De spectaculaire Formule 1 openingsrace in het Australische Melbourne van afgelopen zondag, heeft voor Lewis Hamilton nog een staartje gekregen. De Brit is met terugwerkende kracht gediskwalificeerd nadat nieuw bewijsmateriaal boven water was gekomen over zijn inhaalactie onder de gele vlag. Hij is uit de uitslag van de Grand Prix van Australië geschrapt en Trulli kreeg zijn derde plaats terug.
Hamilton verklaarde na de race aan de stewards dat hij Trulli had ingehaald onder geel, toen deze even naast de baan raakte. Hij liet Trulli naar eigen zeggen vervolgens weer voorbij omdat het team hem dat sommeerde te doen. Deze verklaring blijkt niet te kloppen, want na bestudering van de data is gebleken dat hij Trulli niet in opdracht van McLaren voorbij liet. Volgens Trulli reed Hamilton op het moment dat hij zijn plek terugwon zo langzaam dat het leek alsof de Brit een technisch probleem had. Waarom Hamilton Trulli voorbij liet is nog niet bekendgemaakt. McLaren heeft nog niet op de straf gereageerd.
Hamilton heeft feitelijk wel aan de regels voldaan door zijn positie weer af te staan aan Trulli, maar hij heeft gelogen over de reden. Hem is misleiding van de stewards ten laste gelegd. Trulli werd aanvankelijk voor het incident bestraft met een tijdstraf van 25 seconden, waardoor hij terugviel naar de 12e plaats. Die straf is ongedaan gemaakt. De officiële uitslag van de Grand Prix van Australië is nu als volgt:
1 Jenson Button (Brawn GP)
2 Rubens Barrichello (Brawn GP)
3 Jarno Trulli (Toyota)
4 Timo Glock (Toyota)
5 Fernando Alonso (Renault)
6 Nico Rosberg (Williams)
7 Sébastien Buemi (Scuderia Toro Rosso)
8 Sébastien Bourdais (Scuderia Toro Rosso)
Met dank aan Arnold_GT voor de tip
Laurens zegt
Een schoenmaker in opkomst!
Floryn zegt
regeltjesneuken kan anderen helpen te winnen hoera!
technopatat zegt
haha, yes :D! kvond het eigenlijk al onterecht dat hij met zoveel geluk op een derde plaats is beland :D!
Benjamin zegt
@Floryn Hamilton fanboy :)
Martin zegt
Waar gaat het bij de formule1 nu nog om??
Niet meer om het racen volgens mij..
Ze moeten gewoon lekker gaan racen F*** die regels..
Headhunter zegt
Inderdaad.. gewoon knallen met die hap, racen voor wat je kunt winnen en niet zoveel zeiken over strafpunten en diskwalificaties.
Benjamin1 zegt
Leuk, de volgende race is zondag, en dan weten we 4 dagen later wie er gewonnen heeft….
mc959 zegt
circus is weer begonnen, hadden ze gewoon Trulli op 3 en Hami op 4 en iedereen was happy, zo’n bullsh*t weer
Vind dat die jongen wel de 4de plek verdiende na een (waarschijnlijk) heel moeilijke race. maar ja, who am i….
Tom zegt
Allee Ferrari heeft weer geen punten dus mag Hamilton er ook geen hebben zeker?
Bij de Fia werkt toch ook een bende hypocrieten hoor.
Weg het geloof in een goed, eerlijk beleid en weg de goede reclame voor de sport.
Tombnolz zegt
Nu snap ik er echt geen jota meer van… Benieuwd naar de reactie van McLaren!
Antoon zegt
Brawn en Toyota het nieuwe Ferrari en McLaren zo lijkt het.
Nu eerst maar weer is afwachten of ze die diffusor goedkeuren of niet. Apart overigens dat ze hier dan zo snel een uitspraak over kunnen doen, maar dat het proces voor die diffusor zo ongelofelijk lang moet duren.
Benieuwd wie het risico neemt en in Maleisië al met een aangepaste diffusor rijdt.
LPJ zegt
@Tom: en toch maar weer de zwarte piet naar Ferrari doorschuiven, sterk. Hamilton heeft gelogen tegen de stewards, wat Ferrari daar mee te maken heeft snap ik even niet, maar dat zal wel aan mij liggen.
@Tombnolz: http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/04/02/mclaren-niet-in-beroep-tegen-diskwalificatie/
McLaren zal niet in beroep gaan tegen de diskwalificatie van Lewis Hamilton. Zo heeft de Britse renstal laten weten. De wedstrijdleiding is van mening dat de regerend kampioen zondagavond misleidende informatie heeft verstrekt aan de stewards.
Supra1981 zegt
Ze zien zelf door de regeltjes de baan niet meer.
Je kan straks meer punten halen met anderen erbij lappen dan echt te racen. :-)
Denk dat de diffusor het probleem niet moet zijn. Ferrari en McLaren hebben gewoon zitten slapen en hebben iets over het hoofd gezien. Eigen schuld.
peter zegt
heeft iemand de race ergens digitaal staan – ik heb het gemist :-( enkel qualify gezien.
MSC zegt
@Mc959
Dit is een terechte beslissing hoor, McLaren gaat niet eens in beroep dus dat zegt ook alweer genoeg.
Enja ze mochten Barrichello ook wel een paar plaatsjes acheruit zetten na het veroorzaken van de chaos in de 1ste bocht, en daarna raikkonen aantikken zodat hij er voorbij kon =)
Achjah zoals iedereen weet, de 1ste race wilt niets zeggen over de rest van het kampioenschap
LPJ zegt
@Antoon: het is geen kwestie van zomaar eventjes een diffusor op je wagen zetten.
“Je moet de hele auto aanpassen. Je kan niet de diffuser aanpassen en verwachten dat de auto een seconde sneller gaat”, zei hij. “Je hebt een nieuwe voorkant, nieuwe sidepods en een nieuwe motorkap nodig. De hele auto moet herbouwd worden en dat kost vele maanden.” Aldus Alonso.
Aqualung zegt
Wát een onzin dit weer. Laat de FIA eens ophouden met het verzinnen en uitvoeren van al die achterlijke regels. Kom op zeg, dit gaat toch nergens meer over…
Mao zegt
“Formule 1-baas Bernie Ecclestone vond dat de rijder met de meeste overwinningen het kampioenschap verdiende en zette in op een medaillesysteem. De FOTA reageerde door een nieuw puntensysteem van 12 – 9 – 7 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1 voor te stellen. Dat werd afgewezen door de FIA World Motor Sport Council, dat koos voor een winner takes all-constructie, die in 2010 van kracht moet worden. ”
Zijn lekker bezig de FIA
http://www.formule1.nl/nieuwsbericht/10-34-8598.html
Pelder zegt
http://www.youtube.com/watch?v=4RGuS2PxZEE
Daar het moment dat Hamilton Trulli inhaalde tijdens de Safety Car.
F1-Freak zegt
Jongens, wat een gezeik van de FIA zeg. Hij houdt zich aan de regels, hij geeft aan wat hij deed en alleen omdat hij het uit eigen idee deed i.p.v. op bevel van het team (hoewel hij het laatste had gezegd), wordt hij gediskwalificeerd. Ik ben ertegen om weer met de bekende Ferrari-complotten te komen, maar dit vind ik wel heel erg, zoals Floryn het zo mooi noemt, regeltjesneuken.
Ja, ik ben fan van Hamiton.
Sjefke zegt
Pelder het gaat niet om dit moment maar om het moment waarop Trulli Hamilton weer terug inhaalde. Liegen tegen stewards om plaats winst te krijgen is raar, en terecht bestraft. Als Hamilton gewoon verklaard had dat hij dacht dat hij de plek terug moest geven was er niks aan de hand geweest en zou hij gewoon 4de zijn geworden. Al is deze straf wel erg zwaar maar zou een 25 seconden straf eenzelfde resultaat hebben.
Maar al met al vind ik deze race toch een passend slot hebben gekregen :D (na het uitvallen van 2 Ferrari’s was ik toch beetje negatief over de race :p)
LPJ zegt
@Supra1981: ze hebben alles behalve zitten slapen. Ze zijn net zo lang mogelijk blijven werken aan hun wagen van vorig jaar, omdat ze alletwee nog kans hadden op de wereldtitel. Terwijl andere teams al volop bezig waren met de voorbereiding voor dit seizoen …
J. zegt
@Pelder
Die actie was volledig legaal. Omdat Trulli met alle 4 de wielen buiten de racelijnen rondharkt heeft Hamilton hem officieel gezien niet ingehaald. Hamilton mocht daar dus gewoon P3 houden.
Daarna is het fout gegaan. Trulli is Hamilton voorbij gegaan en dat mag gewoon niet. (punt). De Stewards hebben dat in onderzoek genomen, en hebben Trulli, Hamilton en McLaren verhoord.
Trulli heeft verklaard dat Hamilton zo langzaam reed dat hij dacht dat die een probleem met zijn auto had, en daarom was hij er maar voorbij gegaan. (Achter de SC bepaalt de SC het tempo totdat de lichten uit gaan waarna de raceleider het tempo mag bepalen totdat de auto’s het rechte stuk op komen, na de finishlijn mag weer ingehaald worden).
McLaren/Hamilton hebben toen tegen de Stewards verklaard dat ze Trulli er niet bewust voorbij gelaten hebben, en dat Trulli dus een inhaal actie heeft gedaan.
De Stewards hebben hierop besloten dat Trulli een inhaal actie heeft gedaan en daarom een drive through penalty moest krijgen. Omdat de race al gefinished was en er geen drive through gegeven kon worden werd deze straf automatisch omgezet in een tijdstraf.
Later bleek dat Hamilton na de race en voordat het verhoor begon tegenover de pers heeft verklaard dat hij opdracht heeft gekregen van McLaren om Trulli er voorbij te laten. Uit de radiocommunicatie tussen Hamilton en McLaren zou ook blijken dat er duidelijke orders zijn gegeven om Trulli voorbij te laten.
Dat was voor de Stewards genoeg reden om de heren nogmaals op te roepen, en nu Hamilton een straf te geven wegens het verklaren van onjuiste en misleidende informatie tegenover de stewards in Australie.
Hamilton is dus niet gestraft voor een actie op de baan!
shrink zegt
Industriele spionnage, liegen tegen de stewards….. Ze zijn lekker bezig daar.
vjimages zegt
Pelder het gaat niet om dit moment maar om het moment waarop Trulli Hamilton weer terug inhaalde. Liegen tegen stewards om plaats winst te krijgen is raar, en terecht bestraft. Als Hamilton gewoon verklaard had dat hij dacht dat hij de plek terug moest geven was er niks aan de hand geweest en zou hij gewoon 4de zijn geworden. Al is deze straf wel erg zwaar maar zou een 25 seconden straf eenzelfde resultaat hebben.
ga hier volledig mee akkoord. Ze hebben opzettelijk Trulli in de val gelokt en gaan dan achteraf ook nog behoorlijk wat liegen. Vind de straf volledig terecht!
Een schoenmaker in opkomst!
Inderdaad goed op weg om dit te worden. Ook al beweert hij fan te zijn van Senna, ik denk dat hij vooral Schummelmacher heeft bezig gezien. (En McLaren neemt de gewoontes van Ferrari over)
RenJie zegt
YESS! :D
Oscar zegt
http://www.youtube.com/watch?v=jROp_rS7Wak
Als je hier kijkt zie je buiten een naast de baan rijdende trulli ook nog een andere auto (volgensmij toyota van Glock) grasmaaien en daarachter een Red Bull zonder vleugel. In welk rondje speelde dit allemaal? laatste toch? maar heb er op tv weinig van gezien.
3301 zegt
waarom is dit nou géén 1 april grap :'(
Tom zegt
@Lennart
Als ze Hamilton gewoon naar de 4de plaats hadden geplaats was er helemaal geen heisa rond geweest. Maar nu maken ze zich enkel hun eigen moeilijk bij de FIA. Daarom denken mensen zoals ik dus dat omdat Ferrari geen punten pakte Hamilton met een belachelijk reden ook geen punten kreeg ipv hem een plek achteruit te schuiven.
keesD zegt
Wat een gemierenneuk weer… hij heeft de Trulli weer netjes laten passeren, wat maakt het dan uit wat voor reden hij daarvoor gaf. Echt weer een actie van een paar mannen achter een bureau dat zichzelf weer even in de schijnwerpers wil zetten met zo’n “kijk eens wat een macht wij hebben” actie…
midi zegt
@J.
Op dit moment staat er een andere lezing van dit verhaal op formula1.com. Tegen de stewards zou Mclaren/Hamilton hebben verklaard dat hij Trulli NIET opzettelijk er voorbij gelaten zou hebben, terwijl uit persberichten en radiocommunicatie tussen Hamilton en Mclaren pitmuur wel degelijk blijkt dat er orders waren om Trulli ervoorbij te laten.
Maakt het wel logischer en de straf van Trulli was duidelijk onterecht
LPJ zegt
@Tom: als Hamilton liegt tegen de stewards om zo Trulli z’n podiumplaats af te nemen, dan hoort daar uiteraard een deftige straf tegen.
Wat jij voorstelt is het straffeloos laten van het misleiden van de stewards als zij om je getuigenis vragen over een incident … zoiets wordt nergens getollereerd.
@keesD: als hij ook had verklaard dat hij Trulli netjes had laten passeren, om wat voor reden dan ook, was er ook helemaal geen probleem geweest. Maar dat heeft hij dus niet gedaan.
midi zegt
@J. Laat maar, dat bedoelde je al zie ik…..
BananaFlip zegt
Wat Hamilton doet is zielig en zwakzinnig.
Zou hij ook in Meeden wonen?
Antoon zegt
@ Lennart
Grappig dat je Alonso quote aangezien Renault volgens de geruchten de benodigde aanpassingen al klaar heeft liggen. Mocht het na Maleisië dus goedgekeurd worden dan zit het de volgende race dus op de Renault. Werken ze bij Renault dan harder als Alonso in kan schatten?
Tom zegt
@Lennart:
Als Trulli normaal had gedaan was dit incident nooit gebeurd en daar kan Hamilton niet aan doen. En er zijn toch beelden genoeg van wat er gebeurd is dat ze zich dan daarop baseren.
midi zegt
Wel zuur voor Hamilton, dit is duidelijk een fout van de teamleiding van McLaren, hij had Trulli helemaal niet voorbij hoeven te laten.
LPJ zegt
@Antoon: moet zijn ;-)
Ofwel passen ze de diffuser wel wat aan, maar heeft het niet zoveel effect als bij de Brawn GP’s omdat de rest van de wagen er niet naar ontworpen is …
@Tom: Trulli heeft helemaal niets verkeerd gedaan, en bovendien gaat het daar helemaal niet over. Het gaat over Hamilton die gelogen heeft tegen de stewards.
Martijn zegt
Ja…als Kubica wat slimmer was geweest en Vettel niet door de curbs naar links stuiterde…was Vettel 2e en Kubica 3e…de terechte uitslag van de race!
Fortuna zegt
F1 op zijn best…
ju zegt
Zwarten kun je dus echt nooit vertrouwen hé…
Koos zegt
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
Nokiaaaa zegt
@tom: Hamilton doet iets en doorschuiven naar ferrari
en je zin van : ferrari geen punten hamilton ook niet is gewoon om op iets te kunne kankere … en dat terwijl het een niets met ander te maken heeft !
People who say such things can make me so mad !!!! -.-
trommelt zegt
Schijnbaar rees er een probleem na een interviewtje. Dit werd als bewijs aangevoerd om hem de diskwalificeren.
Voortaan zou ik in zijn plaats geen interviews meer geven of vaag lachend wat brabbelen.
Wat een kwakkel voor zo’n organisatie. Dagen na de wedstrijd de einduitslag aanpassen: een schande. Zielig. De sport onwaardig.
Het zou Ferrari niet gebeurd zijn!
Tom zegt
@Lennart:
Als Trulli niet van de baan was gereden was dit nooit gebeurd, of wel soms?
mitsustigi zegt
kan iemand mij vertellen waar in parijs het hoofdkantoor van de fia staat,ik heb wel zin om daar eens een busje met explosieven naar binnen te rijden.wat een gezeik wee r zeg ,eerst spa verleden jaar nu dit weer.de fia moest maar eens gedisqualificeerd worden.bah stelletje stokbroodvretende citroen en peugeot rijders
KoFFiE zegt
Pff wat is F1 saai geworden… Al die idiote regels, ik volg het gewoon niet meer. Ik ben zeker geen Hamilton fan ofzo, maar als ik zo’n nieuwsberichten lees vraag ik me toch af waar de FIA zich mee bezighoudt…
Dat ze gewoon eens group B rally terughalen – dan hebben we tenminste weer wat spectakel :D Dit keer dan liefst wel met crowd-control :P
///M zegt
Toyota en Brawn zullen het moeilijk krijgen BMW komt eraan :D
Franco zegt
@Ju,
Nee, jij bent lekker betrouwbaar?!?
Enne ene Madoff is zeker ook zwart…Loser!
hape zegt
McLaren en Hamilton zijn gewoon ontzettend onbetrouwbare losers. Wat dat betreft passen ze prima bij elkaar.
Eerst het spionageschandaal ontkennen terwijl de hele wereld van schande spreekt, nu dit weer.
Het lijken wel matennaaiers.
topless zegt
@Franco
Wat heeft Madoff nu weer met F1 te maken? En als we er dan toch zaken bij gaan halen die er niets mee te maken hebben, heb ik een tip voor je. Als een Nigeriaan je de kans biedt veel geld te verdienen: doen wat hij zegt!!!!!
topless zegt
@Franco
Of bedoelde je soms te zeggen dat Joden net zo onbetrouwbaar zijn?
JPM zegt
@ Dennis
Je bericht klopt niet. Het is precies andersom. Hamilton beweerde dat hij Trulli er niet voorbij liet maar dat Trulli hem voorbij ging terwijl hij eigenlijk via de radio te horen kreeg dat hij Trulli voorbij moest laten.
Team: OK Lewis, you should need to make sure your delta is positive over the safety car line. After the safety car line the delta doesn’t matter but no overtaking. No overtaking.
Lewis Hamilton: The Toyota went off in a line at the second corner, …, is this OK?
Team: Understood, Lewis. We’ll confirm and get back to you.
LH: He was off the track. He went wide.
Team: Lewis, you need to allow the Toyota through. Allow the Toyota through now.
LH: OK.
LH: He’s slowed right down in front of me.
Team: OK, Lewis. Stay ahead for the time being. Stay ahead. We will get back to you. We are talking to Charlie.
LH: I let him past already.
Team: OK, Lewis. That’s fine. That’s fine. Hold position. Hold position.
LH: Tell Charlie I already overtook him. I just let him past.
Team: I understand Lewis. We are checking. Now can we go to yellow G 5, yellow Golf 5.
LH: I don’t have to let him past I should be able to take that position back, if he made a mistake.
Team: Yes, we understand Lewis. Let’s just do it by the book. We are asking Charlie now. You are in P4. If you hold this position. Just keep it together.
Team: OK Lewis, your KERS is full, your KERS is full. Just be aware. You can go back to black F2, black Foxtrot 2.
LH: Any news from Charlie whether I can take it back or not.
Team: Still waiting on a response Lewis, still waiting.
Team: Lewis, work on your brakes please. Front brakes are cold.
Team: If we are able to use one KERS that would be good. If you deploy KERS please do so now.
Team: OK, Lewis, this is the last lap of the race. At the end of the lap the safety car will come in, you just proceed over the line without overtaking, without overtaking. We are looking into the Trulli thing, but just hold position.
Dus McLaren liegt glashard tegen de FIA en schendt daarmee artikel 151c en daar geldt nou eenmaal deze straf voor. Terecht dus.
lincoln zegt
F1 is voor de autosport wat K3 voor de muziek is ..
keigoed dus ..
guzmann zegt
Volgens mij gaan we gewoon weer verder waar we vorig jaar gebleven zijn…
Franco zegt
@Topless,
Dus in jouw opinie liegen ‘zwarten EN zijn ze per definitie onbetrowbaar”?!?
En ik haalde Madof erbij, omdat die man zeker WEL betrowbaar is???
Je laat jezelf wel HEEL ERG kennen!!! En lezen gaat je niet erg best af!
:roll:
Franco zegt
@Topless,
Madof = blank, dus wel betrouwbaar volgens jou en “Ju”…
Sommige mensen… :roll:
Pelder zegt
@ Sjefke, J en vjimages: Rustig rustig, ik zei nergens dat het een illegale actie was, ik postte het filmpje alleen maar om te laten zien waar Hamilton Trulli in had gehaald ;) Het was namelijk niet te zien op TV.
Citrofiel zegt
Het lijkt me humor als Brawn GP echt dit seizoen gaat winnen. Dan zal Honda balen… :P
bozewolf zegt
Ok jongens, ik snap nou even niet hoe McLaren nou heeft gelogen om Trulli een plaats te onfutselen.
In de race liet ie hem erlangs toch? Het finishte Trulli 3, Hamilton 4.
Moest Lewis Trulli nou laten passeren volgens de regels?
En hoe haakt de verklaring van McLaren in op het gebeurde? En hoe zou McLaren door dat te beweren dan geniepig bezig zijn?
Ik verdedig of val niks of niemand aan hier, ik snap ’t gewoon echt even niet. Wie is een schat en schetst mij even hoe het zit? :)
Daarnaast vind ik wel een beetje een zware straf (ongeacht of de straf relatief een normale hoogte/zwaarte heeft) voor wat ik er van begrijp (wat, toegegeven, niet veel is). Maar een complete DQ, lelijk hoor. K vond wel dat Hamilton heel sterk naar voren reed vanaf zo’n lage start positie.
midi zegt
bozewolf,
De reactie van J. @ 15:38 geeft volgens mij een goed beeld van de situatie.
Dus eigenlijk had Hamilton de 3e plek (die hij had verkregen doordat Trulli van de baan ging achter de safety car) niet terug moeten geven. Mclaren wist dat niet zeker en hebben via de boordradio Lewis verzocht de plek wel terug te geven. Naderhand hebben ze (volgens de berichten) aan de stewards verklaard dat ze Lewis niet hebben verzocht zijn plek terug te geven.
Al met al een fout van de teamleiding van Mclaren (hebben ze ook toegegeven) en niet zozeer van Hamilton.
donaldduck zegt
http://www.crash.net/Formula+One/News/144739/1/hamilton_facing_f1_world_championship_exclusion.html
Alles goed???
bozewolf zegt
Wat zou het verschil zijn tussen Lewis die de plek op eigen initiatief terug geeft of op team orders?
Word McLaren nu bestraft om het “liegen” tegen marshalls om de *reden* waarom ze een plek TERUG gaven?
Dat kan toch niet zo zijn? Da’s net zoiets als puntenaftrek krijgen omdat je claimt vanwege een graspolletje een eigen goal te scoren, terwijl ’t een ziekenhuisbal is.
Patrick zegt
Ik ben blij dat Trulli zijn 3e plaats terugkrijgt!
LPJ zegt
bozewolf: het is inderdaad zo niet, het artikel hier op autoblog is verkeerd. Het gaat niet over de reden waarom hij Trulli heeft laten passeren, maar of hij Trulli heeft laten passeren of niet. Hij (of de man van McLaren die hem vertegenwoordigd heeft) heeft de marchalls niet verteld dat hij Trulli heeft laten passeren, terwijl nu blijkt dat hij dat wel gedaan heeft en Trulli dus niets heeft fout gedaan.
Pelder zegt
De man die er verantwoordelijk voor was bij McLaren is inmiddels geschorst.
JPM zegt
En nog steeds klopt er geen zak van dit bericht.
Eelco van Vliet zegt
Voor alle mensen en McLaren fanboys die gelijk al Ferrari complotten zagen en FIA manipulaties en dus voor hun beurt praatte.
McLaren heeft inmiddels de teammanager geschost voor zijn rol in dit verhaal en het foutief inlichten van de stewards. Hiermee nemen ze de schuld op zicht voor dit incident.
Matthieu zegt
Doordat de FIA zodanig veel ingewikkelde regels maakt, weten de rijders en de teams niet meer wat mag en niet.
Als ik het goed begrijp heeft Hamilton na veel over en weer gepraat de plaats aan Trulli terug gegeven omdat ze niet zeker waren of dit moest of niet. Ondertussen probeert McLaren blijkbaar de Race Director te contacteren om te weten wat de regels zijn, maar daar krijgen ze niet snel genoeg een antwoord van. Trulli finisht dus als 3e, Hamilton 4e.
Eigenlijk moest Hamilton Trulli niet voorlaten en mocht Trulli zelfs niet inhalen. Omdat Hamilton (na teamorders) vertraagde heeft Trulli toch ingehaald. In eerste instantie beslissen de marchalls daarom Trulli te straffen, maar nu blijkt dat Trulli niet echt een fout heeft gemaakt, maar Hamilton ook niet. Er was gewoon volledige verwarring over de regels.
Volgens mij is de enige juiste conclusie: Er was verwarring bij McLaren waardoor ze een plaats kwijtgespeeld zijn aan Trulli. Laat het hier dan ook bij.
bozewolf zegt
@ Lennart: Thanks, nu is ’t me meer duidelijk.
Autoblog, l2journo :@
LPJ zegt
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/04/03/hamilton-biedt-excuses-aan-voor-australie/
“Ik had een geweldige race in Melbourne en meteen nadat ik uit de auto was gestapt, gaf ik achterin de garage wat televisie-interviews”, zei Hamilton tijdens een speciale persconferentie op vrijdag. “Ik gaf meteen een goede beschrijving van wat er zich tijdens de race had afgespeeld. Direct daarna werden we verzocht om naar de stewards te komen. Terwijl ik aan het wachten was, kreeg ik van mijn teammanager de opdracht om informatie achter te houden. En dat is wat ik heb gedaan. Ik biedt hiervoor mijn oprechte excuses aan aan de stewards.”
Komt er nog goed vanaf met alleen een diskwalificatie in Australië vind ik …
Pelder zegt
http://www.youtube.com/watch?v=7Zl3qNOa_ZY
Uitleg van de BBC over het hele incident
Nick` zegt
@ Matthieu
Ingewikkelde regels? Deze was anders niet zo ingewikkeld. Als iemand buiten de baan beland achter de safety car mag je hem inhalen en hoef je die plek niet terug te geven. Volkomen terecht dat Hamilton gediskwalificeerd is!
Matthieu zegt
@Nick
Deze regel is nu misschien wel simpel, maar vorig jaar in Francorchamps leek het ook simpel en leek McLaren correct (zelfs zo aangegeven door dezelfde Race Director als nu), maar werd na de race toch gediskwalificeerd. Als McLaren zou ik ook voorzichtig omgaan met op het eerste zicht simpele regels na het voorval vorig jaar, zeker als het opnieuw over inhalen gaat.