Of Hamilton en Verstappen ‘Het Spijt Me’ gaan zeggen met een bloemetje erbij, is onwaarschijnlijk. Maar Hamilton vindt praten met Verstappen wel belangrijk.
Het houdt niet op, niet vanzelf. Het hele drama rondom de crash van Verstappen en Hamilton blijft het nieuws domineren. Iedereen heeft er een mening over. Het voordeel is: je bent niet alleen! Er is altijd iemand die exact hetzelfde erover denkt. Het feit dat men zo verdeeld is, geeft ook hoe hij marginaal de fout van Hamilton was toen hij Verstappen de baan aftikte tijdens de GP Engeland 2021.
Het is waarschijnlijk meer het uitbundige vieren en de commotie eromheen waardoor het zo’n soap is geworden. Dat we een halve ronde top-entertainment hebben gezien, vergeten we gemakshalve even. Maar we zitten nu op het punt dat het een rare situatie gaat worden in Hongarije.
Hamilton praten Verstappen
Lezers met gescheiden ouders (of lezers die zelf gescheiden zijn) weten precies welk sfeertje ze kunnen verwachten: de verdeling van de inboedel. Aan Formula 1 laat Hamilton weten hoe hij over praten met Verstappen denkt:
Ik laat me niet kleineren door minder agressief te zijn. Wel sta ik open voor een gesprek met Max. Ik heb geen problemen met hem. Ik bedoel, ik weet niet echt wat we tegen elkaar moeten zeggen. Het spel is begonnen. Wij zullen blijven aanvallen. Maar er moet meer respect zijn. Als dat niet zo is, gaan dergelijke ongelukken vaker gebeuren.
Lewis Hamilton, heeft een uitstekende rechtse in huis.
Uiteraard is de Brit wel een beetje ‘salty’. Want de uitkomst van het gesprek moet natuurlijk wel helemaal naar zijn wens zijn, lijkt het. Godzijdank is Formule 1 nu in Amerikaanse handen en die kunnen dit soort drama goed uitwringen. Hopelijk zullen Verstappen en Hamilton samen de interviews mogen doen bij de aanvang van de GP en gaat Drive To Survive al die ongemakkelijke lachjes pijnlijk goed vastleggen.
Wat er verder ter tafel kwam
Omdat jullie hoogstwaarschijnlijk geen behoefte hebben nog meer Verstappen-Hamilton-artikelen, doen we even een snelle ronde over het web. Zo heeft het Instagram-account van Verstappen het Instagram van Hamilton ‘ontvolgd‘. Het schijnt een dingetje te zijn tegenwoordig. Verder, RTL Duitsland heeft een polletje gehouden of de 10-seconden straf van Hamilton voldoende was. Maar liefst 73% van de Duitsers vindt dat Hamilton er veel te makkelijk vanaf gekomen is (ondanks dat ‘ie voor Mercedes rijdt!).
Verder zijn er nog twee kijktips. Joylon Palmer heeft het ongeluk ontleed en komt tot de conclusie dat het een raceongeluk was, dankzij een inschattingsfout van Hamilton. Driver61 (toptip voor degene die hem niet volgen) heeft ook een uitstekende uiteenzetting erover. Als laatste spreekt Hamilton zich nogal tegen, want in 2018 vond ‘ie het niet kunnen dat de degene die de straf veroorzaakt meer punten verzameld. Uiteraard hadden we hier vijf artikelen over kunnen schrijven, maar hey: ook voor ons is er weleens een limiet!
Credits headerfoto: Endemol entertainment , Annie de Rooij Filmpje!
Jozo zegt
Hamilton blijft ontkennen.
Sorry seems to be the hardest word
dijan zegt
Jozo ;Wat blijft hij ontkennen? Hij is gestraft door de daarvoor aangestelde personen en heeft zijn straf ondergaan.Klaar.
Jozo zegt
Quote Hamilton: ‘Maar er moet meer respect zijn. Als dat niet zo is, gaan dergelijke ongelukken vaker gebeuren.’
Hij blijft ontkennen dat vooral hij de schuldige is.
rolov zegt
@dijan: hij blijft ontkennen dat het zijn schuld was . Typisch narcistisch typetje . En dat zijn zulke gasten maar hou dan ook op met toneel spelen zoals hij altijd doet . Daar is iedereen allang klaar mee
dijan zegt
Rolov Hij blijft niet alleen ontkennen,de mensen die erover beslissen hebben zijn straf opgelegd. Daar kwam uit dat het een samenloop was.
alfafever zegt
Daar kwam vooral uit dat Hamilton voor het grootste deel schuldig was.
En ik snap jou hele redenering niet van eerder. Hij heeft z’n straf gehad dus nu hij hoeft niets te bekennen of zo? Wat heeft het krijgen van een straf te maken met het al dan niet ontkennen van je schuld?
dijan zegt
Denk dat het overdreven uitbundig vieren niets met het strijden op de baan had te maken. Het feit dat het in Engeland was met 140.000 mensen heeft ertoe geleid dat het TE was . Er word te zwaar aan getlid door diverse mensen ,vooral het bericht van de advocaat vind ik zwaar overdreven van Red bull .
pa045 zegt
@dijan: omdat het gewoon een hypocriet ventje is die 2 weken ervoor nog een mening had over een groot aantal toeschouwers in Oostenrijk.
En verder spreek ik nog niet over het respect wat hij hoort te hebben nadat hij iemand het ziekenhuis in rijdt. Respect moet van 2 kanten komen. Dat is die een beetje vergeten volgens mij.
dijan zegt
Iedereen een andere mening .
sportevo zegt
@pa045: zorg anders even dat je de feiten op een rijtje hebt:
Max heeft niet in het ziekenhuis gelegen, hij is daar geweest voor een extra check. Hij was voor de rest niet gewond.
Hamilton heeft aangegeven dat hij zich afvroeg of er niet te hard van stapel werd gelopen door de maatregelen zo snel te versoepelen dat er van geen publiek naar een uitverkocht weekend wordt gegaan. Zeker met de delta variant van het virus in gedachte nemend.
Hamilton maakt zich zorgen om volle tribunes in Formule 1: ‘Zou het langzaam opbouwen’
https://www.ad.nl/formule-1/hamilton-maakt-zich-zorgen-om-volle-tribunes-in-formule-1-zou-het-langzaam-opbouwen~abf4bd84/
Maar het publiek is er, dus waarom zou je het dan niet mogen vieren? Hij zit uiteindelijk niet tussen het publiek.
En over respect gesproken: ben jij niet diegene die hem Lewie en rapper noemt?
pa045 zegt
@sportevo: daar hebben we de hamfan weer. We zijn 2 weken verder. Als die meent wat die zegt gaat die niet uitbundig juichen en hierdoor het publiek opjutten. Je weet wat er dan gebeurd. En die rapper weet ook wel wat hij daarmee veroorzaakt. Dus hypocriet.
En Max was inderdaad in het ziekenhuis voor onderzoeken. Dus ja. In het ziekenhuis. En hoe kwam dat ook alweer?
Mijn kinderen houd ik nog niet zo de hand boven het hoofd als jij die kleine lewie.
pa045 zegt
@sportevo: ow. En dat artikel wat je inzet is nog van voor Oostenrijk. Dus langzaam opbouwen is 1 week rustig en 2 weken later volle bak in Engeland ( of all places)
pivavar zegt
Ik vind de analyses van Palmer uitstekend. Ook nu.
thearchitect zegt
Mee eens, ik vind het een neutrale uiteenzetting.
tvklarenbosch zegt
Het Driver61 filmpje is echt perfect, als altijd trouwens. Hij laat gewoon duidelijk zien waarom het zo’n grote fout van Hamilton was.
pomoek zegt
@tvklarenbosch: Dat vind ik ook, het verbaast me overigens dat vooral het Britse journalisten legioen het afdoet als een race incident of deels de schuld bij Verstappen leggen. Nu ja, het verbaast me eigenlijk hoe nationalistisch ze blijken te zijn.
stpmkngsnc zegt
Het feit dat Lewis heeft gezegd dat hij zich niet in een hoek laat drukken door Max en dat hij een punt wilde maken geeft aan dat hij hier willens en wetens heeft ingestuurd met alle consequenties van dien. Lewis heeft zijn emoties niet meer onder controle, het uitbundige vieren van de overwinning in deze situatie versterkt dit beeld. Ik hoop dat de FIA ingrijpt om erger te voorkomen. Ik denk ook niet dat met een gesprek deze situatie kan worden opgelost. Zeker niet met de huidige houding van Wolf en Horner. Bij Schumacher/Hill heeft de FIA niks gedaan, bij Schumacher/Villeneuve gelukkig wel. Ik ben benieuwd of Wolf dit ook als een racing incident had gezien als Bottas Hamilton er zo had afgereden, of eigenlijk ben ik niet echt benieuwd;0).
ar156sw zegt
Bottas die Hamilton ook maar één storbreed in de weg legt is eerder een “contract incident”…
pomoek zegt
@stpmkngsnc: daarom denk ik ook dat Verstappen nog steeds een prima kans maakt om kampioen te worden. Hamilton is een geweldige racer, maar er zit sleet op. Hij maakt elke race wel 1 of 2 fouten.
burninrubber zegt
Haha Instagram ontvolgd… lekker belangrijk. Als formule 1 fan vindt ik het allemaal prachtig! Nu al een jaar voor in de boeken!
gregorius zegt
Het ergste vind ik nog altijd de verwachte extra gridstraffen.
Ergens geloof ik dat als Max in een omgekeerde situatie komt, hij nu ook gewoon Hamilton van de baan gaat rossen. Maar goed, dan moet je dus wel bij een bocht komen waarbij je zeker weet dat Hamilton uit zal vallen. In Hongarije wordt dat lastig; alleen maar langzame bochten met uitloopstroken EN bocht 4 (de Massa bocht waar hij er vol vanaf schoot nadat ie dat veertje door zn helm kreeg).
En dan aan het einde van de maand, 4 weken later; krijg we Spa. Daar zou ik als Hamilton zijnde, en Verstappen zit achter je, dan zou ik m maar gewoon gelijk voorbij laten.
smokin zegt
Als je 8 keer Silverstone wint weet je best wel hoe je Copse Corner moet nemen,
Tenzij je een andere uitkomst op het oog hebt.
tborre zegt
@smokin: geen enkele racer zomaar. Want kans op eigen uitval is ook een feit…
flow82 zegt
Ik vind het vrij onbegrijpelijk dat de regelgeving niet naar de gevolgen van een incident kijkt. Afgezien van het directe verlies in punten. De penalties die Verstappen waarschijnlijk incasseert als een gevolg van deze crash werken ook door in komende races.
Het is nu wachten tot Max zijn gram gaat halen op Hamilton. Ook dmv een ‘onhandigheidje’. Want zo goed schat ik de coureurs wel in. Krijgt hij toch alleen een tik op zijn vingers voor. Dat precedent is immers door de FIA al geschapen.
tborre zegt
@flow82: race incident. Toen Rossberg Hamilton er af Reed won hij in feite daardoor wk. Is wat het is. Next.
mashell zegt
De regelgeving kijkt naar de overtreding en niet naar het gevolg en dat is volkomen logisch, Lewis heeft niet Max aangetikt met de intentie om hem de bandenstapel in te laten glijden en er voor te zorgen dat Red Bull een nieuwe auto moet bouwen. Het kost Max ook geen enkel punt, want hij was nog niet gefinished en dan pas worden de punten uitgedeeld, hij was op weg naar punten maar dat telt niet. Met een uitval door crash of motorpech moet je in de F1 gewoon rekenen.
Als Max zijn gram gaat halen dan is dat de verkeerde intentie, dan moet zijn racelicentie permanent worden ingetrokken en mag hij vakken gaan vullen bij de Jumbo want dat is pas echt verkeerd.
flow82 zegt
@mashell: dat denk ik dus niet. Het gevaar van het per race bekijken van incidenten is juist dit punt. Als of Max niet weet waar hij hetzelfde geintje “in the heat of the moment” kan uithalen.
Overigens zeg ik niet dat Ham hem bewust in de muur heeft laten gaan.
pa045 zegt
@mashell: poeh. Hier hoor ik toch zo veel onzin achter elkaar. Nee, lewie zou niet de intentie hebben gehad dat hij Max de bandenstapel in drukt. Maar hij neemt het risico wel! En dat van die punten gaat helemaal nergens over. Nee. Hij had de punten nog niet. Maar door een actie van een ander, heeft hij ook nooit een kans gehad deze te winnen. Egaal of de race nog lang duurde of niet.
goedverhaal zegt
@mashell: Wordt jij niet moe van je enorm gekleurde beeld, vanwege je lachwekkende Hamilton obsessie? Anders ik wel. Stop een keer met je slappe, eentonige argumenten en ga gewoon eens een keer terugkijken wat er gebeurd is.
okdoei zegt
Huh? Hij zou toch al bellen met Verstappen. En weer lekker hypocriet om te lullen over respect als hij de mede-veroorzaker is van de crash en daarna zo uitbundigt viert.
Kan beter zijn mond houden en gewoon racen want het slaat nergens meer op wat deze knar uitkraamt.
tborre zegt
Race incident. Einde verhaal. Next. 99% is nu gewoon opgeklopte hysterie en media aandacht. Zelfs in dit artikel is een duidelijke keuze in woordgebruik en zinswijze. Ik kijk uit naar een hoop races met close racing. En dat gaat af en toe misgaan. Voor a of b. Zolang ze beide ok zijn (wat nu ook was, ongeacht de opgeklopte mediaaandacht en uitspraken als of Mac gewone naar ziekenhuis moest… is standaard bij crash … ik moest dat ook doen na zware crash met men formule vee)
pomoek zegt
@tborre: Zeker. Maar ook bij een “race incident” kan de een iets meer schuld hebben dan de ander. Verstappen had niet in moeten sturen. Maar Hamilton had niet op die plek mogen rijden. Hij heeft zelf na Imola al gezegd dat dit een keer zou gebeuren, en als je zijn quote hier boven leest zie je ook wel dat hij het erop aan liet komen. Hij treft wat mij betreft meer blaam dan Verstappen. Als je achter staat in het WK is zo’n risico geoorloofd. Verstappen moet minder risico nemen als hij kampioen wil worden.
str8six zegt
“Er moet meer respect zijn.” Zegt de man met 4 penalties op z’n superlicense over z’n tegenstander die geen enkele penalty heeft. Wat een dwaas.
pomoek zegt
Het grappige aan het filmpje van Palmer is dat hij zegt dat Hamilton net de apex mist, met maar een héél klein beetje. Terwijl hij dat zegt zie je op de beelden dat Hamilton de apex ruim mist, volgens mij met minstens een meter, waarna hij doorschiet naar uiterst links op de baan. Beetje raar.
texter zegt
Mex dos his tokking on de trek.
Dutchdriftking zegt
@willeme, is de reactie van Max al binnen? Als een echte Verstappen zal hij helemaal geen zin hebben in het gesprek. Wat betreft agressief rijden, Max is momenteel één van de weinige coureurs met 0 strafpunten dus hij rijdt juist heel netjes. (Je kunt dit ook zien als een mogelijkheid) Driver61 is inderdaad geniaal, ik volg hem al een poosje. Maar zelfs WTF1 (über Brits) gaf aan dat de fout bij Hamilton lag. Zegt genoeg denk ik.
willeme zegt
@dutchdriftking: Nee, daar is nog niets over bekend. Waarschijnlijk duurt dat nog even tot Hongarije.
Ook de commentatoren op Sky gaven aan dat het een foutje van Hamilton was. Op zich is het nog niet eens zo heel erg: zware auto, koude banden, beetje onderstuur en ze willen elkaar er niet langs laten. Dan kan het ook gebeuren. Verstappen gaf iets ruimte, Hamilton nam de bocht te wijd. Dan is dit hetgeen dat er kan gebeuren.
monsieurleloure zegt
Je raadt het nooit…
willeme zegt
@monsieurleloure: hahahahahaha!! Verrek ja, helemaal vergeten! Toch maar weer eens kijken!
MaartenD zegt
Ik word een beetje moe van het woord respect. Wordt echt te pas en te onpas gebruikt. Verder vind ik dat het gemiep over Hamilton nu wel over mag zijn, This is racing! Als Max een agressieve rijstijl hanteert vindt men het geweldig en staan types als Coronel op de banken maar als het een keer andersom gebeurd is de wereld te klein. Gewoon sportief revanche nemen en winnen in Hongarije !
KEV9 zegt
Ringring, ringring, Max… Yo Max, Lewis here…. tuut tuut tuut
geelbarrel zegt
de spindokters van Neckermann hebben ieder woord en timing daarvan nu geplot. Schijnheilige Hamilton, als radertje in het systeem, voert slecht bevelen uitdie t groter belang dienen. Zum kotzen
realhustler zegt
De race was wel entertainment.
pomoek zegt
https://youtu.be/4ikWhv-1w5E
Aardig filmpje!
Zukunft1 zegt
Waar ik mij aan gestoord heb is het uitbundige vieren terwijl nog niet duidelijk is of je tegenstander helemaal ok is. Onsportief en weinig respectvol. Respect moet je verdienen Lewis.
Over de crash: ik heb niet de indruk dat Lewis de crash met opzet heeft veroorzaakt, het was een raceongeluk, daar heeft hij straf voor gehad. En door.
sam11 zegt
Deze klap is voor de rest van het seizoen zorgelijk. Het chassis was als een maatpak gebouwd voor Verstappen. En er zal bezuinigd moeten worden met misschien een extra motor wissel. We weten allemaal wie schuldig is aan deze megacrash. De gevolgen voor Red Bull Honda Verstappen zijn onevenredig groot. 10 seconden straf…
ktm690sm zegt
Hamilton 🤢🤮