Ontiegelijk lang wordt de Mercedes F1 bolide volgend jaar.
Volgens de geruchtenmolen werkt Mercedes namelijk aan een auto met een wielbasis die meerdere tektonische platen tegelijkertijd bestrijkt. Ten opzichte van de concurrenten zou de wielbasis van de W07-opvolger maar liefst twintig centimeter langer zijn. Dat de Silberpfeil van 2017 overigens W08 gaat heten is nog niet zeker. Er bestond namelijk al ooit een W08 die beter bekend is als de Nürburg 460. Dat was Mercedes’ eerste personenwagen met een achtcilinder onder de kap. Maar terug naar de F1 anno nu. Waarom maakt Mercedes deze opvallende keuze eigenlijk?
Een en ander zou te maken hebben met de Halo Halo Halo. Niet de gouden shine die van Lewis’ bling-bling juwelen afkomt, maar de veiligheids-wichelroede die de FIA aanvankelijk wilde introduceren in 2017. Dit systeem weegt ongeveer zeven kilo en dat is loodzwaar voor F1-begrippen, zelfs nu het minimumgewicht van de auto’s is opgelopen naar 722 kilo. De Halo zou daarbij ook nog eens vrij hoog op de auto zitten, precies waar je het niet wilt hebben. Zo’n gekke string over de cockpit schopt heel de gewichtsbalans van de auto in de war. Precies de reden waarom de FIA de teams al had medegedeeld dat ze de wielbases van hun auto’s mochten/moesten verlengen.
Echter, zoals we inmiddels weten zijn de ontsierende Halo’s inmiddels uitgesteld. In eerste instantie geldt het uitstel tot 2018. Van dat uitstel zou wel eens afstel kunnen komen als er een betere optie gevonden wordt, of als de Halo alsnog uit de gratie vanwege bezwaren van coureurs en andere invloedrijke personen binnen de F1. Zonder Halo vervalt echter ook de noodzaak voor een langere wielbasis zou je zeggen. En dat is ook de conclusie waar de meeste teams toe gekomen zijn. Volgens Auto-Motor-und-Sport is het zelfs de conclusie waar álle teams toe gekomen zijn, op één team na. En laat dat nou net het team zijn dat vanaf 2014 de F1 volledig domineert. Ze zullen toch wel weten wat ze doen daar in Stuttgart Brackley?
Op zich is de gedachte dat een lange wielbasis voordelig is niet nieuw. Ferrari probeerde het jaren geleden bijvoorbeeld ook. Het idee is onder andere dat je met een langere wielbasis meer ruimte hebt tussen de voorwielen en de sidepods. Daardoor zou je de aerodynamica in dit gebied efficiënter kunnen regelen. Volgens de technisch directeur van Force India is dit precies het gebied waarin de ontwerpers volgend jaar de meeste vrijheid krijgen. Andere voordelen van een langere wielbasis zouden in theorie meer stabiliteit en minder bandenslijtage zijn. Een nadeel is (uiteraard) een ietwat logger gedrag in korte bochten. Momenteel heeft Force India de kortste wielbasis van het veld. Renault heeft dit jaar de langste wielbasis.
Is het verstandig van Mercedes om voor deze aparte beslissing te gaan terwijl ze het niet echt nodig lijken te hebben om onnodig risico te nemen of kijk je al uit naar een voorbeeldstudie ‘keren op de weg’ van Lewis en Nico in Monaco volgend jaar?
CRX zegt
We hebben Mercedes (het team, niet de rijders) toch niet echt vaak op fouten kunnen betrappen, dus ze zullen wel weten wat ze doen.
Edge zegt
@crx: Klopt, maar aan de andere kant hebben twee andere briljante designers (Newey en Key) besloten om bij resp. Red Bull en Toro Rosso wél over te stappen naar de kortere basis. Dat zijn toch ook wel heren waarvan je verwacht dat ze weten wat ze doen.
CRX zegt
@edge: Dat is ook een goed punt.
Ben benieuwd wie het beter ziet.
griffendahl zegt
@edge: Als dat betekent dat het ene chassis op het ene circuit supersnel is en het andere chassis op het andere circuit de te kloppen wagen is, dan ben ik nu al voor deze onderlinge verschillen.
str8six zegt
Lang..zaam lijkt me mooi.
simracing4life zegt
Wordt dit het einde van de dominantie van Mercedes?
sjaakjwt zegt
Laten we voor de spanning hopen dat het geen geniale vondst is.
2wheeler zegt
Lange wagens met die dikke, vette banden komend seizoen. Jammer dat Renault het niet doet want i.c.m die livery vind ik het waarschijnlijk de mooiste wagen van 2017
lotuselises2 zegt
@2wheeler: Die lange wielbasis is precies wat de huidige F1 wagens nu zo lelijk maakt ten opzichte van “vroeger”…
Breinstein zegt
Stel dat het niet werkt, mag het dan gaandeweg het seizoen nog aangepast worden?
lambo4all zegt
@breinstein: volgens mij wel, ik weet dat een paar jaar geleden (ik denk 2011-2013) dat er op verschillende circuits met verschillende wielbasis’ werd gereden.
bastiaangt zegt
@breinstein: Dat lijkt me bijna onmogelijk gezien de complete layout van alle systemen, het aerodynamische ontwerp en eventueel ook de crashtesten. Een andere wielbasis betekent zo ongeveer een compleet nieuw auto-ontwerp.
Dutchdriftking zegt
Heel erg benieuwd hoe de kaarten volgend jaar geschut zijn.
motoragent zegt
Nog langer? En de huidige wagens zijn al compleet uit verhouding getrokken:
http://cdn-7.motorsport.com/images/mgl/6zymmVLY/s8/f1-russian-gp-2016-max-verstappen-scuderia-toro-rosso-str11.jpg
lambo4all zegt
@motoragent: ik vind ze eigenlijk wel elegant..
2wheeler zegt
@motoragent: wauw, als je het zo ziet zouden ze juist inderdaad een stukje korter mogen!
gregorius zegt
Voor de amusementswaarde lijkt het me heerlijk als na de eerste race blijkt dat Mercedes volgend jaar opeens ergens in het middenveld rijdt. Een sjaggie Lewis, naast een sjaggi Nico. En maar klagen over de boordradio. Iedereen de schuld geven. Heerlijk.
sportevo zegt
@gregorius: ik zie het al helemaal voor me! Nico en Lewis met een gezicht als een oorwurm en maar klagen!
alcantara zegt
De heren hebben beiden iets te compenseren zeker?