Iets zegt ons dat Valtteri Bottas komend jaar een geweldig warme band op gaat bouwen met teamgenoot Lewis Hamilton.
Teamgenoten in de auto- en motorsport delen vaak telemetriegegevens om zo elkaar en dus het team vooruit te helpen. Daar zijn natuurlijk ook uitzonderingen op. Zo stonden MotoGP-coureurs Valentino Rossi en Jorge Lorenzo erom bekend dat ze helemaal niks met elkaar deelden. Waren geen goede vrienden, zoals je zult begrijpen. Max Verstappen en Daniel Ricciardo lijken het dan wel weer prima met elkaar te kunnen vinden en zij helpen elkaar dan ook door informatie te delen.
Van Lewis Hamilton hoeft het allemaal niet zo. LH44 heeft in een interview met sponsor UBS gezegd dat het volgens hem een stuk leuker zou zijn als elke coureur op eigen houtje de snelste manier vindt op het circuit. Hij heeft zelfs aan z’n engineers gevraagd om geen data meer te delen met teamgenoten, in ruil daarvoor hoeft hij de data van “de ander” ook niet in te zien.
We laten de beste man zelf aan het woord:
“I go out, do my laps, do all my homework, [and] the other guy can see everything. I have asked my team. I don’t want to see my teammate’s. I don’t feel it’s fair that he brings his A-game and I should be able to study his A-game on a computer.
For example, when we’re driving we’re picking out braking points, bumps, tyre rubber marks on the track, all these different things to help get you through the corner quickest. And the other driver probably naturally may be able to do more or less than you are.
But because of this data they can just copy you. ‘Oh, he’s braking five metres later there, I’ll go out and I’ll try braking five metres later’. So that’s what I really dislike, because it enables them to get closer. That’s what I loved about go-karting; you weren’t able to do that and that was where just your raw talent is able to shine.”
Long story short: Lewis weet zelf ook wel dat hij een buitengewoon rappe coureur is en hij heeft er weinig trek in om z’n teamgenoot/grootste concurrent daarvan mee te laten profiteren. Misschien had Mercedes het constructeurskampioenschap moeten laten voor wat het was door geen nieuwe coureur aan te nemen voor de gepensioneerde Rosberg?
poes zegt
Eigenlijk ook wel begrijpelijk toch? Je eerste concurrent is je teamgenoot.
koeckenbacker zegt
@poes: maar je werk voor een team wat samen maximaal resultaat wilt.
koeckenbacker zegt
@koeckenbacker: dus, er zitten naar mijn idee 2 kanten aan het verhaal
poes zegt
@koeckenbacker: tuurlijk. Maar dit citaat betreft de opinie van de coureur. Sterker nog, ik denk dat iedere coureur (of topsporter) dezelfde zienswijze zal hebben als Hamilton.
koeckenbacker zegt
@poes: inderdaad waar. Ook kan ik mij voorstellen dat er bij een team regels zijn die dit soort dingen verduidelijken voor de teamprestatie. Snap inderdaad dat hamilton zijn geheimen zo min mogelijk prijs wil geven
treinrukker zegt
@poes: in een interview uit 2007 meldt deze Hamilton doodleuk dat hij het fijn vond dat Alonso zijn teamgenoot was en dat hij veel informatie uit zijn data kon halen.
sracert zegt
Dat delen is voor watjes die niet weten waar ze mee bezig zijn. Goed punt van LL44?. Teamsport: belachelijk. F1 is een individuele sport. Team is gewoon window dressing/marketing gelul voor de fabrikant en sponsor.
r32t zegt
@sracert: Haha yeah right. Al die honderden werknemers die er voor zorgen dat dat ene individu over de baan kan gaan heeft er niks mee te maken natuurlijk.
donvincenzo zegt
@sracert: Dan mag Lewis het volgend jaar in z’n eentje gaan proberen, zonder team. Wordt vast een succes…
sracert zegt
@donvincenzo: 1 happy family gedachte: Gatverdamme!.
Silverarrow zegt
@sracert: Je kennis van Formule 1 is al net zo beperkt als die van de Nederlandse taal. Gadverdamme!
viezefreddyw zegt
Ricciardo en Verstappen kunnen inderdaad met elkaar door 1 bocht (leuke woordspeling). Maar wanneer beide coureurs een goede kans hebben op de titel dan zal hun vriendschap toch echt een stuk minder zijn. Is bij iedereen zo en dat is ook niet gek. Ik vind het eigenlijk logisch.
rijnounsdoor zegt
@viezefreddyw: Nu vlieg je zelf uit de bocht door je eigen opmerking een leuke woordspeling te vinden. ;)
viezefreddyw zegt
@rijnounsdoor: Ghehe zo was het niet bedoeld maar inderdaad, zo komt het wel over.
87sandyd zegt
@rijnounsdoor: ik zie door de bochten her circuit niet meer
lekkerlinksrijden zegt
Als coureur wil je wereldkampioen worden dus wil je jouw data niet delen, logisch toch. Echter wil het team de constructeurs titel binnen harken dus zij willen dat je het wel deelt. Puntje van discussie
driver38 zegt
Waarom rijdt hij voor Mercedes dan? Begin dan een eigen team en rijd lekker in je eentje als dat is toegestaan volgens de regels. Zo niet, bepaal je in je eigen team dat er geen data wordt uitgewisseld, neem je een tweederangs goedkope coureur aan als tweede rijder en kun je zelf voor het kampioenschap gaan. Hoppa!
Rick-dos zegt
Hij heeft gelijk. Je moet er voor zorgen dat je als coureur de zaakjes zelf goed op orde hebt. Je zou niet afhankelijk van je collega moeten zijn om de snelst mogelijke ronde neer te zetten. Ook voor ons kijkers is zo’n interne strijd veel interessanter om te zien dan dat alles gedeeld wordt en elkaar alleen hoeft te kopiëren.
Als een constructeur ook de constructeurstitel belangrijk vindt dan moeten ze zorgen dat ze hun huiswerk goed doen en zorgen dat ze twee gelijkwaardige coureurs in het team hebben. Dat gegeven zou niet afhankelijk moeten zijn of een coureur zijn data met een andere coureur wil delen.
martijn11 zegt
En daarom lijkt me red bull een veel beter team om in te zitten!
mashell zegt
@martijn11: beter misschien niet maar wel veel leuker. Ik denk eigenlijk dat elk team met Lewis niet al te leuk is.
n1co zegt
@martijn11: vergeet webber / vettel niet bij RB
magistraalmotor zegt
Ik begrijp zijn standpunt hierin, maar ik denk dat je binnen het principe van “een team” wel bereid moet zijn om dingen te delen… het is niet zo dat je 1 op 1 dingen kan of gaat kopiëren, uiteindelijk moet je het zowel fysiek als mentaal liggen om het toe te passen. Dat is ook een talent.
Kvgorp zegt
Lekkere one man show die LH44
awesome zegt
Gaan we dan dit seizoen de werkelijke kwaliteiten zien van Bottas?
Kwam in de F1 als een groot talent, maar persoonlijk vind ik het een kleurloze rijder.
Sprokkelt z’n puntjes maar echt mooie acties heb ik nauwelijks waar kunnen nemen.
Benieuwd of dit in de Mercedes wel boven komt drijven, hoewel ik denk dat hij verzuipt…
kees66 zegt
Elementaire vraag is of F1 nu een individuele sport is of een teamsport. Bij een teamsport is dit ontoelaatbaar gedrag… vergelijkbaar met een spits in voetbal die geen voorzetten geeft aan een van zijn teamgenoten die toevallig zijn concurrent is in de strijd voor topscorer. Maar in mijn ogen is F1 geen teamsport, dus dan snap ik zijn instelling wel. Een beetje egoïstisch, maar dat moet je ook zijn als topsporter.
mrrallycross zegt
Met dik 300 aankomen en dan nog in staat zijn om op 5 meter je rempunt uit te kunnen kiezen
JanJansen zegt
De grote vraag is eigenlijk waarom elk team 2 auto’s heeft? Is dat historisch zo gegroeid? Best wel vreemd eigenlijk.
Heeft iemand een antwoord hierop?
Pallas zegt
@janjansen: Ik ben ook nieuwsgierig. Kom, wie gaat er ons een lesje onderwijs geven ?
Edge zegt
@janjansen: Vroegâh was het zo dat je meer vrijheid had qua aantal auto’s. Zo deed BRM begin jaren ’70 mee met liefst vijf auto’s, deed het team van Hesketh met maar één auto mee en maakte Nigel Mansell in 1980 zijn debuut in een derde Lotus, naast vaste rijders Andretti en de Angelis.
Die vrijheid kwam ergens in de jaren 90 te vervallen doordat het inzetten van twee auto’s per team verplicht werd in een van de Concorde Agreements, waarin trouwens ook een aanwezigheidsplicht werd vastgelegd. Het waren eisen van Bernie Ecclestone om een volle grid te garanderen, zodat hij sterker stond bij het verkopen van TV rechten en andere commerciële zaken. Het exacte jaar waarin twee auto’s per team een regel werd is niet bekend wegens de vertrouwelijkheid van de Concorde Agreements, maar mijn persoonlijke vermoeden is dat het in 1992 was. Ik baseer me op het feit dat Footwork en Coloni in 1991 nog elk met één auto aan de start verschenen, maar in 1992 (waarin Coloni verder ging als Andrea Moda Formula) allebei uitbreidden naar 2 auto’s. Daarna hebben we op enkele uitzonderingssituaties na eigenlijk continu twee auto’s per team gezien.
JanJansen zegt
@Edge & bassx: thanx weer wat geleerd.
Zoals zo vaak, blijkt maar weer dat als ik het niet snap, dat het dan om geld of politiek gaat.
bassx zegt
@janjansen: Is niet toevallig zo. Volgens mij is in 1981 met het eerste Concorde Agreement na de oorlog tussen FISA en FOCA dit vastgesteld samen met de regel dat een team aan elke race verplicht moet meedoen. Dit had te maken dat op voorhand niet in te schatten was hoe groot het success van een raceweekend zou zijn. Als de verkopen van kaartjes tegenvielen en weinig teams op kwamen dagen stonden de sponsoren van het evenement ook niet met een dikke knip in de rij. Er waren al enkele raceweekenden geweest die een complete flop waren en ontzettend veel kosten met zich bracht. Deze regel had twee voordelen, het constructeurskampioenschap werd op deze manier eerlijk maar ook bracht een raceweekend meer geld op en kon de FISA en FOCA zichzelf beter financieren. Vergeet niet dat TV destijds niet werd gezien als grote bron van inkomsten, dat waren de sponsoren van de evenementen.
Of in het tweede Concorde Agreement (’92) is opgenomen dat twee auto’s verplicht zijn zoals @Edge concludeert vraag ik mij af. Daarna kwamen er vaker teams met maar 1 auto bij een enkel weekend of meerdere races voordat de payed driver miljoenen ging betalen. Met rijders als Petrov of Maldonado is het dom om geen tweede auto op de start neer te zetten. Deze jongens brengen meer in het laatje dan dat ze kosten en de Sponsoren ziet liever twee auto’s op de baan dan een (en betalen waarschijnlijk mee). Daarom zien we bij de mindere teams vaak een payed driver als tweede coureur en plaats van een lege pitbox.
hammerman zegt
Volgens mij denkt Hamilton dat hij zoveel beter is dan Bottas dat hij sowieso niets aan zijn telemetrie heeft.
Kan de teamleiding trouwens Hamilton (en anderen) niet dwingen om de telemetrie binnen het team te delen?
driver38 zegt
@hammerman: Ik denk dat dit ook een beetje de onderlinge verhouding tussen Rosberg en Hamilton van de afgelopen jaren verklaart. Met meneer Hamilton valt gewoon niet samen te werken, wat over het paard getild figuur zeg. Hoop dat dit seizoen de kampioen komt uit een ander team dan Mercedes.
awesome zegt
@driver38: je hoeft dan ook niet samen te werken met de persoon in de andere auto van je team.
Je zit daar voor jezelf.
driver38 zegt
@awesome: dat is het punt juist: je rijdt voor mercedes en de regels schrijven voor dat je data uitwisselt. Of lap jij de regels op je werk ook aan je laarzen onder het mom van ”ik werk voor m’n eigen geld”?
healey zegt
Neem aan dat de auto ontwikkeld wordt op basis van data van beide coureurs…. Hamilton is nog een beetje zuur dat hij vorig seizoen verloren heeft.
SpiderIV zegt
Mooi toch, laat ze lekker bekvechten bij MB, niet slecht voor de concurrentie. Maakt het spelletje alleen maar leuker.
soes750 zegt
Wat wordt die gast toch met de dag zieliger. Hoe hard huilden Rosberg en Hamilton wel niet toen ze niks meer over de radio door mochten krijgen over de wagenafstelling. Zelf kan hij dus ook niet zonder hulp. Ok, dat is anders als met je team-concurrent-genoot, maar toch.
kareljansen zegt
Als ik daar teambaas was, dan had hij zijn spullen kunnen pakken op basis van dit soort gedrag. Ik snap dat mijnheer Hamilton zichzelf erg belangrijk vind, maar misschien moet hij zich eens afvragen in hoeverre dit van zijn auto en team afhankelijk is. Waarschijnlijk waren er vorige seizoen wel 10 rijders die met een Mercedes 1 of 2 hadden kunnen worden in het kampioenschap.
Erik zegt
@kareljansen: LH44 heeft het gevraagd aan het team omdat hij dat niet wenst. En wat blijkt, het team voert het uit. Conclusie, men is het met LH44 eens!
clarkson zegt
@kareljansen: volgens mij heb jij geen idee hoe belangrijk lewis voor het team is geweest. Die titels hebben ze niet aan Rosberg te danken.
bassx zegt
@kareljansen: en de beste rijder van het veld zomaar naar een ander team laten lopen?
kareljansen zegt
@bassx: ok, en jullie denken niet dat mercedes met bijvoorbeeld vettel en raikonen of max en Ricciardo ook gewoon bijna elke race 1 en 2 zouden eindigen?
bassx zegt
@kareljansen: Heb je wel een punt over afgelopen seizoen, er hadden veel meer rijders 1e of 2e geworden in een Mercedes. Maar wanneer de auto’s dichter bij elkaar zitten is Hamilton wel een betere rijder.. Max is goed en qua rijder beetje zelfde als Hamilton maar de laatstgenoemde heeft wel 8 jaar meer ervaring dan Max. Hij kan het team beter naar z’n hand zetten, kan de auto iets beter afstellen, kan in het hoofd kruipen van z’n teamgenoot. Allemaal net iets beter wat hem het voordeel geeft. Seb, Kimi, Daniel, Fernando zijn allemaal top coureurs maar minder compleet dan Hamilton.
realhustler zegt
Heel dubbel. Hij heeft gelijk. Maar wat als je auto stuk gaat in de training?. Dan is die data wel handig om nog een kans te maken in qualify.
Maar er zijn geniale coureurs in de race en er zijn geniale coureurs die kunnen afstellen en dat zijn niet altijd dezelfde. Ik denk dat iedereen de perfecte balans wil maar sommigen ook goed rijden met een prut balans terwijl anderen dat niet kunnen. Beetje zuur als door jouw testen en analyse de ander een mooie balans heeft. Jouw auto gaat kapot en hij wordt eerste. Hamilton is een van de beste maar minder consistent. Er zijn veel goede consistente coureurs die echter niet uitblinken maar in een perfecte auto heel ver komen. 1 uitvalbeurt en je moet 4x winnen om dat weer te corrigeren
clarkson zegt
Logisch. Je krijgt het zelfde materiaal. Wie er het beste mee omgaat mag winnen van mij. En ik begrijp al helemaal dat hij Bottas niet gaat helpen. Hij wil gewoon zijn welverdiende titel terug.
mashell zegt
Lewis is dus wel een player, maar geen teamplayer.
Erik zegt
@mashell: hoeft ook niet als Mercedes zijn verzoek honoreert.