Dus Bottas krijgt het chassis van Hamilton en Hamilton dat van Bottas. Zou de Fin dan eindelijk wél snel zijn?
De afgelopen weken waren niet de meest gelukkige uit de carrière van Valtteri Bottas. In zes races wist hij drie keer niet te finishen en de keren dat hij wel aan de eindstreep kwam, haalde hij slechts 47 punten. Daarmee staat hij op de zesde plaats, op 58 punten achte klassementsleider Max Verstappen.
Natuurlijk was er sprake van pure pech -denk aan Monaco, de langste pitstop ooit dankzij een kapotte wielmoer- , maar er waren ook races bij waarin Bottas gewoon reed als een natte krant. Zoals de laatste race in Bakoe. Daar werd hij 12e en haalde hij geen enkel punt. Zonde, want dankzij de fout van Hamilton bij de herstart haalde het complete team van Mercedes voor het eerst sinds bijna 3 jaar nul (0) punten.
Het lag aan het chassis, aldus Bottas
Dat was de meest voor de hand liggende oorzaak, aldus Bottas. Er móest wel iets fout zijn, anders kon hij het rampzalige tempo niet verklaren. Hij kreeg geen temperatuur in de banden en de grip was derhalve afwezig. Maar dat excuus kan hij komend weekend in Frankrijk niet meer gebruiken, want dan krijgt hij het chassis van zijn teamgenoot Lewis Hamilton.
Geplande ruil
Volgens Bottas heeft de wissel niks te maken met zijn magere prestaties. Hij en Hamilton zouden dit weekend sowieso al ruilen. Dat gebeurt vaker bij formule 1-teams. Het chassis van Hamilton is zes races oud, dat van Bottas is iets nieuwer. Hij kreeg een nieuw chassis na zijn crash op Imola.
Hoe blij Hamilton is dat hij een chassis krijgt waar volgens zijn teamgenoot iets mis mee is, kunnen we niet zeggen. Maar Hamilton kennende weet hij dit chassis -na een trage vrijdag en zaterdagochtend- tijdens de kwalificatie en de race toch gewoon weer (vrijwel) helemaal vooraan te parkeren. Dat doet hij altijd namelijk.
We gaan het komend weekend meemaken!
royaledeluxe zegt
’t zou wel wat zijn als er inderdaad iets mis mee is. Stel je voor Hamilton 12 de en Bottas 2de na Max… LOL
HZW zegt
Zo ver zal het wel niet komen, als Vrijdag na de eerste 2 vrije trainingen blijkt dat Hamilton ook aangeeft dat er niets klopt met het chassis, zal er wel wat veranderd gaan worden. (als de regels dat toestaan)
Ze nemen wel een grote gok om dat chassis wisselen nu te doen.
Aan de ene kant kan Hamilton aantonen dat er niets mis mee is, aan andere kant als Bottos aantonen dat er wel wat mee mis is, door ineens weer snel te zijn.
Het kan ook aantonen dat het chassis niet het probleem is, maar Bottas.
Misschien verhuist het “Bad Luck” karma wel mee met het Chassis naar Hamilton. LOL.
outlook zegt
@HZW: en zo ist maar net!
viezefreddyw zegt
Als Hamilton met dit chassis een puike race neerzet met dito resultaat en Bottas weer teleurstelt, dan kan je er echt donder op zeggen dat dit het laatste seizoen is van Bottas bij Mercedes.
katoenboer zegt
@viezefreddyw: het is toch al definitief dat volgend seizoen Russel gaat rijden voor Mercedes?
metalmike zegt
@katoenboer: Russell*
berlinetta zegt
Volgens mij wordt Bottas er na dit seizoen sowieso uitgeknikkerd. Ben benieuwd waar hij dan terecht kan. Terug naar Williams lijkt me geen pretje. Van de beste auto van het veld naar de slechtste.
toniominestrone zegt
Dit gaat Bottas zijn laatste GP voor Mercedes worden.
jaapiyo zegt
Wel bijzonder (en goed) dat ze VB deze kans geven.
sportevo zegt
@jaapiyo: volgens je collega is het niet zo bijzonder en gebeurd het wel vaker.
Ik heb wel eens gelezen dat een rijder openlijk verkondigde dat er iets mis was met zijn auto en dat het team het zat was en hem de auto van zijn teamgenoot had gegeven (zonder dat hij dit wist) en hij er nog steeds niets van bakte.
ghini zegt
Waarom is het zo moeilijk om een chasis te controleren? Daar bestaan toch allemaal scanners voor? Nog wat gewicht testen en vergelijken met de ander etc.
basman147 zegt
Dat is het nadeel van koolstofvezel. Als daar ergens diep binnenin een aantal lagen gedelamineerd zijn dan zie je dat niet van de buitenkant.
Het valt wel te controleren maar dan moet je een rontgenscanner in de buurt hebben ik durf niet te zeggen of die tot de standaarduitrusting van de teams hoort.
kerre zegt
Als ik zie dat ze bij ons op het werk al drie van die rontgenkasten hebben staan om producten te controleren. Dan kun je ervanuit gaan dat F1 teams dat ook hebben, mits het toegestaan is.
ghini zegt
@basman147: carbon fietsen worden ook met een soort scanners gecontroleerd. Kan me niet voorstellen dat F1 teams dat niet kunnen of hebben.