Na een technische keuring zijn zowel Lewis Hamilton als Charles Leclerc gediskwalificeerd.
Een goed begin van de maandag? Nou, niet voor deze twee Formule 1-coureurs. Na afloop van de Grand Prix van Amerika kregen Lewis Hamilton en Charles Leclerc een voor hun onwerkelijk nieuwtje te horen: ze waren gediskwalificeerd van de race.
Extra zuur voor HAM
Vooral voor Lewis Hamilton is het enorm zuur. Hij leek dit weekend goed op weg te zijn en eindigde het weekend zelfs achter Max Verstappen, met de tweede plaats. Met het schrappen van het resultaat van Hamilton gaan zijn punten de prullenbak in. De strijd om de tweede plek in het wereldkampioenschap is na de Amerikaanse GP een enorme meevaller voor Sergio Perez. De Mexicaanse mazzelpik eindigt nu op P4 en door de diskwalificatie loopt Hamilton niet hard op hem in. Toch moet de coureur oppassen voor de Brit.
Technische keuring
De auto’s van Lewis Hamilton en Charles Leclerc kwamen niet door de technische keuring na afloop van de race. Niet alle auto’s werden gecontroleerd door de FIA, maar in elk geval wel de auto’s van Verstappen, Hamilton en Leclerc, aldus Motorsport.com.
De plank en slijtblokken van de Mercedes van Lewis en de Ferrari van Charles voldeden niet aan de minimale afmetingen. De FIA kon niet anders dan de twee diskwalificeren. Een zeer zware ingreep, want dit hakt er natuurlijk voor beide coureurs enorm hard in.
De auto van Max Verstappen was wel in orde. De diskwalificatie van Hamilton en Leclerc hebben voor hem dan ook geen gevolgen, hij stond al op P1. De diskwalificatie pakt naast Perez ook gunstig uit voor onder andere Norris en Sainz. Laatstgenoemde eindigt nu als derde en gaat met een trofee naar huis. Daarnaast eindigt Logan Sargeant nu op P10 en dat betekent dat de Williams rookie nu officieel meer punten heeft weten te behalen in 2023 dan Nyck de Vries.
Volgende halte: Mexico
Tijd om bij te komen van de diskwalificatie hebben Hamilton en Leclerc niet echt. De ogen zijn nu gericht op Mexico. Vooral Lewis zal alles op alles moeten zetten om toch nog als tweede te eindigen in het wereldkampioenschap. Met tegenvallende resultaten van Perez en goede resultaten van HAM behoort dit nog zeker tot de mogelijkheden.
Robert zegt
“De plank en slijtblokken […] voldeden niet aan de minimale afmetingen. De FIA kon niet anders dan de twee diskwalificeren. Een zeer zware ingreep”
Zwaar wellicht, maar zeker niet iets nieuws of zo. Deze regel bestaat echt al tientallen jaren, volgens mij is deze al ingesteld na het afschaffen van de ground effect floors in 1983.
mashell zegt
Dat de andere teams zo dicht weinig marge op de regels aanhouden dat afkeuring kan gebeuren ruikt naar totale wanhoop vanwege de voorsprong van Red Bull.
ouwedibbes83 zegt
Goed punt! Poos geleden las ik dat de andere teams de rijhoogte hadden vergroot om minder last te hebben van “purpoising”. Maar als je de strijd aan wil gaan, moet je idd de limiet opzoeken. Ik zag de auto’s gisteren ook best last hebben van oneffenheden daar in Austin.
Kiwi zegt
Is het al definitief of kunnen ze nog in beroep ofzo…
Robert zegt
Mercedes heeft de diskwalificatie al geaccepteerd:
https://www.nu.nl/formule-1/6286445/mercedes-accepteert-diskwalificatie-hamilton-afstelling-was-een-uitdaging.html
De regels zijn overigens ook wel heel duidelijk; voldoen de slijtblokken na de race niet aan de minimale vereiste dikte, dan volgt automatisch diskwalificatie.
racerx zegt
Enerzijds jammer dat een race uitslag na de finish nog aangepast wordt en een DQ is een erg zware sanctie. Is voor de fans en dus voor de sport niet ideaal. Anderzijds, het regelboek is helder en zou niet nieuw moeten zijn voor de teams, blijkbaar teveel risico genomen met de afstelling. Schijnbaar hebben ze de top 6 gecheckt en random 4 anderen. Dat Sainz dan wel door de keuring kwam is opmerkelijk.
Edit: ik lees net dat ze Max, Lewis, Norris en Charles hebben gecheckt obv onder andere porpoising data.
pomoek zegt
Gewoon een gigantische blunder van Mercedes en Ferrari. Ik had al de indruk tijdens de race dat met name Hamilton op het einde rechte stuk behoorlijk za te stuiteren in zijn auto. De plank zit er, volgens mij, al onder sinds 1994. Ik kan me nog wel herinneren dat die toen behoorlijk wat discussie gaf. Af en toe, maar toch nog met enige regelmaat, worden auto’s gediskwalificeerd omdat er teveel slijtage aan de plank zit.
James Allison had grote hoop dat de nieuwe ondervloer van de MB. Kunnen ze nu weer opnieuw beginnen bij MB.
Wellicht dat de extra slijtage is veroorzaakt doordat ze nu ook een sprintrace hebben gereden en dat de extra kilometers op hoge snelheid dit heeft veroorzaakt?
Tenslotte: Een geluk voor F1 en FIA dat Hamilton niet in staat bleek Verstappen te passeren.
HZW zegt
Hadden Hamilton en Russell gisteren de zelfde vloer, of had alleen Hamilton de upgrade vloer.
lekkaah zegt
Aston Martin had ook een nieuwe vloer o.a. (Stroll). Het lijkt erop dat menig team 1 coureur een andere vloer heeft meegegeven om te kijken hoe dat gaat.
Johanneke zegt
Nee alonso reed ook met de nieuwe vloer, maar vond het na de sprint zo kut dat ie een pitlane start heeft gedaan en zo terug kon naar de oude vloer. Hij reed ook geweldig de punten binnen, totdat ie uitviel.
pomoek zegt
@rubenpriest: De Vries heeft in seizoen 2022 2 punten gehaald. Formeel dus 2 punten in 11 races en Logan 1 in 18 ;-).
THSD zegt
This has been manipulated man of zou hij echt de plank misgeslagen hebben 😅
pomoek zegt
Strijd om p2 is nu ook wel over. Hamilton moet nu 10 punten per race méér halen dan Perez.
harrie zegt
Het zou me niks verbazen als Perez het alsnog verkloot.
KEV9 zegt
Fout, de fia diskwalificeert niet dat doet de wedstrijdleiding
a_buis zegt
Won onze Jos zo niet eens een keer een derde plek omdat schumi de plank missloeg? Ook toen was de Benetton langzamer dan de directe concurrent Williams en ja dan probeer je wat hè
sportevo zegt
Schumacher werd inderdaad gediskwalificeerd maar dat de Benetton toen ook langzamer was dan de Williams is volgens mij wat overdreven. Schumacher won de race destijds met een behoorlijk gemak.
De skidblocks waren toen vrij nieuw omdat ze pas tijdens de Duitse GP toegepast werden. Het ongeluk van Ayrton Senna zou veroorzaakt zijn doordat de auto ook extreem laag stond afgesteld stond. Door de safetycar situatie net na de start en de langzame safetycar zou de bandenspanning van de Williams te ver zijn teruggelopen en raakte de auto te snel de grond en daardoor zou hij hem verloren zijn. De houten plank onder de vloer was 1 van de maatregelen om de snelheid van de auto’s in te perken. De slijtage van de plank zou de indicator zijn dat de auto te laag was afgesteld.
Persoonlijk snap ik niet zoveel van die slijtage regel. Als je soms ziet hoeveel sporen er op de baan te zien zijn die houten plank. Kijk bijvoorbeeld op de headerfoto van deze link: https://www.autoblog.nl/nieuws/vijf-reden-waarom-spa-de-leukste-f1-race-van-2015-wordt-79469 of de vonkenregens die je soms ziet of hoe soms auto’s over kerbstones heen schuren (meestal na een fout). Dat moet toch slijtage geven.
eelco74 zegt
Zeker, dat was op Spa, dat was mijn eerste bezoek aan een F1 race Schumacher won, Verstappen was 4e. Maar werd derde nadat Schumacher eerst gedikwalificeerd.
Je zag bij Hamilton afgelopen zondag ook weer het porpoising terug, wat aangaf dat de auto in de basis te laag stond. Dus leuk die snelheid, maar wel kennelijk met een te lage autoafstelling en dus uiteindelijk diskwalificatie
HZW zegt
Het viel mijn al op tijdens de race dat Hamilton en Leclerc beide heel veel grond contact geluiden hadden, vooral op de lange rechte stukken.
Dus beide zullen wel met een maximaal laag afgestelde auto gereden hebben.
Het is bekend bij de huidige auto’s, dat hoe lager ze staan hoe sneller ze zijn door het grondeffect.
drdre1 zegt
Ik had eigenlijk wel verwacht dat er dan meer vonkjes van de auto afkwam. Die vonken worden veroorzaakt door die “plank” (= geen hout, maar een composiet en heeft een houtstructuur tekening) als ik me niet vergis. Evengoed is ’t allemaal te meten én ze gaan niet in protest, dus is geen discussie over.
quincy zegt
Het vonken komt omdat er metalen blokjes aan de voorkant zitten. Zie https://www.youtube.com/shorts/NRGdOKeTyE8
JanJansen zegt
Zou toch geweldig zijn als Alonso nog 3e op de wereldranglijst zou komen te staan.
flyerbunch zegt
Beetje zuur voor Norris en Sainz dat Lewis de show stond te stelen op het podium (Max mocht het boe- en Checo geroep aanhoren). Mercedes had een upgrade van de vloer gedaan en Toto waarschuwde RB dat ze eraan kwamen. Mja, valsspelen is ook een sport blijkbaar, vandaar het gat met Russel zo groot. Bij Leclerc zat de strategie dan weer tegen.
flatsix010 zegt
Dus vooral teams met nieuwe vloeren/upgrades, op een zeer hobbelig circuit, juist op de plekken waar de snelheid (en slijtage) hoog is. Het is een risico dat denk ik zeer moeilijk door te rekenen is.
Wat is eigenlijk de reden geweest dat deze regel is ingevoerd? En daarbij, is die nog relevant?
supertjeduc zegt
Volgens mij heeft Mercedes vorig jaar zijn zin gekregen toen die vroeg om strengere regels wat betreft rij hoogte ( om RB te naaien )
Ook zaten ze te zeuren dat RB een flexibele plank gebruikten
Carma is a bitch