De prijzenslag tussen tankstations zorgt de komende jaren voor een flinke uitdunning van pomphouders, zo waarschuwen belangenverenigingen. WTF? Moeten we ons nu schuldig gaan voelen ofzo? Laatste wat ik hoorde is dat die gasten woekerwinsten draaien…
Vooral kleine pompen in woonwijken en tankstations in de grensstreek met België zouden kwetsbaar zijn. De kosten voor de pomphouders zijn enorm gestegen, waardoor ze minder verdienen per verkochte liter benzine, zegt Jan Bessembinders, secretaris van de BOVAG Tankstations (BT). De BT vreest dat in 2010 vierhonderd van de ruim vierduizend stations in Nederland zijn verdwenen. ,,Vooral voor de kleine stations met kleine winkels ziet het er somber uit.”
Yeah right, dat komt eerder doordat men ’s avonds geen Playboy meer kan krijgen bij de lokale bezinepomp. Daar komt bij dat ook de kosten voor de pomphouders stijgen. De Vries: ,,Milieumaatregelen worden strenger en de kosten van pin- en creditcardbetalingen zijn hoog.” Daarnaast vragen banken vaker garanties en willen oliemaatschappijen sneller betaald krijgen voor de levering van diesel en benzine.
De pomphouders worden volgens de belangenverenigingen geen steek wijzer van de hoge brandstofprijzen. Vooral in woonwijken is de concurrentie tussen pomphouders fel en worden flinke kortingen gegeven. Pomphouders spreken met de olieconcerns een vaste winstmarge per liter af. De kortingen die ze op de adviesprijs geven, moeten ze dus uit eigen zak betalen.
Sorry, maar dit klinkt mij allemaal als gezeik in de oren. Vergelijkbaar met Shell die superwinsten draait maar ondertussen heel zielig doet dat de kosten voor R&D zo gestegen zijn… Fuck it, de enige die recht tot klagen heeft is degene die bij de pomp moet afrekenen!
Beaten zegt
En niemand vraagt zich af waarom Shell in deze ‘oliecrisis’ ieder kwartaal een recordwinst boekt..
hoezo woekerwinsten?
De grote oliemaatschappijen en onze [r]overheid zouden eens in de spiegel moeten kijken.
kees zegt
Wat een lulverhaal…
“Laatste wat ik hoorde is dat die gasten woekerwinsten draaien… ”
Dat zijn dus niet die pomphouders, maar de oliemaatschappijen. Die pomphouders zijn meestal kleine zelfstandigen die vaak met de winkel naast de pomp hun echte inkomen binnen halen, aan de benzine verdienen ze nog geen droge boterham.
autoblogger zegt
@kees: ook lokale pomphouders. Ik sprak laatst iemand die echt helemaal binnenloopt op 1 tankstationnetje in de provincie…
El Loco zegt
Nou nou nou dat is wel een erg felle log. Het klopt voor de volle 100% dat de pomphouders onder druk staan. Zij hebben immers ook hun inkoop- en verkoopprijs, waartussen een marge zit. Nu dacht ik dat het algemeen bekend was dat pomphouders hun brood niet verdienen met de verkoop van brandstoffen maar de shop ernaast. Wanneer er door concurrentie verlangt wordt dat de pompprijzen omlaag gaan -> nog minder marge, wordt het er inderdaad niet leuker op.
Denk even aan de pomp aan de rand van het dorp / de wijk. Die verkoopt inderdaad geen ladingen Playboys en condooms maar moet het nog wél van de brandstof hebben. Logisch nadenken leert dan dat zij (en dat zijn er veel) hun brood niet meer kunnen verdienen.
Dan kun je kortzichtig zijn en mekkeren over je eigen portemonnee (niet persoonlijk) of je informatiefilter uitzetten en kijken wat er wel en niet klopt.
Ik begrijp echter wel dat je dan de link even niet legt met de winsten die ze draaien. Ik heb net een financiële analyse uitgevoerd van Shell (voor school) en weet dat ze het inderdaad moeilijk gaan krijgen.
smeck zegt
ik heb de recente officiele inkoopcijfers gezien van de shell…en van de 159 die het zonder korting kost gaat 99,99 cent (= puur toeval) naar de overheid vanwege belasting/accijns…
wie denk je nou echt dat hier voor de woekerprijzen zorgt als de inkoopprijs rond de 50 cent ligt…
ripjans zegt
Als die winstmarge een vast percentage is, waarom zou een pomphouder dan niet blij zijn met hogere brandstof prijzen?
autoblogger zegt
@El Loco: bedankt voor je heldere reactie. Ik kan het natuurlijk fout hebben, maar dit is wel hoe ik er nu over denk. Dat komt mede door de verhalen die ik van anderen heb vernomen en de reacties op mijn artikel over het onderzoek op de benzineprijzen: http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/24/worden-we-genaaid-onderzoek-benzineprijzen-is-nabij
Ik weet niet wat de waarheid is, maar ik vind het moeilijk te geloven dat de pomphouders het echt zo moeilijk hebben.
PS: gaan ze binnenkort ook staken? Misschien een goed idee…
@ripjans: scherp! ;)
Hous zegt
Let God sort’em out
;)
Snuf zegt
winstmarge van de grote oiliemaatschappijen is wel ………. 1,5 cent per liter. Bruto.
opa plas piemel zegt
@kees,..klopt niet helemaal wat je zegt,..in mijn geboorteplaats zat een pomphouder zonder snacks en koekjes….toch een reetegoed inkomen….oké,hij kreeg ook geld van de politie als er weer iemand had getankt met drank op.
.Memphis. zegt
Autoblogger wat is er daar nu zo moeilijk aan te begrijpen?
Als de pomphouder een vaste marge heeft, dan stijgt z’n winst niet als de benzine nu 1€ of 2€ per liter kost.
Echter als ie 2€/l kost zal de klant wel meer dan ooit op zoek gaan naar ‘de goedkoopste’ en zal de concurrente dus harder en harder worden. tegelijk zien ze ook de opbrengst van hun shops dalen want na zo’n dure tankbeurt houdt een mens tegenwoordig amper nog geld over om wat te kopen. En dan is er nog het fenomeen van tanken zonder betalen, wat ook niet bepaald is afgenomen sinds de olieprijs zo is ontploft…
Jouw post is gewoon volledig misplaatst. Als je dan toch wil zeiken op ‘de schuldige’, dan moet je bij de oliemaatschappijen en de overheid zijn. Zij zijn de enige die rijk worden door deze olie’crisis’.
Fortuna zegt
De marges voor de pomphouders zijn klein, voor de producenten zijn ze groot…
Snuf zegt
“….de oliemaatschappijen en de overheid zijn. Zij zijn de enige die rijk worden door deze olie’crisis’.”
Ze worden er zeker niet arm van (understatement); maar zijn zelf niet de oorzaak van de gestegen prijzen. Dat is toch echt de toegenomen vraag (mn China) en toekomstverwachting over leveringszekerheid. Die laatste lijkt nu weer toe te nemen wat mede leidde tot de snelle daling van de ruwe olie prijs in de laatste week.
Citrofiel zegt
Enerszijds gaan de kleine, lokale pompen eraan, en anderszijds vragen de pompen aan de snelwegen weer veel te hoge prijzen, las ik laatst. De wereld is oneerlijk…
Stefan Huisman zegt
Ook de oliemaatschappijen is de winst echt niet enorm gestegen. Puur omdat Shell veel efficienter heeft gewerkt en minder kosten heeft gemaakt, wil dat niet zeggen dat “door de hoge brandstofprijzen” ze gelijk de boosdoener zijn? De brandstofprijs zit gewoon een inkoopprijs + marge = verkoopprijs. En als de inkoopprijs stijgt, tsja, stijgt ook de verkoopprijs. Is met al je spullen die je in de supermarkt koopt niet anders.
Overigens met je salaris ook, toch raar dat je daar niemand over hoort dat je salaris weer is gestegen… (en anders of met je luie reet eens gaan werken, of ff naar je baas toe…)
Emmanuel zegt
@Stefan
Volledig correct.
De voornaamste winst van Shell het afgelopen kwartaal kwam trouwens door de stijging van de waarde van hun eigen olievoorraden (ze houden altijd een massa olie in reserve als ‘buffer’ bij eventuele natuurrampen, stakingen e.d.). Dit vormde iets van een 80% van hun totale winst, de overige winst was niet eens gestegen..
De enigen die rijk worden van de olieprijzen zijn de sjeiks, ga maar eens in Dubai of Quatar kijken wat voor een zottigheden ze met hun geld uitsteken om het toch maar op te krijgen :)
Om het simpel te stellen:
Benzine kost 1.60€/liter
Staat => 90 cent
Sjeik => 50 cent
Pomphouder => 10 cent
Oliemaatschappijen => 10 cent
Wie wordt er dan rijk van? En het zijn die 2 laatsten die nochtans al het werk moeten doen om de ruwe olie vanuit de grond tot hogekwaliteits benzine in jouw tank te krijgen.
Kor zegt
He Autoblogger,
Ik ben bang dat je niet zo goed weet waar je over praat.
Je moet 2 dingen goed uit elkaar houden:
1. De oliemaatschappijen ( Shell/ Texaco/ Esso/ enz)
2. De pomphouders
De oliemaatschappijen verdienen genoeg. Die hebben niks te klagen. De nederlandse overheid verdient trouwens nog veel meer dan de oliemaatschappijen (ongeveer 60% van de brandstofprijs is accijnzen)
De 2e categorie, dus de pomphouders verdienen echt niet zoveel hoor. Het klopt dat er een gigantische concurrentieslag is. De pomphouders geven inderdaad echte en flinke kortingen op de brandstofprijs, dus blijft er maar een paar cent per liter over. Dat is dan de brutowinst. Helaas hebben de pomphouders ook te maken met kosten, dat gaat dus van de winst af. Houden we over de nettowinst. En daar wordt je echt niet rijk van. Helemaal dus niet als je een kleine pomphouder bent.
Dat we als consument veel te veel betalen klopt, ben ik het ook helemaal mee eens. Maar dat komt niet door die paar cent per liter die de pomphouder er tussen drukt. Dat komt door de winst van de oliemaatschappijen en nog veel meer door die geweldige nederlandse overheid die overal maar belasting over heft.
Dat maakt de nederlandse economie op den duur kapot.
Groetjes Kor
Nic zegt
Ik sluit me aan bij Kor. Autoblogger, zoek bij een betrouwbare bron maar eens de exacte opbouw van de benzineprijs op, en je zult je direct afvragen hoe de pomphouder bij je op de hoek het nog zo lang volhoudt.
Joost zegt
Allemaal gezeik, Shell heeft zulke hoge winsten omdat het bedrijf een price taker is. Dat betekent dat shell geen invloed heeft op de prijzen van olie. OPEC en internationale speculatie (hmmmm speculaas…) drijven de olie prijs omhoog.
Als het mee zit heeft shell enorme mazzel, zie winsten van afgelopen jaar, als het tegen zit heeft shell een probleem. Het probleem ligt niet bij de maatschappijen die flinke centen in de zak steken maar bij het cartel en de individuele speculaten die de olie prijs beinvloeden.
9000cse zegt
Merkwaardig bij alle commentaren vind ik, dat niemand het heeft over de èchte schuldigen van de huidige brandstofprijzen.
Sjeiks en brandstofproducenten verdienen absoluut gezien gigantische bedragen, maar per liter kant en klare brandstof gaat het slechts om een paar centen.
Pomphouders hebben slechts +/- een €-duppie per liter en kunnen door hierop ook nog eens korting te geven in ernstige problemen komen. Ik zie er in de nabije toekomst best weer een flink aantal omvallen.
En dan de overheid. Die kan alleen onder zeer buitengewone omstandigheden iets aan de accijnzen en/of BTW doen. ‘s-Lands begroting is nou eenmaal gebaseerd op van tevoren geplande inkomsten en daar kan in de loop van een begrotingsjaar nauwelijks aan getornd worden. Ik vind dit ook niet bepaald prettig!
Maar de ware schuldigen zijn de speculanten! Op de beurs in New-York worden per dag vele duizenden contracten ruwe olie verhandeld. Één contract bestaat uit duizend barrel (1 barrel = 1 vat à 159 liter). Door het hefboomeffect zijn deze contracten relatief goedkoop. Stijgt de olieprijs met één US$ per vat, dan heeft de contractant 1.000 US$ bruto verdiend. Wie sinds begin 2002 ruwe olie is blijven handelen, heeft t/m juli 2008 ca. 100.000 US$ per contract verdiend. En diegenen, die het met opties hebben gedaan, hebben nog méér verdiend. Alleen, het gaat hier om mensen, die niet geïnteresseerd zijn in het kopen van olie, maar die alleen geld aan de handel ermee willen verdienen. Niets mis mee? Als je speculant bent niet. Maar zij zijn het wél, die de prijs in het absurde hebben gedreven. En daar betalen wij aan de pop met z’n allen de prijs voor.
9000cse zegt
Laatste zin: pop = pomp
zoepie zegt
Het is geen procentuele marge, ze krijgen een vast aantal centen (idd geen euro’s) per liter brandstof, dus als de prijs hoger ligt maakt dat voor hun geen sikkepit uit
Poep zegt
Ruwe olieprijs + (%) marge = Verkoop prijs
Accijns is een percentage van de verkoop prijs, juist het feit dat er percentages in de verkoopprijs zitten betekend dat de verkoopprijs exponentieel stijgt als de ruwe olieprijs stijgt, immers; als de ruwe olieprijs hoger is stijgt de marge omdat het een percentage is, zodoende stijgt ook de accijns.
sjaak lombok zegt
Dit is dus precies de bedoeling van onze overheid: afleiding!
Door te roepen dat de basisprijs van benzine hier 8 cent hoger ligt dan in het buitenland wenden ze de aandacht af van die ACHTERLIJK hoge belasting op brandstof. Eerst hier maar eens wat aan doen en dan eens gaan kijken of de pomphouders echt een te dikke boterham verdienen!
dus schrappen dit bericht en gewoon op de barricade met z’n allen! of zoiets….
Benny1 zegt
Als de pomphouders dit probleem hebben dan moeten ze bij hun inkoper zijn met hun verhaal en niet bij de eind gebruiker, toch??
Tenck zegt
Dit stukje is duidelijk geschreven zonder enige kennis van de benzinestation markt.
Ik heb zelf jarenlang parttime op een pomp gewerkt. De benzine is om je klant op je terrein te krijgen en het moet verdiend worden in de shop/wasstraat. Ik heb genoeg stations zien verdwijnen, niet omdat de liter omzet laag was maar omdat de shop/wasstraat omzet te laag was. En dat waren inderdaad de pompjes aan de rand van het dorp.
johnnyt-jet zegt
Nu is nederland ook een land waar op elke hoek een pompstation staat . In de normale detailhandel verdwijnen er ook winkels , dit merk ik toch weinig in de benzine handel . Kan me voorstellen dat bv. een Shell een bepaalde bezetting in stand wil houden….
Lustigson zegt
Lang leve de vrije markt. If you can’t stand the heat, get out of the kitchen.
Bishop zegt
Goede inzicht ja, alle kleinere stations gaan straks over de kop en alleen de sterke blijven over…. Ohja dat is shell, dan kunnen ze nog meer winst boeken met hun monopoliepositie
Gijs zegt
Hoewel ik het artikel intressant vind, begrijp ik niet waarom autoblog zich moet verlagen tot het gebruik van zogenaamde F**K woorden…. Dat is alles behalve kwaliteitsvol.
RDS zegt
@ autoblogger
Shell verdient 1,5 tot 2 cent per liter brandstof.
Shell heeft in het tweede kwartaal $ 11.000.000.000 winst gemaakt. Hiervan gaat echter een heel groot deel naar R&D $ 9.000.000.000 per jaar.
Als je deze cijfers ziet dan zie je dat Shell die winsten ook wel nodig heeft om genoeg olie en gas te vinden en te produceren, of wil je dat je geen benzine meer kunt kopen?
johnnyt-jet zegt
RDS , shell heeft meer taken dan alleen olie winnen. De prioriteit ligt er nog niet zo….
Beaten zegt
Wij hebben [als we het slim zouden spelen] het midden-oosten niet eens nodig. Ook daar houden ze op een zekere dag geen druppel olie meer over, en ik wil weleens weten hoe die boevennesten daarna moeten overleven.
Er zijn genoeg andere delen in de wereld buiten het midden-oosten waar ook olie gewonnen kan worden. Op de Noordpool zijn onlangs bronnen gevonden die goed zijn voor 90 MILJARD vaten.
In groningen ligt een van de grootste gasbellen ter wereld onder de grond. Waarom moet onze gasprijs gelijk worden getrokken worden met de olieprijs?
Wat hierboven al eerder gezegd, is dat China en Afrika ook een economische groei ondergaan. Al onze oude auto’s en vrachtwagens die zoveel gebuiken. Wij zijn er vanaf, maar waar rijden die daarna rond met hetzelfde verbruik?
Kernenergie is naar mijn mening nog altijd een goed alternatief, in plaats van de centrales die nog energie opwekken mbv fossiele brandstoffen.
Olie zal nog een lange tijd nodig zijn. Maar een groot deel van het verbruik zou makkelijk gereduceert kunnen worden.
Zonde dat er steeds meer mensen zijn die hun eigen belangen [geld] boven die van miljoenen andere mensen verkiezen.
Greed, money, power and glory.. It’s a never ending story.
super zegt
het verbaast me dat in nederland nog steeds niet van die borden langs de snelweg staan die de prijzen weergeven van verschillende stations. Lijkt me echt niet zo moeilijk (de fransen kunnen het immers ook) en ik zou uit principe zeker bij het goedkoopste station tanken.
9000cse zegt
@ Poep
Tot voor enkele maanden was ik er ook stellig van overtuigd, dat accijnzen bestonden uit een vast percentage. Dit klopt echter absoluut niet! De accijns op brandstoffen bestaat uit een vast bedrag = €-centen per liter. Alleen de BTW is een vast percentage en verhoogt in geringe mate de brandstofprijs, wanneer de prijs van ruwe olie stijgt. In feite betekent dit, dat de overheid aan de gestegen olieprijs RELATIEF minder is gaan verdienen.
R4c zegt
Ja goe bezig autoblog, naai het volk maar wat op voor de onschuldige pomphouder! Of wat zeg ik, de pomphouder!
Ik bedoel de mensen die voor de pomphouder werken (werkvolk)!
Want die mensen krijgen altijd het gezeur van de klanten en moete altijd blijven lachen. respect daarvoor!!!!!!!!!!!!!
Floris zegt
Autoblogger, de Telegraaf zoekt vast nog wat schrijvers. Je hebt hun niveau al aardig onder de knie. Ben overigens wel positief verrast door alle comments hier. Blij dat er nog zoiets bestaat als realiteitszin.
w0o0dy zegt
Wat een stel dwazen bij elkaar….. nee hoor de pomphouders verdienen nauwelijks droog brood en Shell en consorten naait ons ook helemaal niet een oor aan…..
Kan één van de bovenstaande experts me dan even uitleggen waarom de kale prijs zonder belastingen in NL zo’n 8 cent hoger ligt dan in alle omringende landen?
vla zegt
Hmm… Ik weet niet wie wat beweert, maar ik ken een voormalige pomphouder (Octa+) die het heeft moeten stilleggen vanwege zijn portemonnee (en het feit dat er 2 Shell pompstations vlak tegenover hem gevestigd waren ;) ). Maar nu rijdt hij wel met een dikke auto… Hoewel dat volledig naast de kwestie is. :P
9000cse zegt
@ wOoOdy
Aangezien onze regering dit óók graag zou willen weten, heeft zij besloten hiernaar onderzoek te laten doen. Tot dan toe zul je op je vraag geen antwoord krijgen. Iedereen die beweert het wel te weten l*lt òf uit z’n nek òf verraadt iets wat niet verraden mag worden. Ik ben ook zeer benieuwd naar het antwoord.
Floris zegt
@Woody
Dat er te weinig concurrentie is tussen tankstations langs de snelwegen is bekend. Deze worden opgekocht door de grote oliemaatschappijen en die houden de prijzen daar hoog. DAAR hoeft ook niemand medelijden mee te hebben, daar zit die 8 cent. De pomphouder zelf heeft echter het vaak een stuk minder breed en vooral de pomphouders die in het artikel genoemd worden (woonwijken, grensstreken) hebben het lastig. Da’s dus behoorlijk legitiem.
Overigens, bemande tankstations moeten steeds meer rekening houden met sterk gestegen kosten voor beveiliging, kosten ten gevolge van milieueisen en personeelskosten. Ze moeten in toenemende mate concurreren met onbemande stations en daardoor staan de marges weldegelijk onder druk.
Wie is hier nou de dwaas? Kijk eens verder dan je neus lang is voordat dit populistische gel*l weer de kop op steekt.
w0o0dy zegt
@floris: kijk eens in de spiegel. Volgens mij zijn pomphouders ondernemer. Concurrentie hoort daarbij. Korting geven is kennelijk niet de oplossing want ze staan vrolijk in de rij bij de stations langs de snelwegen. Ipv zielig te doen moeten de pomphouders andere manieren bedenken om klanten te trekken of lekker wat anders gaan doen als ze toch niets verdienen… Klagen is voor watjes, je wil toch ondernemen? Doe dat dan! Dit gezeur is gewoon een politiek spelletje om sympathie te kweken en zo te voorkomen dat de marges omlaag gaan. Ik tank niet langs de snelweg ondanks tankpas.. Er zijn dus wel pomphouders die klanten binnentrekken door inventief te zijn, voor de rest verwijs ik naar de theorie van darwin. Verder kijken dan je neus lang is… ? Right back at ya!
Floris zegt
@Woody.
Goed zo, ben blij dat je het punt niet begrijpt. Het gaat erom dat meneer Autoblogger stelt dat pomphouders woekertarieven hanteren en dus met gevulde zakken rondlopen, terwijl dit feitelijk onjuist is. Prutswerk dus.
Daarnaast kunnen we wel e.e.a. van de pomphouders verwachten, maar voorlopig zitten zij in de knel door de overheid die een belachelijk percentage belasting heft en aan de andere kant de olieproducten die marges afdwingen en niet aangepakt worden, waardoor de speelruimte voor de pomphouder zelf klein is. Kan je wel inventief willen zijn, maar daar moet wel ruimte voor zijn. Ik ben absoluut voor het recht-van-de-sterkste-principe, maar dan moeten de spelregels wel eerlijk zijn.
Klagen is voor watjes, maar moet jij eens opletten als er tankstations verdwijnen. Kijken wie er dan klaagt? Zie nu al het collectieve gejank over die benzineprijzen. We zijn voorlopig zelf verantwoordelijk voor het peleton prutsers wat ons land aanstuurt. Gek genoeg hoor ik daar niemand over ‘zielig doen’ en ‘klagen’. Zo had Darwin het vast niet bedoeld…
w0o0dy zegt
@floris:jij stelt dat ze geen woekerwinsten halen maar heb je daar bewijs van? Als aangetoond kan worden dat ze echt weinig verdienen dan kunnen we nog discussiëren over het waarom… Belastingen hebben niets maar dan ook niets met een eventueel (want niet aangetoonde) moeilijke positie van pomphouders te maken want die belastingen zijn voor iedereen gelijk. Invloed op de concurrentie positie is dan nihil. Als de marges op brandstof niet voldoende zijn waarom komen we dan tankstations tegen die tot 12 bent onder de adviesprijs verkopen? Wou je beweren dat die er geld bij leggen? Of je korting heeft en hoeveel dat is aan de pomphouder maar kennelijk is er ruimte. Daarnaast moet je als ondernemer kijken of het wel slim is om korting te geven, want kennelijk maakt het de klanten niet veel uit (getuige de drukte bij de spuugdure snelweg stations). Kortom we zijn weer terug bij wel/niet slim ondernemen en het geklaag is een imago offensiefje.. Lage marges? Dan geef je toch geen korting? Maar waarom kan je buurman er 12 cent onderdoor dan? De marge is dus minimaal meer dan 12 cent en dat is niet eens slecht op een kale prijs van minder dan een euro…
Dat iemand het niet met je eens is betekent niet dat hij je niet snapt.
Floris zegt
@Woody,
Ik ben niet degene die een pretentieus stukje schrijft hoe de benzinemarkt in elkaar zou zitten. Maar ik mag hopen dat je weet hoe de benzineprijs is opgebouwd?
http://www.bovag.nl/BOVAG/2008/Cijfers/2008%20OZD%20BBT%20pompprijsopbouw2008%20benzine%20pdf.PDF (PDF alert)
Zoals je ziet is de bruto winstmarge zo’n 3% is (bijna 5 cent) per liter. De brutowinstmarge geeft het percentage aan wat van de omzet overblijft nadat het bedrijf de kostprijs verkopen heeft betaald (directe kosten als arbeid en inkoopkosten). Daar moeten dus nog de de indirecte kosten (afschrijvingen, administratiekosten, huisvestingskosten, etc) en de financieringskosten (rente) vanaf. Van die 3% blijft dus heel weinig over (als er al wat overblijft).
In een periode waarin de directe (bijv. arbeid) en indirecte kosten stijgen en door verhevigde concurrentie van onbemande stations de prijzen onder druk staan betekent dat er kortingen gegeven moeten worden. Ja, die worden gegeven om überhaupt omzet te kunnen blijven draaien, maar er blijft dus NETTO geen zak meer over. Jij begrijpt blijkbaar niet dat als je geen korting geeft, mensen bijzonder makkelijk naar een ander gaan.
Die 12 cent is dus geen netto winstmarge zoals jij schijnt te denken en kan je dus niet zomaar weggeven zonder daarmee in problemen te komen. Dit kan maar deels opgevangen worden door inkomsten uit shops.
Kortom je hoeft geen geleerde te zijn om te zien dat de woekerwinsten waar hierover gesproken worden NIET bij de pomphouders liggen.
Overigens, de belasting die de overheid heft heeft direct gezien geen invloed op de marge, maar ondanks dat de vraag naar benzine behoorlijk prijsinelastisch is, hebben de sterk stijgende prijzen weldegelijk invloed op het verbruik. Daarnaast is de overheid aangewezen om kartelvorming tussen de oliemaatschappijen tegen te gaan. Dus de overheid heeft zeker wel invloed op de positie van de pomphouders.
w0o0dy zegt
@floris:je definitie van bruto winst marge is discutabel en die cijfers van de bovag latem zien wiens belangen zij vertegenwoordigen. Ik zal als ik tijd heb laten zien dat er door de bovag creatief met de cijfertjes is omgesprongen door een objectieve bron te gebruiken.. Daar komt toch echt een ander beeld uit maar voren.
Janneke zegt
@ W0o0dy
En concurentie met het buitenland dan? In Belgie zijn de accijns lager, de prijs ligt daar een aantal procenten lager dan de stations aan deze kant van de grens. Daar is niet tegen aan te concureren.
En zoals er al eerder is geschreven, ze moeten het hebben van de winkel, die brandstof is niet de winstmaker. Korting geven op brandstof is voornamelijk om volk in je winkel te krijgen.
9000cse zegt
@ wOoOdy (zwart) en WOoOdy (rood geschreven)
Zijn jullie nou één en dezelfde persoon? Indien ja, waarom dan 2 verschillende aliassen?
Floris zegt
@Woody
Mijn definitie van bruto winstmarge is discutabel? Het enige waar je over zou kunnen discussiëren is of je administratiekosten of huisvestingskosten als indirecte of directe kosten ziet. In dit geval is het logischer dit als indirecte kosten te zien aangezien deze niet direct te relateren zijn aan de omzet.
De marge voor pomphouders bedraagt volgens oliemaatschappij Shell gemiddeld 13,5 cent per liter, ongeacht de benzineprijs. Na aftrek van de kosten voor onder meer distributie, de huur van een station, personeel en marketing blijft per liter ongeveer 1 tot 1,5 cent brutowinst over (bron Elsevier). Brutowinst.
Zier onderstaand plaatje – 2005 situatie volgens Shell
Als verklaring voor de kortingen kan ook nog gegeven worden dat extra omzet (afname van benzine bij de oliemaatschappij) betekent dat een pomphouder volumekorting bij dezelfde oliemaatschappij kan krijgen.
w0o0dy zegt
@Floris: aangezien veel pomphouders zichzelf op de loonlijst hebben staan is het loon in de bruto winstmarge meenemen discutabel. De Bovag doet dit denk ik omdat daardoor de marges lager lijken….
Verder hebben we weinig aan compleet subjectieve bronnen (zoals de BOVAG en Shell) want die preken overduidelijk voor eigen parochie. Een heel ander beeld en in mijn ogen vele malen betrouwbaarder (omdat ze er zelf geen enkel belang bij hebben) zijn de onderzoeken per branche door grote banken.
Uit het onderzoek van de ABN blijkt dat de inkoop 90,1% van het totaal is. Dan hebben we nog afschrijvingen (slechts 0,7%), Overige kosten (4%) en Arbeidskosten (3,4%). Onderaan de streep blijft er dan dus 1,8% over…..
Als we dan weten dat de gemiddelde omzet van een tankstation 1,9 miljoen Euro bedraagt dan blijft er onderaan de streep dus 34000 euro echte bedrijfswinst winst over…… Dat is niet veel als je er van moet leven, maar dat geldt voor vrijwel geen enkel station. Als de stations klein zijn dan zit het loon van de eigenaar al in die 3,4% arbeidskosten. Verder zijn er relatief veel stations die bij een garagebedrijf horen…. die hebben gewoon personeel (zit in de 3,4%) maar de eigenaar mag dan verder (naast een fee voor de administratiekosten die in de 4% zit) ook nog de 1,8% in zijn zak steken….
Of dit woekerprijzen zijn daar kun je over discussieren maar gemiddeld genomen wordt er best redelijk wat verdient…. en laten we eerlijk zijn…. er zijn in NL veel meer stations per 1000 inwoners dan in andere landen… Dus misschien is het wel goed als de zwakke broeders er mee ophouden.
w0o0dy zegt
@9000 cse: ik plaats soms reacties via mijn mobieltje en soms gewoon via de pc… maar ik blijf dezelfde persoon en wij zijn niet scizofreen ;)
dekster zegt
Ze zouden eens een tankstation in de tax-free zone van de luchthaven zetten, 50eurocent de liter. :P
Floris zegt
Als je loon niet tot de directe kosten zou rekenen (wat in mijn ogen wonderlijk zou zijn) ga je er vanuit dat de pomphouder de enige is die op de loonlijst staat. Dat zal niet vaak zo zijn. Ook m.b.t administratie zal er waarschijnlijk
gewoon iemand op de loonlijst staan. Je kan als ZZP’er niet zomaar een tankstation runnen.
Loon tot de directe kosten beschouwen doet de Bovag overigens niet per se, dat doe ik in mijn berekening, want dat is nou eenmaal de bedrijfseconomische definitie van brutowinst. Nou weet ik dat het begrip brutowinstmarge te pas en te onpas gebruikt wordt, maar ik mag hopen dat er bij de Bovag iemand werkt die een beetje economische achtergrond hebben om dit soort dingen te kunnen roepen.
Een marge van nog geen 2% is niet zo heel spectaculair hoor. En in mijn ogen kan je dan zeker niet spreken van woekerwinsten. En op het moment dat de concurrentie met onbemande stations aangegaan moet worden gaat die 1,8% dus naar beneden.
Kijk, ik vind het niet erg dat de zwakste stations ophouden te bestaan, da’s het risico van het vak, maar de ongeïnformeerde en tendentieuze manier waarom autoblogger zijn l*lverhaal houdt staat me tegen. Enne, onder aan de streep verschillen de cijfers van de Bovag en de ABN niet zo heel veel.
w0o0dy zegt
@Floris: bij productiebedrijven bereken je normaal gezien wel de marge inclusief de directe loonkosten. Bij handelsondernemingen daarentegen niet. Tankstations vallen onder de laatste categorie.
Een marge van 2% is niet veel, maar een winst van bijna 2% onderaan de streep is helemaal niet zo slecht als je bedenkt dat een groot deel van de omzet bestaat uit belastingen en accijns. Rekenen we even met 46% accijns dan is de omzet eigenlijk 1026000 euro. Dat betekent dat er 3,3% winst voor winstbelasting overblijft…. dat is voor een handelsonderneming helemaal niet zo slecht. Ik denk dat er redelijk wat it-hardware bedrijven dat niet halen, horen we die de hele tijd klagen?
In het gemiddelde zoals door ABN-Amro opgesteld zit 64.000 euro aan personeelskosten en 76000 aan overige (niet gespecificeerde) kosten.
Veel van de tankstations zijn zoals gezegd onderdeel van een garagebedrijf, die dit er bij doen. Die doen de administratie en de winst (van 1,8% vd omzet) is dan ook echt winst (zo blijkt ook uit de cijfers van ABN-Amro.).
Zoals gezegd…. ik heb erg weinig op met gezeur over hoe slecht men het wel niet heeft….. doe er wat aan of ga wat anders doen. Je bent ondernemer of je bent het niet. Wil je ondernemer zijn dan hoort concurrentie erbij en ook het risico dat je slecht verdient is daar inherent aan…. maar je kiest ervoor omdat jij denkt dat je het beter kan doen dan de concurrenten…. Nou daar moeten ze maar eens wat voor gaan doen dan ipv hun tijd te verkloten met pr via een belangenvereniging.
Woekerwinsten zullen er bij de kleine “aanhangsel” stations niet vaak zijn, maar er zijn er wel degelijk die flink geld verdienen.
ANONIEM zegt
De centrale vraag van dit toppic is of de pompstations onder druk staan.
Een ieder heeft gelijk dat oliemaatschappijen enorme winsten per jaar draaien. Wat ik echter niet begrijp is waarom iedereen alleen de SHELL noemt hierin. In Nederland is er nog een A-merk die minstens net zo groot is en misschien nog wel meer winst maakt.
Staan de pomphouders onder druk? Een groot gedeelte helemaal niet en heeft een makkelijke handel en verdient easy money. Zo’n 85% van de bemande stations heb ik het dan over.
Voorbeelden kan ik hier ook van geven. Een station in het Noorden van het land verkoopt per dag 12.000 liter brandstof en verkoopt voor 3.000 euro per dag aan goederen uit de shop. Wanneer ik dit doorreken kom ik tot de volgende omzetten:
brandstoffen: 4.500.000 euro
goederen: 1.095.000 euro
Wat verdient deze pomphouder hieraan? Op de brandstoffen zit een bruto-winst-marge van 4% t/m 6%. Vaak werkt dit in een staffel, maar kan ook anders, zoals in dit geval.
Op de goederen in de shop zitten verschillende marges, te weten: rookwaren 4% t/m 8%, snoep 40% t/m 60%, broodjes 55%, olie en autowaren 50% t/m 65%, batterijen 70%, dranken 60% etc etc. Ik verwerk dit in een totaal en kom op een mixmarge van ruim 20% (sigaretten hebben een ggroot aandeel in de omzet van 3.000 euro per dag)
De brutowinst van dit station bedraagt vervolgens:
brandstoffen (5%) = 225.000 euro
goederen (20%) = 219.000 euro
TOTAAL = 444.000 euro !!
Daarnaast beschikt de pomphouder over een wasstraat en een aantal wasboxen en stofzuigers. Per dag zit er voor 40 euro per dag in een wasbox + stofzuiger samen. Er gaan gemiddeld 60 auto’s per dag door de wasstraat per dag. Een gemiddelde wasbeurd kost 8,50. Doorgerekent betekent dit aan omzetten:
wasboxen: 58.400 euro
wasstraat: 186.150 euro
De wasboxen draaien op recycle water en kosten niet meer dan de nodige onderhoud en shampoo’s. De wasstraat draait ook op recycle water en heeft 1 man personeel nodig.
De directe winst op de wasboxen bedraagt: 40.000 euro !! (btw afdragt al meegenomen)
De winst op de wasstraat bedraagt: 65.000 euro !! (btw afdracht + materialen en personeel al meegenomen)
Van de shop moet ik nog van brutowinst naar nettowinst (personeel, GasWaterLicht, boekhoudkosten, etc etc.)
De nettowinst op de shop + brandstoffen bedraagt: 205.000 euro!!
Samengevat is de nettowinst:
Shop + brandstof: 205.000
Wasboxen: 40.000
wasstraat: 65.000
TOTAAL 310.000 euro
Huur pand moet er nog af 100.000 euro
Blijft er over 210.000 euro!!!
Iemand nog twijfels over de verdiensten van een pompstationhouder???
Ik ken trouwens ook weinig eigenaren die zelf full-time in de shop staan.
Dit zijn cijfers uit 2004 t/m 2007 !!
En crisis??? Weet je hoeveel een fles cola of een blikje redbull bij het tankstation duurder is dan in de supermarkt? En toch wordt er voor ruim 2.000 euro per dag aan dure goederen aangekocht! Hoeveel mannen nemen geen broodje van huis mee, maar kopen 2 sneetjes voorverpakt brood voor de prijs van 3,50? Kost per maand 84 euro. Kan je ook 3 maanden brood voor bij de bakker halen…..
Iemand vragen of opmerkingen?