Maak die straten toch eens wat mooier jongens, kom op.
Slecht nieuws voor iedereen die houdt van Italiaanse auto’s. Tot en met half januari wordt er geen enkele Maser gebouwd in de Grugliasco noch in de Mirafiori-fabriek. In Grugliasco worden de Ghibli (rijtest) en Quattroporte (aankoopadvies) gebouwd, in Mirafiori de Levante (rijtest). De downtime heeft te maken met de tegenvallende vraag naar Masers, met name vanuit China. FCA geeft officieel geen commentaar op de situatie, maar vakbondsman Federico Bellono doet dat wel, tegenover Automotive News:
It is clear that production is slowing down and investment in new models are on hold.
Vooral de tegenvallende vraag naar de Levante is problematisch voor Maserati, sinds die auto in een groeimarkt opereert. Aanvankelijk verkocht de grote SUV dan ook best aardig, maar die populariteit is veel sneller dan gehoopt tanende.
In de eerste negen maanden van het jaar verkocht Maserati in totaal 35.500 auto’s, doch in de laatste maanden heeft er zich een negatieve trend ingezet. De ingezakte vraag wordt mede toegeweten aan nieuwe regelgeving in China, die het fabrikanten verbiedt dealers te verplichten een bepaalde voorraad in te kopen. Doch of dit daadwerkelijk slechts een tijdelijk effect heeft, valt te bezien. Immers zakte de verkoop in oktober en november ook met vier procent in Europa en zelfs met vijftien procent in Amerika.
Marchionne heeft eerder Maserati ten doel gesteld 75.000 auto’s te verkopen in 2018, maar die voorspelling was gebaseerd op de lancering van de Alfieri en nog een ander nieuw model. Voorlopig ziet het er echter niet naar uit dat die modellen er daadwerkelijk gaan komen. Al met al geen geweldig nieuws dus voor Maserati, hoewel ook andere merken weleens soortgelijke maatregelen moeten treffen. Volkswagen bijvoorbeeld, toen niemand meer een Passat wilde hebben.
alcantara zegt
Krijg je ervan als je er zoveel geld vraagt.
Kwaliteit van een Fiat voor de prijs van een Mercedes.
lincoln zegt
@alcantara:
Onzin .. is gevoeligheid liefde aandacht passie en meer van dat geneuzel ..
Een Alfascist kan je dat allemaal uitleggen ..
vroaaar zegt
@lincoln: Alfascist is een uitstervend ras…
fouadski zegt
@vroaaar: hoe zou dat nu toch komen…?
italiano zegt
@vroaaar: jammer als ik geld Had niet hoor 4c stelvio guiliia op de oprit wat moet je nog verder
italiano zegt
@alcantara: wat een onzin lul je. Heb in beide gezeten alle auto’s hebben de zelfde troep erin zitten plastic rubber schroefjes etc alleen maser heeft veel meer uitstraling dan Duitse troep
lincoln zegt
Dingen zien eruit als Buicks van 1999 ..
Interieurdelen uit een 10.000 dollar Dodge Dart helpen ook niet echt mee ..
Maar de EU subsidies zijn al binnen ..
Nu hoeft het alleen nog maar nog meer geld te kosten ..
jules713 zegt
Tsja, de Levante valt op dit moment gewoon tussen wal en schip met dat enorme aanbod van SUV’s van nieuwkomers in het segment van Jaguar, Alfa, en Bentley en straks ook Rolls Royce in het hogere segment, en dan ook nog Porsche en Range Rover… Het zal slechts een zeer klein percentage van shoppers in dit segment zijn die dan nog voor de Maserati kiest. De GranTurismo loopt op zijn laatste benen en de Ghibli is het ook net niet.
connielingus zegt
@jules713: Zet je die alfa in het zelfde rijtje als jaguar, Bentley en Rolls-Royce? Haha.
boxergt zegt
@connielingus: Ik zie de Stelvio ook liever dan de F-Pace…
jules713 zegt
@connielingus: de Stelvio zit wel degelijk in het vaarwater van de F-pace, en de Bentley en Rolls zitten zeker op een hoger niveau, sorry als dat niet helemaal duidelijk was.
connielingus zegt
@jules713: De stelvio zit in het vaarwater van bv. de Kia Sportage. Met als verschil dat die wél verkoopt.
ar156sw zegt
@connielingus: Sportage vanaf 28k, Stelvio vanaf 54k…. denk dat dat net niet dezelde klasse is.
connielingus zegt
@ar156sw: Toch wel. En dan heb je gelijk t probleem van de Alfa gevonden. Inferieure kwaliteit voor een woekerprijs. Waarom koopt toch niemand dat ding?????
Jansen zegt
@connielingus: waarom ben je zo boos? Ooit een Italiaanse auto gehad die niet beviel? Man, t is bijna kerst.
connielingus zegt
@jansen: Ik ben zo boos omdat die luie Italianen hun mooie merken naar de klote helpen met k#tauto’s. Ik hou ook meer van Pinksteren.
racerx zegt
Jammer, laatst een weekje een Ghibli S gereden, toch wel een hele toffe auto… Het is geen Duitser qua bouwkwaliteit, maar dat maakt ‘ie goed met bakken charme en karakter.
porschepdk zegt
Ze lijken op Duitsers, maserati moet weer worden zoals rond 2008. Dan hebben ze serieus kans.
connielingus zegt
@porschepdk: Extreem slechte kwaliteit en verliesgevend?
porschepdk zegt
@connielingus: qua uiterlijk natuurlijk. Dat verhaaltje kent iedereen wel. Ik vind dat ze nu geen mooie auto’s maken op de Granturismo/cabrio na.
gregorius zegt
Hmmm.. de Levante.
– Het concern heeft een blok met meer PK uit een 3.0 (2.9 V6) liggen in een goedkopere SUV
– Het concern heeft ook een prachtig V8 blok, ligt niet in de Levante.
– Porsche heeft een mooie update gemaakt voor de Cayenne.
– In het luxe segment is nu Bentley gekomen.
– De Levante lijkt nog altijd op een Aziatische SUV; niet op een Italiaans maatpak (vind ik niet erg overigens).
Zou ik een Levante willen: Ja.
Zou ik voor dat budget voor een SUV een Levante uitzoeken? Nee.
w0o0dy zegt
@gregorius: de V8 is bijna klaar voor de introductie, waarschijnlijk komt er dan ook een upgrade voor t interieur. Dat de Ghibli ook een motor kan gebruiken die wat meer onderscheidend is tov de huidige line-up en de concurrentie lijkt me ook een no-brainer.
karhengst zegt
@w0o0dy: Vloeken in de kerk natuurlijk, maar leg de snelste 2.0 diesel van de Giulia in die Ghibli en biedt hem aan voor concurrerende prijzen met de E-klasse en 5-Serie en je hebt mogelijk iets wat je buiten de Italiaanse grens weet te slijten.
Exclusief blijft hij toch wel.
E34M5Touring zegt
Tja, ergens begrijp ik wel dat die Levante niet aanslaat. Ik vind het zeker geen looker en qua specs of rijgedrag is het ook geen Cayenne oid. En de rest van t gamma draait alweer even mee. Hoe mooi zo’n Grancoupe ook is, qua prestaties kon ie al niet mee, nu blaft een 335d je helemaal het snot voor de ogen. Ook qua infotainment etc is dat ding gewoon achterhaald. Ik had gehoopt dat Ferrari het Cali-T platform ging delen voor de nieuwe maar ik heb er zelfs nog geen spyshots oid van gezien. Wordt er al aan een opvolger gewerkt?
galverink zegt
@E34M5Touring: nee. Want onder Marchionne is dat het grote probleem: een autoconcern dat vrijwel geen auto’s meer ontwikkelt.
E34M5Touring zegt
@galverink: Dat verklaart dus ook het gebrek aan spyshots… Jammer. Thanks
MaartenD zegt
De nieuwe modellen zouden met een andere badge ook door kunnen gaan voor een Japans merk, de exclusiviteit is daardoor ver te zoeken. De Granturismo is de laatste geslaagde Maserati geweest…
moveyourmind zegt
Dat ze die Levantes in Ameriks niet kwijtraken is allemaal de schuld van Lincoln…
https://www.lincoln.com/cmslibs/content/dam/vdm_ford/live/en_us/lincoln/nameplate/navigator/2018/collections/equipment/15-16/18_nav_illmntdstar_1516.jpg/_jcr_content/renditions/cq5dam.web.768.768.jpeg
SUV of the year in de States… Én terecht!
E34M5Touring zegt
@moveyourmind: Prachtig ding maar niet goedkoop. Full options ook 100k USd. Maar goed, wel een enorm fraai ding!
lincoln zegt
@moveyourmind:
VW Atlas ..
denk dat die qualitatief gelijk is aan maserati .. maar dan 100x mooier ..
Navigator Is meer niveau Bentley ..
macready zegt
Vooralsnog struikel je er hier over en staan ze op bijna elke straathoek in CA (VS).
trolle zegt
Het zijn ook alle 3 hondslelijke wagens, de laatste mooie Maserati was de granturismo MC stradale
koekwaus zegt
Als iemand ff voorschiet wil ik best een Maserati kopen
SpiderIV zegt
@koekwaus: voorschiet, dus je betaalt wel terug? Met een mooie rente kunnen we het er over hebben.
koekwaus zegt
@spideriv: bij nader inzien kan om beter naar een sponsor zoeken.
lincoln zegt
@koekwaus:
Een leasebak voorschieten !!
Goeie investering lijkt me ..
amersfoorter zegt
Oerlelijk ding, voegt weinig toe, tja niet gek dat de verkopen tegenvallen
thomassnelweg zegt
Een nieuwe versie van de 3200 gt lijkt me wel wat.
eaudi zegt
Prima, lekker exclusief houden dus stop de SUV en ga weer liefhebber-auto’s bouwen. Nu proberen ze toch beetje de zakelijke rijder te paaien en dat schiet niet zo op gezien het aanbod in de markt. Alleen mooi zijn en fijn geluid is niet voldoende.
connielingus zegt
Motte gewoon weer super sporters gaan maken. Daar wordt niet in gereden en dan gaat t goed. Nu maken ze alternatieven voor de “grote” 3. Dat gaat natuurlijk niet werken als ze bij de eerste drempel uit elkaar vallen en niet starten als t 0 graden vriest.
bluebird zegt
@connielingus: ze starten dus altijd? ?
sracert zegt
Gelukkig maar, blijft lekker exclusief ipv zo’n tupperware Duitser voor de massa wannabe’s.
bartsmit zegt
Misschien die f*ucking co2 tax eens wat vriendelijker maker. Auto’s beoordelen op werkelijk verbruik i.p.v. op een testbaantje.
jerudo zegt
Wat wil je als je de klant peperduur onderhoud voorschotelt. Voor hetzelfde boutje dat in een Volvo €3 kost vragen ze bij Maserati €27. Je wil er wel één en je kan hem misschien ook betalen maar dan zegt je verstand dat je die passie en Italiaanse flair toch maar laat voor wat het is en ga je voor iets waar je niet op leeg loopt aan onderhoud.
viezefreddyw zegt
Ik snap dat niemand zo’n ding tegenwoordig wilt hebben. Mijn vader had een Ghibli en ik moet zeggen dat ik het een onwijs tof ding vind. Het rijdt wel heel goed en dat komt door met name de aandrijflijn, stoelen en wegligging. Maar als je het gaat hebben over interieur, afwerking, materiaalgebruik, infotainmentsystemen, rijhulpsystemen etc, dan loopt Maserati met hun huidige modellen gewoon 15 jaar achter. En voor het geld wat je er voor moet betalen doe je eigenlijk bijna een miskoop.
Maar het puntje voor Maserati tegenwoordig is dat ze wel prima auto’s bouwen en dat het eens wat anders is op de weg dan een E-klasse, 5-serie en noem ze maar op. Ikzelf vind een Ghibli, Gran Turismo of Quattroporte onwijs mooi. Alleen de Levante totaal niet.
Als alle negatieve punten van Maserati zo goed behandeld zouden worden als het design (want dat kunnen ze wel, designen), dan waren het absolute wereldauto’s geweest.
ericc zegt
Als ik het geld had , zou ik zeker een Ghibli S overwegen ipv een 5-serie of E-klasse. Ja de Duitsers zijn beter gebouwd maar er zijn nog andere zaken die meetellen.
Met de coupe hebben ze te lang gewacht om deze te vervangen. Een F-type achtige concurrent had hen veel beter afgegaan. Jammer maar als de coltrui nu eens de helft van zijn jaarwedde (25 000 000 euro) in ontwikkeling zou investeren! Kan helpen niet Sergio…
jjcp zegt
Is dit niet gewoon tekenend voor de hele italiaanse autoindustrie? Fiat is nu toch gewoon het italiaanse equivalent van British Leyland. Maserati is ouwe meuk, en er komen weinig tot geen modelupdates. Ze moeten concurreren met de luxe duitse drie (alhoewel ze zichzelf daar waarschijnlijk boven vinden staan, want heritage en passie en zo)maar hebben een hopeloos kleine keuze qua motorenaanbod. Alfa is het andere hopeloze kindje, 2 nieuwe modellen, met nu al een verouderd interieur ( dat navigatiescherm), geen stationwagon van de giulia want ze hebben de stelvio. Dat is alsof bmw zou zeggen we maken geen 3-serie station want we hebven de x3, en dan heb ik het nog niet over de coupe, grancoupe, gt variaties. Duitsers vullen misschien niches die er niet zijn, maar zo verkoop je wel autos en verdien je er aan. Ondertussen zijn de veelverkopers als de mito en de giulietta hopeloos verouderd en nog geen zicht op opvolging. En ook hier weer die misplaatste arrogantie van wij zijn alfa dus heritage en emotie en nu hebben we ook weer achterwielaandrijving dus zijn wij concurrent voor bmw. Misschien als ze eens een gehele line up hadden en modellen niet 10 jaar in productie bleven en het bouw-en afwerkingsniveau net zo hoog waren wel ja. Lancia, toch ooit een beetje het citroen van Italie is al vakkundig de nek omgedraaid. Blijft over Fiat waarvan je ook alleen maar 500s en Pandaas ziet rondrijden en ja nog ern paar grande puntos uit het jaar tabak.
Italianen lijken het maar niet te snappen, hun producten zijn jarenlang onbetrouwbare roestige barrels geweest en die reputatie hebben ze nou eenmaal, wil je daarvan terug komen moet je beter zijn dan de anderen vooral op die punten en dan langzaam het vertrouwen van de consument weer terugwinnen. Door een fatsoenlijk aanbod van up to date modellen, motorkeuzes, maar vooral kwaliteit. Maar dat zal het fiatconcern waarschijnlijk nooit lukken.
jjcp zegt
@jjcp: en daar wil ik wel even bij zeggen dat ik dat heel jammer vind, zeker wat alfa betreft, heb zelf meerdere alfas gehad en vind het een mooi merk. Maar ik zie het niet meer lang meegaan. Want als de giulia en stelvio het alweer was voor het “nieuwe” alfa, dan is het dus niet meer dan een laatste stuiptrekking geweest.
italiano zegt
Ferrari onderhoud heel Autowereld in Italië .maak je maar niet druk om Italiaanse auto’s. Mensen uit Nederland bedeland hebben geen geld voor luxe auto’s zoals ik vaak zeg jullie tellen niet mee in de Autowereld. Ga maar kijken hoeveel fiat verkoopt in eigen land en in Zuid-Amerika. Ze liggen echt niet op Nederland te wachten jullie zijn niet belangerijk voor de markt.jullie kunnen beter zorgen maken over jullie rutte die jullie naait en en daardoor het lelijkste wagenpark hebben van Europa. Door alle belastingen.
lincoln zegt
@italiano:
Ben jij een ingenieur heel toevallig ??
italiano zegt
@lincoln: nee directeur
cossiekiller zegt
Als ze nu nog iets maakten met het geluid van de Quattroporte GTS uit 2008/09 ergens, zou ik wel eerder een Maserati overwegen ipv iets van de concurrentie.
bmwfreak038 zegt
No shit sherlock
stephano zegt
Kijk op youtube naar het commentaar van Doug Demuro op de Maserati Ghibli. Dan zie je waarom deze auto’s niet verkopen. De afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze zijn gewoon niet op het niveau wat je in deze klasse mag verwachten.