Vergeet niet dat de klok aan het tikken is, Lewis.
Na tien jaar in de Formule 1 heeft Lewis zich bij de allergrootsten van de sport weten te vestigen. Na Ayrton Senna en de ‘Rekordmeister’ van de troon te stoten op het gebied van pole positions, blijven er voor de Brit niet veel lijstjes meer over om zijn naam boven te zetten. Zelfs de twee records waarvan veelal werd gedacht dat ze nooit meer verbroken zouden worden, beginnen nu akelig dichtbij te komen.
In een interview laat Hamilton weten dat dit idee ook steeds verder tot hem door begint te dringen. Het aantal wereldtitels en overwinningen dat Schumi op zijn naam heeft gezet lijken astronomische waarden, maar met het juiste recept kan de veganist zich wellicht meten met de ultieme grootheid van de koningsklasse.
Als we kijken naar de statistieken zien we dat beide coureurs in tien jaar tijd een vergelijkbaar aantal overwinningen hebben behaald. Schumacher won in 11 seizoenen maar liefst 64 keer, terwijl Lewis in eenzelfde periode 62 keer naar de winst reed. Met nog twee races in dit kalenderjaar kan de Brit hem dus zelfs evenaren. Als hij nog een aantal jaar op zijn huidige niveau blijft rijden is het best mogelijk dat hij zichzelf de ‘Greatest of All-Time‘ mag noemen.
Toch zitten er wat haken en ogen aan het verhaal. In die 11 seizoenen behaalde Schumacher zijn 64 overwinningen in 174 races, terwijl Lewis er al 205 heeft gereden. Daarnaast miste Schumacher een aantal races in 1999 door zijn heftige ongeluk. Dergelijke problemen heeft Lewis niet moeten doorstaan en doordat het aantal races per seizoen door de jaren heen is gestegen, heeft Hamilton ook aardig wat meer kansen gehad om wedstrijden op zijn naam te zetten.
Hoe dan ook is het een immense prestatie waar nog aardig wat tijd overheen zal moeten gaan voordat de volgende coureur zulke records zal breken, al hebben we in Max zeker een potentiële kandidaat. Nu maar hopen dat onze landgenoot het Alonso-effect niet gaat vangen.
viezefreddyw zegt
Allemaal heel mooi voor Lewis. En het is ook echt een uitzonderlijk goede rijder. Maar voor mij zal hij nooit de status krijgen die Schumacher wel heeft. Zijn prestaties in de sport vind ik knapper dan die van Lewis. Nee, ga me niet vragen waarom. Ik heb er verder toch de ballen verstand van. Maar dat vind ik gewoon.
Ik heb respect voor Hamilton en voor zijn prestaties en waar hij vandaan is gekomen. Maar wat mij betreft komt hij nog niet in de buurt van Schumacher.
hondar zegt
@viezefreddyw: je vind dat “gewoon”? Moet meer achter zitten. Gun-factor wellicht?
viezefreddyw zegt
@hondar: Nee hoor, heeft niets met gun-factor te maken. Ik gun iedereen het allerbeste, zo ook Hamilton. Ik heb niets tegen hem of wat dan ook. Maar qua coureur komt hij bij mij niet over als een absolute grootheid wat een Schumacher of Senna wel zijn.
En dat vind ik gewoon.
fanboy zegt
@viezefreddyw: Ik denk toch dat dat voornamelijk komt door hoe iemand over komt. En hoe de media een plaatje op bouwt.
Aardiger / toegankelijker zijn helpt dan niet voor het beeld wat mensen van je hebben.
viezefreddyw zegt
@fanboy: Ik heb het hier niet over persoonlijkheid. Ik heb het hier over coureur. Hamilton vind ik een onwijs goede coureur, op dit moment gewoon wereldtop. Maar ik vind hem geen grootheid in de sport zoals een Schumacher wel was.
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Ik ben het daar dus gewoon niet mee eens. Vooral omdat de Ferrari van Schumi echt nog dominanter is geweest dan Mercedes. Senna staat imo nog steeds op nr 2 na Max natuurlijk;). Nee gekheid, maar als 44 die 7e binnen harkt in 2022 mag hij zich als gelijke rekenen.
viezefreddyw zegt
@fmgarcia: In principe was de Ferrari van Schumacher tussen 2001 en 2004 onwijs dominant. Inderdaad een tikkie dominanter dan de Mercedes van nu. Maar hij heeft er nog drie gepakt natuurlijk.
pomoek zegt
@viezefreddyw: Toen Schumacher nog reed en het kampioenschap domineerde waren er ook mensen die vonden dat hij niet de allerbeste was. Resultaten uit het verleden worden al snel mythisch.
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Wat @bmwpowerm5 ook zegt. De andere teams vielen toentertijd meer uit dan Ferrari. Je kunt toch aan alles zien bij Hamilton dat het tegen perfectie aan zit. Met deze reglementen en generatie auto’s is hij heer en meester imo. Zelfs eind jaren 80 tm 04 zou hij ook bij de top horen.
sollie1984 zegt
@fmgarcia: de enige jaren dat de auto van Schumacher dominant was waren in 2002 en 2004. De rest van de jaren had hij een harde kluif aan de McLarens en de Williams.
bmwpowerm5 zegt
@sollie1984: Ferrari was toen gewoon veel betrouwbaarder
kijk maar eens hoe vaak de Mclaren’s en de BMW-Williams zijn uitgevallen door een kapot blok
gasmonkey zegt
@viezefreddyw: mee eens
BJ zegt
@viezefreddyw: Eens. Mercedes is (in mijn beleving) niet zo goed dankzij Hamilton, waar Ferrari dat wel werd dankzij Schumacher. Onder moeilijke omstandigheden excelleerde een Schumacher of Senna, dat heb ik Hamilton niet echt in die mate zien doen. Zie alleen afgelopen race in Mexico. Hij lijkt onzeker te worden als het spannend wordt. Hij is een uitzonderlijk goede coureur die als het moet heel constant, heel hard kan rijden of een qualifying volledig naar zich toe kan trekken. Maar niet van het level Schumacher en Senna. Just my 2 cents.
derek306 zegt
@viezefreddyw: ik geef je gelijk, ik heb namelijk hetzelfde gevoel. Voor mij lijkt het huidige niveau in de formule 1 vooral te bestaan uit elektronische gadgets en draait het minder om de rijders kwaliteiten.
poes zegt
@viezefreddyw: Schumacher is statistisch ook véél beter dan Hamilton. Lees even mee…
1992: 3e
1993: 4e
1994: 1e
1995: 1e
1996: 3e
1997: 2e (maar DSQ door crash met Villeneuve)
1998: 2e
1999: 5e (door beenbreuk, anders minimaal 2e)
2000: 1e
2001: 1e
2002: 1e
2003: 1e
2004: 1e
2005: 3e
2006: 2e
Dan laat ik de Mercedes jaren even buiten beschouwing. Schumacher was destijds echt een fenomeen. Meer dan Hamilton (hoewel hij dit jaar wel ijzersterk is).
Edge zegt
@viezefreddyw: Ik heb datzelfde gevoel, al kan ik het wel (voor mijzelf) enigszins onderbouwen. Voor mij zit het grote verschil tussen de twee in het feit dat Schumacher vrijwel altijd op Fiorano te vinden was. Hij en zijn team spendeerden absurd veel tijd aan het testen van nieuwe onderdelen en het perfectioneren van de setup. Die drang mis ik bij Hamilton toch wel een beetje. Natuurlijk kán Hamilton nooit zoveel input geven als Schumacher kon doordat het testen tegenwoordig aan banden is gelegd, maar toch heb ik het idee dat Hamilton dat beetje extra motivatie mist.
De grootste indicatoren daarvoor waren toch wel de bandentests van vorig jaar. Waar Vettel deze blinde tests uiterst serieus nam, koos Hamilton ervoor het gros van de dagen te skippen en ze aan Pascal Wehrlein te gunnen. Ondertussen wist Ferrari vanaf het begin hoe ze de banden moesten laten presteren, en had Mercedes vooral in het begin van het seizoen moeite met de banden werkend te krijgen. Nou zal dat niet puur van (het gebrek) Hamiltons feedback hebben afgehangen, maar alle extra informatie was natuurlijk zeer welkom geweest. Dat had een Schumacher nooit laten gebeuren, die had er hoogstpersoonlijk bij zijn team op aangedrongen om die dagen af te mogen werken.
spykerboy zegt
@viezefreddyw: helemaal mee eens, Schumi wist ferrari naar zih toe te trekken en was er altijd kwa testen, iets wat Hamilton niet lukt, en ook zeker niet altijd bij de testen is. Daarbij hoe hij zich gedraagd en elk weekend weer zegt dat op dit circuit de beste fans ter wereld zijn… geef mij maar schumin
autoriteit zegt
@viezefreddyw: ik ben het met je eens Freddy, ik krijg bij Hamilton niet datzelfde gevoel als bij Schumacher. Als ik Hamilton zie rijden, dan zie ik een coureur die erg constant is en goede prestaties levert. Toen ik vroeger naar Schumacher keek, dan zag ik een grootheid aan het werk. Iemand die ook vanuit moeilijke situaties toch de race naar zich toe wist te trekken. Bij Schumacher zag je ook meer mooie en spectaculaire inhaalacties dan bij Hamilton.
Ik denk trouwens dat het sowieso ook wel komt door de verschillende auto’s waar beide coureurs in reden/ rijden. De auto’s van nu zijn misschien wel te perfect. Ze glijden en driften bijna niet en daarom ziet het er niet spectaculair uit. De auto’s in de tijd van Schumacher waren zoveel spectaculairder om naar te kijken. Daar hielp het intense jankende geluid ook zeker bij.
zagatofreak zegt
Max gaat de komende 20 jaar toch wereldkampioen worden, jammer Hamilton.
iamthestig zegt
Hoewel ik de afgelopen jaren bijna geen race heb gemist kan ik mij weinig races herrineren waarin Hamilton heeft laten zien bij de allerbesten te horen. Ja, hij weet vaak in Q3 een magistraal rondje te produceren maar in mijn hoofd moet hij qua wheel-to-wheel racen toch echt een hoop heren voor zich laten. Racers als Alonso die een P20-auto op P10 kunnen zetten.
ikschrijfookoverautos zegt
@iamthestig: Deed Schumacher toch ook niet toen hij de beste auto had? Lewis heeft gewoon vaak een hele sterke bolide gehad.
iamthestig zegt
@ikschrijfookoverautos: Klopt, ik denk dat qua ultiem sturen ook Schumacher niet bij de allerbesten hoort. Zowel hij als Lewis (en Vettel) hebben hun succes deels te danken aan ‘right place, right time’
maferick74 zegt
Geef mij n weekje training, wat uitleg over t stuurtje en ik rijd ook vooraan in de snelste auto. Rondjes rijden is wat anders dan racen ( vind ik)
pomoek zegt
@maferick74: Het verschil tussen jou en Hamilton is dat hij miljoenen krijgt om dat te doen en niemand jou zou laten betalen om dat te doen.
maferick74 zegt
@pomoek: no shit!!
pomoek zegt
@maferick74: ja het is poep. Maar geeft niet. Hoog mikken jongen!
kilum zegt
@maferick74: Onzin, kijk maar naar Bottas. En van hem werd / wordt al gezegd dat hij heel erg goed is. Maar die gast is kansloos tegen HAM.
maferick74 zegt
@kilum: hmm ik schatte mijzelf ook beter dan Bottas in.
Edge zegt
@maferick74: Zo hé, da’s me toch een gevalletje van zelfoverschatting. Zoek anders even dat item van Top Gear op waarin Richard Hammond de Renault R25 mag rijden. Het is echt veel moeilijker dan het lijkt, en dan had zo’n R25 ook nog een stuurtje dat minder complex was dan de huidige stuurtjes.
maferick74 zegt
@Edge: euh soms moet je niet te serieus reageren… Ik had een sarcastisch icoontje erbij moeten plaatsen. Zondag ga ik weer karten met kameraden… Ik eindig altijd als laatste ?
kilum zegt
Als hij vorig jaar niet zo veel pech had gehad dan had hij er nu al 5 gehad waarschijnlijk. Had Rosberg nog F1 gereden. Had Bottas nog in de Williams gezeten en was Massa met pensioen. Het kan gek lopen. #LucileWerner
kilum zegt
@kilum: Dat had ik trouwens graag gezien dit seizoen nu ik dat zo neer klad. Rosberg was / is wel echt even 12 klasse beter dan Bottas. Dat is nu wel duidelijk na dit seizoen. Ineens gun ik Rosberg die wereldtitel van vorig jaar.
Gulli zegt
@kilum: sinds ik Rosberg in de regen op Monaco rondjes heb zien rijden die 6(!!) seconden langzamer waren dan de koplopers is mijn respect voor hem bizar ver afgenomen. En het feit dat hij niet kon verdedigen. Of lastig inhalen. Eigenlijk vind/vond ik hem geen kampioenschap waardig en snap ik heel goed waarom hij meteen gestopt is.
kilum zegt
@gulli: Dat was ook de reden waarom ik hem niet goed genoeg vond vorig jaar. Maar als ik hem nu even vergelijk met Bottas, wat volgens vele een uitstekende coureur was voor hij naar Merc ging. Dan kom ik tot de conclusie dat Rosberg gewoon een erg goede coureur was. Behalve in de regen dan.
realhustler zegt
De tijden zijn anders. Schumacher gaf enorm veel input richting de technische mensen waardoor ze de auto verder konden ontwikkelen. Hamilton doet dat ook, echter de teams zijn nu zo groot en zo professioneel dat hij op dat vlak minder verschil kan maken dan Schumacher in zijn tijd.
Ook heeft Schumacher in een vermeende illegale auto een kampioenschap gewonnen. Nu zit de FIA er dichter op en zo extreem is sjoemelen niet meer mogelijk.
Senna is opgeklommen van mindere teams, Schumacher in mindere mate ook, Hamilton heeft voor de F1 zich dusdanig bewezen dat hij gelijk bij een top team terecht kwam. Dat is niet geluk. Dat is presteren.
Hamilton heeft ook twee keer net naast het kampioenschap gegrepen, waarvan 1x in zijn rookie jaar. De de teller had net zo goed op 6 kunnen staan. In 2007 kwam hij 1 punt tekort, en vorig jaar 5 (het verschil tussen 1e en 2e finishen is 7 punten)
Nog wat opmerkelijks, Rosberg, de afgelopen jaren de rivaal van Hamilton, was Schumacher de baas in dezelfde auto, 2 seizoenen lang. En in de gelijke auto was Hamilton de meerdere, behalve vorig seizoen, deels veroorzaakt door mechanische pech.
Mee zegt
@realhustler: En Schumacher had even goed kampioen kunnen zijn in ’97, ’98, (’99) en 2006.
sracert zegt
@mee: Nee joh, zo goed was Schumacher nou ook weer niet. Veel gesjoemel bij Benetton met Briatore en later bij Ferrari met de Bridgestone banden. Senna reed hem naar huis en later ook Hakkinen, Alonso en Rosberg.
sollie1984 zegt
Schumacher was beter dan al die coureurs die jij hebt opgenoemd.
bmwpowerm5 zegt
@sracert: er hangt me iets van bij dat de Michelin banden gedurende de race breder werden
wat was er illegaal aan de Bridgestone banden ?
ikschrijfookoverautos zegt
@realhustler: Op het laatste punt na ben ik het met je eens. Op die manier kun je door blijven rekenen totdat een van de minste gerespecteerde coureur beter is dan een van de topmannen. Voorbeeldje, Kvyat zou op die manier beter zijn dan Vettel, omdat hij Ricciardo heeft verslagen, die op zijn beurt weer Vettel heeft verslagen.
Edge zegt
@realhustler: Het heeft in mijn ogen niet zo zeer te maken met de grootte en professionaliteit van de teams. Het ligt meer bij het feit dat je tegenwoordig beperkt wordt als team. In de hoogtijdagen van Ferrari en Schumacher was dat anders en kon je zoveel testkilometers maken als je zelf wilde (en kon betalen) en zoveel uren in de windtunnel doorbrengen als je wilde. Schumacher en Ferrari maakten daar dankbaar gebruik van en waren vrijwel altijd op Fiorano te vinden om de setup te perfectioneren of nieuwe onderdelen te testen.
Tegenwoordig zit je met een X-aantal testdagen, is de tijd die je in de windtunnel mag spenderen beperkt en is het aantal teraflops aan CFD-berekeningen en simulaties ook aan banden gelegd. Mercedes en Hamilton (en de andere coureurs en teams) hebben daardoor ook niet de mogelijkheid om op z’n Schumachers te werk te gaan.
realhustler zegt
@edge: En door de hedendaagse computers is de input van de coureur belangrijk, maar minder doorslag gevend voor de ontwikkeling.
ruud1954 zegt
Beide periodes zijn gewoon niet met elkaar te vergelijken, en daardoor ook niet de kwaliteiten van de coureur. De auto’s zijn anders, de reglementen zijn anders, etc. Wat voor mij altijd aan Schumacher blijft kleven zijn zijn op sommige momenten het spel vals spelen ……… Wat Hamilton deed, de plek teruggeven aan Bottas, dat zou Schumacher niet snel gedaan hebben.
rs18011 zegt
Je wordt pas een legende en mensen beginnen je pas te waarderen als je stopt of overlijdt, pijnlijk maar waar..
MaartenD zegt
Dream in Lewis
rikus zegt
Lewis is echt vet goed in winnen.
ikschrijfookoverautos zegt
@rikus: maar echt