Les 1 over autosport, het ligt nooit aan de coureur. In dit geval gooit Hamilton zijn team onder de bus.
Het seizoen 2022 gaat vooralsnog niet heel erg lekker voor Lewis Hamilton. Tot 2023 won Hamilton elk seizoen waarin hij deelnam, wel een race. Dit seizoen lijkt een overwinning echter verder weg dan ooit.
De Mercedes W13 is namelijk niet zo snel als gehoopt. In vergelijking met zijn teamgenoot staat Hamilton er ook niet heel erg goed voor. Hamilton staat nu op de zesde plaats in het kampioenschap met 36 punten.
Dit terwijl George Russell met dezelfde auto vierde staat met maar liefst 59 punten. Dat was ook zichtbaar in de race. Russell startte als twaalfde en eindigde als vijfde. Hamilton begon als zesde en eindigde ook op die positie.
Hamilton gooit team onder de bus
Hij werd aan het einde ingehaald door zijn teamgenoot. Russell had het geluk te kunnen wachten op een safetycar, die er uiteindelijk ook kwam. Lewis was not amused. Aan SkySports laat het volgende optekenen:
In dat geval heb ik geen wie waar is op de baan. Dus terwijl het team mij de keuze wil geven, heb ik niet de juist informatie om die keuze te maken. Dat is de taak van het team, om de beslissing voor mij te maken. Die hebben alle details, ik niet! Daarom vertrouw ik op die jongens. Maar vandaag gaven ze de keuze aan mij en ik begrijp het niet.
Lewis Hamilton, goot zijn team onder de bus
Overigens moeten we het niet groter maken dan dat het is. Russell stond op een andere strategie. Hij stond bijna op het punt om te pitten, maar gaaf aan een safetycar situatie te willen afwachten om zo een bijna gratis pitstop te kunnen maken. Dit pakte wonderwel goed uit. Zoals Russell geluk heeft, heeft Hamilton gewoon pech gehad.
Meer lezen? Dit is de stand na de GP van Miami 2022!
aadzor zegt
Persoonlijk vond ik het ook een rare vraag aan Lewis. Het team zit met een batterij aan techneuten en dan laten ze de keuze aan hem. Natuurlijk gaf hij uiteindelijk zelf het antwoord voor track position te willen gaan. (hij zou toch beter moeten weten)
Desondanks zat er niet meer dan een P5 of P6 in voor hem. Dat is de auto gewoon niet waard op dit moment.
Ik hoop echt dat, als Mercedes de auto weer op niveau krijgt, Lewis het weer op kan brengen om zijn piek te bereiken. Daarover heb ik mijn twijfels.
dawwg zegt
Tja, zoals Lewis het vertelt vind ik het ook een heel raar verhaal, maar goed; omgekeerd heeft Lewis ook heel vaak na afloop commentaar gehad op beslissingen van het Team met het verwijt dat hij er niet ingekend werd; komt mij meer over als toch kleine scheurtjes in de vertrouwensband tussen hem en het team.
Maar de auto op niveau; nee. Russell rijdt er stukken beter mee, dus het is echt niet alleen de auto; misschien ligt de auto Lewis niet; maar toen Lewis won, was het 8 jaar lang 99% aan de kwaliteiten van Lewis te wijten en niet de auto; en nu wordt het omgekeerde geclaimd; ik ben wel klaar met het tijdperk Lewis eerlijk gezegd; genoeg jong talent om Lewis & de MB mindgames snel te doen vergeten …
mrbakerfield83 zegt
@dawwg: eens. Lewis is een uitstekende coureur die jarenlang in een auto van de buitencategorie heeft mogen rijden. Max is een coureur van de buitencategorie die vorig jaar kampioen is geworden in een uitstekende auto. En dat is dit seizoen pijnlijk duidelijk geworden.
bietje zegt
Ik wil even kwijt dat je dit werkelijk perfect verwoord hebt.
+1
mashell zegt
Lewis is heel de winter nogal gepikeerd geweest dat hij in de laatste race in de laatste ronde op de foute banden reed waardoor Verstappen hem kon inhalen en Lewis zo de titel verloor. Niet zo gek dus dat het team dus aan Lewis vraagt wat hij zelf wil.
smokin zegt
Inderdaad, op F1TV staat een kort stukje met daarin alle boardradio van Lewis tijdens de GrandPrix van Abu Dhabi 2021. Hierin geeft ie continu aan dat hij het niet eens is met de strategie en dat hij van banden wil wisselen.
Waar hij toen achteraf ook gewoon gelijk in had. Maar nu hij zelf de kans krijgt om die strategie mede te bepalen is dat ook niet goed.
karhengst zegt
Maar als het voorstel van het team hem niet bevalt, of het pakt tegen de verwachting toch negatief uit, is het ook weer niet goed.
Klinkt vooral naar een hoop frustratie, wat dan weer wel te begrijpen is.
rijnounsdoor zegt
Nou, nou, nou, team onder de bus gegooid.. Dat valt wel mee hoor. Lewis heeft terecht wat minder vertrouwen in de strategie van zijn team gezien enkele beslissingen vorig jaar. Hij stelt daar wat vragen bij die soms onterecht zijn. Russel had dit keer inderdaad mazzel en dat was een gok die ook heel anders had kunnen uitvallen.
Lewis houdt hier zijn team scherp. Het enige advies aan hem is dat na afloop van de race te doen zodat voor hem ook het complete plaatje helder is. Tijdens de race heeft hij niet alle info om onderbouwde kritiek te leveren.
flatsix010 zegt
Lewis moet er aan wennen dat hij niet 1 rivaal heeft (Max) maar ongeveer de hele middenmoot. Dit keer heeft George gegokt en gewonnen, Lewis is voor veilig gegaan en heeft daarmee alsnog het beste eruit gehaald.
pomoek zegt
De man ging gemotiveerd het seizoen in. Kreeg waarschijnlijk van Wolf en het team te horen dat ze aan een revolutionaire auto aan het werken waren. Wat het ook is. Maar die ze niet aan de praat krijgen. Dus is hij van titelaspiraties naar 68 punten achterstand op de nr 1 gegaan in 5 races. Ik kan me wel voorstellen dat hij hier van baalt.
str8six zegt
In tegenstelling tot Lewis zei George gewoon doorrijden en we zien wel wat er gebeurd bij VSC of rood.
Lewis komt uit de hoek alsof het een rookie is. Heel bijzonder van de zgn geit.
Jetlag zegt
Heb je wel op zitten letten?
Russel moest een verplichte (eerste) pitstop maken dus logisch dat hij snel de beslissing kon nemen om direct naar binnen te komen tijdens de vSC-situatie.
Hamilton vroeg terecht om ‘advies’ of een TWEEDE stop mogelijk was.
ouwedibbes83 zegt
@Jetlag: iets daarvoor deed zich het moment voor, dat de “pit window” van Russel begonnen was. Hij kon naar binnenkomen, want ze hadden uitgerekend dat wisselen naar de M band gunstig zou kunnen zijn.
Russell gaf aan, dat zijn huidige Hard banden okay aanvoelden en hij liever even buiten bleef de komende ronden. Mss kwam er nog wel een gunstiger moment langs. Er was immers ook nog kans op wat neerslag en een glibberpartij.
Die kans hadden ze met hun strategie zelf gecreëerd, door op Hard te starten en zo lang door te kunnen rijden. Russell benutte die kans vervolgens.
Voor Ham een stuk minder relevant, want terug wisselen naar M, zoals Perez deed, bood maar weinig (of slechts korte tijd) meerwaarde tov de harde band. Of Hamilton dat voordeel van een setje Medium meer had kunnen benutten, betwijfel ik.
smijsie zegt
Tot 2023?
Frankypanky zegt
Ergens ligt het ook wel aan Hamilton.
Met de jaren is zijn gretigheid en agressie op de baan flink afgenomen.
Hamilton rijdt tegenwoordig als een Alain Prost rond. Geen probleem verder, maar dan helpt het niet als de auto een ontwikkelingsachterstand heeft.
Dan moet je wel agressief tekeer gaan en gooien en smijten met die bak.
Dat is IMHO ook het verschil tussen George en Lewis met de W13. Daarom waagde Russell de gok, waar Hamilton altijd de veiligste optie kiest.
En hadden ze niet een cijfertje kunnen overslaan. Ik bedoel W … 1 3 …
ghini zegt
Ik vond het geen rare vraag van het team. Hamilton heeft afgelopen seizoen namelijk meerdere keren zitten zeuren dat hij het niet eens was of openlijk ernstig twijfelde aan de opdracht die hij tijdens een race kreeg. Als het team zei, Lewis come in, zei Lewis: I don’t think that is a good idea. Oid. Dat gebeurde in de tweede helct van het seizoen bijna elke race. Waarschijnlijk heeft hij daar na de races daar opmerkingen over gemaakt. Nu vragen ze eerst naar zijn mening en dan is het weer niet goed? Het is niet dat het team geen mening had oid, ze vroegen alleen eerst om input wat niet vreemd is. Vervolgens zei het team direct, ok wij denken dat dit het beste is. Slechte teamplayer..
deduitsedrie zegt
Mercedes kon de afgelopen 7 jaar (of iig 6 daar van) wat betreft strategie natuurlijk doen wat ze wilde, ze waren toch wel snel genoeg om alles te compenseren. Dus ik kan me voorstellen dat het strategie afdeling niet het best ontwikkelde onderdeel van de organisatie is.
pomoek zegt
@deduitsedrie: het plaatst al die “dappere” strategie keuzes van MB de afgelopen jaren wel een beetje in perspectief inderdaad.
ouwedibbes83 zegt
@deduitsedrie: idd, RB moest het daar veel vaker van hebben. Gewaagde keuzes, alternatieve strategieën die flink risico meebrachten maar ook kans om door af te wijken, te winnen op strategie ipv race pace. Ze moesten wel en probeerden een hoop uit.
kniesoor zegt
Als Hamilton vindt, dat ‘het team’ een beslissing moet nemen omdat het hem aan de benodigde vitale info daarvoor ontbreekt, moet-ie dat tegen ze zeggen. En niet after the fact in de media gaan zitten miepen. Het zou sowieso van beschaving getuigen om z’n team niet publiekelijk af te vallen maar dit soort zaken binnenskamers te houden.
kouwi zegt
Als je niet kan winnen omdat je auto eens een keer niet dominant goed is moet je toch iets..
..zeuren is zijn manier.
Best zielig, toch?
Jetlag zegt
Net zoals het zeuren over de party-mode en DAS van de afgelopen seizoenen bedoel je?
Was idd zielig…
bernoulli zegt
Ja maar…
https://www.gptoday.net/nl/amp/nieuws/f1/267107/hamilton-vertrouwt-zijn-team-ze-maken-geen-fouten
flyerbunch zegt
Mja, het ging niet van een leien dakje voor Lewis en wat pech met de Safetycar, maar nu heeft Toto al laten vallen dat ze mss toch gewoon het hele concept laten voor wat het is!
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/110355/wolff-wil-niet-uitsluiten-dat-w13-concept-overboord-gegooid-wordt.html
flyerbunch zegt
Update: hij heeft na de Miami GP opeens de oorlog verklaard aan de FIA hoorde ik via Ted’s Notebook. Dit vanwege de vele aanvragen voor techpro in bocht 14 die genegeerd werden. Dus heeft hij gezegd z’n laatste piercing niet operatief te laten verwijderen!
RiKe zegt
Is dit dezelfde Lewis Hamilton die voorheen wel zelf strategische beslissingen of voorstellen heeft gedaan? Kortom, het is een gelegenheid dingetje. Dat is wel vaker zo bij hem.
Jetlag zegt
Autoblog.nl glijdt steeds meer af tot het Shownieuws van de auto journaille.
Er gaat bijna geen dag voorbij, zonder olie op het vuur te gooien om af te kunnen geven op LH44.
Lewis heeft gewoon een punt.
MB is het spoor op vele fronten even bijster, zowel technisch, als tactisch.
Als Lewis in “het vierkantje” desgevraagd ook vraagtekens zet bij het ‘advies’ van zijn team zet, is dat voor de bus gooien.
Zou Max op vergelijkbare wijze geantwoord hebben bij RB, dan heet dat Hollands-nuchtere “geen blad voor de mond nemen”.
Het levert natuurlijk de broodnodige clicks op…
pomoek zegt
@jetlag: eens. Wel grappig dat je het tegenovergestelde ziet bij de Britse media. Waar, toen Verstappen een paar races geleden zei dat het 2 keer uitvallen onacceptabel was, dit daar werd gezien als het team onder de bus gooien. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat je niet objectief moet zijn, maar het is iets wat niet alleen in de NL media voor komt.
redbeams zegt
This team is manipulated
Richmond zegt
Volgens mij is er wel vaker dialoog over de strategieëen en geeft hierbij zijn feedback. Het staat hem ook vrij om zelf om info te vragen over waar hij zich bevind, waarom ze wel of niet stoppen, wat het plan is. Normaal is hij van het eigen initiatief nemen, maar dit seizoen niet. Ik denk dat door de hele situatie met de auto die niet uit verf uit de komt, hij het gewoon kwijt is en aan alles twijfelt.
bietje zegt
HAM zanikt gewoon als het allemaal niet heel gemakkelijk, dominerend en vanzelfsprekend gaat…
Tot vorig jaar bleef ik toch wel naar hem kijken als een foutloze topcoureur… maar het is idd heel duidelijk geworden dat hij er in een niet-compleet-dominante auto totaal niet meer aan te pas komt…
Dat is imho het verschil tussen hem en bijv Schumi en Max… de laatste twee zijn bij een team binnen gekomen, waarbij ze uit een niet-competatieve auto méér wisten te halen dan welk ander dan ook. Vervolgens hebben ze samen met het team de auto en alles er omheen naar een compleet ander niveau getild.
#44 z’n bedje was gespreid bij MB… gouden laplepeltje erbij… de auto was ‘af’ razendsnel met een dusdanig surplus aan vermogen dat ze het zelfs konden afknijpen, waar anderen op 100+% moesten rijden, ook nog eens fijn door de minder zware belasting en betrouwbaarheid.
(wel topprestatie van MB overigens !)
Toen hij z’n eigen bedje moest gaan opmaken, was het ineens de schuld van de hele wereld en zijn moeder…
…voor mij is HAM keihard door de mand gevallen en is bewezen dat hij absoluut niet de GOAT is…
Verschil tussen kwantiteit en kwaliteit… zijn 7 titels vind ik nog niet de halve waarde hebben dan bijv de 3 titels van Senna… ook een echte vechter.
Hij heeft evenveel titels als Schumi… maar komt wat mij betreft in het rijtje der groten niet in de buurt van de echte top.
Jetlag zegt
Je bent geen fan van LH44, dat is duidelijk en ook niet erg, maar LH44 heeft net zo’n behandeling bij MB gehad, als MV33/1 bij Torro Rosso / Red Bull. Alleen heette zijn “race vader” Ron Dennis ipv Helmut Marko.
De RedBull is ook nooit een slechte auto geweest, vraag dat maar aan Sebastian Vettel, die er 4x kampioen werd. (maar dat wordt graag ‘vergeten’, omdat een David-en-Goliat-verhaal nu eenmaal sprekender is)
Met die wetenschap, heeft Max ook de stap naar RB gewaagd; wetende dat in deze era Red Bull, Ferrari en Mercedes de grootste teams zijn die kans geven / maken op de wereldtitel. Alleen waren de andere twee teams bezet, wat z’n debuut in de weg zou staan.
In veel opzichten zijn de verhalen van de teams en coureurs dus erg vergelijkbaar, of je het nu over MS, LH, of MV hebt…
yipikaye zegt
Hij moet zijn conclusie trekken en snel stoppen. Als hij langer blijft wordt hij keer op keer vernederd, vooral door zijn teammaat.
Nu Mercedes haar supremacy heeft verloren zakt hij door het ijs.