De op één na grootste stad van Duitsland is bezig met het uitroeien van de automobiel in het stadsbeeld.
Dat de Duitsers een haat-liefde verhouding hebben met de Automobiel weten we al langer. Hebben ze aan de ene kant de oh zo fabeltastische Autobahn, aan de andere kant is het nu in veel grotere steden al verboden zonder een Umweltsticker het stadscentrum in te rijden. Daarnaast kunnen we binnenkort allemaal flink lappen voor ons retourtje Oberhausen-straight en mogen we het land niet eens in zonder winterbanden.
Maar nu komt er iets heel nieuws bij: de stad Hamburg wil binnen 20 jaar de auto volledig weren uit de stad. Onder de noemer “Grünes Netz” (Groen Netwerk) willen de Hamburgers alleen nog maar lopen, fietsen en met het openbaar vervoer het stadscentrum door. In plaats van wegen moeten er groenstroken en vijvers komen waar mensen kunnen sporten, zwemmen en picknicken. De romantiek.
Op dit moment werken er zo’n dertig stedenbouwkundigen fulltime aan de herindeling van het stadscentrum. De leider van de Groene Partij in Hamburg, Jens Kerstan, benadrukt dat vele inwoners van de stad meer dan bereid zijn hun auto op te geven in ruil voor een schone leefomgeving. Overigens is Hamburg ook zeer geïnteresseerd in het plan omdat het geïnteresseerd is in het drooghouden van de voetjes. De zeespiegel is er in zestig jaar tijd 20 centimeter gestegen en de voorspelling is dat daar de komende 80 á 90 jaar nog zo’n 30 tot 110 centimeter water bij komt. Met klimaatverandering hoopt Hamburg dit te kunnen tegengaan.
mclarenf1lm zegt
Lijkt me vrij lastig voor winkels om dan nog voorraden binnen te kunnen krijgen, dus zeer onrealistisch.
CasperH zegt
@mclarenf1lm: ik neem aan dat daarover wordt nagedacht, maar het zal één van de uitdagingen zijn bij zo’n vooruitstrevend plan.
mclarenf1lm zegt
@CasperH: Als ze ’s morgens leveranciers nog binnen laten lijkt het me nog enigszins mogelijk maar het lijkt me ook wel lastig als je bijvoorbeeld meubels wilt gaan kopen of iets anders wat zwaar is, daarmee wil je niet eerst een paar km mee lopen naar je auto toe.
JamesBond007 zegt
@mclarenf1lm: Geloof me daar komen oplossingen voor. Wellicht wordt het wel een ”autovrije” stad. Maar mobiel transport wordt ongetwijfeld niet verbannen. We benutten onze tijd steeds meer, en het leven wordt alsmaar drukker. Dus je kan niet verwachten dat meubels aan trektouwtjes achterop een fiets worden gezet. Technische innovaties zullen ongetwijfeld in het plan zitten. Wellicht dat de elektrische vrachtwagens/ schoonveegmachines/ vuilniswagens/ eventuele elektrische bussen en/of trams de belangrijkste en enigste vorm van vervoersmiddelen zijn op dit gebied.
Ik vind het een goed plan eerlijk gezegd. In de drukke binnenstad is het bijna niet nodig om een auto te hebben. Er moeten gewoon slimmere oplossingen voor komen zodat je zonder problemen en vertraging op je bestemming kan komen, in en uit de stad. Ben benieuwd wat voor plannen er zijn en hoe het eruit zal komen te zien!
jrk68 zegt
@mclarenf1lm:
Kein Problem, voor vervoer van goederen in de binnenstad hebben ze inmiddels de Cargotram. Daarnaast kan je, je afvragen of er nog veel met geshopt wordt over 20 jaar, nu gaan winkels al bij bosjes over de kop dankzij onlineshops.
Verder kan je natuurlijk ook denken aan einkaufscentra aan de rand van de stad
Esprit_de_Flandre zegt
@jrk68: Die CarGoTram kende ik nog niet. Goed ideetje…
Simpson zegt
@mclarenf1lm: daar is die zeespiegelstijging voor. Nog een halve meter en de winkels zijn per boot te bereiken
Jantje_555 zegt
zucht, ik word zo moe van deze groene gedachtengangen…ipv een vrachtwagen gaat er dan een boot de winkels bevoorraden, zo ga je nog steeds fossiele brandstof nodig hebben.
en het ergste van alles is, de mensen die vroeger in de jaren 60 alles mochten en deden, verbieden nu alles voor de jeugd!
johannes79 zegt
@Jantje_555: nou nou zwaar op de hand zeg…
mashell zegt
@Jantje_555: wat nog veel gekker is dat de mensen die de meeste verboden willen zichzelf liberaal noemen.
slimmeschemer zegt
ik heb op mn werk ook veel van groenlinks stemmers,sommige willen dit ook hier ,alles op fiets en elektrisch overgaan
slimmeschemer zegt
ik ben er GEEN voorstander van
launchcontrol zegt
Lekker als je bijvoorbeeld één van de hulpdiensten met spoed nodig hebt….
berlinetta zegt
Hoe krijg je dan rijles als je in Hamburg woont? Lijkt me niet prettig om eerst met het OV naar de rand van de stad te reizen om daar in een auto rond te tuffen waar je toch bijna nooit in zal rijden. Alle rijschoolhouders in Hamburg kunnen dus optiefen.
jrk68 zegt
@berlinetta:
Lees de tekst nog eens goed, het gaat hier om de binnenstad, ofwel de Altstadt.
Het oude centrum is net even groter dan de grachtengordel in 020, Hamburg totaal is ongeveer 3 X 020 dus er blijft ruimte genoeg om met je lesauto in Hamburg te knoeien.
joejojo2012 zegt
Boeien…. Zwolle is ook zo’n stad die het welhaast onmogelijk maakt met de wagen naar het centrum te gaan. O, het kan wel, maar dan kun je, als je geluk hebt, een plekje vinden in een van de vele dure parkeergarages.
Weet je wat de oplossing dan is?: Niet meer een Hamburg of Zwolle in gaan voor die nieuwe zomercollectie. Ga je gewoon naar een klein stadje of dorpje waar je gratis en voor niets de auto voor de deur van de kledingzaak kan parken + kop koffie krijgt aangeboden terwijl je vrouw/vriendin/whatever kleren uitzoekt. Probleem opgelost :)
joejojo2012 zegt
@joejojo2012: parken = parkeren
jessetje zegt
@joejojo2012: Wel beter ja. Maar niet iedereen heeft dat door
thefavis zegt
@joejojo2012: Parkeer je auto lekker op een parkeerplaats vlak bij de AH in Diezerpoort. Is vast goedkoper dan die dure garage van je.
Als ze het in Hamburg net als in Zwolle willen doen maakt mij het niet uit. Moeten ze net buiten het centrum bij een metrostation o.i.d. wel even een normaal betaalbare parkeerplaats aanleggen. Kan lokaal het CO2 gehalte lekker omhoog.
joejojo2012 zegt
@thefavis: Bij AH parkeren: Mag ik alsnog een eind richting centrum wandelen. Da’s minder en dus geen optie. Bovendien zijn het tegenwoordig voor het overgrote gedeelte de commerciele toko’s die die parkeerplaatsen exploiteren, dus echt heel veel goedkoper gaat het niet worden.
Ik ondersteun dan liever de echte middenstand in de dorpen/stadjes er om heen. Waar ik de eigenaar van de zaak ken en vriendelijk wordt geholpen, geen stampmuziek wordt gedraaid en weinig andere klanten rond lopen. En dan ben ik best bereid daar uiteindelijk nog wat meer voor uit de portemonnee te trekken!
P.s: nu niet (allemaal) op hetzelfde idee komen aub
mashell zegt
@joejojo2012: tja, als lopen geen optie is moet je een scootmobiel aanvragen. Tussen Diezerpoort en het centrum ligt het mooiste stuk Zwolle. Ik ben (toch) niet gek en parkeer dus niet meer in de Q-park bij de Mediamarkt, raar ingedeeld, krappe vakken, piepende vloer, onduidelijke wegen voor voetgangers en heel erg ontzettend duur. Op basis van de eigenschappen zou deze eigenlijk flink goedkoper moeten zijn dan de Diezerpoort. Het is prima dat je in de dorpjes rond Zwolle winkelt, maar dat het doet vanwege het parkeren in Zwolle is wel een beetje raar.
oxymoron zegt
Hamburg heeft in het centrum meer water dan Amsterdam, dus in zekere zin is dit een goed plan. De Amsterdamse grachtengordel zou er ook enorm van opknappen. Of het allemaal haalbar is, is dan weer vers twee.
rob68 zegt
Dus in 2034 bestaat Hamburg niet meer.
pomoek zegt
Ik was laats in München ook met een groot autovrij centrum. Blijkt toch erg prettig te zijn. In duitsland zijn ze in sommige steden erg goed bezig. Om auto te rijden hebben we toch genoeg ruimte?
desjonnies zegt
Carl Benz (Die van Mercedes ja) was er van overtuigd dat er slechts 50000 auto’s wereldwijd nodig waren.
Bill Gates zei ooit dat spam binnen 1 jaar niet meer zou bestaan.
De Wright brothers waren ervan overtuigd dat vliegen totaal geen nut had.
Maarschalk Foch zei voor de eerste wereldoorlog dat vliegtuigen geen enkele betekenis hadden voor een leger.
En dat waren allemaal iets grotere mensen dan deze mijnheer Kerstan.
Oh ja, IBM zei in de vijftiger jaren dat er misschien behoefte was voor 50 computers.
WERELDWIJD.
rob68 zegt
@desjonnies: Toen ik klein was vond ik een Renault Fuego een sportwagen, ach ja wijsheid komt met de jaren zeggen ze.
retetikker zegt
Grappig dat hier zoveel mensen in paniek raken omdat ze niet meer met de auto een stadscentrum in kunnen. In stadscentra zijn toch geen mooie bochten, dus ikzelf heb geen behoefte om daar met mijn auto te rijden. Sterker nog: zelf denk ik dat vele stadscentra er flink van opknappen als er vrijwel geen auto’s rijden. Dan maar buiten het centrum parkeren.
mashell zegt
@retetikker: precies. Hoeveel mooier zou Amsterdam er wel niet van worden als de auto’s uit de grachtengorden geweerd worden? Mooiere grachten en gewoon op straat lopen zonder door een scheurende taxi overreden te worden.
bozewolf zegt
Prima vooruitstrevend plan. Daarnaast zijn er Duitsers mee bezig en Duitsers kennende zullen die echt wel goed nadenken over eventuele problemen en oplossingen.
Daarnaast snap ik de knee-jerk reactie van sommigen hier niet goed. Alsof het zo leuk autorijden is in een binnenstad? Genieten jullie ook zo van filerijden ofzo?
arla zegt
Het gaat in Hamburg over de bestaande groene assen, linten van parken in het stad gebied.
Deze moeten moderne fietspaden krijgen en op een paar punten weer een betere verbinding krijgen. Er is geen sprake van een auto vrije stad! Ik woon sinds 1984 in Hamburg en ken ook genoeg leden van de Grünen. De volgende keer niet meteen de Independent vertalen, ook even de link naar hamburg.de lezen.
Over de groene assen word al 30 jaar lang gepraat, gebeurt is er nog niets. Het is een goed plan, fietsen is vaak geen pretje hier, nauwelijks fietspaden. De komende jaren zal er ook niets gebeuren, Hamburg heeft geen geld.
Autorijden is wel fijn hier, zelfs in het centrum waar ik woon.
sir_smokalot zegt
@arla: ‘geen geld’ en ‘Hamburg’ zijn twee termen die ik slecht met elkaar kan verenigen eigenlijk…
toroloco zegt
En hoe moet de schilder of loodgieter dan bij de mensen thuis iets repareren of opfrissen? Met een kruiwagen misschien?
mashell zegt
@toroloco: kijk dat is nou constructief. Je signaleert een potentieel probleem en draagt zelf de oplossing al aan.
sir_smokalot zegt
Hoe moet Sylvie dan bij haar steenrijke lovers komen?
mashell zegt
@sir_smokalot: Sylvie woont zelf toch ook nog in Hamburg? Dus ze kan gewoon met de fiets. Ze zal toch nog wel kunnen fietsen? Ik kan er ook naast zitten, ik volg de Bild Zeitung (de grootste Duitse krant en hoofdzakelijk geweid aan de belevenissen van Sylvie) niet zo.