De vice-kampioen van 2016 geeft de concurrentie iets om over na te denken.
Volgens Lewis Hamilton is de auto tussen de wintertests en het eerste Grand Prix-weekend enorm verbeterd. Tijdens de pre-season tests in Barcelona was het nog Ferrari dat de allersnelste tijd neerzette, maar na de eerste twee vrije trainingen in Australië lijkt het erop dat Mercedes ook dit jaar z’n zaakjes weer het beste voor elkaar heeft.
Hamilton reed tijdens de eerste trainingen meer dan een halve seconde voor de rest van het veld uit, zelfs kersverse teamgenoot Valtteri Bottas kwam er niet aan te pas. Volgens de Brit waren de eerste trainingen dan ook een grote opluchting voor heel het team, omdat Mercedes na de testweken in Barca geen idee had waar het ten opzichte van de concurrentie zou staan. Sure…
Ondertussen geeft Bottas aan dat het gat tussen hem en Hamilton behoorlijk groot is, maar de Fin maakt zich vooralsnog geen zorgen. Hij gunt zichzelf de tijd om z’n eigen leertraject te volgen en is er zeker van dat hij morgen tijdens de derde vrije training en de kwalificatie stappen zal maken. (via: Autosport.com)
Terugkomend op de opluchting van Hamilton: denken jullie dat LH44 oprecht dolblij is met de pace, of heeft Mercedes in de winter verstoppertje gespeeld? Ik neig naar optie 2.
Dagg zegt
Merc reed op ultra softs en de ‘rest’ op super softs, dat kan het ‘verschil’ verklaren.
Dagg zegt
@dagg: of was dat alleen in de eerste vrije training. Ik ben het even kwijt..
Erik zegt
@Dagg: alleen in de eerste vrije training. In de tweede reed iedereen op ultrasoft
harrie zegt
Dat Mercedes morgen soeverein op 1 en 2 staat verbaast toch niemand? Die hadden nog zoveel over en ongebruikte updates vorig jaar.
Verbaast me meer dat RB al zo dicht op Ferrari zit. Dat gloednieuwe Renault naaimachientje lijkt in de basis dus prima in orde te zijn, met nog een hoop ontwikkelingsruimte.
berlinetta zegt
@harrie: Dat Hamilton op 1 staat, verbaast niemand. Over Bottas ben ik nog niet zo zeker.
harrie zegt
@berlinetta: Ja hij lijkt het tempo nog niet helemaal bij te kunnen benen. Aan zijn waggie ligt het in ieder geval niet.
str8six zegt
@berlinetta: geef Valteri nog wat tijd. Ik denk dat hij een betere coureur is dan d’n Nico.
berlinetta zegt
@str8six: Dat zeker. Ik gun hem alle tijd. Het is een zeer goede coureur, maar hij behoort nog niet tot de absolute top wat mij betreft. Hij heeft het echter wel in zich om dat te bereiken.
str8six zegt
@berlinetta: eens! Hij moet zich nog bewijzen maar als ik hem vergelijk met de tweede rijder van afgelopen jaren denk ik dat hij zich in potentie beter met Hamilton kan meten. Daarnaast vind ik het wel een sympathieke gozer, rustig, vriendelijk maar op momenten enorm snel. Hopelijk kan hij in dit seizoen een vaste plek bij de Silber Pfeilen afdwingen.
harrie zegt
We weten trouwens nog niks over brandstofverbruik van de verschillende motoren/auto’s, en met de toegenomen weerstand+downforce zou dat wel eens beslissend kunnen gaan worden in de race.
Wellicht dat RB daarom zo’n extreem cleane auto heeft.
berlinetta zegt
@harrie: Zou kunnen. Aan de andere kant moet RB het juist hebben van de aerodynamica. Zou zonde zijn als ze daar niet in investeren omwille van een gunstiger brandstofverbruik.
Edge zegt
@berlinetta: Het zou zomaar kunnen dat de Red Bull aerodynamisch net zo sterk is als de Mercedes. Newey zei bij de introductie van de
AM RB 001Valkyrie al dat hij niet zo houdt van opstaande randjes en vleugeltjes en juist daarom zoveel mogelijk downforce via de onderkant van de auto heeft proberen te generen. Ik sluit niet uit dat hij een vergelijkbare aanpak heeft gekozen bij de RB13.Het zou ook wel vreemd zijn als het aero-pakket van Red Bull niet sterk zou zijn. Het hele reglement is gebaseerd op een voorstel dat uit de koker van Newey en de zijnen komt. Als er één team juist voordeel zou moeten hebben zijn zij het wel.
berlinetta zegt
@Edge: Weet jij wat dat voor een voorstel is? Ben er wel benieuwd naar.
saikol zegt
@berlinetta: downforce creeeren met vleugeltjes geeft veel drag en dus meer brandstofverbruik. Door aan de onderkant door de hoge rake van de redbull downforce te creeeren genereer je minder drag en zou je dus de hele wedstrijd harder moeten kunnen pushen. Het kan dus zo zijn dat over een rondje gezien de mercedes en ferrari sneller zijn maar dat redbull de pace in de wedstrijd beter heeft omdat zij langer kunnen pushen
berlinetta zegt
@saikol: Dat is waar. Heb even niet gedacht aan die mogelijkheid.
kilum zegt
Tot na Q3 weten we nog niets. Max had gezegd dat de auto nog overal zou veranderen. En dat hebben we vandaag (vannacht) nog niet gezien. Dus misschien speelt Red Bull ook deze VT nog verstoppertje en gaan we het morgen allemaal echt zien. Maar zolang er nog geen Q3 is gereden kun je niets zeggen.
lekkerlinksrijden zegt
@kilum: blijf dromen, maar MB staat gewoon weer vooraan. De Mercedes motor is de beste van het veld en de aerodynamica van de anderen kan dat gat niet dichten
berlinetta zegt
De trainingen zeggen nog niet zoveel vind ik, al geven ze een indicatie. Morgen zal blijken hoe het er echt voor staat. Het enige dat zeker is, is dat McLaren meedoet voor spek en bonen.
Edge zegt
Mercedes heeft verstoppertje gespeeld, daar ben ik vrij zeker van. Toch denk ik dat er in zekere mate ook wel oprechte opluchting bij het team is, want je hebt als Mercedes zijnde natuurlijk vrij weinig inzicht in wat Ferrari en Red Bull hebben uitgespookt. For all we know speelden zij ook verstoppertje tijdens de tests en lagen zij een volle seconde voor op de Benzen.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Zo ongeveer elk team, Mercedes voorop doet ook nu nog wel verstoppertje me dunkt. Pas tijdens de kwalificatie gaat alles op standje 10. Als tegen die tijd Lewis nog steeds iedereen op een halve seconde rijdt dan vrees ik het ergste voor dit seizoen qua kampioenschap. Dan ga ik de rest van het seizoen maar hopen dat Red Bull nog competitief word.
londoncars zegt
Was de auto vergelijken met de wintertests enorm groot. Of het verschil?
Author zegt
@londoncars: Gefixt, thanks!
kempenaer zegt
Het verschil in grootte tussen wagens van das Haus en andere teams is me eigenlijk niet zo opgevallen. Ik zal er eens op letten.
bassx zegt
Ook verschil met Bottas zegt niet zoveel. We dachten vorig jaar toen Max voor het eerst in een Red Bull stapte ook dat Max het hele weekend sneller was dan Ricciardo tot de laatste kwalificatie waarbij Ricciardo even 4 tiende onder Max ging zitten en een seconde onder z’n eigen tijd.
mrrallycross zegt
Leuk dat ze toch een haaienvin op de Mercedes hebben gezet
Erik zegt
Dat Mercedes met gekruiste vingers zat mag duidelijk zijn. Zoals iedereen dat heeft hebben ook zij een compleet nieuwe auto moeten ontwikkelen, elk onderdeel. Niets komt van vorig jaar. Ook de motor is compleet nieuw. Dat er voort borduurd (basis) is op de onderdelen van 2016 is logisch maar bent niet weg dat elk onderdeel compleet nieuw ontwikkeld en ontworpen is, zo ook bij alle andere teams.
londoncars zegt
Was de auto vergeleken met de wintertests enorm groot. Of het verschil?
dare2think zegt
Volgens Lewis Hamilton is de auto tussen de wintertests en het eerste Grand Prix-weekend in Melbourne enorm groot.
@MauritsH: ??? Je takenpakket was zeker ook enorm groot voor deze middag? ;)
Author zegt
@dare2think: Klopt, ik sta onder het tikken alvast de bitterballen te frituren voor de vrijmibo ;) Dank, is gefixt!
paginl zegt
Wat gek. Is het een nieuwe regel dat er punten worden gegeven in de trainingen? Het gaat volgens mij om zondag. De lange runs op de wedstrijdband ging volgens mij erg goed.