Het grote stront in de ogen gooien is nu begonnen. Krijgt Hamilton nu een nieuwe motor, zodat Verstappen ook een nieuwe motor krijgt?
Wie er ook kampioen mag worden dit jaar, het is eindelijk weer eens ouderwets spannend. Sommigen zouden zeggen dat 2016 ook best spannend en close was, maar onderzoek wijst uit dat alleen Nico Rosberg en zijn moeder dat vonden. De rest keek al lang naar Ter Land, Ter Zee en in de Lucht. Ofzo.
Maar dit jaar is het waanzinnig close. Niet in de minste plaats door de nodige controverse door de heren. Nou ja, heren. Voornamelijk Hamilton. Waar Verstappen gestaag blijft scoren, lijkt Hamilton ietsje last te hebben van druk. En een Hamilton onder druk, dat is altijd een garantie voor opera-waardige taferelen.
Motorwissel
Nu gebeurt het een en ander áchter de schermen. Heel even gingen er geruchten dat Red Bull de Honda-motor op Monza ging wisselen. Inhalen zou redelijk eenvoudig zijn en Verstappen mist nog altijd een motor om het seizoen mee af te sluiten. Ja, dankzij het tikje in Copse Corner dat Max kreeg van Hamilton. Wat dat betreft was het DE move van 2021. Maar zoals Jaapiyo zou zeggen: The plot thickens.
Want nu is het niet zozeer Red Bull, dan wel Mercedes dat een motorwissel zou willen doorvoeren. Dat meldt de Duitse kwaliteitspublicatie Auto, Motor und Sport. Daarmee heeft Hamilton een ‘bonus’-motor op het moment dat Verstappen er ook eentje heeft. Heel erg handig. Omdat inhalen gisteren erg lastig bleek, overweegt Mercedes om de motoren te wisselen. Verstappen gaat toch makkelijk winnen, aldus een Mercedes-werknemer. Dan zal ook Hamilton een flinke gridstraf krijgen en achteraan moeten starten.
Hamilton nieuwe motor
Maar als Hamilton een nieuwe motor krijgt, zou het voor Verstappen óók interessant zijn om de motor te wisselen. Dan staan ze beide achter aan, samen met Valtteri Bottas (die door sommigen terecht wordt gezien als een geweldige vent). Nu zitten de twee garages niet zo ver van elkaar af (integendeel), dus als er een dergelijke operatie uitgevoerd gaat worden hebben ze dat bij Red Bull wel door.
Ondanks dat je een voordeel kunt pakken met een nieuwe motor, zou het wel érg lastig gaan worden. Je kunt immers geen testkilometers maken. Nu kan het zijn dat dat niet nodig is en alles gewoon werkt, maar het luistert allemaal erg nauw. Een kleine foutcode en het is mogelijk dat de boel niet lekker werkt. Een ding is zeker, zelfs op dit niveau begint dit soort ongein erg spannend te worden. Als ze ermee bezig zijn, zal het zo spoedig mogelijk bekend gemaakt worden en zullen wij dit artikel voorzien van een update.
Via: GPFans.
Visje66 zegt
Er mag nu geen nieuwe motor meer in gelegd worden toch? Heeft niks met veiligheid te maken in deze, dus parc ferme?
mpgc zegt
@Visje66: als je er een nieuwe motor in legt breek je de parc ferme regels en moet je dus achteraan sluiten 😄
sportevo zegt
@mpgc: vanuit de pits starten dus
545e60 zegt
@Visje66: Daar zijn dus de gridstraffen voor he.
rob5nismo zegt
En daarom start vanuit de pitlane
vaakbenjetebang zegt
Op zich niet een heel rare gedachte. Stel, je weet vrij zeker dat je op enig moment een vierde motor nodig gaat hebben, dan ga je in ieder geval een keer een gridstraf krijgen. Als je dan op Monza aan de vuile kant staat en je weet dat in die eerste bocht het risico van gedrang/schade erg groot is, vind je vanuit de pit lane stareten misschien wel acceptabel. Zeker als je weet (of denkt te weten) dat vanaf de huidige startplek naar voren rijden misschien wel moeilijker is dan vanuit de pitlane naar je huidige startplek rijden over de duur van de race. In dat geval verlies je niets, beperk je risico in de eerste bocht en heb je een extra motor in je pool.
HZW zegt
Ik zou als ik Max was geen nieuwe Motor pakken hier, ook al zou Hamilton het wel doen.
Het zou 25 of 26 punten kunnen opleveren als jet het niet doet.
Ik zie op dit circuit niet dat je heel makkelijk in de top 10 terug rijd, of er moeten een paar pace-car phases komen.
mustang750supersnake zegt
áls mercedes t doet…, dan is t al omdat ze zéker weten dat ze t hele veld kunnen inhalen binnen 30 rondes….iets dat ze tóch al weten….
bernoulli zegt
Een gridstraf pakken als je op pole staat en je grootste concurrent (en zijn wingman) er voor kiest om uit de pits te starten? Sure.
brammetjedeb zegt
Onzin. Kan de race winnen lijkt me.
JanJansen zegt
Vreemde redenatie: Waarom zou Max nu niet die punten incasseren als ze bijna zeker binnen zijn?
Lekker motor wisselen als je een slechte kwalificatie hebt, dan maakt het toch niet uit. Dat snappen ze bij Mercedes ook wel.