maar dat LH44 dat niet snapt is eigenlijk opmerkelijk.
En dat LH44 nog steeds een selectief geheugen heeft. Na Belgie 2021 was iedereen boos dat je een race moet rijden en wanneer mogelijk moet herstarten. Je wil niet finished onder Safety Car.
In vrijwel elke race in de afgelopen 3 jaar, is de safety zeker 1-2 ronden langer buiten dan zou hoeven.
LH44 heeft punten weten te pakken door de veel te langzame safety car in San Marino.
Zelfs in Abu Dhabi hadden ze al eerder de achterblijvers voorbij kunnen laten; deden ze uiteindelijk pas een paar minuten later, en niet allen. Uiteindelijk is de race gestart in de laatste ronde; wat eigenlijk compleet logisch zou moeten zijn.
Kortom, als dat nog pijn doet en dit weer pijn doet, dan moet LH44 echt even een paar extra sessies met zn psych boeken.
Edge zegt
Mwah. In theorie kan Red Bull daar zeker wel harder door zijn gaan rijden. Als ze bijvoorbeeld 500.000 euro aan ziekteverlof niet mee hebben gerekend en dat gat van 500.000 euro in de budgetcap hebben gebruikt om nog een extra voorvleugel te ontwikkelen kan het zeker wel effect hebben gehad. Maar goed, zolang we niet weten wat Red Bull daadwerkelijk aan de auto heeft uitgegeven en hoe zich dat verhoudt tot de bedragen die Mercedes heeft uitgegeven is daar weinig zinnigs over te zeggen.
martingtv zegt
ik weet niet of Lewis het expres doet, maar hij heeft de neiging om in een slachtoffer rol te kruipen.
drdre1 zegt
Maar dan heb je vast nooit meegekregen dat ‘ie eigenlijk altijd al werd benadeeld z’n hele leven als coureur! Hij kreeg een cart op z’n 7e waar anderen er al veel eerder mee aan de slag konden! Z’n vader had 18 baantjes en ondanks dat alles tegenzat, kreeg hij een contract bij Mercedes! ’t Is echt ongelooflijk wat deze held, dit voorbeeld, deze verrijking voor de mensheid heeft moeten doorstaan! Jaja haha, dát verhaal wist je niet hè!
kniesoor zegt
Moet aannemen, dat er binnen afzienbare tijd een bericht van Hamilton komt, dat z’n account gehackt was en dat het bovenstaande niet van hem afkomstig is. Ja, ‘t is een beetje een huilebalk. Maar dit gejeremieer zal toch beneden z’n waardigheid zijn. Toch ?
okdoei zegt
De sport doet hem iets aan? Ga nou.
Nee, je had gewoon een keertje pech, niets meer, niets minder.
bietje zegt
Brrr… wat is dat mannetje toch ‘zum kotzen’…
🤮
Naar en hypocriet ventje… ik ben namelijk nog steeds getraumatiseerd over de wijze waarom hij Max de coulissen in beukte in Copse Corner op Silverstone… daar hoor ik hem echter nooit meer over.
PunicaOase zegt
Hij wordt langzamerhand wel een karikatuur.
Jeroen zegt
Dat Lulu vorig seizoen een paar miljoen schade heeft gereden bij zijn concurrent, met een illegale vleugel reed, aan het eind van het seizoen elke race een nieuwe motor had wat tegen de geest van de regel was, ze een illegale beweegbare front ophanging hadden en de meerdere eigen gemaakte fouten zien we dan maar even over het hoofd. Ja, DAN had Lulu gewonnen.
karhengst zegt
Goede rijders, slechte rijders. Nee het leven spaart je niet.
Goede rijders, slechte rijders. Soms geluk en soms, heel soms, verdriet.
pomoek zegt
De fout van Massi is dat hij te vroeg en te weinig achterblijvers voorbij liet gaan. Hier waren de regels niet helder over. Het was logisch als ze achter de SC waren blijven rijden tot het einde. Natuurlijk. En ja, het was eerlijker geweest als ze een rode vlag hadden gezwaaid en opnieuw waren gestart op nieuwe banden.
Maar zoals mij zo vaak hier onder de neus wordt gewreven. That’s racing. De F1 is niet 100% eerlijk. Coureurs krijgen straffen waar maanden later nog discussie over wordt gevoerd. Soms wordt je aangereden door een andere coureur waardoor je heel veel punten verliest. Soms gebeurt dat 2 keer achter elkaar. Hamilton, MB en Wolf hebben gelijk als het gaat over dit specifieke incident. Het was niet eerlijk. Maar vergeten vervolgens wel al die keren dat Verstappen in 2021 punten heeft verloren waar hij geen schuld aan had. Was dat eerlijk? Nee. Maar zo is de F1. Door te focussen op een incident lijkt het alsof dit het kampioenschap heeft beslist. En dat is, gewoon niet juist. Verstappen heeft over 22 races gezien gewoon een veel beter kampioenschap gereden dan Hamilton. Maar ook veel meer pech gehad. Een plofband en 2 keer eraf gereden. Tja. Dat is F1.
flow82 zegt
Nou, 7mio boete en 10% minder windtunneltijd als boete voor de overtreding van de budgetcap. Erg fors voor een overschrijding van c.a. 1,5mio als je het mij vraagt, helemaal omdat een groot deel daarvan mede is veroorzaakt door de crash op Silverstone. M.i. echt een ontwerpfout in de regelgeving dat de kosten van een crash – die buiten eigen schuld is veroorzaakt – niet buiten de budgetcap vallen. Als je kwaad wil denken zou je zelfs kunnen stellen dat het precedent nu is dat het dus loont om je directe tegenstander strategisch van de baan te rijden. De gevolgen voor het team zijn namelijk behoorlijk in verhouding tot de overtreding.
flow82 zegt
En ik zat er nog naast ook met de overschrijding van 1,5mio. Het gaat dus om 500k.
Erik zegt
RB gaf aan dat ze 1,8 miljoen onder de BC zaten, de FIA heeft berekend dat RB 3,8 miljoen er overheen is gegaan. Dat is een verschil van maar liefst 5,6 miljoen. M.a.w., RB koopt hier middels ABA het kampioenschap, zo simpel is het. Ook neemt RB hiermee alle andere teams de wind uit de zeilen om in beroep te kunnen gaan en stellen ze het kampioenschap veilig. Of nu LH of MV kampioen is, dat boeit mij niet zo. Als je een grote broek hebt om de grenzen van de BC op te zoeken dan moet je deze grote broek ook aan hebben om de zaak voor te laten komen en hier een rechter zijn oordeel over laten vellen en niet intern de FIA (onafhankelijkheid?). Die 7 miljoen die RB nu extra dient op te hoesten, dat zijn een paar blikjes RB meer aan omzet. Daar liggen ze niet wakker van. Dankzij deze ABA is de deur open gezet voor elk team om maximaal 5% van de BC extra uit te geven en een boete te betalen. Een kampioenschap levert meer op aan merchandise, reclame, enz., enz. Dat wordt zo terug verdiend.
Erik zegt
Als ik zo alle reacties lees dan zijn de meeste reageerders achter de reacties dan vind ik dat zij net zo zielig zijn als LH door hier haast als een kind op te reageren. Nagenoeg iedereen gaat voorbij aan het feit dat LH hier zijn gevoel deelt en zijn zienswijze zoals dat voor hem voelt en overkomt, niets meer, niets minder. De reacties lezende kan ik niet anders concluderen, en dat is mijn mening, dat de meesten net zo ‘huilen’ als dat ze vinden dat LH ‘huilt’.
str8six zegt
Wij delen ook ons gevoel en onze zienswijze zoals dat voor ons voelt en op ons overkomt, niets meer, niets minder.
marcus zegt
TJa, er zit wel wat in dat Lewis alleen nog zo dichtbij kon komen omdat ie Max in Sliverstone van de baan had gerost. Ik zat op deze zonnige Zondag op Copse en ben nog steeds een beetje pissig dat ik redelijk veel geld uit heb gegeven voor een kaartje en Max niet 1 keer voorbij heb zien komen…