Omdat ze niet meer in de cockpit passen of…?
Net wanneer je denkt dat de auto’s er volgend jaar beter uit gaan zien door het verdwijnen van de veel bekritiseerde haaienvin, word je weer herinnerd aan die gruwelijke halo. De zogenaamde oplossing die in het leven is geroepen om tragische ongevallen als die van Jules Bianchi te voorkomen, zal in 2018 voor een aantal coureurs echter voor meer dan alleen visuele problemen zorgen.
Om het extra gewicht van de halo te incasseren heeft de FIA het minimumgewicht van de wagens met 6 kg opgekrikt, terwijl er voor het huidige seizoen al een lichte stijging was gekomen. Verschillende teams hebben intussen laten weten dat de afzichtelijke constructie voor veel meer extra ballast zorgt dan in eerste instantie door de FIA is berekend. Zo komen er geluiden bij Force India vandaan dat ze te maken hebben met maar liefst 14 kg.
Maar ach, die paar extra kilootjes, wat maakt dat nu uit? Nou, best wel veel, eigenlijk. Het lijkt erop dat het voor volgend jaar belangrijker wordt dan in voorgaande jaren om extreem nauw op het gewicht te letten. Elk extra grammetje dat een team weegt ten opzichte van een ander, zal van de coureur moeten worden geschraapt om de boel een beetje in evenwicht te houden.
Hier zit direct ook de kern van het probleem. Zo laat Nico Hülkenberg, een van de grotere heren van het veld, weten dat zijn team hem al heeft benaderd of hij ‘niet nog even op een dieet kon gaan’. Dat zijn antwoord een simpele ‘nee’ betrof is niet verbazingwekkend, gezien de coureurs er momenteel al alles aan doen om zo min mogelijk extra gewicht mee te zeulen. Zeurpiet Romain Grosjean bevestigt het probleem van de Hulk, door te zeggen dat er bij hem zelfs sprake is van ondergewicht.
Beide coureurs zien echter licht aan het eind van de tunnel. Volgens de twee zitten er verschillende voorstellen in de pijplijn, waardoor ze vermoeden dat de verachte halo niet lang stand zal houden. Laten we daar maar op hopen dan..
Foto credit: Checo Perez op zijn Instagram.
HZW zegt
Er gaan dode vallen met die HALO er op.
lincoln zegt
@hzw:
Red flag act 1865 ..
volvonerdy70 zegt
1 seizoen is al te lang voor de HALO…
nicolasr zegt
Die Halo is levensgevaarlijk. Je zou voor de gein eens moeten zien hoe het zicht op bijvoorbeeld Eau Rouge is. Daar moet je voor je de bocht ingaat flink omhoog kijken om de wagen te kunnen zetten. Maar de rand van de halo en vooral het dikke punt waar de drie delen samenkomen zit dan precies in het gezichtsveld van de coureurs. Hun kop naar beneden om onder die rand door te kijken is ook geen optie.
Laten we gewoon hopen dat dat ding uiteindelijk niet worst ingevoerd. Als alle coureurs (ok, bijna alle, seriously, what are we doing here) erover klagen en ook alle fans, dan is er misschien een hoge ome die hem alsnog uit de regelementen schrapt.
Doei
viezefreddyw zegt
Formule 1 is magie. Althans, dat vind ik. Het is iets magisch voor mij. De belachelijk snelle auto’s, elk spoilertje en splittertje heeft nut en maakt de auto net wat sneller. De coureurs zijn wereldtop en helden voor velen. Het zijn bad boys. Het zijn playboys. Gaan eens in de twee weken onwijs hars over een circuit en cashen flink.
Formule 1 is vooral zo magisch omdat het open cockpit racing is. Je mag van mij alles plaatsen of weghalen van de auto. Haaienvinnen, T-wings. Of cilinders wegnemen en turbo’s plaatsen. Ik begin daar steeds meer vrede mee te hebben. Maar het (deels) sluiten van de cockpit. Dat is verkrachting. Moord. Op brute wijze. De klasse is dood wanneer het zo ver is in 2018. Formule 1, bedankt.
mashell zegt
@viezefreddyw: die stoere bad boys en playboys verstoppen hun gesponsorde kapsels nu ook al onder een integraal helm. Nuchter beschouwd veranderd er met de halo helemaal niets. Net als dat het HANS systeem even wennen was wennen we ook aan de halo.
viezefreddyw zegt
@mashell: Jawel, er gaat veel veranderen. Het is namelijk geen open cockpit racing meer. En dat is zo’n beetje het enige wat Formule 1, Formule 1 maakte.
leaper035t zegt
@mashell: vind ik ook. Die helm lijkt onderdeel te zijn van de wagen. Niets speciaals aan. Een gesloten futuristische en aerodynamische koepel lijkt me wél wat.
awesome zegt
@viezefreddyw: AMEN!
rob5nismo zegt
En hoe zit het met de brand veiligheid?
Ik kan mezelf voor stellen als je rug heet wordt en je moet je hans los maken en dan nog ff de halo eraf stuur eruit en dan pas uit stappen.
Lange 5 -6 sec als de boel in de fik staat in mijn ogen
harrie zegt
@rob5nismo:
Daarom is de tijds limiet voor de benodigde tijd voor het verlaten van de cockpit ook verhoogd.
Lekkere veiligheidsfeature…
allesmetturbo zegt
@harrie: wauw dat is echt slecht zeg, wist ik niet
lincoln zegt
Mooi ..
Kunnen ze weer wat vierkante cm advertentie ruimte verkopen ..
mashell zegt
@lincoln: niet groot genoeg voor Jumbo maar wel voor Microsoft.
lincoln zegt
@mashell:
20% zicht van de cockpitcamera zal het op zeker in beslag nemen ..
De “badboys en playboys” kijken nml op een hele andere manier naar “magie” ..
$$$$$$$$$ ..
leaper035t zegt
@lincoln: correct en to the point. Alweer.
maarteno zegt
Ik snap dat het grappig bedoelt is, maar die titel slaat echt nergens op natuurlijk. Heb sinds Montoya geen dikke F1 coureur meer gezien…..ze zijn gewoon te lang…tjah kan je weinig aan/tegen doen. We willen toch niet alleen maar van die kleine ventjes overhouden zoals bij de paardenraces?!
ikschrijfookoverautos zegt
True, maar Checo was een tijdje wel degelijk te dik. Niet op Montoya niveau, maar toch ;)
bassx zegt
@ikschrijfookoverautos: de HALO is geen antwoord op Bianchi maar ongelukken zoals die van Massa, Wilson en Surtees.
sjeppie156 zegt
@bassx: en de near miss van schumacher in 2010 toen luizi de auto naast zn hoofd parkeerde. Idem voor alonso die gorsjean op bezoek kreeg op spa.