Lewis Hamilton en Toto Wolff vonden het niet nodig om dit jaar naar het FIA gala te gaan, terwijl dat wel verplicht is. Voor spijbelen zijn eigenlijk geen regels: de nieuwe FIA baas heeft gelijk werk aan de winkel.
Het veelbesproken einde van het F1-seizoen van 2021 blijft maar geven. Je zou zeggen dat met de officiële uitroeping van Max als kampioen, alles gewoon ten einde is. Helaas is het voor Mercedes nog niet zo makkelijk om het te laten liggen. Oké, Verstappen als kampioen zo te zien nu wel, maar onvrede richting de beslissingen van Michael Masi zijn er nog steeds.
FIA gala
Normaliter kun je al je onvrede even aan de kant zetten aan het eind van het jaar, wanneer het FIA gala plaatsvindt. Even een mooie huldiging voor de coureurs die dat verdienen en, leuk in het geval van Kimi Raikkönen een aantal jaar terug, er wordt ook alcohol geschonken. Aldaar nam Max zijn trofee in ontvangst en moeten traditiegetrouw de nummer twee en drie ook aanwezig zijn om hun prijs in ontvangst te nemen.
Hamilton (en Wolff) afwezig
Dit jaar niet. Lewis Hamilton, die de trofee voor plek twee zou moeten aannemen, was niet aanwezig dit jaar. Ook zijn teambaas Toto Wolff sloeg even een jaartje over. Dit uit onvrede voor de beslissingen in de laatste race. Onvrede richting Michael Masi en zijn beslissing om de jongens nog een rondje te laten racen (met Max dus op betere banden, we hebben het allemaal gezien) en daarmee ‘Lewis te bestelen van een welverdiende titel’. Er heerst nog steeds een grimmige sfeer daar bij de Duitse renstal, en een strak-in-pak-gala waar die tweede plek nog even extra erin wordt gepeperd paste niet bij hun huidige stemming.
Spijbelen
Helaas werkt het niet zo dat je mag komen wanneer je zin hebt: volgens de regels moeten de drie beste coureurs van het jaar (Verstappen, Hamilton, Bottas) verplicht aanwezig zijn op het FIA gala. De regels rondom de sancties dan wel straffen die staan op het niet aanwezig zijn op het FIA gala zijn echter niet bekend, waarschijnlijk omdat die nog nooit nodig zijn geweest. Een mooie eerste casus voor de kersverse nieuwe FIA president Mohammed Ben Sulayem. Zijn eerste uitspraak erover is dat er “geen vergiffenis is als er regels zijn overtreden”. Maar Ben Sulayem wil niet direct over gaan naar straffen: “Eerst moeten we kijken of er inderdaad regels zijn overtreden. Het is ook van belang dat een kampioen zich goed blijft voelen in de sport”.
Wel kwam de FIA Mercedes al een beetje tegemoet door een commissie op te richten die gaat onderzoeken hoe het zit met de safetycar-beslissing. Daar heeft Ben Sulayem nog niks aan toe te voegen: “we hebben een ontmoeting gehad met de coureurs en ik heb het gevoel dat de gebeurtenissen volledig zijn besproken.” Ook voegt de kersverse Emirati toe dat de FIA wat betreft dit seizoen de meeste zaken wel heeft besloten en het tijd is om het nieuwe seizoen voor te bereiden.
Het kan dus zijn dat Mercedes nog iets mag verwachten omtrent hun spijbelen, maar controverse rondom Mercedes benadelen straffen met Mercedes benadelen is niet de manier voor Ben Sulayem om direct populair te worden. Aan de andere kant had Toto ook gewoon even kunnen stage-diven op het FIA gala, dat had iedereen gezellig gevonden. Overigens was Valtteri Bottas wél aanwezig op het gala en ontwerper bij Mercedes James Allison nam voor Mercedes hun prijzen in ontvangst.
bernoulli zegt
Volgende gala 3 stoelen naar achteren.
driver79 zegt
@bernoulli: I like your style! Hoewel Lewis rijdt vanzelf weer naar voren ;-)
bischero zegt
Zover gedachten bij het lezen van “geen vergiffenis is als er regels zijn overtreden”. Einde van de F1.
bischero zegt
@bischero: zover = zoveel
bietje zegt
…slik… ze zijn nogal van ‘laat het zwaard spreken’ daar…
potver7 zegt
Lewis heeft vorige week al kennis gemaakt met een zwaard. Viel ‘m best mee volgens mij.
ghini zegt
Ik vond dit heel vreemd van Toto en Lewis. Ik vind dat je het niet kan maken om te zeggen we leggen ons er bij neer, na uitspraak FIA zijn we tevreden, ze hebben Max gefeliciteerd maar na dat alles zijn ze toch nog in protest en komen niet naar gala. Dat is gewoon gedrag van een klein kind. Jammer. Na het Mercedes statement wat nog wat sportiviteit moest uitstralen zijn ze die credits bij mij iig meteen weer kwijt. Als ze echt sportief waren geweest dan waren ze gewoon gekomen.
chrisvis zegt
@ghini: gedrag van een klein kind??? Verstappen die op Ziggo nog altijd (ondanks WK) ligt te zagen dat hij het niet vondt kunnen dat Lewis juichtte op Silverstone, getuigt anders ook niet van veel maturiteit. Als we dan even de lijn doortrekken dan kunnen we eveneens zien dat Max vorig jaar ook stond te juichen na de zware crash van Grosjean. Eigenlijk is Max nog steeds gefrustreerd omdat hij -buiten Nederland- bekend staat als WK die het gekregen heeft en dat is een smet die van deze titel nooit gaat verdwijnen…en hij weet het zelf ook wel…
potjak zegt
@chrisvis: check your facts, Verstappen stond alles behalve te juichen. Het waren de Mercedes boys die samen een feestje maakten waarbij Verstappen is weggelopen.
brammetjedeb zegt
@chrisvis: ja, hij had grosjean er ook echt afgetikt. Nogal een verschilletje.
chrisc zegt
@chrisvis: precies dit dus!! Niets meer aan toe te voegen..
tysson zegt
Gewoon sancties opleggen voor dit vergrijp vanaf 2022. Dus als ze het volgend jaar nog een keer doen zijn ze wel de sjaak. Case opgelost.
pomoek zegt
De beslissing van Masi is niet de reden waarom Hamilton de race niet won op zondag. Hamilton won niet vanwege de idiote reden dat je banden mag wisselen onder een sc. Als Latifi zijn auto 3 ronden eerder de muur in had gereden en Masi de regels volgens de letter van de wet had gevolgd was de uitslag waarschijnlijk hetzelfde geweest.
Verstappen is terecht kampioen. Maar banden wisselen onder de sc moeten ze meteen afschaffen. En als ze dan toch bezig zijn: De regel dat je verplicht naar een gala moet kan ook meteen de prullenbak in.
pa045 zegt
Waarom is die regel idioot? Die regel is al sinds de safetycar in the F1 is. Nog nooit een probleem geweest.
pomoek zegt
@pa045: tot afgelopen zondag dus…
pa045 zegt
@pomoek: en daarom is de regel ineens slecht? Of komt je de uitkomst nu niet zo goed uit?
pomoek zegt
@pa045: Nee. De uitkomst kwam me juist prima uit. Desondanks vind ik dat dit niet zou mogen. Net als dat ik een hoop dingen die wel of niet mogen in de F1 van mij mogen veranderen.
dijan zegt
Pomoek ,kun jij niet beter onder elk artikel de herhaalknop indrukken . Je herhaalt constant hetzelfde .
pomoek zegt
@Dijan: Hmmm, zou eigenlijk wel handig zijn, waar zit die knop?
lithiumion zegt
@pomoek: ze moeten de gala’s wel verplichten: wat gebeurt er met je imago(van bijvoorbeeld club FIA), als publiekelijk zichtbaar wordt dat het een schijnfeestje is. Een feestje waar grote publieke helden van zeggen ‘mweh, not my cup of tea’. Dan kon zomaar eens de kijkcijfers gaan zakken. De coureurs en teams zijn en blijven wel influencers en dat weet de FIA ook
potver7 zegt
Ja we weten nu wel dat je er zo over denkt. Je lijkt Toto Wolff wel… ;)
Het bandjes wisselen tijdens de SC is nou net één van de weinige dingen die zo’n race nog een beetje onvoorspelbaar kunnen maken. Soms heb je mazzel en valt het muntje jouw kant op, en als je pech hebt dan verlies je een paar plaatsen. Die regels zijn voor iedereen hetzelfde dus ik zie niet in wat er zo oneerlijk aan is.
Maar los daarvan: Als Masi gewoon had gedaan wat iedereen, inclusief Mercedes, had verwacht, dan was de race geëinidigd achter de safety-car en Hamilton kampioen. Het was dus wél de beslissing van Masi, en het wisselen van de bandjes staat daar feitelijk los van. Latifi heeft z’n auto niet 3 rondjes eerder tegen de muur geparkeerd, dus wat er dan was gebeurd is puur speculeren. Met een beetje mazzel hadden ze dan 4 ipv 1 rondje kunnen racen, en had Lewis Max weer terug kunnen pakken… wie weet…?
pomoek zegt
@potver7: Hmm, aan de ene kant zeg je dat banden wisselen géén probleem is want dat maakt het allemaal onvoorspelbaar. Met andere woorden: minder eerlijk. Wanneer je op kop rijdt resulteert het banden wisselen tijdens de SC vrijwel altijd in het opgeven van je positie. Dat hoeft geen probleem te zijn als je nog een halve race te rijden hebt, maar met een paar ronden voor het einde is dit het wel. Dáárom ging MB niet naar binnen. Ze gokten erop dat de race onder de SC zou eindigen. Dit was echter nooit 100% zeker.
Masi besloot om de race als een race te laten eindigen en niet als een optocht. Dat is, gezien het hele idee van de formule 1, logisch.
Maar uitgaande van jouw punt, Masi deed wat hij deed en bevoordeelde daarmee Verstappen, is dat niet precies wat jij wil: onvoorspelbaarheid?
Richmond zegt
@pomoek: banden wisselen onder sc is juist goed. Geeft spanning in de wedstrijd. Vooral aangezien inhalen op de baan tussen de voorste 4 zo moeilijk is. Alleen omdat de sc de leider benadeeld (wisselen van banden) is het nog geen slechte regel. Hoort bij de sport. Soms win je soms verlies je.
pomoek zegt
@benja01: Daarmee reduceer je Formule1 met een spelletje Mario Kart. Ik vind dat hiermee ad random mensen bevoordeeld. Natuurlijk, als je 10 seizoenen in een topteam rondrijdt heb je er soms voordeel aan en soms nadeel. Maar het kan voor coureurs in de kleinere teams het verschil zijn in wel of niet in de punten rijden en dus wel of niet een contract voor het volgende jaar.
bartteeuwen zegt
@pomoek: Je vergeet alleen dat dit enkel kan als de nummer 2 zo’n 25 seconden voor de nummer 3 ligt en de safetycar op een goed moment komt. Lang geen zekerheid dus dat je als nummer 2 met n pitstop zo maar voor rijdt. Je kan ook achteraan liggen als de marges kleiner zijn en de pitstop gaat fout.
pomoek zegt
@bartteeuwen: Nee hoor, als Verstappen onverhoopt op P3 had gelegen na zijn pitstop had hij Sainz wel weten in te halen en mogelijk Hamilton nog ook. Het was wat moeilijker geweest dan nu het geval was, maar het had gekund. Maar het gaat me even om de coureur op P1. Zelfs als deze een enorme voorsprong zou hebben opgebouwd dan had hij deze verloren in de ronden achter de SC. Deze duurde in AD ongeveer 1 minuut per ronde langer dan normaal.
Verstappen lag aan het einde van ronde 53 15 seconden achter op Hamilton. En toen maakte hij zijn pitstop. Hamilton reed toen door. Aan het einde van ronde 54 lag Hamilton nog geen 8 seconden voor op Verstappen en was het dus voor hem te laat om te stoppen. Verstappen had de race in ronde 53 al verloren. Als hij door de pitstop achter Sainz terecht was gekomen, die lag overigens toen ruim een minuut achter op Verstappen, dan had dat voor de uitslag, op dat moment, niets uitgemaakt. De gok konden ze wel wagen. Sterker nog, het was geen gok, want Sainz had Verstappen op dat moment nog lang niet bijgehaald, dat gebeurde pas in ronde 56 zo’n beetje.
De rijder op positie 2 had werkelijk niets te verliezen. Die op nr 1 alles. De kans dat de race onder SC zou eindigen was reëel, misschien wel 75% of meer.
In de situatie dat Verstappen niet had mogen pitten dan had het niet uitgemaakt of ze de race hadden herstart of niet. Hamilton en Verstappen reden op even oude banden rond, dus dat had Hamilton wel gehaald.
Enkel het wisselen onder de SC maakte het verschil. De rest was pure mazzel. Of pech, hoe je het ook bekijkt.
roadster1976 zegt
@pomoek: hoe zie jij dan de race in imola? Rode vlag en iedereen met een ronde achterstand komt weer in dezelfde ronde. Ook pure mazzel toch?
pomoek zegt
@roadster1976: Ja, 100%. Verstappen had op dat moment alle auto’s vanaf p10 op een ronde gezet. Ik kan me niet herinneren of de gelapte auto’s toen mochten inhalen, maar er valt zeker wat voor te zeggen om ook eens goed naar die regel te kijken.
gregorius zegt
Als Latifi 3 ronden eerder was gecrasht, hadden ze bij MB er zeker op gegokt dat de SC nog naar binnen zou gaan. In dat geval hadden ze zeker ook Softs erop gezet.
LH en MV softs, kon LH vooraan beginnen.
Alleen LH softs, had hij 1-4 ronden de tijd gehad om Max op harde banden die de bese ronden al gehad hadden, in te halen. Dat had hem zeker wel gelukt.
Richmond zegt
Waarschijnlijk als ze het doen wordt het een enorme pr crisis. Iedereen die nu al moord en brand roept over bestolen winst, gaat dan helemaal met hooi vorken in meute naar het huis van de FIA. Dus meer dan een verbale tik op de vingers zal het niet worden
pomoek zegt
De speech van James Allison bij het ophalen van de beker was geweldig.
Hij haalde, een beetje, de angel uit het hele conflict: “I can’t stress enough what a massive pleasure it is to be able to pick up this trophy after a championship of such quality and to have the pleasure of fighting like cats and dogs all year with Red Bull, a brilliant opponent, we get on each other’s tits a bit, but that’s how it should be, and it was just an fantastic fight”.
https://www.youtube.com/watch?v=NEtZG4KE9xQ
ghini zegt
@pomoek: ja eens, mooi, ook gewoon red bull noemen en geen gedoe met “them” ofzo. Overigens vond ik de presentatie en organisatie van dat gala echt van een bijzonder laag niveau voor zo’n groot instituut als de fia. Wat een amateuristisch gebeuren, heel awkward de hele tijd.
cossiekiller zegt
Yes, but Lewis has got very long covid.
potver7 zegt
Yes, and Toto has got very long toes.
SickDon zegt
Een passende straf zou zijn als ze en dan ut hele team de eerste 2 f1 weekenden volgend seizoen uitsluiten. Onsportief gedrag hard afstraffen.
dijan zegt
Sickdon ,Tjonge ,jonge ,denk dat je ziek bent Don.
redbeams zegt
@dijan: Kijk je uit voor het hamiltonvirus…je gaat zelf ook negatief worden dan
Zukunft1 zegt
Wat laat Mercedes zich kennen. Slechte verliezers.
redbeams zegt
En terecht dat ze maar een flink gepaste straf mogen krijgen.
mashell zegt
Ok. Wat is de de straf voor Max dat hij niet naar het Nederlandse sportman van het jaar gala komt? Een verbod om onder Nederlandse vlag uit te komen?
redbeams zegt
@mashell: Geen idee wat daar de verplichting van was.Hier horen de nr 1, 2 en 3 van de rijders verplicht aanwezig te zijn…is gewoon iets wat je al weet en niet achteraf is bepaald.
cthijs zegt
Nigel mansell heeft naar mijn mening ook ooit het vliegtuig naar huis genomen voordat hij alle verplichtingen op het circuit had gedaan,weet niet meer precies hoe dat is afgelopen maar er was toen ook nogal wat om te doen.
gregorius zegt
Dit soort Gala’s zijn per definitie onzin.
De sporters die voorbij komen zullen het vaak een worst wezen. MIsschien dat er nog een uitzondering is voor ‘sporter van het jaar in NL’, voor een sporter die nog wel wat publiciteit kan gebruiken (omdat ze geen miljoenen binnen harken).
Verder is het gewoon op moeten draven voor het klapvolk en sommige rijke (vaak oude) mannen die graag rondom de sporter zijn omdat ze zich dan beter voelen.
En als je nou publiek geld vangt, met het sporten, dan is het leuk als de sporter ook wat terug doet voor het publiek; maar dan kan je beter aandacht vragen voor een kinderziekenhuis of zo, ipv een domme speech over hoe alles was in je smoking in een schouwburg.
In het geval van F1: er is toch wel een hoog percentage van geld afkomstig van mensen die er andere vormen van normen en waarden op nahouden dan dat de F1 zelf uit wil dragen. Hypocriet gedoe. Maar ja, het kijkt wel lekker weg; (de quali en de race dan, soms op vooruitspoelen). Maar ik kan niet zeggen dat ik ook maar 1 pre-race minuut heb gezien, laat staan ook maar 1 ‘expert’ die nog een keer samenvat wat we allemaal gezien hebben.