Maar is ‘ie nou mooi?
Het duurt nog zeker anderhalve maand voordat het circus der Formule 1 neer zal strijken in Australië, voor de eerste Grand Prix van het jaar. In aanloop naar de eerste testsessies van dit jaar, heeft Mercedes een video de wereld ingeschoten om uit te leggen hoe de HALO impact heeft gehad op hun winterse ontwikkelingen.
Het hoofd van Mercedes’ technische afdeling, ex-Ferrari man James Allison, legt in onderstaande video uit hoe de constructie nu precies in elkaar steekt. Allison begint zijn verhaal met de lastige situatie die de teams voorgeschoteld kregen. Omdat de HALO pas laat in het vorige seizoen in de regels werd opgenomen, hadden de teams weinig tijd om de contraptie in het design van de auto te implementeren. Een gepaste oplossing vinden bleek dan ook een zware opgave.
Allison vertelt dat, hoewel de HALO er maar klein uitziet, hij allesbehalve licht is. Volgens de technisch directeur is de constructie volledig van titanium gemaakt, waardoor hij zeker enkele kilo’s weegt. Daarbij moet hij enorme belasting aankunnen, wat Mercedes vertaalt naar het tillen van een Londense dubbeldekker. Overigen is een dochteronderneming van het Nederlandse bedrijf Nedschroef verantwoordelijk voor de levering van de HALO.
Omdat de HALO het ontwerp van de auto dermate belemmert, moesten er verschillende ingrijpende aanpassingen gedaan worden. De structuur van de auto moet op talloze plekken worden aangepast, zodat hij overal even sterk is en de HALO er niet zomaar af kan waaien. Hierdoor stijgt het gewicht van de wagen aanzienlijk, waardoor het besparen van kilo’s belangrijker dan ooit zal zijn. Hiermee krijgen ook de coureurs te maken; ze zullen een nog strikter dieet moeten volgen.
Ik zeg, volgende keer dat ze in Londen zijn voor een demonstratie, gewoon eens proberen om te kijken of deze claim wel helemaal klopt.
Meer lezen over hoe de HALO de Formule 1 zal veranderen? Check dit artikel.
Beeld: Mercedes-AMG F1
henkhupelschoten zegt
Zo’n buitenboord beugel is en blijft een afknapper…. was in de pubertijd al en nu nog steeds….
kennone zegt
@henkhupelschoten: Daar hebben ze ook al iets op verzonnen,, al het vrouwelijkschoon hebben ze weg gehaald. Nu is er dus niets meer waar je met je buitenboord beugel bij af kan gaan.
henkhupelschoten zegt
@kennone: vrouwen janken altijd, deden die V10 en V12 motoren ook, je hebt gelijk….
viezefreddyw zegt
Maar is ‘ie nou mooi?
Nee, ik vind het vreselijk lelijk. Ik ben misschien van de oude stempel of gewoon idioot, maar dit is geen Formule 1 meer. Formule 1 is open-wheel- en open-cockpitracing. Niets aan zo.
racerx zegt
@viezefreddyw: Mee eens, daarnaast is de HALO wat mij betreft een oplossing voor een probleem dat er niet zou moeten zijn; grote onderdelen raken niet/nauwelijks meer los en Bianchi’s ongeluk was een freak accident dat met streng naleven van de regels (volgens mij) niet had kunnen gebeuren. De HALO gaat boutjes/moertjes/veertjes niet tegenhouden, dusja. Beetje symboolpolitiek dit. Bij de massale groepen bij Indycars op de ovals snap ik het nog wel, maar dit…
viezefreddyw zegt
@racerx: Ik weet het. Het is bedroevend. Jammer, echt heel erg jammer…
geecee zegt
@viezefreddyw: Ik vind het ook spuuglelijk, het is net zo’n kermisattractie!
ikleesookoverautos zegt
@viezefreddyw: is nog steeds even open cockpit. De coureurs zullen bv nog steeds nat worden als het regent en kunnen in en uitstappen zonder iets te moeten openen. Mooi is het niet maar zoals aangegeven wordt in het filmpje wordt daar nog aangewerkt.
peug206 zegt
@ikleesookoverautos: ik wil ze nog wel zien uitstappen met dat ding erop.
hollandbest zegt
@viezefreddyw: die can de Formule E is wel mooi, dus het kan wel
viezefreddyw zegt
@hollandbest: Vind ik niet. In de Formule E vind ik het net zo goed een verschrikking.
str8six zegt
@viezefreddyw: formule E is uberhaupt een verschrikking.
fmgarcia zegt
@str8six: Het gaat toch om het racen man. Je vergelijkt Indy toch ook niet met f1? F E rijdt totaal andere circuits en is veel competitiever.
str8six zegt
@fmgarcia: ik maak toch geen vergelijk. Ik zeg alleen dat ’t een verschrikking is. Mag ik vinden, toch?
vroaaar zegt
@str8six: maar waarom dan…?
str8six zegt
@vroaaar: zoem-zoem en uitgerangeerde coureurs.
fmgarcia zegt
@str8six: Ja het lijkt de laatste 24 uur wel of ik de pik op je heb haha. het is een vrij land!
str8six zegt
@fmgarcia: Hahah! No worries. Ik kan wel tegen een stootje ?
Edge zegt
@hollandbest: In de Formule E is ook direct van het begin af aan rekening gehouden met de Halo tijdens het ontwerpproces. Daardoor is ‘ie daar veel beter in de auto geïntegreerd en ziet het er beter uit dan het knip en plakwerk zoals het er in de Formule 1 uit gaat zien. Dat neemt overigens niet weg dat ik het ook in de Formule E niet mooi vind.
vroaaar zegt
@Edge: hoezo, de halo is er toch pas officieel sinds juli 2017? Hoe kon ie dan bij Formule E al vanaf het begin in het ontwerp meegenomen worden?
Dizono zegt
Halo allemaal, wat fijn dat je er bent!
str8six zegt
@dizono: *laadt z’n Desert Eagle* klik-klak
Dizono zegt
@str8six: deze reactie vind ik niet raar, alleen heel bijzonder.
leovreenen zegt
@Dizono: neee… sorry maar dit begint meer een gevalletje luchtbombardement te worden
str8six zegt
@Dizono: ik ben ook niet boos, alleen teleurgesteld.
vroaaar zegt
@Dizono: dat snap ik dan weer niet, maar ik begrijp het wel…
Dutchdriftking zegt
@dizono: Is de Halo nieuw of is die al bekend?
volvonerdy70 zegt
2020: Liberty Media bepaald dat er een raampje in de HALO word geplaatst, zo kunnen de coureurs zich makkelijker concentreren en neemt de “veiligheid” toe.
Erg jammer hoe de F1 aan het veranderen is.
Let maar op…
hollandbest zegt
In de Formule E is het ook mooi, dus ik heb er vertrouwen in dat het 1 mooi geheel wordt
ponnie zegt
Is het wachten op het eerste ongeluk waarbij een coureur knockout gaat in een van de hetere races omdat ze als boxers voor een race zo veel mogelijk water moeten gaan afzweten?