Zelfs de EV restomodder stapt over naar de V8…
Het is dikke motorendag vandaag! Zo konden we vannacht de Ferrari 12cilindri onthullen, bijvoorbeeld. Stellantis gaf al aan dat de verbrandingsmotor mogelijk nog eventjes blijft en een knotsgek bedrijfje creëert een quad met V12.
Je zou denken dat de wonderen de wereld uit zijn, maar dat is dus niet het geval. Want het ongelooflijke petrolhead-nieuws gaat door met deze EV-restomodder. Het gaat om ECD, dat bedrijf is voornamelijk gespecialiseerd in het maken van Britse restomods op basis van Land Rovers. Hun specialiteit is het monteren van elektromotoren in Defenders en E-Types. Er is markt voor en wat ze maken ziet er absoluut tof uit.
Ev restomodder stapt over naar een V8!
Het bedrijf gooit het voor vandaag over een andere boeg. In plaats van een Engelse auto voorzien van een motor die geen olie lekt, hebben ze een Mustang aangepakt. Normaal gesproken zouden we dan verwachten dat ze kiezen voor een elektromotor. Echter, niets is minder waar! Er ligt namelijk een verbrandingsmotor onder de kap. En nee, het is niet de standaardmotor die ze gewoon zo gelaten hebben.
De auto in kwestie, een Mustang GT500, is door ECD helemaal opnieuw opgebouwd. Voor de motor wendde ECD tot een van de beste namen in de business: Roush. Onder de fraaie motorkap ligt namelijk een 5.7 liter kleine V8. We zeggen kleine, want origineel heet de GT500 namelijk een 7-liter v8. De motor in kwestie is de Roush 347 SR en is een hoogwaardig stukje techniek, goed voor 410 pk. En dat zijn dan betrouwbare pk’s.
Zelf samenstellen
Er is een flinke remmenupgrade in de vorm van een Wilwood big brake kit met 6 zuigers voor en 4 zuigers achter. Er zijn diverse opties qua schroefsets. Je kan het in principe zo gek maken als je wil.
De wielen zijn zoals altijd heel erg tof, in dit geval American Racing Torq-Thrust D-patta’s, voorzien van BF Goodrich-banden. Verder is de auto voorzien van een nieuwe lak, nieuwe chromen bumpers en LED-koplampen.
Het allermooiste is dat je natuurlijk je nieuwe niet-elektrishe restomod helemaal naar wens kunt samenstellen. Er zelfs een configurator aanwezig! Het is overigens niet zo dat restomodder ECD helemaal is overgestapt op de V8, je kan nog altijd klassieke auto’s voorzien van elektromotor.
alfamail2018 zegt
slechte foto’s, maar dat ter zijde.
op zoek naar een nwe auto van de zaak was altijd een mooi moment.
was.
diesel wisten we al, daarvoor moet je naar het buiten land (7km oost of west in mijn geval, BE of DE) maar zelfs benzine in bijna onmogelijk!
het nwe ding moet immers een caravan van 1100kg kunnen trekken, ennvaker een trailer.
een SUV achtige of estate zijn er alleen nog aslsmhybride, en de Stelantis crew heeft een aantal keuzes maar helaas niet meerbalsss 1350kg trekkracht, Jeep zou wat meer doen maar nergens dealers te bekennen.
Ford Kuga is een prima optie met veul power, de nwe Skoda geeft 1%korting, vergelijkbaar met het setje matten van ooit.
het werd de Renault Austral, mild en full hybrid goed voor 1500kg.
harrie zegt
En die Austral ga je ook een V8 in lepelen om het nog wat cachet te geven? Of wat is precies de moraal van je verhaal?
Robert zegt
@alfamail2018: het zijn ook geen foto’s maar digitaal gegenereerde renders.
On topic: als Rouch de aandrijflijn heeft verzorgd, hoop ik ook dat ze de complete chassis hebben vervangen (niet ongewoon in de Amerikaanse tuning- en custom wereld), zodat ze er inderdaad een moderne ophanging onder kwijt konden, want die originele Mustangs waren weliswaar vlot in rechte lijn, maar redelijk dramatisch in de handling
O plaat zegt
Met hoeveel mustangs heb je juist gereden om tot deze conclusie te komen? Shelby was een race team, elke mustang die uit hun garage kwam kon je zo op circuit inzetten. Een 911 uit die tijd was niet bepaald veel beter in bochten hoor. Met stijvere veren, betere shockdempers, dikkere stabilisator stangen en nieuwe voorremmen kom je al een heel eind. Al die zaken pakte shelby aan, de gemiddelde Amerikaan wou in die tijd een zacht rijdende auto, al die shelbys werden in hun tijd afgemaakt in auto review magazines. Wegens te stijf en niet comfortabel. Het originele monocroque chassis is het probleem niet. Stel dat je er het onderstel van een super car ondersteekt zit je nog met het probleem dat de auto zo on aerodynamisch is dat de neus de lucht in gaat bij 180km/uur.
alfamail2018 zegt
hahaha harrie, precies dat
moraal is dat electrisch een beetje lijkt te haperen, en in de tekst stond iets van oa Stelantis, ook die gaan weer benzine motoren maken blijkbaar, dus vandaar mijn verhaal mbt wat nu de keuze is als je nog niet perse electro oid wil gaan, net als de hele auto industrie die aan de ene kant de politieke keuzes qua electromobielen wil gehoorzamen, maar anderszijds ook merkt dat de kant met zijn eigen geld het niet zomaar wil. idem in mijn business, oa warmtepompen etc
vorig jaar nog ytd omzet van 42000 st, nu rond de 20000, best flink minder
om dezelfde reden eigenlijk
harrie zegt
Ok, duidelijk. Veel plezier verder nog op de vrijdagochtendborrel!
racerx zegt
Waar werkt die gozer en waar kan ik solliciteren..?
alfamail2018 zegt
👍🍷🍷🍷
O plaat zegt
Er zijn in 1967 200.000 mustangs gebouwd. 2050 daarvan hadden er een 7L. Elk van deze wagens is 200.000 euro waard mits de originele motor bewaard is gebleven. Een 5.7l is een motor van General Motors, Ford had enkel de 4,7l, de 5.0, de 5,8 of de 7.0 vergeef mij dat ik dus zeer sceptisch ben dat ze hier over een originele gt500 spreken. Een chevy blok in je mustang leggen is trouwens een even grote zonde als er een EV van maken. Had je die 427 omgebouwd naar een 429 side oiler Nascar motor DAN had je iets cool.
degrotemuis zegt
Helemaal eens dat het te hopen is dat een originele GT500 hier niet voor gebruikt is, maar een Chevy blok van Rousch? Daarnaast heeft dit blok 347 cubic inches inhoud, de Chevy small block volgens mij altijd 350.