Hamilton lamenteert dat zijn wingman Bottas hem nog nooit een tow heeft gegeven.
Man man man, wat een kwalificatiesessie was dat net weer. Lewis Hamilton en Mercedes leken vooraf de favoriet om de pole position te pakken voor de alles beslissende race van morgen. Dat was niet alleen onze mening, maar ook de consensus bij de wedkantoren. Maar die mogen morgen wellicht iets meer uitkeren dan gehoopt. Max Verstappen pakte immers ook tegen zijn eigen verwachting in de pole en lijkt nu opeens toch weer een goede kans te maken op de titel.
Help van ome Sergio
Onze held kreeg daarbij a little help from his friends, in dit geval in de vorm van Sergio Perez. De trouwe teammaat van Max Verstappen was dit jaar niet altijd snel genoeg, maar heeft MV33 toch wel een paar keer uit de brand kunnen helpen toen dat even nodig was. Door de race te winnen in Bakoe bijvoorbeeld, of door Max snel voorbij te laten in de Grand Prix van Frankrijk. Dit keer gaf de Mexicaan een uitstekend uitgevoerde tow aan Max tijdens zijn kwalificatierondje. Sergio offerde daar zijn eerste snelle ronde voor op, maar prikte de tweede RB16B daarna ook nog even op P4 op de grid, twee plekken voor Bottas.
Wingman bottas niet meer dangerous voor Verstappen
Hamilton kan dus morgen niet direct op zijn wingman rekenen om Verstappen op een of andere manier onder druk te zetten. Nou ja, misschien als Bottas later stopt dan Max, wat wel de verwachting is, dat de Fin onze held even kan ophouden. Als hij dat dan maar op dezelfde manier doet als in Rusland en Mexico, kunnen we daarmee leven.
HAM zuur
HAM zelf lijkt echter toch een beetje zuur te zijn. Nadat Max wat schoten op hem loste door te stellen dat hij in de Mercedes W12 al kampioen zou zijn geweest, schiet Lewis voorzichtig wat terug, doch en passant gooit hij daarbij wat schaduw op geweldige vent Bottas. Dit terwijl VB77 vorige week nog gebombardeerd werd tot ‘de beste teammaat ooit’ door Hamilton. Zoals bekend kan LH44 af en toe een beetje grillig zijn. Bij Sky Sports laat HAM na de teleurstellende kwalificatie optekenen:
Ik mag niet klagen, maar ik had natuurlijk graag gezien dat we vandaag wat sneller waren. Over een tow hebben we niet gesproken. Dat hebben we überhaupt nog nooit gedaan
Lewis Hamilton, hoopt morgen op een tow van Max
Of het helemaal klopt wat Lewis zegt is overigens een beetje twijfelachtig. In Bakoe dit jaar wist Lewis zich namelijk als tweede te kwalificeren middels een mega tow van Bottas, die daar zelf tiende stond. En ook op Silverstone leek het er toch sterk op dat Bottas zijn teamleider een tow gaf in de kwalificatie voor de Sprint Kwalificatie. Hoewel met name in dat laatste geval Bottas er nadien op zinspeelde dat dat de afspraak was, ziet Hamilton dat kennelijk niet zo.
Maakte de tow wel het verschil?
Of het uiteindelijk overigens echt de tow was die het verschil maakte, is twijfelachtig. Verstappen was zo goed in de laatste sector dat hij waarschijnlijk sowieso nipt sneller was geweest dan Hamilton. Het verschil was dan alleen ongetwijfeld wat minder groot geweest dan de ruim drie tienden die het vanmiddag was. Als er nog meer (semi-)villeine opmerkingen worden gemaakt in Abu Dhabi, laten we je dat uiteraard weten, hier op Story autoblog.
Johanneke zegt
Als ik het goed gezien heb was max maar een fractie langzamer als zichzelf in zijn 2e run in Q3 in sector 1 en 2, voordat ie van het gas ging.
Ik denk dat RB een 2 stopper gaat doen, soft medium medium, hebben ze nog 2 verse van. MB kan van medium naar hard. Lewis heeft 7 man op soft om zich heen, zou lekker zijn als iig norris en perez hem het leven zuur kunnen maken bij de start, al heb ik het idee dat norris vooral denkt, ik wil mij helemaal niet bemoeien met die 2 voor mij. En dat is ergens wel begrijpelijk.
mx5wijf zegt
Norris is geen Ocon, en zou graag een Alonso willen zijn. Ik bedoel, hij zou dolgraag de huidig wereldkampioen willen uitdagen en het vuur aan de schenen willen leggen. Hopelijk lukt ´m dat morgen!
Johanneke zegt
Hij zei in het post race interview letterlijk dat ie geen onderdeel van de actie voor hem wilde zijn.
pomoek zegt
@johanneke: Het circuit is dit jaar natuurlijk wel beduidend sneller, dus eigenlijk is een vergelijking met vorig jaar zinloos, maar toch: Vorig jaar reden ze dezelfde banden als nu (c3, c4 en c5) en toen werd het een 1-stopper ronde 10. Toen waren het wel 55 rondjes en nu 58. Albon startte in 2020 ook op rood en ging net als de top 3 pas in ronde 10 naar binnen, en deed ook een 1-stopper. Zijn rondetijden waren eigenlijk wel prima. Ik verwacht dat Verstappen op rood als eerste naar binnen moet en dat de MB’s zo lang mogelijk op geel proberen door te rijden zodat ze op de versere witte band de auto van Verstappen kunnen binnen hengelen in het laatste deel van de race.
Wat Norris betreft klopt het wat hij zegt. Maar eigenlijk is dat wel gek. Niet vechten om positie is ook invloed hebben. Stel dat om wat voor reden Hamilton terug valt en dan niet meer hoeft te vechten om positie. Dat is niet zoals het hoort. Een aantal jaar geleden verloor Alonso het kampioenschap omdat hij toen niet voorbij een langzame Renault wist te komen.
550maranello zegt
Zou vooral mooi zijn als Perez Hamilton een keer zou kunnen aanvallen. Wat een spanning…
Gulli zegt
Je wens is uitgekomen :)
ecknine zegt
Die ’tow’ van Perez is verwaarloosbaar. Als je let op de delta op het stuurwiel van Max, zie je dat dit hem maar 0.03 winst heeft opgeleverd (van -0.38 naar -0.41). Dus zonder ’tow’ was Max nog steeds 0.368 sneller dan Lewis.
cthijs zegt
En dan zijn er nog mensen die geloven dat Mercedes niet heeft valsgespeeld met de vleugel in Brazilië.beetje controle van de FIA en weg snelheidsverschil
mikespek zegt
Zou die Mercedes motor degradatie dan nu al aan de oppervlakte komen, lijkt wel ineens dat de raket motor enorm pk’s aan het verliezen is
mp014 zegt
@mikespek: morgen draaien ze aan het knopje, net als vorige week!
maferick74 zegt
@mp014: park ferme
ecknine zegt
@maferick74: of er is al aan het knopje gedraaid. Sandbagging.
Edge zegt
Dat mag dus niet. Als Mercedes de motoren op minder kracht heeft laten rijden in de kwalificatie, is dat ook de maximale stand die ze mogen gebruiken tijdens de race.
sportabgasanlage zegt
Dat zou pas echt valsspelen zijn. De motor quali settings zijn hetzelfde als de motor race settings. Enige wat ze mogen doen is kleine aanpassingen aan de aero
ghini zegt
Wat een onzin, ik heb niet onthouden wanneer en hoe maar Ham heeft sowieso 1x mega tow gehad van bottas, eerlijk is eerlijk dat werkte toen voor hun perfect, goed uitgevoerd. Max heeft er nu ook iets aan gehad maar veel is het niet. Lewis riep achteraf vooral dat hij geeft fouten maakte maar gewoon niet sneller kon maar dat was onzin, doet ie vaker, hij maakte meerdere kleine foutjes, paar keer net iets glijden etc.
suheyl zegt
Volgens mij zei Hamilton dat ze niet besproken hadden voor deze kwalificatie, niet dat hij dat nooit hadden gedaan.
jaapiyo zegt
Na hij zei dat ze het nooit gedaan hebben. Hier rond een minuut of drie https://m.youtube.com/watch?v=eApX7ZqOxgY.
rolov zegt
Hamilton en toto liegen altijd . Narcisten zijn altijd zo onschuldig
harrie zegt
Bottas doet ook nooit wat voor die arme knul.
HB zegt
Wat ik niet lees is dat het wel duidelijk is dat RB deze race duidelijk de motoren iets verder heeft open gezet en dat Max daardoor gewoon meer snelheid heeft (dit was sowieso te verwachten). Nu maar zien of een vd andere coureurs met softs aan Hamilton voorbij gaat bij de start.
Richmond zegt
@heinb: nee ze hebben minder vleugel, snelheid in de bochten opgeofferd voor snelheid op het rechte stuk
ghini zegt
@benja01: en dat kan ook doordat het circuit is gewijzigd op die langzamere punten.
flyerbunch zegt
De tow die Perez had gegeven had na analyse niet meer dan 0,1 sec opgeleverd voor Max. Verwaarloosbaar zo leek het achteraf, maar alle beetjes hielpen uiteraard in dit kampioenschap. Dat Max z’n 2e run zonder tow sneller was werd door Lewis ff voor het gemak genegeerd. Zodra Max hoorde dat Lewis geen p1 had stopte hij z’n ronde om banden te sparen.
Dat ze het niet bij Mercedes hadden besproken van die tow betwijfel ik. Ik heb nadien gelezen dat Bottas problemen had met z’n motor na FP3. Hij heeft voor de kwalificatie een oude spec motor gekregen en die kon dus niet tippen aan die van Lewis. Zodoende was het dus niet haalbaar voor Bottas om dat trucje perfect uit te voeren zoals Perez zogenaamd wegens te traag. Uiteraard was er ook het vertrouwen van Lewis dat ze dat varkentje wel ff gingen wassen. Hoogmoed!
Toen Lewis zei: wij doen dat niet bij Mercedes! Eerste gedachte was complete BS! Dat hij het zelf geloofd is een van z’n psychologische spelletjes, maar de rest? Ook de pers sprak hem er niet over aan raar, maar goed merendeel zijn Brits dus. Ze hebben dit in Baku en Silverstone duidelijk georganiseerd Google het maar ff. Mexico hetzelfde en in de race probeerde ze het nogmaals maar mislukte de tow omdat Bottas een slechte start had.. de rest is bekend!
bernoulli zegt
In elk geval geen tow van Mazepin vandaag. Die doet niet mee. Positief getest. Ook geen vervanger.