Mo’ money less problems.
Mede doordat de geldpers op volle toeren draait bij een aantal belangrijke centrale banken is het voor de hoogste lagen van de samenleving lekker geld vergaren dezer dagen. Daar waar men lacht om een paar procentpuntjes extra in de CAO’s is tien miljoen het nieuwe één miljoen, zo lijkt het. We zien daar bijvoorbeeld anekdotaal bewijs van door het feit dat er tegenwoordig nieuwe auto’s verkocht worden voor achtcijferige getallen voor de komma.
Het grootste deel van de enorme zakken met geld komt natuurlijk terecht bij de daadwerkelijke eigenaren van bedrijven, maar ook de hoogst betaalde werknemers profiteren inmiddels flink mee van de weelde. Reaganomics werkt! Vroeger moest je écht een flink potje kunnen ballen om financieel onafhankelijk te worden als voetballer, basketballer of curler, tegenwoordig gooien ze een zak geld naar je toe als je tien keer een bal kan hooghouden.
In de F1 geldt al sinds circa de jaren ’80 dat je een hele dikke boterham kan verdienen als je races won. In de jaren die volgden werd dat alleen maar meer en meer het geval, maar toch was er één baas boven baas. Michael Schumacher stond jarenlang op eenzame hoogte in de sport en dat vertaalde zich ook naar zijn salarisstrookje, waar op zijn hoogtepunt naar verluidt 38 miljoen Dollar per jaar op stond. Dat is dan nog een conservatieve schatting, want ik heb wel eens hogere bedragen gehoord. Misschien heeft dat te maken met het feit dat het hier om kaal salaris gaat.
Enfin, Schuey harkte dus voor zijn tijd ontzettend veel geld binnen en wellicht mede daardoor heeft het onlangs het feit dat geld tegenwoordig vloeit als water even geduurd voordat iemand zijn totale inkomsten (aan salaris) in de sport geëvenaard heeft. Volgens Formula Money is dat moment nu dan echter toch aangebroken, want Hamilton is de Duitse veelwinnaar als resultaat van zijn nieuwste deal voorbijgestreefd.
Let wel, als het gaat om totale inkomsten, dus inclusief sponsordeals, is Schuey nog steeds koning. De Rekordmeister angelde alles bij elkaar naar schatting zo’n 800 miljoen Dollar binnen met zijn activiteiten op en naast de baan. Lil’ Lewis komt daar kennelijk nog niet aan, hoewel hij momenteel zijn bescheiden salaris wat extra cachet kan geven door circa elf miljoen per jaar binnen te tikken middels sponsordeals met onder andere Bose en Tommy Hilfiger.
Formula Money stelde overigens ook nog een top-10 samen (op basis van alleen salaris) waarin we nog opvallend veel helden uit de 90s en 00s zien. Ook mannen die eigenlijk nooit écht de grote successen op de baan gehaald hebben. Maar ja, het was natuurlijk de tijd dat veel fabrikanten elkaar gek maakten me enorme budgetten die deels ook in de zakken van coureurs terechtkwamen. De tabel zie je hieronder.
ghost zegt
Lekker gewerkt Pik!
Dutchdriftking zegt
@ghost: mijn idee!
ghost zegt
@dutchdriftking: heh?
Dutchdriftking zegt
@ghost: Ik beaam dat je met een dergelijk inkomen inderdaad lekker gewerkt hebt :P
ghost zegt
@dutchdriftking: ooo whaha! Las het verkeerd
cossiekiller zegt
@ghost: Gewerkt? Gereden.
ghost zegt
@cossiekiller: is maar net hoe je het bekijkt he ;-)
basv zegt
Voordat je dit artikel leest: De eerste twee alinea’s kun je overslaan, slaan weer eens helemaal nergens op.
chriscross zegt
@basv: schrijver heeft volgens mij te lang op het terras gezeten vandaag
jaapiyo zegt
@basv: argumenten graag, anders heeft zoiets roepen erg weinig toegevoegde waarde.
basv zegt
@jaapiyo: Als u stopt met het schrijven van artikelen zal ik het uitleggen. Die populistische ondertoon op al uw artikelen neemt bij mij alle interesse in op zichzelf interessante onderwerpen weg. De rest van de Autoblog community lijkt het met mij eens te zijn, afgaande op de reacties. Ga nou eens normaal schrijven, man.
jaapiyo zegt
@basv: ik lees wederom geen inhoudelijke punten. En een paar opportune hatertjes heb je altijd wel als je een mening hebt.
hplh zegt
@basv: ik vind jaapiyo verreweg de leukste artikelen schrijven. Altijd scherp en naar mijn smaak erg grappig. Beter als alle andere eenheidsworstjournalistiek.
pignon zegt
@hplh: wat mij betreft is @jaapiyo ook degene die het best het NL beheerst. Daarnaast is het een van mijn favoriete redacteuren op autoblog. Ok. De tweede na @willeme ?
clk63bs zegt
@basv: enfin
cloverleaf zegt
@jaapiyo: joh laat lekker gaan… kan jou t schelen. Niks van aan trekken en gewoon doorschrijven met je propaganda! Ik houd er van!
Diesel zegt
@basv: ik vind wel dat er vaak een te lange inleiding is, voordat ze to the point komen.
Jochempie zegt
Met inflatie meegerekend (ervan uitgaande dat dit bedrag van Schumi in zijn laatste F1 seizoen, 2012, berekend is), heeft hij 510 miljoen bij elkaar gereden. Dus Hammie is er nog niet helemaal.
VeniVidiVici zegt
Max is going to overtake you Lewis…
dirkv zegt
@venividivici: Een beetje optimisme is nooit verkeerd!
Maar Max moet eerst een race zien te winnen dit jaar, vervolgens een keer wereld kampioen worden en dat dan een paar jaar vol zien te houden.
Jochempie zegt
@venividivici: Boeiend, al houdt ‘ie er een twee-onder-een-kap aan over. Wereldkampioen worden, daar gaat het om!
VeniVidiVici zegt
@Jochempie: @dirkv: Klopt, aan Max zijn kwaliteiten zal het in elk geval niet liggen! :-)
emping zegt
Ik dacht echt Ricciardo te zien o pde headerfoto.
wimof zegt
Stel dat je ergens tegenaan gaat en je beland in een vegatieve toestand, geef je omgeving dan toestemming om er de stekker uittrekken.