De titel is nog niet verloren, maar LH44 komt nu alvast met de ‘racing driver excuses’ op de proppen.
Be careful what you wish for. Als F1-coureur wil je natuurlijk altijd in de beste auto van het veld zitten, want dan weet je dat je races kan winnen en eventueel het kampioenschap kan pakken. Zoals altijd heeft elk voordeel echter ook zijn nadeel: zit je eenmaal in die topbak, dan moet het ook echt gaan gebeuren. De ogen van de hele wereld zijn op jouw en je teamgenoot gericht. Voor één van de twee wacht de glorie en de erkenning, voor de ander een meewarige blik van toeschouwers en de blijvende herinnering aan die gemiste kans.
Jaren waarin twee teamgenoten aan elkaar gewaagd zijn én van het team mogen vechten om de titel zijn vaak de jaren die we ons later nog herinneren. De keuze van een team om de rijders tegen elkaar te laten vechten moet soms lastig zijn. Ferrari bijvoorbeeld koos in de Schumacher-jaren voor een andere aanpak. Misschien hadden ze geleerd van het verleden. In 1982 had Ferrari namelijk ook de beste auto van het veld. Maar de kans op wereldkampioen te worden bleek teveel stress op te leveren voor de vriendschap tussen coureurs Didier Pironi en Gilles Villeneuve.
Nadat Pironi Villeneuve een oor aannaaide op Imola, beproefde de getergde Gilles zijn geluk één keer teveel op een nat Zolder met het bekende resultaat als gevolg. Later in het jaar maakte Pironi een zelfde soort ongeluk mee, waarbij hij zijn benen verbrijzelde. Het betekende het einde van zijn seizoen en zijn F1-carrière. Keke Rosberg won dat jaar de titel voor Williams. Pironi legde zich toe op het bootracen, maar kwam om bij een ongeluk in 1987 in de buurt van het Isle of Wight. Enige tijd na zijn dood bracht zijn vriendin een tweeling ter wereld. De twee jongens heten Didier en Gilles.
Sinds het seizoen van 2014 bouwt Mercedes in de F1 de beste auto. Die auto was met name in 2014 en 2015 zelfs zo goed dat het team misschien wel geen andere keuze had dan de rijders tegen elkaar te laten vechten. Een groot deel van hun dominantie was namelijk te wijten aan de superieure power-unit, waarvan we begin 2014 al wisten dat die de komende jaren min of meer gewaarborgd zou zijn door de engine-freeze. Zelfs in Schumacher’s gloriedagen bij Ferrari bestond er elk jaar de hoop dat de andere teams dichterbij konden komen. Nu zou die er niet of nauwelijks zijn.
De F1 kreeg al de nodige kritiek omdat het allemaal te voorspelbaar werd, dus je kan nagaan wat er gebeurd zou zijn als Mercedes een duidelijke nummer één had aangewezen. De roep om verandering van de regels zou zo luid zijn geweest dat Mercedes misschien wel eieren voor haar geld koos en een aantal aanvaringen op en naast de baan van hun coureurs op de koop toenam. Tenslotte heb je ook weinig aan klinkende overwinningen als merk als er geen hond meer voor de buis zit.
en dus kregen we na Villeneuve-Pironi, Lauda-Prost, Mansell-Piquet, Prost-Senna en Alonso-Hamilton nu de tweestrijd Hamilton-Rosberg. Dat Rosberg er überhaupt in slaagde er een échte tweestrijd van te maken zal menigeen waarschijnlijk al verrast hebben. Desalniettemin ging Hamilton er twee keer met de titel vandoor.
Gebeurt dat laatste dit jaar weer, dan kunnen we Rosberg na zijn carrière scharen in het rijtje David Coulthard, Mark Webber, Rubens Barichello et cetera. Máár, Rosberg legt Hamilton dit jaar meer dan in 2014 en veel meer dan in 2015 het vuur aan de schenen. Tot op heden won hij dit jaar negen races, ten opzichte van Hamilton’s zeven zeges. Het kwalificatieduel staat momenteel op 9-9. Maar kwalificeren dat was het probleem al nooit voor Rosberg, vooral in de races liet hij zich te vaak de kaas van het brood eten.
Dit jaar lijkt dat soms anders te zijn. De Monegaskische Duitser gaat er regelmatig met gestrekt been in. Soms lijkt het een beetje geforceerd te zijn en krijgt hij er wat straf(punten) voor, zoals in Oostenrijk en in Maleisië, waar hij hardhandig Max respectievelijk Kimi aan de kant zette. Hamilton wuift echter de notie dat Rosberg dit jaar beter en agressiever rijdt van tafel. Volgens hem is het puur pech dat ervoor zorgt dat hij met nog drie races te gaan op verliezen staat in het kampioenschap.
“I’ve had a lot of failures. That’s the only difference. If both our cars had been reliable all year long we would have been having pretty much the same battles we had last year and the year before, so I don’t see there being any difference.”
Voor LH44 is het dan ook waarschijnlijk makkelijker zijn mogelijke nederlaag af te doen als pech dan als een verandering van de verhoudingen. De twee kemphanen staan immers beiden nog twee jaar onder contract bij Mercedes na dit seizoen. Persoonlijk ben ik dan ook benieuwd hoe de strijd verder zal gaan na dit jaar áls Rosberg de titel pakt. Waarschijnlijk wordt hij daar als coureur niet slechter van. Dat biedt een mooi perspectief voor de komende jaren, zelfs als Mercedes ondanks de nieuwe regels alsnog veruit het beste team blijkt te zijn.
Dylan zegt
Goed verhaal, lekker kort ook? ik hoop wel dat Lewis de wereldtitel nog gaan pakken, want ik vind die rosberg maar een rare ( sorry als je rosberg fan bent) liefste zie je natuurlijk Max bovenaan eindigen maar ach, dat komt nog wel
viezefreddyw zegt
Ik vind Hamilton de betere coureur van deze twee en ik vind dan ook dat hij volkomen gelijk heeft. Als Hamilton niet zo veel pech had gehad, stond hij gewoon flink aan kop. Maar ja, dat staat hij dus niet en gaat Rosberg gewoon wereldkampioen worden.
mauricerma zegt
@viezefreddyw: er zit wel iets van waarheid in, maar zijn verneukte starts en dat gedoe in baku met die settings heeft ie toch echt zelf gedaan hoor. Maarja, stel je voor, dat het de schuld is van lewis swaggerboy himself.
sollie1984 zegt
@viezefreddyw: dat is de grootste onzin. Als Rosberg in 2015 minder pech had dan stond hij d’r ook beter voor. Mensen willen graag vergeten dat Rosberg altijd degene was met de meeste pech. Nu het Hamilton gebeurt gaat iedereen lopen huilen en janken. Get over it!
harrie zegt
Ach vorig jaar had Rosberg wat meer pech en was hij te netjes in de race tov Hamilton. Hij verdient die titel wel, als je regelmatig Hamilton aftroeft ben je gewoon een puike coureur.
phaeton zegt
Eindelijk een woord over Hamilton na negen alinea’s, mijn God.
560pkferrari zegt
Zit natuurlijk een kern van waarheid in, zonder pech had hij in Maleisie gewonnen en stond hij maar 1 punt achter ipv 26. China was ook een drama weekend voor hem met motorproblemen tijdens de kwalificatie en daarna erg ongelukkig in de race. Moet wel gezegd worden dat Rosberg dit jaar gewoon erg goed rijdt en gelijkwaardig is aan LH.
sportevo zegt
@560pkferrari: sterker nog, dan stond hij aan de leiding met 2 punten voor want dan was Rosberg 4e ipv 3e geworden.
VeniVidiVici zegt
Ik hoop zo HARD dat Rosberg zondag uitvalt en Hamilton wint!! Dan is het écht een spannende finale race in Abu Dhabi :-)
treinrukker zegt
@venividivici: liever in Brazilië zijn nog 3 races, niet 2
sportevo zegt
Ik noem dat geen ‘racing drivers excuse’.
Feit blijft dat Hamilton meer pech heeft gehad dan Rosberg. Een goede prestatie in Spa kon hij vergeten door de penalty’s, Sepang was ook niet echt bevorderlijk voor zijn kansen en om dan maar te zwijgen over zijn pechgevallen in het begin van het seizoen.
Rosberg rijdt zeker sterk dit seizoen maar ik zal wel eens willen zien hoe de stand eruit zou hebben gezien als de technische onvolkomenheden evenredig verdeeld zouden zijn tussen de twee.
mrbasa zegt
@sportevo: helemaal waar maar hij heeft ook 3 keer een start flink verkloot: Australië, Monza en Japan.
Dat is helemaal zijn schuld.
hoonigan247 zegt
Wat hoop ik toch dat Crymilton uitvalt zondag ! Maakt mijn weekend helemaal goed haha
ronald zegt
Hamilton is de betere rijder maar ook arrogant en Rosberg is wat rustiger en normaler kwa voor komen en rijdt nu competitief beter dan andere jaren dus ik vind dat Rosberg mag winnen dan is de hoogmoet van Hamilton ook misschien wat minder volgend seizoen. En kunnen we weer vol op genieten. Van De wedstrijden
desjonnies zegt
Als.
Maar de waarheid ligt niet aan de weg naar als, zei Opoe altijd
Als je tien jaar geleden aandelen Samsung had gekocht
Als je Vader er toen met die andere meid vandoor was gegaan.
Als, als, als.
Crosscabouter zegt
@desjonnies: als,als, als? Als mijn moeder wieltjes had gehad was het een wagentje geweest…….
escort77 zegt
Ik hoop dat HAM en ROS zondag tweede en derde worden, de volgorde daarvan zal mij aan de bips oxideren.
ffred zegt
Het geld en de bijhorende politiek regeren binnen de F1. Mercedes kan het zich simpelweg niet veroorloven dat Hamilton weer kampioen wordt. Zijn materiaal minder betrouwbaar maken is dan ook een logische keuze… jammer!
stradale888 zegt
@ffred: Ja, stel je voor dat een coureur een vierde wereldtitel haalt bij jou team. Dat straalt af op het merk Mercedes. Zoiets moet je natuurlijk niet willen. Dus saboteer je bewust zijn auto.
Zo jammer dat mensen dit soort belachelijke theorieën geloven…
ffred zegt
@stradale888: eerder omgekeerd. Als Rosberg opnieuw zijn meerdere moet erkennen is hij mentaal klaar, en ze moeten nog 2 seizoenen aan elkaars zijde “strijden”. Voor Mercedes telt trouwens alleen de constructeurstitel, en die is weer binnen. Nu nog, zonder dat het teveel opvalt, onze politiek correcte Rosberg aan de titel “helpen”…
Je gelooft wat je wil geloven, Max is zelf volstrekt apolitiek, ben zeker dat hem dit nog titels gaat kosten. Riciardo heeft het op dat vlak beter voor elkaar.
basjaski zegt
Feit is dat Hamilton maar 1 DNF heeft gehad tijdens een race door mechanische fout. Daarnaast tijdens quali China stopte zn auto ermee, dus starte hij laatste. Hier had hij een ongeluk in eerste bocht, en eindigde 7de. In Rusland ook auto problemen, maar starte 10e, en door een shortcut te nemen ipv de bocht, en het Vettel/Kvyat/Perez ongeluk, lag hij al 5de. In Spa nam hij een zootje extra motoren (bij keuze!), maar door de rode vlag na de eerste ronde stond hij al 4e of 5e. Dat helpt lekker mee…
Rosberg heeft misschien veel meer reliability gehad, maar hij is ook niet probleemloos door het jaar gegaan. In Monaco faalde zijn remmen tijdens de race, dus hij kon maar 7de worden (En liet netjes zn teamgenoot langs). In Silverstone was er gearbox software failure (3e geworden), in Maleisie werd ie door Vettel geramt, dus stond ie EN laatste, EN hij had schade aan zn auto. Hierdoor werd podium erg moeilijk, uiteindelijk wel 3e door Hamilton zn uitval. In Canada beukte Hamilton Rosberg ook nog effe lekker van de baan in bocht 1, overigens.
Ik reken hier niet mee de plekken verloren door eigen fout. Hamilton verloor plekken in Australie door een slechte start en daarna een gevecht proberen aan te gaan (die hij altijd ging verliezen) met Vettel. In Bahrain had Hamilton weer een slechte start en stuurde veel te agressief in (zoals altijd dacht ie in zn 1tje op de baan te zijn) en werd geraakt door Bottas.
Rosberg heeft ook zn problemen gehad uit zichzelf; Canada kon hij maar niet Max voorbij en dat resulteerde in een spin in laatste ronde (maar was ie ooit achter Max gekomen als Hamilton hem er niet had afgeduwd?), Hockenheim en Oostenrijk was ie niet zo goed in verdedigen als hij gehoopt had…
Zoals sinds 2013, Rosberg en Hamilton zijn gewoon nek aan nek.