Dat heeft hij mooi voor elkaar hè, die sluwe vos. Hamilton krijgt dit seizoen geen gridstraffen. Althans, niet als het op motorwissels aankomt. Wellicht wel als hij weer eens een directe concurrent van de baan ramt…
Na een ‘Triple-Header’ is het altijd ineens even wennen als er een weekend geen Formule 1 is. Want vandaag is het donderdag en kunnen we normaal schrijven over de persconferenties. Altijd interessant wat de coureurs nog te zeggen hebben. Maar deze week dus niet.
Gelukkig is er dit seizoen meer dan genoeg te beleven op en rond de baan, ook in een raceloos weekend. Zeker met het epische gevecht tussen onze held Max en Lewis Hamilton in het achterhoofd. Omdat ieder puntje telt, is ook ieder nieuwtje over een van de kemphanen belangrijk. Waarvan akte.
Hamilton hoeft waarschijnlijk geen motor te wisselen
Het is de fase in het seizoen dat de coureurs gridstraffen op gaan lopen omdat ze hun vierde motor moeten gaan gebruiken. Valtteri Bottas bijvoorbeeld startte op Monza achteraan omdat hij een nieuwe motor moest hebben. Overigens bewees hij wel weer eens wat een geweldige vent hij is met zijn epische inhaalrace, maar dat terzijde.
Ook Max moet eraan geloven. Dankzij een tikje op Silverstone waarbij hij uit de bocht vloog en met 51G in de banden klapte, is een van zijn drie motoren afgeschreven. De kans is groot dat Max de wissel volgende week in Rusland gaat doen, inclusief de 3 plaatsen gridstaf die hij al heeft. Bedankt Lewis, dat heb je slim bekeken. Met je tikje.
Mazzel dus voor Hamilton. Toto Wolff heeft namelijk gezegd dat Lewis het seizoen waarschijnlijk wel gaat uitrijden met de huidige Power Unit. Sterker, hij heeft op dit moment twee motoren die het allebei nog prima doen. Met nog 9 races te gaan, ziet het er goed voor hem uit, wisselen lijkt niet nodig.
Gridstraffen beter dan DNF
Maar volgens Toto is het wel bijna, maar nog niet helemaal 100% zeker dat zijn stercoureur het seizoen uitrijdt met slechts drie motoren. Mochten de twee overgebleven exemplaren nou allebei toch kuren gaan vertonen, wordt er uiteraard gewisseld.
Volgens Wolff is een DNF namelijk veel erger dan starten vanaf de laatste plaats. Hij zegt dat de concurrent dan namelijk 4 races rustig aan kan doen en tweede kan finishen alvorens het weer gelijk staat in punten.
Laat hem dat anders tegen Lewis zeggen voordat die Max weer eens elimineert. Hij heeft door zijn volledige schuld al 1 DNF voor Max gerealiseerd en door zijn toedoen een tweede. Lewis kan dus makkelijk 4 wedstrijden rustig aan doen. Hoeft hij zich ook geen zorgen te maken over eventuele gridstraffen.
Hopen dat Toto dat ook zo ziet! ;-)
Via Motorsport.com
tborre zegt
De enige relevante inhoud in dit artikel is dat ze bij mercedes dus denken dat alles betrouwbaar genoeg is. En dat ze dus binnen de regels kunnen blijven.
Verder druipt dit artikel van de sensatiepers.. spijtig.. Maar ga daar verder geen woorden aan vuil maken. denk dat de auteur beter kan.
Robert zegt
@tborre: dit is een blogsite, géén nieuwssite. Voor een droge opsomming van feiten check ik nu.nl wel.
On topic: LH44 heeft het geluk dit seizoen weer duidelijk aan z’n zijde, zoveel is wel duidelijk.
tborre zegt
heeft ie geluk? hoeveel andere teams rijden het seizoen uit met 3 motoren? En hoeveel eenheden van de verschillende onderdelen van de motor heeft hij al vervangen etc? Zou het een inhoudelijk stuk maken, nu is het redenen zoeken om wat modder te gooien die in feite hier niks mee te maken heeft. Als Mercedes een goede betrouwbare bron heeft gemaakt dan is dat niet de verdienste van Hamilton mar van die bende engineers.
Robert zegt
Geluk als in:
– dat de enige race waarin je zelf kapitaal de fout in gaat, je grootste concurrent er even daarvoor ook al met een klapband vanaf vloog (Azerbadjan)
– dat je nog een keer van de baan vliegt, maar dat je ronde achterstand weer terug krijgt omdat je wingman een safetycar situatie heeft veroorzaakt en dus weer in de punten terecht komt (Imola)
– dat je wingman in een andere race ál je directe concurrenten er vanaf ziet rijden (Norris, Perez en je grootste concurrent) en jij blijft net buiten schot (Hungaroring)
– dat je een lousy 10 seconden tijdsstraf krijgen en de race winnend kunnen uitrijden, terwijl je grootste concurrent eruit ligt (Silverstone)
– …en dankzij dit ‘strategische tikje” weet je concurrent zich ook ‘verzekerd’ van een extra motor – incl. 10 plaatsen gridstraf (Silverstone)
– dat je concurrent 3 gridplaatsen straf krijgt én de race niet kan uitrijden bij een soortgelijk vergrijp als vier races daarvoor (Monza)
En dan hebben we nog zeven (en misschien zelfs acht) races te gaan…
Richmond zegt
@tborre: geluk hebben is ook geen verdienste, daarom is het ook geluk. Je kan ook zeggen dat hij geluk heeft dat zijn team zo’n goede auto heeft gemaakt.. Blijft het nog steeds geluk hebben.
tborre zegt
Nogmaals, blijft de basis vraag: hoeveel teams/rijders kunnen met de 3 motoren gewoon uitrijden? Is hamilton dan de uitzondering of de regel? Maar ik begrijp dat de realiteit hier soms ondergeschikt is.
Je kan niet van geluk spreken als 80% van de rijders het met 3 doet, wel van pech voor de andere dan.. Want anders heb je geluk als je morgen wakker zou worden, wat in 99,9999% van de gevallen zal gebeuren. Taalkundig kun je daar iets van vinden als je kijkt naar 1 betekening van geluk, vanuit gezond verstand is dat geen geluk…
banderas zegt
@RRRobert: het is al jaren gewoon een nieuwssite hoor, de naam blog betekent niet dat de inhoud maar stom mag zijn.
Richmond zegt
@banderas: blog noemen geeft meer creatieve vrijheid
Robert zegt
@banderas: blog noemen geeft de scribenten hier de ruimte om hun eigen mening, draai of inzicht aan een bericht te geven. Wat dus al vanaf dag één gebeurt, zodat wij daar dan weer op kunnen reageren. Da’s nou precies een belangrijke reden waarom ik hier kom.
Wijsneus zegt
De enige relevante inhoud is, dat Lulu zeker weten nog minimaal 1 motorwissel moet gaan doen.
Waarom zou je anders dit verhaal meedelen aan de pers?
“Red Bull, wij hoeven geen wissel doen hoor. Pak maar gewoon het verlies volgende race, niets aan de hand. Beste keus.”
Dit is al net zo’n spel, als het op vrijdag naar de pers druppelen van de inhoud van wat de Corona Circusdirecteur dinsdag aan het hooggeëerd publiek gaat vertellen.
p993 zegt
@tborre: typisch autoblog idd maar je blijft terugkomen he
Overigens vond ik hamilton in interviews sympathieker dan ik eerder dacht…volgens mij heeft Max aan hem geen slechte tegenstander…maw hij redt het wel
tborre zegt
@p993: die 2 heren zijn zeer goed in wat ze doen. Hoop dat we nog echte races krijgen. Wie er dan uiteindelijk zal winnen maakt me niet zo uit. Al ga ik ook eerlijk zijn dat mijn persoonlijk contacten met Mr verstappen me hem niet een toffe gozer zou noemen. Maar dan nog, day de beste mogen winnen. En ivm autoblog.. ik kom minder en minder…
sportevo zegt
Wederom weer een stukje waaruit de frustratie van de auteur (en autoblog) richting Hamilton blijkt.
De laatste alinea laat dat wel weer goed blijken.
maferick74 zegt
@sportevo: hmm ik baal ook best wel
willeme zegt
@sportevo:
Die motorwissel is een direct gevolg van die crash dat Hamilton tegen Verstappen onderstuurde in Copse Corner. Is geen woord aan gelogen, volgens mij.
Wat je sportieve voorkeur ook heeft, dat is nu eenmaal het geval. Uiteraard onbedoeld, maar is in inderdaad wrang dat je door toedoen van een ander zoveel hinder ondervindt, terwijl die ander juist extreem veel mazzel heeft.
Betreft autoblog: we zijn hier niet om persberichten voor je te vertalen. Er zal zeker iets van een mening of humoristisch bedoelde kanttekening geplaatst worden. Als je daaraan blijft ergeren, mag je niet verrast zijn dat je WEER teleurgesteld bent :-D
sportevo zegt
@willeme: wat mij vreselijk stoort is dat meningen als feiten worden gebracht in jullie stukjes. Je mag best kritisch zijn maar onderstaand is gewoon een persoonlijke mening van de schrijver en die strookt niet met de werkelijkheid maar zo wordt het wel gebracht.
‘Laat hem dat anders tegen Lewis zeggen voordat die Max weer eens elimineert. Hij heeft door zijn volledige schuld al 1 DNF voor Max gerealiseerd en door zijn toedoen een tweede.’
In Silverstone werd de meeste schuld bij Hamilton neergelegd (en dus niet de volledige!) en daar heeft hij een straf voor gekregen. Je kunt discussiëren over de hoogte van de straf en eerlijkheid dat Verstappen er een motor mee verliest maar dat is autosport.
Maar hoezo is de tweede actie door zijn toedoen ontstaan? Hamilton lag voor Verstappen op elk moment voordat ze de bocht in gingen. Hamilton had bij het ingaan voldoende ruimte maar Verstappen wilde ook zijn lijn houden en wilde niet uitwijken. Tijdens de eerste ronde ging het ook zo maar koos Hamilton eieren voor zijn geld en sneed hij de chicane af. Dit had Verstappen ook kunnen doen. Was er niets aan de hand geweest. Bovendien heeft de wedstrijdleiding hier gezegd dat de schuld dit keer grotendeels bij Verstappen lag met bijbehorende straf.
Prima dat je dit anders ziet maar zeg er dan bij dat je van mening bent zus of zo ondanks dat de wedstrijdleiding anders heeft besloten blablabla maar ga dit niet als feiten brengen.
Of schrijf gewoon bij elk stuk over Hamilton dat jullie stuk voor stuk vinden dat er geen grotere ******** bestaat dan Hamilton en alles wat hij zegt of doet bij voorbaat al *** is en hopen dat hij snel opdondert of wat dan ook.
willeme zegt
@sportevo:
Wat de wedstrijdleiding ziet en bepaalt, zijn niet de feiten. Dat is HUN interpretatie. En ook die hoeft niet te kloppen ;-).
In beide gevallen tussen de twee is er een race-incident. In beide gevallen kun je iemand aanwijzen als schuldige. In Copse Corner wilde Hamilton zijn positie niet opgeven waardoor hij te hard ging in copse en wijdt ging. Het is racen, het hoort erbij en overwegend zat Hamilton fout. Gezien de gevolgen (motorwissel, 0 punten, miljoenen schade) en de auto van Hamilton (veruit de snelste) is de straf buitengewoon mild. Dat de stewards het ongeval an sich bekijken is logisch en prima en begrijpelijk en het zal wel, maar dat niets af aan het feit dat één simpele move van Hamilton (ik geloof zelf niet dat het bewust was) hele grote gevolgen heeft die aangeven welke hiaten er in het reglement zitten.
Monza was het iets anders. Jouw stelling dat in bocht 1 dezelfde situatie was, maar dan ondersom, ben ik het niet eens. Ten eerste zijn de hoeken van die bochten anders (de tweede chicane is ietsje sneller). Belangrijker is dat de posities op de baan toch behoorlijk afweken.
In de situatie na de pitstop was er simpelweg veel meer ruimte om de auto ernaast te zetten. Het was echt een behoorlijk gat. (Nu kun je je afvragen of het een VERSTANDIGE keuze is om ‘m ernaast te zetten, maar dat is een andere kwestie). Dus logisch dat een coureur zijn auto ernaast zet. Bij uiteindelijk-dan-toch-maar-de-deur-dichtgooien zit Verstappen al te dichtbij en crashen ze. Persoonlijk vond ik Verstappen overwegend minder fout dan Hamilton in Copse. De wedstrijdleiding zit er wel vaker naast, alhoewel ik nooit in hun schoenen zou willen staan.
Als laatste: Autoblog is geen wetenschappelijke publicatie. Er wordt over auto’s en autogerelateerde dingen geschreven met een knipoog voor het vermaak. Dat je een overdrijving met beoogd humoristisch/dramatisch effect niet zo ziet, wil niet niet zeggen dat dat wel de bedoeling is. Als allerlaatste, Hamilton is een uitstekend coureur, alleen niet zo’n geweldige vent als zijn teammaat. Wel beter ;-)
Kvgorp zegt
Ik ben benieuwd. Als hij de laatste 3 races nog achter aan staat in het klassement of ze dan nog steeds met een terug geschroefde motor willen rijden.
janstehouwer1954 zegt
Prima stukje. Ga zo door👍
pomoek zegt
Als alles verder normaal gaat. In dit seizoen keren de kansen om de paar races. De kans is >0 dat er bij LH dit seizoen nog een keer iets mis gaat zodat hij zijn pu moet wisselen.
In Turkije zal verstappen waarschijnlijk zijn pu gaan wisselen, maar kan Verstappen wel naar het podium rijden. Hamilton gaat daar wel winnen. VS is denk ik ook voor MB. Brazilië en Mexico zijn, denk ik, RB land. Saudi Arabië? Geen idee. Jeddah is een snel circuit maar heeft ook veel bochten. 50/50 dus. Abu Dhabi is denk ik ook 50/50. Ben benieuwd wel circuit er gaat komen als vervanging van Canada. Dus, VS, Turkije, en Jeddah voor MB en Brazilië, Mexico en Abu Dhabi zijn voor RB.
Het is echt retespannend!
bmwe46m3balling zegt
Wauw, schrijf dan gewoon dat je hem haat en hem niet uit kan staan…
Turbo S zegt
Laten we dan hopen dat beide power units die kuren in de race gaan vertonen ipv in free practice zoals in Zandvoort. Dan worden dat 2 DNF’s en alsnog een gridstraf in de race erna. Goeie tactiek Toto!
azuli zegt
Als Lewis wint word dit sowieso zijn mooiste wereldkampioenschap. Deze man is dan 8x kampioen geworden. WoW! Met een auto die niet eens doorontwikkeld werd in het seizoen. Dat moet wel de ultieme dikke middelvinger zijn naar 51g en een auto die op zijn hoofd word geparkeerd;)
beetec zegt
Prima stukje. Ga zo door👍
mustang750supersnake zegt
lewis is gewoon n smeerlap,n beetje zoals n regeringslid/tweede-kamerlid hier…..witte-boord criminelen noem ik ze
z3cabby zegt
Ik zag vanavond de docu Schumacher op NF. Bizar hoeveel gelijkenissen de strijd tussen Schumi en Senna had met de huidige tussen Hamilton en Verstappen. Het is een mooi seizoen.
sportevo zegt
@z3cabby: ik moet de docu nog bekijken maar ik zie eigenlijk niet zoveel gelijkenis tussen de ‘gevechten’.
In 1994 heeft Senna de eerste 2 races niet kunnen finishen en de derde race was op Imola. Echt een strijd hebben ze toen niet gehad.
En in 1992 en 1993 was er wel eens een ‘gevecht’ (Engeland, Brazilië) maar op Frankrijk 1992 na is het nooit echt tot een crash gekomen en zelfs dat was een crash tijdens de start. En daarna sprak Senna tijdens de code rood situatie nog met Schumacher waarin hij hem juist vertelde rustiger te moeten zijn maar dat leek niet echt een ruzie te zijn.
stradale888 zegt
Zo zo, zijn je brillenglazen zo donker oranje dat je je toetsenbord niet meer goed zag?
(Zuur, absoluut. Ik baal gewoon dat ik geklikt heb op deze onzin)