
Brandende elektrische auto’s kunnen voortaan net zo snel geblust worden als benzineauto’s.
Er zijn al een aantal proefballonnetjes voorbijgekomen om batterijbranden tegen te gaan. Heb je de EV-uitlaat meegekregen? Of het bericht over de zelfblussende batterij? Dat waren beide nog maar hersenspinsels van knappe koppen. Deze keer is er een systeem dat ook écht wordt geïmplementeerd in elektrische en hybride auto’s.
Voor de oplossing tegen EV-branden reizen we af naar Frankrijk. De Renault-groep brengt vandaag een persbericht naar buiten waarin de Fireman Access wordt geïntroduceerd. Renault heeft samen met brandweerkazernes samengewerkt om tot een oplossing te komen tegen de fikkende elektrische auto’s. Die is dus nu gevonden en klaar voor gebruik.

De brandweerlieden en Renault-werknemers hebben een vernuftige oplossing bedacht tegen EV-branden. Het probleem bij brandende elektrische auto’s zit hem in bij de batterijcellen. Zodra deze vlam vatten, komen er vlambare gassen vrij. Om dit te voorkomen, moeten de cellen doordrenkt worden met water. Tot nu toe kon dit alleen door de auto urenlang in een bak met water te koelen.
Hoe werkt het?
Dat is nu niet meer nodig. Het nieuwe idee omvat een opening in de behuizing van de batterij. Over die opening zit een zelfklevend schijfje. Zodra er een krachtige waterstraal op het schijfje wordt gevuurd, komt het schijfje los. Dankzij de opening kan het water nu direct bij de batterij komen en de cellen doordrenken met water. Dit zou een snelle en effectieve manier zijn om thermal runaway tegen te gaan. Nog niet helemaal duidelijk? Bekijk hieronder de video voor wat meer uitleg.
Op deze manier kan een batterijbrand in een paar minuten worden geblust, vergeleken met enkele uren en tien keer zoveel water zonder deze functie. Wie nu een elektrische of plug-in hybride auto van Renault, Dacia of Alpine koopt, krijgt Fireman Access standaard op de batterij.
Iedereen mag het gebruiken, maar…
De Renault Groep heeft zeven patenten aangevraagd voor dit systeem. Het bijzondere is dat Renault de informatie niet voor zichzelf houdt, maar met alle fabrikanten ter wereld deelt. Daar zet de Franse autobouwer wel iets tegenover. Wie als fabrikant Fireman Access gebruikt en het systeem aanpast, moet deze wijzigingen delen met andere fabrikanten wereldwijd.
Op zich een galante zet van Renault. Zo kunnen de batterijen van alle elektrische en plug-in hybride auto’s voorzien worden van een blusgat. Zo ook de auto’s in de regio Rotterdam-Rijnmond rond de jaarwisseling.
Mooie innovatie. Moet wel voor elke brandweerman duidelijk zijn waar de fireman acces zit natuurlijk. Maar daar zorgen ze vast voor.
Mooie ontwikkeling! Het meest briljante: Renault gaat het delen met iedere andere autofabrikant. Zelfde als Volvo toen deed met de 3-punts gordel. Veiligheid is iets wat niet persé gepatenteerd hoeft te worden. Dat schept veel goodwill en dat is misschien nog wel meer waard voor een merk, op den duur, dan een feilloze gap, een overkill PK kanon en achterwielaandrijving.
Natuurlijk delen ze dit. Brandweercorpsen gaan hun personeel niet trainen om met de oplossing van één automerk overweg te kunnen. Als het als industriestandaard geadopteerd wordt is het een heel ander verhaal.
Wel grappig dat de header foto een ICE/Hybrid is en geen BEV. De vulopening is goed te zien.
Goed idee van Renault! Ze gaan af en toe, vooral de auto’s met NMC batterijen. Die hebben last van een thermal runaway. LFP heeft dat niet maar een optie om de accu vol water te spuiten is uiteraard een goede.
Voor andere weggebruikers ook beter. Als een EV in de fik gaat moet er groot worden uitgerukt en dat hoeft met deze oplossing niet meer.
Ik meen er een fisker karma in te zien, daar zat toch een flinke accu in
Mooi uitvinding maar nutteloos. Tegen de tijd dat de brandweer ter plekke is is er nog weinig te redden
Gaat ook niet om het redden van de auto, het gaat om het snel kunnen blussen.
EV’s branden langzamer dan brandstofauto’s dus misschien kun je op nog net iets meer plekken zien welke kleur her wrak was.
In jouw heeft sowieso nooit een vuur gebrand. En als ie er al was geweest,dan ben ik de eerste die graag over je heen pist,kwal.
Biedt je me nu serieus plassex aan? Jij bent een bijzonder figuur.
En als je met je EV de wasstraat inrijdt en oa kiest van bodemwassen, wat gebeurt er dan?
Hahah. Das een goeie.
Mooi.
Wel grappig dat dit idee nu pas komt en niet eens van een batterijbouwer…
Renault kennende is door een grote plas water rijden straks een issue
Hahaha. Ik ben bang dat je vermoeden klopt.
Dus op een gat in de batterij met een dekseltje kun je zeven patenten aanvragen?
Ben benieuwd of die sticker het 15 jaar volhoudt, of gaat ie dan loszitten en heb je inneens edn kapotte accu door vocht?
Allemaal niet nodig met nieuwe en huidige accu technieken als LFP en Sodium. Worden EVs minder brandbaar dan een benzine auto
De feiten mogen wel zo zijn maar de angst is er bij de brandweer, parkeergarage exploitanten en slecht geïnformeerde burgers nog niet zomaar uit.
Apart dat jij de brandweer en slecht geïnformeerde burgers op een hoop gooit. Misschien kun jij de brandweer cursus geven over hoe ze hun vak moeten uitoefenen want kennelijk heb je er veel verstand van. Oh nee, wacht …
Nou. Bij de brandweer vindt je zeker een angst voor het onbekende. Dat wordt er terecht bij hun trainingen ingeramd. Maar met betrekking tot elektrische auto’s moet dat er ook weer uit.