Steelies op een coupé met achterwielaandrijving: hoe leuk is dat?
Stalen velgen zijn zó leuk! Er was ooit een periode dat lichtmetalen velgen dure accessoires c.q. opties waren. Ongespoten bumpers, raamzwengels, uni lak, halogeen koplampen: dat is hoe wij rolden tot de de milleniumwisseling. Sindsdien zijn auto’s in rap tempo een stuk completer geworden.
Maar in sommige gevallen bestaan de basic-auto’s nog. De echte kale instappers. Dat is het geval als je premium gaat shoppen. Sorry Audi, BMW en Mercedes-Benz, maar soms missen er dingen op dikke Duitsers die merken als Hyundai, Suzuki of Renault gewoon standaard monteren op een B-segment hatchback. Natuurlijk kun je het altijd optioneel krijgen op je Duitse bak (tegen betaling, uiteraard).
Subaru BRZ Cup Car Basic
Maar er is nog een variant die af-fabriek lekker kaal is uitgerust: de competitieauto. Of in elk geval, een auto die omgebouwd gaat worden tot race- of rallywagen. Met name de Japanse merken doen dit nog en dit is voor vandaag de nieuwe Subaru BRZ Cup Car Basic. Ja, zo wordt deze auto genoemd.
De superkale funmobiel is bedoel om er een cup-auto van te maken. Het leuke is dat Subaru ze ook gewoon bouwt voor het publiek. Dus het is ook de perfecte basis voor je driftmobiel, tuningmonster of showobject. Een rijdend blank canvas. Aangezien toch iedereen de wielen aanpast, krijg je dus slechts steelies af fabriek mee. Cool, hé?
Tevens krijg je bij de BRZ Cup Car Basic een rolkooi mee (toegegeven, een halve rolkooi). Bijzonder is dat je EyeSight mee krijgt. Dat is een veelomvattendsysteem dat de rijveiligheid bevorderd. We zijn benieuwd of dat ook een beetje werkt op een circuit, dat er geen remingrepen worden gedaan niet op het moment dat je een Ricciardo-esque divebomb wil maken.
Coupé met achterwielaandrijving: prijs
Mocxht het mis gaan met die remactie, is het goed om te weten dat er nog wel een front-airbag is, maar dat er weliswaar side-airbags zijn, maar dat ze niet werken. Daarnaast waarschuwt Subaru dat het comfort minder is in de BRZ Cup Car Basic, want ze hebben het grootste gedeelte van de geluidsisolatie verwijder.
Het mooiste van dit alles is dat Subaru minder geld vraagt voor dit kale exemplaar. Bij Porsche zouden ze er juist 40 mille bovenop doen. Omgerekend kost de auto in Japan 22.500 euro. Ja, 22.500 euro!
kniesoor zegt
Kwam vanochtend zowaar eens z’n Toyota-evenknie in het wild tegen. Dat gebeurt ook niet elke dag. Toch wel een kek otootje om te zien.
cossiekiller zegt
Hier in België zie je ze vrij veel rijden. Komt waarschijnlijk door de bpm (biv) die hier veel lager is..
Dutchdriftking zegt
Stel je voor dat deze auto voor dit geld hier te koop werd aangeboden… Gouden BBS wielen er onder en je bent klaar.
Polo Fun zegt
Dat is het em juist, deze velgen overtreffen de bbsjes,
b088y zegt
Dit heb je toch voor 30k in NL?
10% importheffing, 21% BTW, 1K transport?
Geen BPM voor circuitauto (geen kenteken) of zie ik iets over het hoofd?
fanboy zegt
Zolang als je hem niet op kenteken zet, inderdaad prima.
Destroyer-GT zegt
In 2022 kon dat ook https://www.autoblog.nl/nieuws/stalen-velgen-op-een-achterwielaandrijver-het-kan-in-2022-3311827
banderas zegt
Dat kon je bij het eerste model ook. Niet in NL, maar zelfs met plastic ongespoten bumpers. Speciaal voor de tuners. En laten we eerlijk zijn: van het eerste model wilde je ook echt wel de velgen veranderen.